Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Eetu_Bergman
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Heinä 09, 2023 11:48
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

Viesti Kirjoittaja Eetu_Bergman »

No johan menee hankalaksi. heti kun mylly on käynnissä niin koneen lämmöt täysi lämpimänä on tengin mukaan 89-91. Mittari pysyy keskellä ja kaikki pelaa kun kuuluukin? Mietin että tuskin se on tuo johtosarja. Vaikkakin kaikki on kyllä mahdollista.

Ecu voi olla siis seuraava huoltotoimenpiteitä vaativa kohde?
Eetu_Bergman
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Heinä 09, 2023 11:48
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

Viesti Kirjoittaja Eetu_Bergman »

Pakari kirjoitti:
La Marras 22, 2025 06:01
Uusi anturi näyttää väärin(eli viallinen uutena) anturin johtosarjassa/liittimessä vikaa, tai ecussa vikaa joka tulkitsee mittaustulosta.
Meneekö tuo ihan ecun ohjelmoinnilla? Nytkun tiedetään että sen softaa on räpelletty menneisyydessä niin saisiko sen sitä kautta kohdilleen?
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5984
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mittarin keskellä pysyminen ei tarkota muuta kuin, että moottorin lämpötila on 80-115c välissä. Tuon mittausalueen sisällä viisarissa ei näytetä liikettä mihinkään suuntaan.

Vaikka lämpimällä koneella mittaustulos on 89-91 ei välttämättä tarkoita sitä että se olisi oikea tai oikein.

Olen tässä vaiheessa sitä mieltä, että uusi tarvikeanturi on viallinen. Oli varmaan intermotor merkkinen.. ei olisi ensimmäinen eikä viimeinen..
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5984
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Eetu_Bergman kirjoitti:
La Marras 22, 2025 07:02
Pakari kirjoitti:
La Marras 22, 2025 06:01
Uusi anturi näyttää väärin(eli viallinen uutena) anturin johtosarjassa/liittimessä vikaa, tai ecussa vikaa joka tulkitsee mittaustulosta.
Meneekö tuo ihan ecun ohjelmoinnilla? Nytkun tiedetään että sen softaa on räpelletty menneisyydessä niin saisiko sen sitä kautta kohdilleen?
Ei liity ohjelmaan millään tapaa.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Eetu_Bergman
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Heinä 09, 2023 11:48
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

Viesti Kirjoittaja Eetu_Bergman »

Okei eli ecun vaihto on edessä? jos ei uusi anturi ala pelittämään.

Ilmeisesti tuollainen ecu halvin hankkia käytettynä ja kopsata softa jossain jolla enemmän perehdytystä asiaan? Onko kanta-hämeenalueella joku joka moisen pystyy tekemään?
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5984
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Katso anturia vaihtaessa vielä varmuudeksi johtosarjan puolinen liitin. Onko ehjä, puhdas eikä ole hapettumaa. Kuten aiemmin on suositeltu, niin joku hyvän merkkinen anturi ei tarviketta. Saab alkuperäinen anturi on paras vaihtoehto.

Eräs lämpötila-anturi on itellä ollut sellainen, että mittasi ihan oikein aina +40c asti ja sitten tipahti nollaan ja alkoi taas näyttää oikein kunnes lämpötila nousi yli +60c. Eli anturissa oli tuollainen lämpötilasta riippuva "sokea piste".

Vaihda anturi vaan ensin ja tsekkaa liitin. Mietitään sitten jatkoa..
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Monikossa
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Minkä anturin ostit?
Saman näköinen ei ole sama kuin oikea.
Saabin antureita on ainakin kolmea eri versiota ja näissä on väri sekä anturin pituus eri.
Jos kyseessä olisi sama anturi niin miksi olis värikoodatut: sininen, harmaa ja musta ainakin.
Sinisiä on kahta versiota.
Jos löytyy yleismittari niin mittaa anturin vastusarvo liittimen päästä ja vertaa ohjearvoon ennen ecun vaihtoa.

