Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4396
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kaivokselasta tuli viesti, että Jorin talvirengaspaketti on saapunut, lupasivat veloituksettoman säilytyksen kausivaihtoon saakka, mutta sovittiin, että haen ne lähiaikoina kotiin. Koodaavat anturit odottaessa ja nostavat kyytiin. Ovatpahan sitten valmiina, kun talven tullessa aika koittaa.

Autoille en ole tehnyt mitään, ei ole ollut inspiraatiota, sen sijaan inspiraatiota on ollut jatkaa tiluksien muokkaamista, nyt kun on arsenaalissa myös tuo oksasilppuri, niin maisema on muuttunut ennennäkemätöntä vauhtia. Vähin erin alkavat kulkuväylät leventyä, maisema avartua ja häiritsevät puu-ja rytökeskittymät kadota. Mahtavaa hommaa ja tulokset näkyvät välittömästi.

Tosiaan ei ole autoprojekteja tullut vilkuiltua, eikä varmasti tulekaan. Juuri eilen aloin rakentelemaan sijoituksiin mREIT-salkkua Amerikan Yhdysvaltain markkinoilta ja laitoin parin päivän opiskelun tuloksena reilut viisi tonnia kiinni nyt ensi alkuun, siitä sitten varojen salliessa kohti päämäärää. Laskeskelin, että tänä vuonna on pari kymppitonnia jo tullut sijoitettua lisää ja nyt kun on jo kohtuullinen määrä sijoituksia ja homma rullaa omalla painollaan, niin alan hakemaan hiukan kovempaa tuottoa isommalla riskillä. Eilisten sijoitusten netto-osinkotuotto on aika tarkkaan 10% sijoitetusta pääomasta, joten kierrettä piisaa.

Toki päivät rytmittyvät perheen vauvan takia aika vahvasti, mutta eihän se ihmiselle pahaa tee pienestä luontokappaleesta huolehtia, kenties päinvastoin ! Tunti sitten laittelin itselleni aamiaista ja pikkuinen uuvahti jalkaa vasten kesken kaiken :D
Kuva
Toyota bZ4X Active 57,7 kWh - 26, Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Aygo X Play Edition -24, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4396
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Oksasilppuriin vaihdettu ekat öljyt, viitisen desiä se söi SAE 30 ainetta. Tää eka vaihto arvioidun 5 tunnin jälkeen ja seuraavissa vaihtoväli on 25 tuntia. Tuolla tuntimäärällä vaihtanen öljyt aina keväällä samalla kuin noihin muihinkin pienkoneisiin. Vaikkei autoihin öljynvaihtoja tarvitse toistaiseksi tehdäkään, niin kyllähän tuo imuvaihtaja on loistava laite näidenkin kanssa temutessa. Edelleen yksi parhaista ostoksistani ikinä, on haukkunut alkuperäisen investoinnin hintansa varmaan kymmeniä kertoja.

Kauppareissun ajelin Jorilla ja "lämpimällä autolla" takaisin tullessa oli varmaan optimaalisin keli mitä voi sähköautolle olla, tuuleton, kuiva ja lämpötila parinkymmenen plusasteen paikkeilla, liikenne hiljaista joten sai ajella ihan "vapaasti" omaan suht rivakkaan tahtiin. Tuskin pienempiä lukemia tähän on normaalisti ajamalla odotettavissa, joten ikuistin lukeman talliin parkkeerattuani. Akkua huvennut n. kolmasosa ja kilsoja ajettu 172 km. Nyt tulee tosi vähän kilsoja lomalla, mutta ensi viikolla taas tahti tiivistyy. Ajelen tämän akullisen suht vähiin niin näen, miten lineaarisesti tuo prosentti ja rangenäyttö käyttäytyy varauksen huvetessa, tässä perus-siirtymäajossani.
Kuva
Toyota bZ4X Active 57,7 kWh - 26, Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Aygo X Play Edition -24, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4396
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tällä tytöllä on itsetunto kohdillaan heti alusta saakka, lelu on liki itsensä kokoinen, mutta ei tunnu missään !
Kuva
Kuva
Toyota bZ4X Active 57,7 kWh - 26, Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Aygo X Play Edition -24, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4396
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tällä viikolla on pari tuntia joka ilta tullut puuhasteltua ulkona koirienkaitsemisen vastapainoksi. Projektina oli treenikentälle menevän toisen väylän perkaus, tuossa oli parin metrin levyinen väylä kasvuston välissä joku aika sitten, nyt alkaa näyttää siltä, kuin mitä oma visio oli. Pikkasen vielä trimmaamista, mutta suht ok. Aika kasa tuosta lähti oksaa ja pientä puuta silpuksi ja muutama isompi rytö, mitkä olivat kehittyneet ojan ylle, kun kuuset ja lehtipuut olivat sotkeentuneet toisiinsa. Tikapuillakin tuli kiipeiltyä, että sai tuota valtavan laajalle kurkottavaa oksistoa karsittua tarpeeksi korkealle.
Kuva

Tänään tuli enimmäkseen siimaleikkurilla siivottua kulkuväylien sivustoja, mutta aloitin myös uuden kohdan perkauksen. Jumankekka kun nuo kuuset ovat velmuja puita, tässäkin yksilössä oli sellaisia puolentoista metrin tuuheita oksia useita kymmeniä. Karsin pystyssä ollessaan melko korkealle, niin kaatui siististi sentilleen siihen mihin pitkin ja muutenkaan en tykkää maassa makaavaa kuusta karsia, helpompi näin.
Kuva

Oksasilppuri pääsi taas hommiin ja sinne ne oksat levittäytyivät näpsäkästi. Ihana laite :lol:
Kuva

Kolme päivää saa vielä puuhastella rauhassa ja itse asiassa vaikka aamusta iltaan, kun puoliso jäi vapaille, ensi viikolla sitten taas tylsempiin, mutta paremmin palkattuihin töihin.
Toyota bZ4X Active 57,7 kWh - 26, Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Aygo X Play Edition -24, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 9479
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja aero »

IC1970 kirjoitti:
To Kesä 25, 2026 20:30
ensi viikolla sitten taas tylsempiin, mutta paremmin palkattuihin töihin.
Sanoisin ennemmin rahalla palkattuihin, en paremmin. Olettaen siis että loma loppuu.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin