Humppaus tyhjäkäynnillä
Humppaus tyhjäkäynnillä
Mikä ihme voi tehdä tällaisen ongelman ????? Auto Saab 9-3SS 1.8t.
Starttaus tyhjäkäynnille. En koske kaasupolkimeen.
https://photos.app.goo.gl/KVhhdWStK2aGZDda9
Ajossa kierroksilla ihan normaali...
Ongelma alkoi, kun vaihdoin katkimenneen alipaineletkun ja puhdistin läppäkotelon.
Starttaus tyhjäkäynnille. En koske kaasupolkimeen.
https://photos.app.goo.gl/KVhhdWStK2aGZDda9
Ajossa kierroksilla ihan normaali...
Ongelma alkoi, kun vaihdoin katkimenneen alipaineletkun ja puhdistin läppäkotelon.
Viimeksi muokannut jhir, To Joulu 25, 2025 10:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 1.8t SS, Saab 9-5 2.0t, Saab 9-3 2.8 Aero XWD Hirsch,
MB B170 NGT, Suzuki GSX750F, Fordson Power Major
www.tinyurl.com/saabcave
MB B170 NGT, Suzuki GSX750F, Fordson Power Major
www.tinyurl.com/saabcave
Re: Humppaus tyhjäkäynnillä
Ei aukee video eikä noita vieraiden viedeoita pitäs aukookkaan.
Pcv hajotessaan tekee starttiin pituutta ja käyntiin häiriötä kylmänä kylmällä kelillä vähän kuin venttiilivikainen.
https://youtu.be/ro0CN6SdD5s?si=pQCVCgyJDCnXBVq1
Pcv hajotessaan tekee starttiin pituutta ja käyntiin häiriötä kylmänä kylmällä kelillä vähän kuin venttiilivikainen.
https://youtu.be/ro0CN6SdD5s?si=pQCVCgyJDCnXBVq1
Re: Humppaus tyhjäkäynnillä
Tälle on kyllä varmasti monia vaihtoehtoja. Mutta ensin puhdistaisin kaasuläppäkotelon ja tarkastaisin alipainevuodot.
Myös missfiret voivat aiheuttaa tuota, joten sytytystulppien vaihto ensin ja vanhoista tulpista sitten visuaalinen tarkastus ja analysointi, että onko jossain tai vaikka kaikissa sylintereissä mahdollisia ongelmia.
Sitten jatkotoimenpiteet sen perusteella. Tech2:lla vianmääritys varmasti on paikallaan. Huom. Vianmääritys on eri asia kuin vikakoodinluku.
Myös missfiret voivat aiheuttaa tuota, joten sytytystulppien vaihto ensin ja vanhoista tulpista sitten visuaalinen tarkastus ja analysointi, että onko jossain tai vaikka kaikissa sylintereissä mahdollisia ongelmia.
Sitten jatkotoimenpiteet sen perusteella. Tech2:lla vianmääritys varmasti on paikallaan. Huom. Vianmääritys on eri asia kuin vikakoodinluku.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Humppaus tyhjäkäynnillä
Kaasuläppäkotelosta minäkin lähtisin. Automaatioalalla tuota ilmiötä kutsutaan hystereesiksi. Kun joko säätävät arvot on pielessä, tai sitten se itse säätävä laite ei reagoi riittävän nopeasti, niin päädytään tilanteeseen jossa seilataan sen tavoitearvon ympärillä, muttei saada pysymään siinä ikinä. Ja tätä Pakari tarkoittanee vianmäärityksellä ... kaikki arvot ja pyynnit tuon seilaamisen aikana seurantaan, joku siellä ei käy järkeen.Pakari kirjoitti: ↑To Joulu 18, 2025 11:38Tälle on kyllä varmasti monia vaihtoehtoja. Mutta ensin puhdistaisin kaasuläppäkotelon ja tarkastaisin alipainevuodot.
