NG9-3 TTID ahdot hukassa, hukkaporttien toiminta?

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
hiltuspeke
"Koeajolla"

NG9-3 TTID ahdot hukassa, hukkaporttien toiminta?

Viesti Kirjoittaja hiltuspeke »

Hei,

9-3 TTID A19DTR-koneella tuntuu alakierroksilla vähän ponnettomalta. Ainut TTID jolla olen ajanut, joten vaikea sanoa, miltä tämän kuuluisi tuntua, mutta on myös mennyt muutaman kerran limp home -tilaan vikakoodilla EDC16 P0234 5B Boost pressure low due to mechanical fault, tämä nimenomaan pienen turbon kierrosalueilla ja kovalla kuormalla ajettessa.

10 000km sitten edellinen omistaja vaihtanut alipaineletkut, magneettiventtiilit, ja turbopaketin. Itse olen koeponnistuttanut ahtoputket ja ahtoilmajäähdyttimen, kaikki pitää.

eSidin hankittuani pisti silmään muutama juttu: pikkuturbon hukkaportti ei koskaan saa 100% signaalia, eli on aina vähän raollaan. Ei kai siinä mitään asentotunnistinta ole, eli tämä on käsky eikä mitattu asento? Onko muilla kokemuksia siitä, mikä on tyhjäkäynnillä pikkuturbon hukkaportin asentosignaali?

Ahtopaineita olen myös eSidistä seurannut. Tyhjäkäynnilläkään ahdot eivät tipahda vakuumille, vaan jäävät nollaan baariin. Tästäkin kuulen mielelläni havaintoja toimivista TTID:istä.

Turbon ja katalysaattorin välissä on pieni pakokaasuvuoto, joka ilmoittaa itsestään vain DPF:n polton yhteydessä (joka tapahtuu näin talvella 400-500km välein, tuntuu tiheältä sekin), mutta ei kai pakovuodot turbon jälkeen juuri enää ahtoja laske?
petrisa
"Hölösuu"

Re: NG9-3 TTID ahdot hukassa, hukkaporttien toiminta?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kokeile vaihtaa turbon hukkaporttien magneettiventtileitä keskenään :wink:
Jos nyt tehoja on alakierroksilla, mutta yläkierroksilla ei, niin magneettiventtilli on rikki.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
ttpiri
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja ttpiri »

Kävin ajamassa vuoden 2011 TTiD:llä ja katselin lukemia. En tiedä, onko oma varmasti kunnossa, mutta ei mitään selkeää vikaa ole päällä.

Tyhjäkäynnillä wastegate 90% ja liikkeellelähdössä vilahtaa 95% ennen madaltumista. Sitä suurempaa lukemaa en nähnyt. Boosti näytti käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynnillä -0.03, mutta myöhemmin ennen sammuttamista jäi positiiviseen 0.02 lukemaan.

DPF:n poltto 400-500 km välein kuulostaa omaan korvaan aika normaalilta, vaikkakin on yleensä lähempänä 500 km tai yli.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"

Viesti Kirjoittaja tturku »

WISissä vois olla muuten noita arvoja mainittuna:
https://saabwisonline.com/9-3-9440/2008 ... er-system/
tuolta kattomaan.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin