Nopusmittari vikaa ja tehon puutetta lämpimänä.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Phor
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: La Tammi 10, 2004 20:07
Paikkakunta: Jyväskylä

Nopusmittari vikaa ja tehon puutetta lämpimänä.

Viesti Kirjoittaja Phor »

Nyt loppu itsellä tieto ja taito tuon nopeusmittarin kanssa. Näyttää tällä hetkellä 40 km/h vaikka auto on parkissa. Ja joka kerta kun käyttää mittariston sulakkeen tai akunkengän irti ja laittaa takaisin nopeus vain kasvaa. Eikä palaudu alemmas. Saako TECH 2:n kanssa jotenkin nollattua tuon, vai mikä aiheuttaa mittarin nousun aina sähkö katkon jälkeen?

Potilas on tuo 9-3 ss 2,0 aero xwd -10 biopower

Toinen mikä on nyt vaivaa myös niin lämmetessä katoaa vääntö/tehot. Ja antaa satunnaisesti suuttimien vikakoodeja + muita mitkä viitais ECU:n P0201, P0202, P0203, P0204, P0245, P0246,B3938, B0959, mutta muuten käy nätisti tyhjäkäyntiä. Mutta voiko johtua tuo ECU:sta? Vain olisiko maahäiriö tai johdotuksessa jokin. Suuttimien johtosarja on vaihdettu, kun sellainen sattu olemaan tarjolla.
#1206
Saab 9-3 SS aero XWD -10
Saab 900 T16 5d -92 (projekti)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 6107
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Nopusmittari vikaa ja tehon puutetta lämpimänä.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Yleensä nuo kaikki yhdessä ja kuvattu oire viittaa kyllä ecuun.

Mittariston häröily voi johtua myös ecusta, joten vaihtaisin sen ecun aivan ensimmäiseksi ja sitten tehdä lisää testejä.

Viallinen abs-ohjainlaite poistaa monesti ecua väylästä ja koska nopeustieto tulee abs-järjestelmästä siellä on potentiaalinen vika paikka jos mittariston häiriöt eivät poistu. Sitten mahdollisuus on olemassa puhtaasti myös mittaristovikaan.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4654
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Nopusmittari vikaa ja tehon puutetta lämpimänä.

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ecuvikaa selvästi. Toinen ecu ja softan siirto.

Mittariston suhteen voit koittaa elektroniikkahuollosta kysyä kolvaavatko niin pysyis kilsat ennallaan eikä tarvitse techityksiä
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Monikossa
"Hirsch"
Viestit: 750
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Nopusmittari vikaa ja tehon puutetta lämpimänä.

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Etuvedon ecu ei käy kuulemma nelivetoon, pitääkö paikkaansa ei tietoa.
Aattelin jos etsit uutta ecua ja tämä pitää paikkansa niin tarkista osanumero jos ostat joltain täysin tuntemattomalta.
Vesalta saat kyllä oikean oikein kopioituna jos on myynnissä.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 6107
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Nopusmittari vikaa ja tehon puutetta lämpimänä.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Juu ei käy etuvetosen ecu nelikkoon. Nelilkojen ecut ovat harvinaisia, joten onnea toivotan sellaisen etsintään. Ja joskus on törmätty myös näihin ecun siirtosarjoihin. Niistä kannattaa pysyä mahdollisimman kaukana. Tulee aivan uudenlaisia ongelmia niillä siirtosarjoilla. Saabilta saa ecun tärinä/lämpösuojaa joka on suositeltavaa asentaa ecun vaihdon yhteydessä.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Phor
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: La Tammi 10, 2004 20:07
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nopusmittari vikaa ja tehon puutetta lämpimänä.

Viesti Kirjoittaja Phor »

Kiitoksia jo tässä vaiheessa.

Juuri tätä tässä olen miettinyt että lähetänkö ECUn korjattavaksi vai etsinkö toista tilalle. Tuo oli minulle uusi tieto et nelikon ja edestä raapivan ECUt ovat erillaiset.Ajatten et sofassa on vain eroa.
Mutta jos näin on taitaa olla ainoa vaihtoehto tuo ECUn korjaus. En ainakaan vielä ole samalla osanrolla löytänyt ECUa.

Tuli tälläinenkin mieleen, kun auto oli tallissa pari viikkoa tekniikan vaihdossa. Kun tämän jälkeen ilmeni tämä ECU ongelma. Vaikka kaikki sähköhärpäkkeet oli vanhaa perua ja ainoastaan perus moottori ja turbo vaihtui. B207R ja TD04.
Mutta oli tosiaan tuon pari viikkoa ilman virtoja kulkine.
Että oisko jotain nollaantunut muistista??

Kunhan vain arvailen.🫣
#1206
Saab 9-3 SS aero XWD -10
Saab 900 T16 5d -92 (projekti)
-Hese-
"Viggen"
Viestit: 662
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nopusmittari vikaa ja tehon puutetta lämpimänä.