Myös missfiret voivat aiheuttaa tuota, joten sytytystulppien vaihto ensin ja vanhoista tulpista sitten visuaalinen tarkastus ja analysointi, että onko jossain tai vaikka kaikissa sylintereissä mahdollisia ongelmia.
Sitten jatkotoimenpiteet sen perusteella. Tech2:lla vianmääritys varmasti on paikallaan. Huom. Vianmääritys on eri asia kuin vikakoodinluku.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: Humppaus tyhjäkäynnillä
Vika korjattu ! Ainoastaan piti akku irroittaa hetkeksi ja vika poistui.
Saab 9-3 1.8t SS, Saab 9-5 2.0t, Saab 9-3 2.8 Aero XWD Hirsch,
MB B170 NGT, Suzuki GSX750F, Fordson Power Major
www.tinyurl.com/saabcave
MB B170 NGT, Suzuki GSX750F, Fordson Power Major
www.tinyurl.com/saabcave
Re: Humppaus tyhjäkäynnillä
Offia pukkaa.shamrock kirjoitti: ↑To Joulu 18, 2025 15:50...
Kaasuläppäkotelosta minäkin lähtisin. Automaatioalalla tuota ilmiötä kutsutaan hystereesiksi. Kun joko säätävät arvot on pielessä, tai sitten se itse säätävä laite ei reagoi riittävän nopeasti, niin päädytään tilanteeseen jossa seilataan sen tavoitearvon ympärillä, muttei saada pysymään siinä ikinä. Ja tätä Pakari tarkoittanee vianmäärityksellä ... kaikki arvot ja pyynnit tuon seilaamisen aikana seurantaan, joku siellä ei käy järkeen.
Minä kutsuisin tuota mieluummin värähtelyksi. Hystereesillä ymmärrän ihan jotain muuta. Korjatkaa viisammat...
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Humppaus tyhjäkäynnillä
No vähän offia joo, mutta toisaalta auttaa ymmärtämään noita oireita ja säätelyn toimintaa. Ainahan näissä systeemeissä on tietty hystereesi, mutta pitäisikö sitä kutsua jollakin toisella nimellä, jos kyseessä on ei-toivottu, liian suuri hystereesi?
Wikipedia kuvailee asiaa "Hystereesi on jonkin järjestelmän ominaisuus, joka hidastaa muutoksiin reagoimista tai estää systeemiä palaamasta alkuperäiseen tilaansa". Ja siis minä ajan takaa sitä kaasulappäkotelon säätymisen hidastumista, jolloin se ei enää reagoikaan toivotulla tavalla käskyihin. Josta seuraa lisää käskyä, ja kun se lopulta toteutuu niin mennäänkin seuraavasta ääripäästä yli, ja sama toistuu taas sitten toiseen suuntaan.
Jos tähän on jollakin parempi termi, niin mieluusti otan sellaisen vastaan. Eikä tämä lopulta mielestäni offia ole, useinkin ihmetellään seilaavaa tyhjäkäyntiä, tai muita seilaavia arvoja. Se auttaa ymmärtämään vian syytä, kun ymmärtää mitä se yrittää tehdä. Sitten voi pohtia, mikä estää sitä toimimasta oikein? Onko toimilaite liian hidas, vai onko jokin sitä ohjaava anturiarvo väärä? Jokin systeemissä joko reagoi, tai saa aikaan liian hidasta reagointia, mutta mikä?
Wikipedia kuvailee asiaa "Hystereesi on jonkin järjestelmän ominaisuus, joka hidastaa muutoksiin reagoimista tai estää systeemiä palaamasta alkuperäiseen tilaansa". Ja siis minä ajan takaa sitä kaasulappäkotelon säätymisen hidastumista, jolloin se ei enää reagoikaan toivotulla tavalla käskyihin. Josta seuraa lisää käskyä, ja kun se lopulta toteutuu niin mennäänkin seuraavasta ääripäästä yli, ja sama toistuu taas sitten toiseen suuntaan.
