M. vikavalo ja turbon äänet koveni, mistä lienee?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
epe79
"Koeajolla"

M. vikavalo ja turbon äänet koveni, mistä lienee?

Viesti Kirjoittaja epe79 »

Auttakaaha uutta saabistia hädässä!
Minä hankin vähän aikaa sitten og 9-3 kolkin b205e koneella, joka on tähän mennessä toiminut vallan mainiosti. Tänään kauppaan lähtiessä auto vaikutti alkuun toimivan aivan normaalisti. Huomasin vain hetken ajon jälkeen, että jopas turbo suhisee normaalia äänekkäämmin ja katsottuani kojetauluun huomasin moottorivikavalon palavan (en tiedä missä vaiheessa sytty mut kyseisellä reissulla kuitenkin). Auto käyttäytyy ajaessa aivan normaalisti (lukuunottamatta kovempaa suhinaa) ja lähtee käyntiin yhtä helposti, kuin aina ennenkin. Suhinan olen varmistanut tulevan turbosta/imupuolelta ainakin, mutta minä en (vielä) omista OBD-lukijaa, joten koodeja en saa avuksi selvittämisessä.

Laitoin tänne kyselyä siinä toivossa, että jollakulla sattuisi olemaan ideoita vian selvittämiseen ja/tai korjaamiseen.
Kiitos!
anv
"Hölösuu"

Re: M. vikavalo ja turbon äänet koveni, mistä lienee?

Viesti Kirjoittaja anv »

epe79 kirjoitti:
To Helmi 05, 2026 20:23
Auttakaaha uutta saabistia hädässä!
Minä hankin vähän aikaa sitten og 9-3 kolkin b205e koneella, joka on tähän mennessä toiminut vallan mainiosti. Tänään kauppaan lähtiessä auto vaikutti alkuun toimivan aivan normaalisti. Huomasin vain hetken ajon jälkeen, että jopas turbo suhisee normaalia äänekkäämmin ja katsottuani kojetauluun huomasin moottorivikavalon palavan (en tiedä missä vaiheessa sytty mut kyseisellä reissulla kuitenkin). Auto käyttäytyy ajaessa aivan normaalisti (lukuunottamatta kovempaa suhinaa) ja lähtee käyntiin yhtä helposti, kuin aina ennenkin. Suhinan olen varmistanut tulevan turbosta/imupuolelta ainakin, mutta minä en (vielä) omista OBD-lukijaa, joten koodeja en saa avuksi selvittämisessä.

Laitoin tänne kyselyä siinä toivossa, että jollakulla sattuisi olemaan ideoita vian selvittämiseen ja/tai korjaamiseen.
Kiitos!
Ahtovuoto. Käy kaikki letkut/putket ja niiden liitokset läpi ahtimen ja imusarjan välistä.
Antti
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
epe79
"Koeajolla"

Re: M. vikavalo ja turbon äänet koveni, mistä lienee?

Viesti Kirjoittaja epe79 »

Kiitos vinkistä! Katson, kun kerkeän.
Vastaa Viestiin