Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?
-
Eetu_Bergman
- "Kaasari"
- Viestit: 48
- Liittynyt: Su Heinä 09, 2023 11:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?
No johan menee hankalaksi. heti kun mylly on käynnissä niin koneen lämmöt täysi lämpimänä on tengin mukaan 89-91. Mittari pysyy keskellä ja kaikki pelaa kun kuuluukin? Mietin että tuskin se on tuo johtosarja. Vaikkakin kaikki on kyllä mahdollista.
Ecu voi olla siis seuraava huoltotoimenpiteitä vaativa kohde?
Ecu voi olla siis seuraava huoltotoimenpiteitä vaativa kohde?
-
Eetu_Bergman
- "Kaasari"
- Viestit: 48
- Liittynyt: Su Heinä 09, 2023 11:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?
Meneekö tuo ihan ecun ohjelmoinnilla? Nytkun tiedetään että sen softaa on räpelletty menneisyydessä niin saisiko sen sitä kautta kohdilleen?
Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?
Mittarin keskellä pysyminen ei tarkota muuta kuin, että moottorin lämpötila on 80-115c välissä. Tuon mittausalueen sisällä viisarissa ei näytetä liikettä mihinkään suuntaan.
Vaikka lämpimällä koneella mittaustulos on 89-91 ei välttämättä tarkoita sitä että se olisi oikea tai oikein.
Olen tässä vaiheessa sitä mieltä, että uusi tarvikeanturi on viallinen. Oli varmaan intermotor merkkinen.. ei olisi ensimmäinen eikä viimeinen..
Vaikka lämpimällä koneella mittaustulos on 89-91 ei välttämättä tarkoita sitä että se olisi oikea tai oikein.
Olen tässä vaiheessa sitä mieltä, että uusi tarvikeanturi on viallinen. Oli varmaan intermotor merkkinen.. ei olisi ensimmäinen eikä viimeinen..
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?
Ei liity ohjelmaan millään tapaa.Eetu_Bergman kirjoitti: ↑La Marras 22, 2025 07:02Meneekö tuo ihan ecun ohjelmoinnilla? Nytkun tiedetään että sen softaa on räpelletty menneisyydessä niin saisiko sen sitä kautta kohdilleen?
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
-
Eetu_Bergman
- "Kaasari"
- Viestit: 48
- Liittynyt: Su Heinä 09, 2023 11:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?
Okei eli ecun vaihto on edessä? jos ei uusi anturi ala pelittämään.
Ilmeisesti tuollainen ecu halvin hankkia käytettynä ja kopsata softa jossain jolla enemmän perehdytystä asiaan? Onko kanta-hämeenalueella joku joka moisen pystyy tekemään?
Ilmeisesti tuollainen ecu halvin hankkia käytettynä ja kopsata softa jossain jolla enemmän perehdytystä asiaan? Onko kanta-hämeenalueella joku joka moisen pystyy tekemään?
Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?
Katso anturia vaihtaessa vielä varmuudeksi johtosarjan puolinen liitin. Onko ehjä, puhdas eikä ole hapettumaa. Kuten aiemmin on suositeltu, niin joku hyvän merkkinen anturi ei tarviketta. Saab alkuperäinen anturi on paras vaihtoehto.
Eräs lämpötila-anturi on itellä ollut sellainen, että mittasi ihan oikein aina +40c asti ja sitten tipahti nollaan ja alkoi taas näyttää oikein kunnes lämpötila nousi yli +60c. Eli anturissa oli tuollainen lämpötilasta riippuva "sokea piste".
Vaihda anturi vaan ensin ja tsekkaa liitin. Mietitään sitten jatkoa..
Eräs lämpötila-anturi on itellä ollut sellainen, että mittasi ihan oikein aina +40c asti ja sitten tipahti nollaan ja alkoi taas näyttää oikein kunnes lämpötila nousi yli +60c. Eli anturissa oli tuollainen lämpötilasta riippuva "sokea piste".
Vaihda anturi vaan ensin ja tsekkaa liitin. Mietitään sitten jatkoa..
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?
Minkä anturin ostit?
Saman näköinen ei ole sama kuin oikea.
Saabin antureita on ainakin kolmea eri versiota ja näissä on väri sekä anturin pituus eri.
Jos kyseessä olisi sama anturi niin miksi olis värikoodatut: sininen, harmaa ja musta ainakin.
Sinisiä on kahta versiota.
Jos löytyy yleismittari niin mittaa anturin vastusarvo liittimen päästä ja vertaa ohjearvoon ennen ecun vaihtoa.
Gauge needle:
Coolant temperature
- in the "blue" range
30°C (fixed value)
- out of "blue" range
50°C
- in "horizontal" position
80°C
- out of "horizontal" position
115°C
- in "red" range
129°C
- out of "red" range
133°C (fixed value)
"With credit to Ari at Saabnet
0C - 32F - 5800 ohms +/-10%
20C - 68F - 2600 ohms +/- 7%
80C - 176F - 370 ohms +/- 5%"
Ohje on 80° viisari vaakatasossa wississä.
Jos siellä on joku vika koneen jäähdytyksessä ja ostit auton tuntemattomalta on tekillä voitu säädellä mittarin näyttämää aivan poskelleen jotta viisari nousisi haluttuun lämpöön.
Osta vaikka käytetty oem anturi joltain purkuautosta ennen kun vaihtelet laajemmalti osia ja vaikka tekki kiinni niin näät vähän heittääkö joku muukin arvo->=maaongelma.
Pellepelottomat ranetta mitä ihmeellisimpiä patentteja jotta saadaan persdynöön heppoja mm.immuun vastustus luulemaan ilman olevan kylmempää-> rikastastaa seoksia->kulkee ainakin kahtasataa.