Jos tähän on jollakin parempi termi, niin mieluusti otan sellaisen vastaan. Eikä tämä lopulta mielestäni offia ole, useinkin ihmetellään seilaavaa tyhjäkäyntiä, tai muita seilaavia arvoja. Se auttaa ymmärtämään vian syytä, kun ymmärtää mitä se yrittää tehdä. Sitten voi pohtia, mikä estää sitä toimimasta oikein? Onko toimilaite liian hidas, vai onko jokin sitä ohjaava anturiarvo väärä? Jokin systeemissä joko reagoi, tai saa aikaan liian hidasta reagointia, mutta mikä?
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: Humppaus tyhjäkäynnillä
Se, että tässä tapauksessa läppä ei saavuta pyydettyä asentoa jonka vuoksi moottorinohjaus yrittää tehdä korjauksia, että pyydetty asento saavutettaisiin. Sen vuoksi läppä jää värähtelemään/aaltoilemaan tavoitearvon ympärille, josta taas seuraa kierrosluvun edestakainen seilaus. Tämä taas voi johtua kulumisesta, liasta, anturi-, toimilaite-, tai vaikka ohjausjärjestelmän viasta.
Saabissa (T7/T8) kuski polkimella pyytää ilmamassaa, ei läpän asentoa. Ecu pyrkii toteuttamaan sitten toteuttamaan pyynnön ohjaamalla eri toimilaitteita.
Hystereesi kuvaa ennemmin sitä esimerkiksi, että moottorin lämpötila näytetään "vaakatasoa" vaikka lämpötila voi vaihdella 80-115c välissä. Mutta tuon lämpötilavälin sisällä mittarin näyttämää ei muuteta. Tämä on toki suunniteltu ominaisuus.
Saabissa (T7/T8) kuski polkimella pyytää ilmamassaa, ei läpän asentoa. Ecu pyrkii toteuttamaan sitten toteuttamaan pyynnön ohjaamalla eri toimilaitteita.
Hystereesi kuvaa ennemmin sitä esimerkiksi, että moottorin lämpötila näytetään "vaakatasoa" vaikka lämpötila voi vaihdella 80-115c välissä. Mutta tuon lämpötilavälin sisällä mittarin näyttämää ei muuteta. Tämä on toki suunniteltu ominaisuus.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Humppaus tyhjäkäynnillä
Voi olla että mun kiinteistöautomaation opettaja aikanaan oli väärässä, mutta opetti että ne hystereesin ongelmat on helppo muistaan sen nimestä - kun säätely menee pieleen, se menee hysteeriseksi. Tässä kohtaa siis puhuttiin siitä, miten kiinteistöautomaatiossa esim käytetään ulkolämpötilan muutoksia ennakkotietona säätelylle. Ohessa lainaus, josta toki olen leikannut joitakin pätkiä pois jotka eivät liity asiaan.
Alunperinkin tarkoitin tätä, mistä tässäkin puhutaan. Toimilaite ei reagoi, tai vaatii liikaa energiaa reagoidakseen, josta seuraa se että seilataan aivan liikaa sen tavoitearvon ympärille. Tyhjäkäyntinopeutta voidaan tässä tarkastella aivan samalla tavalla kuin tuota esimerkin lämpötilaa.
"Liian suuri hystereesi tarkoittaa, että järjestelmässä on voimakas viive tai "muistiefekti", jolloin se reagoi hitaasti muutoksiin eikä palaa helposti takaisin alkuperäiseen tilaansa, vaan vaatii suuremman syötteen tai energian vaikutuksen poistumisen jälkeen, aiheuttaen tehottomuutta ja epätarkkuutta esimerkiksi lämpötilan säätelyssä
Hystereesi yleisesti
Se on ilmiö, jossa järjestelmän nykyinen tila riippuu sen menneistä tiloista, ei vain nykyisistä olosuhteista.