Gauge needle:

Coolant temperature

- in the "blue" range

30°C (fixed value)

- out of "blue" range

50°C

- in "horizontal" position

80°C

- out of "horizontal" position

115°C

- in "red" range

129°C

- out of "red" range

133°C (fixed value)



"With credit to Ari at Saabnet

0C - 32F - 5800 ohms +/-10%
20C - 68F - 2600 ohms +/- 7%
80C - 176F - 370 ohms +/- 5%"

Ohje on 80° viisari vaakatasossa wississä.
Jos siellä on joku vika koneen jäähdytyksessä ja ostit auton tuntemattomalta on tekillä voitu säädellä mittarin näyttämää aivan poskelleen jotta viisari nousisi haluttuun lämpöön.
Osta vaikka käytetty oem anturi joltain purkuautosta ennen kun vaihtelet laajemmalti osia ja vaikka tekki kiinni niin näät vähän heittääkö joku muukin arvo->=maaongelma.

Pellepelottomat ranetta mitä ihmeellisimpiä patentteja jotta saadaan persdynöön heppoja mm.immuun vastustus luulemaan ilman olevan kylmempää-> rikastastaa seoksia->kulkee ainakin kahtasataa.
Dieselissä toimii, ei bensassa.
Eetu_Bergman
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Heinä 09, 2023 11:48
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

Viesti Kirjoittaja Eetu_Bergman »

Kiitos paljon avustajille. Ei lyötynyt nyt tähän hätään vielä lähistöltä tuota original anturia. Mutta metsästän nyt sellaista. Jos ei löydy niin tilaan trollpartsilta kyseisen osan. Ollaan taas päivän/kahden sisällä viisaampia.

Edit: tais olla tuossa valmiiksi kiinni oleva myös ”tarvike” mallia. Kun katselin että og9-5 tuo anturi on ollut musta. Ja molemmat tarvikemallit olivat sinisiä.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5984
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tarvikeantureissa värikoodaus voi vaihdella verrattuna originaaliin värikoodaukseen vaikka tarvikeanturi olisikin oikea sopivuudeltaan. Eli välttämättä väri ei kerro sopivuudesta. Jos orkkista ei löydy, niin esim. Hella, Mahle, ja EPS ovat hyväksi havaittuja. Bosch on lopettanut käsittääkseni kyseisen anturin valmistamisen valitettavasti.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Eetu_Bergman
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Heinä 09, 2023 11:48
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

Viesti Kirjoittaja Eetu_Bergman »

Juu. Uskallan luottaa että Saab original osa sopii tuohon. Joka trollpartsissa on myynnissä.
Eetu_Bergman
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Heinä 09, 2023 11:48
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

Viesti Kirjoittaja Eetu_Bergman »

No nyt kun muija kulki töihin ja auto seisoi n. 8h pakkasessa oli kuulemma hörähtänyt aika nopeasti käymään. Prkl kun ei suostu opetella tuota opensidiä. Palaa turhaan aikaa kun joutuu konetta jäähdyttelemään ja iltapuolella mennä taas katsomaan tengiä.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5984
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ainakaan minulla ei vielä 8h riitä jäähdyttämään n.90c lämpöistä konetta ulkoilman lämpötilaan. Voi olla vielä hyvinkin 5-10c ulkolämpötilaa korkeampi koneen lämpötila(riippuen tuulesta ja sen suunnasta sekä ulkolämpötilasta) tuolla 8h seisonta-ajalla, joka on ihan normaalia.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Eetu_Bergman
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Heinä 09, 2023 11:48
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

Viesti Kirjoittaja Eetu_Bergman »

Joo. Muistelen että 9-3 oli viime talvena n. 8h seisonnan jälkeen just ja just täyskylmä esidin mukaan (coolant temp vastasi ulkoilman arvoja)

Ihan näin vielä varmistuksen kysymys että onko tuo Trollpartsin original anturi hyvä? Pussissa lukee että ois Orio ab:n valmistama ja osanumero tietenkin sama (15393755)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5984
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

On se.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
-Hese-
"Viggen"
Viestit: 569
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-5 Aero 2007 automaatti käynnistysongelma?

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

Eetu_Bergman kirjoitti:
La Marras 22, 2025 15:53
Joo. Muistelen että 9-3 oli viime talvena n. 8h seisonnan jälkeen just ja just täyskylmä esidin mukaan (coolant temp vastasi ulkoilman arvoja)

Ihan näin vielä varmistuksen kysymys että onko tuo Trollpartsin original anturi hyvä? Pussissa lukee että ois Orio ab:n valmistama ja osanumero tietenkin sama (15393755)
Vain muutamaa poikkeusta lukuunottamatta Trollparts myy vain orggis osaa Saabeihin. Virallinen Saab varaosamyyjä.
#8411
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
Vastaa Viestiin