Saab 900:n kannentiiviste!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Saab 900:n kannentiiviste!

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Dog61 kirjoitti:...Moottori on tutkittu ja puristukset ovat ok, mutta kannentiiviste vuotaa (käy kylmänä 3:lla ja kun lämpenee, sitten on kaikki mukana)...
Palatakseni välillä alkuperäiseen ongelmaan... :lol:

Ilmoitteleppa muuten onko tuo autosi nyt 16v vai 8v. Itsellä ainakin k-jetissä kylmäkäynnistys ongelmat poistui suuttimien vaihdolla. Kannella muakin silloin peloteltiin(Sekin kyllä on mahdollista). 2 suutinta vuoti painevaraajan tyhjäksi kun auton sammutti ja kylmänä käynnistäessä kävi 2 tai 3 pytyllä melko usein. Vuoto oli sen verran pieni ettei se haitannut mitenkään kun auto oli kuuma, eli höyrylukkoa ei kuitenkaan tehnyt ruiskuputkiin.

Yleensä puristukset ei ole ok, jos joku paikka vuotaa...

Suuttimien vaihdon jälkeen ei samaa ongelmaa ole havaittu.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Vuodosta sylinteriin, jos auto on 8-venttiilinen (toimivuudesta 16V-moottoreihin ei ole tietoa). Anna auton olla yön yli parkissa. Avaa paisarin korkki ja käynnistä auto mutta ÄLÄ polje kaasua. Anna käydä tyhjäkäynnillä niin kauan, että termari avautuu. Jos kone on muuten kunnossa eikä nostele lämpöjä voit ihan huoletta tehdä tuon. Eli, jos termarin avautuessa paisariin tulee kuplia n määrä on kansi tai kannentiiviste rikki.

Joten molemmissa tapauksissa kansi irroitettava, käytettävä ainakin koeponnistuksessa ja ehkä plaanauksessa, ja kasattava tietenkin uuden pahvin kera.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Saabiin en ole koskaan kansiremppaa tehnyt, mutta useaan muuhun autoon kyllä.

KERRAN jätin kannen plaanauttamatta ja se oli viimeinen kerta :)
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Minä sitä lämpölaajenemis eroa laskin ja mitta oli muistaakseni 0,4 mm. Noin , karkeasti.... 8O
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

toms kirjoitti:Minä sitä lämpölaajenemis eroa laskin ja mitta oli muistaakseni 0,4 mm. Noin , karkeasti.... 8O
Samaan pääsin minäkin, kun ajatellaan tuo tapaus käyttäen lineaarista lämpölaajenemista. Kannen ja lohkon seoksestakaan ei ole ihan tarkkaa kerrointa tiedossa... Paikallinen siirtymä on todennäköisesti pienempi kuitenkin kuin tuo noin puolimilliä...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Vastaa Viestiin