Sillä on eräänlainen "kuollut alue" tai "välys", joka estää välittömän palautumisen.
Mitä "liian suuri" tarkoittaa käytännössä?
Tehottomuus: Järjestelmä (esim. termostaatti) ei sopeudu nopeasti, mikä hukkaa energiaa.
Epätarkkuus: Säädöt ovat epätarkkoja (esim. lämpötila heilahtelee), koska palautuminen on hidasta.
Viive: Järjestelmä reagoi ulkoiseen ärsykkeeseen vasta, kun se on huomattavasti voimakkaampi kuin tarvitsisi, tai jää "jumiin" tilaan, vaikka syöte poistuisikin.
Esimerkkejä:
Termostaatti: Jos hystereesi on liian suuri, huone voi viiletä huomattavasti ennen kuin lämmitys käynnistyy uudelleen, tai lämmetä liikaa ennen sammumista."
Alunperinkin tarkoitin tätä, mistä tässäkin puhutaan. Toimilaite ei reagoi, tai vaatii liikaa energiaa reagoidakseen, josta seuraa se että seilataan aivan liikaa sen tavoitearvon ympärille. Tyhjäkäyntinopeutta voidaan tässä tarkastella aivan samalla tavalla kuin tuota esimerkin lämpötilaa.
"Liian suuri hystereesi tarkoittaa, että järjestelmässä on voimakas viive tai "muistiefekti", jolloin se reagoi hitaasti muutoksiin eikä palaa helposti takaisin alkuperäiseen tilaansa, vaan vaatii suuremman syötteen tai energian vaikutuksen poistumisen jälkeen, aiheuttaen tehottomuutta ja epätarkkuutta esimerkiksi lämpötilan säätelyssä
Hystereesi yleisesti
Se on ilmiö, jossa järjestelmän nykyinen tila riippuu sen menneistä tiloista, ei vain nykyisistä olosuhteista.
Sillä on eräänlainen "kuollut alue" tai "välys", joka estää välittömän palautumisen.
Mitä "liian suuri" tarkoittaa käytännössä?
Tehottomuus: Järjestelmä (esim. termostaatti) ei sopeudu nopeasti, mikä hukkaa energiaa.
Epätarkkuus: Säädöt ovat epätarkkoja (esim. lämpötila heilahtelee), koska palautuminen on hidasta.
Viive: Järjestelmä reagoi ulkoiseen ärsykkeeseen vasta, kun se on huomattavasti voimakkaampi kuin tarvitsisi, tai jää "jumiin" tilaan, vaikka syöte poistuisikin.
Esimerkkejä:
Termostaatti: Jos hystereesi on liian suuri, huone voi viiletä huomattavasti ennen kuin lämmitys käynnistyy uudelleen, tai lämmetä liikaa ennen sammumista."
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: Humppaus tyhjäkäynnillä
Chromella ei video aukee, mut firefoxilla aukee jos jollain muullakin sama ongelma.
Oisko alipaineletku halki/irti, hörppää ilmaa jota trionic yrittää vakauttaa.
Rikkonainen takaiskukin yks vaihtoehto.
Jos sulla on jarrukliineriä niin sillä voi löytää ison vuodon suihkimalla letkuja ja liitoskohtia esim.kaasuläppäkotelo, turbo, välijäähy, joissa imu päällä.
Kierrokset muuttuu vuotokohtaan suihkuttamalla.
Oisko alipaineletku halki/irti, hörppää ilmaa jota trionic yrittää vakauttaa.
Rikkonainen takaiskukin yks vaihtoehto.
Jos sulla on jarrukliineriä niin sillä voi löytää ison vuodon suihkimalla letkuja ja liitoskohtia esim.kaasuläppäkotelo, turbo, välijäähy, joissa imu päällä.