Dieselissä toimii, ei bensassa.
Saman näköinen ei ole sama kuin oikea.
Saabin antureita on ainakin kolmea eri versiota ja näissä on väri sekä anturin pituus eri.
Jos kyseessä olisi sama anturi niin miksi olis värikoodatut: sininen, harmaa ja musta ainakin.
Sinisiä on kahta versiota.
Jos löytyy yleismittari niin mittaa anturin vastusarvo liittimen päästä ja vertaa ohjearvoon ennen ecun vaihtoa.
Gauge needle:
Coolant temperature
- in the "blue" range
30°C (fixed value)
- out of "blue" range
50°C
- in "horizontal" position
80°C
- out of "horizontal" position
115°C
- in "red" range
129°C
- out of "red" range
133°C (fixed value)
"With credit to Ari at Saabnet
0C - 32F - 5800 ohms +/-10%
20C - 68F - 2600 ohms +/- 7%
80C - 176F - 370 ohms +/- 5%"
Ohje on 80° viisari vaakatasossa wississä.
Jos siellä on joku vika koneen jäähdytyksessä ja ostit auton tuntemattomalta on tekillä voitu säädellä mittarin näyttämää aivan poskelleen jotta viisari nousisi haluttuun lämpöön.
Osta vaikka käytetty oem anturi joltain purkuautosta ennen kun vaihtelet laajemmalti osia ja vaikka tekki kiinni niin näät vähän heittääkö joku muukin arvo->=maaongelma.
Pellepelottomat ranetta mitä ihmeellisimpiä patentteja jotta saadaan persdynöön heppoja mm.immuun vastustus luulemaan ilman olevan kylmempää-> rikastastaa seoksia->kulkee ainakin kahtasataa.
Dieselissä toimii, ei bensassa.
-
Eetu_Bergman
- "Kaasari"
- Viestit: 48
- Liittynyt: Su Heinä 09, 2023 11:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?
Kiitos paljon avustajille. Ei lyötynyt nyt tähän hätään vielä lähistöltä tuota original anturia. Mutta metsästän nyt sellaista. Jos ei löydy niin tilaan trollpartsilta kyseisen osan. Ollaan taas päivän/kahden sisällä viisaampia.
Edit: tais olla tuossa valmiiksi kiinni oleva myös ”tarvike” mallia. Kun katselin että og9-5 tuo anturi on ollut musta. Ja molemmat tarvikemallit olivat sinisiä.
Edit: tais olla tuossa valmiiksi kiinni oleva myös ”tarvike” mallia. Kun katselin että og9-5 tuo anturi on ollut musta. Ja molemmat tarvikemallit olivat sinisiä.
Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?
Tarvikeantureissa värikoodaus voi vaihdella verrattuna originaaliin värikoodaukseen vaikka tarvikeanturi olisikin oikea sopivuudeltaan. Eli välttämättä väri ei kerro sopivuudesta. Jos orkkista ei löydy, niin esim. Hella, Mahle, ja EPS ovat hyväksi havaittuja. Bosch on lopettanut käsittääkseni kyseisen anturin valmistamisen valitettavasti.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
-
Eetu_Bergman
- "Kaasari"
- Viestit: 48
- Liittynyt: Su Heinä 09, 2023 11:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?
Juu. Uskallan luottaa että Saab original osa sopii tuohon. Joka trollpartsissa on myynnissä.
-
Eetu_Bergman
- "Kaasari"
- Viestit: 48
- Liittynyt: Su Heinä 09, 2023 11:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?
No nyt kun muija kulki töihin ja auto seisoi n. 8h pakkasessa oli kuulemma hörähtänyt aika nopeasti käymään. Prkl kun ei suostu opetella tuota opensidiä. Palaa turhaan aikaa kun joutuu konetta jäähdyttelemään ja iltapuolella mennä taas katsomaan tengiä.
Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?
Ainakaan minulla ei vielä 8h riitä jäähdyttämään n.90c lämpöistä konetta ulkoilman lämpötilaan. Voi olla vielä hyvinkin 5-10c ulkolämpötilaa korkeampi koneen lämpötila(riippuen tuulesta ja sen suunnasta sekä ulkolämpötilasta) tuolla 8h seisonta-ajalla, joka on ihan normaalia.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
-
Eetu_Bergman
- "Kaasari"
- Viestit: 48
- Liittynyt: Su Heinä 09, 2023 11:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?
Joo. Muistelen että 9-3 oli viime talvena n. 8h seisonnan jälkeen just ja just täyskylmä esidin mukaan (coolant temp vastasi ulkoilman arvoja)
Ihan näin vielä varmistuksen kysymys että onko tuo Trollpartsin original anturi hyvä? Pussissa lukee että ois Orio ab:n valmistama ja osanumero tietenkin sama (15393755)
Ihan näin vielä varmistuksen kysymys että onko tuo Trollpartsin original anturi hyvä? Pussissa lukee että ois Orio ab:n valmistama ja osanumero tietenkin sama (15393755)
Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?
On se.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?
Vain muutamaa poikkeusta lukuunottamatta Trollparts myy vain orggis osaa Saabeihin. Virallinen Saab varaosamyyjä.Eetu_Bergman kirjoitti: ↑La Marras 22, 2025 15:53Joo. Muistelen että 9-3 oli viime talvena n. 8h seisonnan jälkeen just ja just täyskylmä esidin mukaan (coolant temp vastasi ulkoilman arvoja)
Ihan näin vielä varmistuksen kysymys että onko tuo Trollpartsin original anturi hyvä? Pussissa lukee että ois Orio ab:n valmistama ja osanumero tietenkin sama (15393755)
#8411
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3