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

Phor kirjoitti:
Su Kesä 21, 2026 13:46
Kiitoksia jo tässä vaiheessa.

Juuri tätä tässä olen miettinyt että lähetänkö ECUn korjattavaksi vai etsinkö toista tilalle. Tuo oli minulle uusi tieto et nelikon ja edestä raapivan ECUt ovat erillaiset.Ajatten et sofassa on vain eroa.
Mutta jos näin on taitaa olla ainoa vaihtoehto tuo ECUn korjaus. En ainakaan vielä ole samalla osanrolla löytänyt ECUa.

Tuli tälläinenkin mieleen, kun auto oli tallissa pari viikkoa tekniikan vaihdossa. Kun tämän jälkeen ilmeni tämä ECU ongelma. Vaikka kaikki sähköhärpäkkeet oli vanhaa perua ja ainoastaan perus moottori ja turbo vaihtui. B207R ja TD04.
Mutta oli tosiaan tuon pari viikkoa ilman virtoja kulkine.
Että oisko jotain nollaantunut muistista??

Kunhan vain arvailen.🫣
Ei noita ecuja saa korjattua. Osta ehjä käytetty.
#8411
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
Monikossa
"Hirsch"
Viestit: 750
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Nopusmittari vikaa ja tehon puutetta lämpimänä.

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Jos se toimi ennen koneenvaihtoa niin pitäs toimia myös jälkeenkin.
Ettei ois jääny jokin huomaamatta, erinlaiset suuttimet, maajohto jostain irti tai jos laitoittee eri johtosarjan niin vika paikka helposti johdoissa.
Jos annoitte lisävirtaa niin ecu kärähti, hajotin omasta verkkovirtabuusterilla.
Sen kummemmin remonttitaitojanne tuntematta olen nähnyt sinne päin tehtyjä jossa hajotettu lähestulkoon kaikki mitä ei ole irti saatu sormia napsauttamalla, näitä on kiva korjata kun piuhoista liittimet kappaleina.
Scraab
"Turbo"
Viestit: 279
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Nopusmittari vikaa ja tehon puutetta lämpimänä.

Viesti Kirjoittaja Scraab »

Ei ole ensimmäinen ja tuskin viimeinenkään kerta, kun kyselijä ”unohtaa” kertoa melko oleellisen osan tapahtumien kulusta. Nytkin ihmeteltiin nopeusnäyttöä ja tehojen hiipumista.. pari vikakoodiakin. Myöhemmin paljastuu, että koko pellin alus ollut purettuna :mrgreen:!

Ei kuitenkaan liene kovin yleistä, että ECU vaurioituisi virrattomuudesta? Muita tapoja tuhoihin kyllä riittää.
Phor
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: La Tammi 10, 2004 20:07
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nopusmittari vikaa ja tehon puutetta lämpimänä.

Viesti Kirjoittaja Phor »

No tuota tehottomuutta esintyi vanhalla koneellakin. Mutta pää syy oli että vanha kone päästi hieman öljyä jäähdytysnesteeseen. Ja edullinen vähän ajettu vaihtokone. Vanhalla myllyllä oli ajettu n. 320tkm ja öljyt vaihdettu aina n. 10 välein. Mutta isommat suuttimet ja tehon nosto varmaan edesauttanut ongelman muodostusta. Nyt pellin alla on 106 tkm ajettu vastaava mylly. Jospa se kestäisi oman ajon. Vaikka poika (14v) on sanonut että haluaisi tuon 9-3:sen itselleen, kun saa kortin. 😁

Myönnän ettei nämä viimeisimmät B207 koneet ole minulle ihan tutuimpia. Mutta Saab on 35 vuoden aikana, mitä olen niitä omistanut, tullut enemmän tai vähemmän tutuksi. Varsinkin OG900 ja 9000.
Mutta en uskonut, jos niin sanottu perus rauta vaihtuu ja muu tulee vanhasta tekniikasta se aiheuttaisi ongelman. Saatan olla väärässäkin. Ja osaan kyllä irrottaa tai avata liittimet niitä särkemättä. Oli sitten sähkö tai alipaine kyseessä.

Olen täältä saanut arvokkita ja hyviä vinkkejä ja ohjeita. Hieman otti vain tiukkaa, kun arvostellaan tietämättä taidoista tai tiedoista.
Mutta kiitos ja anteeksi. Pidetään Saabit hengissä ja tiellä.
Ja hyvä henki Saabistien välillä.


Ja loppu kaneetiksi.
Nyt on tilattu ehjä ECU samalla osanrolla kuin vanha.
Sitä odotellessa ja kysellen onko Jyväskylän likellä kuka voisi kloonata sitten vanhasta ECUsta softan, kun se tulee ajankohtaiseksi?
#1206
Saab 9-3 SS aero XWD -10
Saab 900 T16 5d -92 (projekti)
Vastaa Viestiin