Kierrokset muuttuu vuotokohtaan suihkuttamalla.
Re: Humppaus tyhjäkäynnillä
Jossakin sanottiin, ettei kyseisessä autossa alipainevuotoja tarvitse etsiä, kun se vuotaa aina samasta paikasta.
Minulle ei ole kuitenkaan selvinnyt mikä se todennäköisin vuotopaikka näissä bensaturboissa on. Osaatteko auttaa?
Minulle ei ole kuitenkaan selvinnyt mikä se todennäköisin vuotopaikka näissä bensaturboissa on. Osaatteko auttaa?
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Re: Humppaus tyhjäkäynnillä
No nyt me ollaan samaa mieltäshamrock kirjoitti: ↑La Joulu 27, 2025 12:56Voi olla että mun kiinteistöautomaation opettaja aikanaan oli väärässä, mutta opetti että ne hystereesin ongelmat on helppo muistaan sen nimestä - kun säätely menee pieleen, se menee hysteeriseksi. Tässä kohtaa siis puhuttiin siitä, miten kiinteistöautomaatiossa esim käytetään ulkolämpötilan muutoksia ennakkotietona säätelylle. Ohessa lainaus, josta toki olen leikannut joitakin pätkiä pois jotka eivät liity asiaan.
Alunperinkin tarkoitin tätä, mistä tässäkin puhutaan. Toimilaite ei reagoi, tai vaatii liikaa energiaa reagoidakseen, josta seuraa se että seilataan aivan liikaa sen tavoitearvon ympärille. Tyhjäkäyntinopeutta voidaan tässä tarkastella aivan samalla tavalla kuin tuota esimerkin lämpötilaa.
"Liian suuri hystereesi tarkoittaa, että järjestelmässä on voimakas viive tai "muistiefekti", jolloin se reagoi hitaasti muutoksiin eikä palaa helposti takaisin alkuperäiseen tilaansa, vaan vaatii suuremman syötteen tai energian vaikutuksen poistumisen jälkeen, aiheuttaen tehottomuutta ja epätarkkuutta esimerkiksi lämpötilan säätelyssä
Hystereesi yleisesti
Se on ilmiö, jossa järjestelmän nykyinen tila riippuu sen menneistä tiloista, ei vain nykyisistä olosuhteista.
Sillä on eräänlainen "kuollut alue" tai "välys", joka estää välittömän palautumisen.
Mitä "liian suuri" tarkoittaa käytännössä?
Tehottomuus: Järjestelmä (esim. termostaatti) ei sopeudu nopeasti, mikä hukkaa energiaa.
Epätarkkuus: Säädöt ovat epätarkkoja (esim. lämpötila heilahtelee), koska palautuminen on hidasta.
Viive: Järjestelmä reagoi ulkoiseen ärsykkeeseen vasta, kun se on huomattavasti voimakkaampi kuin tarvitsisi, tai jää "jumiin" tilaan, vaikka syöte poistuisikin.
Esimerkkejä:
Termostaatti: Jos hystereesi on liian suuri, huone voi viiletä huomattavasti ennen kuin lämmitys käynnistyy uudelleen, tai lämmetä liikaa ennen sammumista."
Hystereesillä minä olen ymmärtänyt esimerkiksi pakastearkun, jääkaapin, saunan yms. lämpötilavaihtelua termostaatin ohjaamana.
Hystereesin puuttumisesta kaverilta esimerkki. Rakensi omakotitalon ja rouva halusi sinne hienoimmat kalusteet, mukaanlukien etäohjattava kiuas höyry- ym. ominaisuuksineen. Tuossa vehkeessä vain ei ollut hystereesiä ollenkaan, mikä aiheutti kontaktorissa päälle-pois-päälle -ominaisuuden kun sauna oli lämmennyt ja rikkoi itsensä moneen kertaan. Toki jännitteen vaihtelullakin saattoi osansa, tiedä häntä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S