9³ SS 1.8i:n ratin tärinästä tyhjäkäynnillä (ECM -päivitys)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
9³ SS 1.8i:n ratin tärinästä tyhjäkäynnillä (ECM -päivitys)
Olen aikaisemmin kirjoittanut tälle palstalle 9³ SS 1.8i:n ratin tärinästä tyhjäkäynnillä. Tyhjäkäyntikierrosluku on noin 850 rpm ja ratti resonoi tässä kierrosluvussa varsin epämiellyttävästi, varsinkin verrattuna NG900:seni rattiin, joka ei tyhjäkäynnillä "elä" laisinkaan.
Valitin asiasta ensimmäisen kerran viime vuoden loppupuolella Saabin tekniseen tukeen, koska minulle sanottiin Länsiautossa, että auton tyhjäkäynnin kierroslukua ei voi säätää Tech 2:lla, vaan se on tehtaalla laitettu siihen kierroslukuun, jossa se tällä hetkellä on, eli noin 850 rpm.
Tekninen tuki vastasi minulle noin 3 viikon päästä ja kertoivat, että ovat lähettäneet valitukseni Ruotsiin, jossa Saabin tekninen osasto käsittelee sitä.
Kirjoittelin tekniselle tuelle uudemman kerran tammikuun puolivälissä ja he kertoivat, että asiaa tutkitaan vielä.
Nyt kun oli kulunut lähes kolme kuukautta heidän viimeisimmästä viestistä, kirjoitin 4.4. (eli eilen) heille sähköpostin, jossa tiedustelin tiukkaan sävyyn, että johan on kumma, kun ei mitään tapahdu. Että tämän hintaisen auton ratin ei todellakaan pitäisi vibrata tyhjäkäynnillä.
Tänään sain sitten vihdoin ja viimein seuraavanlaisen vastauksen:
Hei,
kiitos viestistänne sekä pahoittelumme myöhästyneestä vastauksesta.
Saimme juuri tiedon tekniseltä puoleltamme ja he kertoivat, että viikolla 17 tulevassa
uudessa Saabin testeri ohjelmassa PITÄISI olla mahdollisuus muuttaa tyhjäkäyntiä.
Ystävällisin terveisin,
GM Finland Oy
Saab Asiakaspalvelu
XXXXX XXXXXXX
P rk l , jo oli aikakin! Toivottavasti puhuvat myös totta, sillä meikäläinen menee viikolla 17 kolkuttelemaan pikahuollon ovia ja vaatii tyhjäkäyntikierrosluvun muuttamista oitis 700 rpm:ään (silloin ratti ei vibraa tyhjäkäynnillä)
Valitin asiasta ensimmäisen kerran viime vuoden loppupuolella Saabin tekniseen tukeen, koska minulle sanottiin Länsiautossa, että auton tyhjäkäynnin kierroslukua ei voi säätää Tech 2:lla, vaan se on tehtaalla laitettu siihen kierroslukuun, jossa se tällä hetkellä on, eli noin 850 rpm.
Tekninen tuki vastasi minulle noin 3 viikon päästä ja kertoivat, että ovat lähettäneet valitukseni Ruotsiin, jossa Saabin tekninen osasto käsittelee sitä.
Kirjoittelin tekniselle tuelle uudemman kerran tammikuun puolivälissä ja he kertoivat, että asiaa tutkitaan vielä.
Nyt kun oli kulunut lähes kolme kuukautta heidän viimeisimmästä viestistä, kirjoitin 4.4. (eli eilen) heille sähköpostin, jossa tiedustelin tiukkaan sävyyn, että johan on kumma, kun ei mitään tapahdu. Että tämän hintaisen auton ratin ei todellakaan pitäisi vibrata tyhjäkäynnillä.
Tänään sain sitten vihdoin ja viimein seuraavanlaisen vastauksen:
Hei,
kiitos viestistänne sekä pahoittelumme myöhästyneestä vastauksesta.
Saimme juuri tiedon tekniseltä puoleltamme ja he kertoivat, että viikolla 17 tulevassa
uudessa Saabin testeri ohjelmassa PITÄISI olla mahdollisuus muuttaa tyhjäkäyntiä.
Ystävällisin terveisin,
GM Finland Oy
Saab Asiakaspalvelu
XXXXX XXXXXXX
P rk l , jo oli aikakin! Toivottavasti puhuvat myös totta, sillä meikäläinen menee viikolla 17 kolkuttelemaan pikahuollon ovia ja vaatii tyhjäkäyntikierrosluvun muuttamista oitis 700 rpm:ään (silloin ratti ei vibraa tyhjäkäynnillä)
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: SS 1.8 i
Eikö? Kyllä ne värinät lähtee muuttamalla kierroksia alas että ylös.saabguru kirjoitti:Kierroksia ei lasketa vaan nostetaan värinöitten poistamiseksi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: SS 1.8 i
No sitten niitä saa kyllä nostaa lähes 1200 rpm:ään saakka, sillä muuten tuo ohjauspyörän tärinä ei poistu. Ja sitten jos nostaa kierroksia, niin eteen tulee mohdolliset päästöongelmat. Itse olen huomannut, että jos 1.8i:n tyhjäkäyntikierrosluku on joko 700 tai 1200 rpm, tärinää ei esiinny.saabguru kirjoitti:Kierroksia ei lasketa vaan nostetaan värinöitten poistamiseksi.
Luulisi, että tämäkin asia olisi jo hoidettu pois päiväjärjetyksestä tehtaalta lähteviltä autoilta, eikä sitä tarvitsisi alkaa hoitamaan jälkikäteen. Kaikista paras vaihtoehto olisi tietysti ollut se, että Saab olisi tehnyt tuosta 2.0 turbomoottorista turbottoman version, jotta ei olisi tarvinnut turvautua pelin tasapainoakselittomaan 1.8i -moottoriin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: SS 1.8 i
Kyllä aavistuksen verran kun nostaa n. 900 r/min, loppuu tuo värinä. Täähän on tuttuakin tutumpi V-C :stä.Turbo Sensonic kirjoitti:No sitten niitä saa kyllä nostaa lähes 1200 rpm:ään saakka, sillä muuten tuo ohjauspyörän tärinä ei poistu. Ja sitten jos nostaa kierroksia, niin eteen tulee mohdolliset päästöongelmat. Itse olen huomannut, että jos 1.8i:n tyhjäkäyntikierrosluku on joko 700 tai 1200 rpm, tärinää ei esiinny.saabguru kirjoitti:Kierroksia ei lasketa vaan nostetaan värinöitten poistamiseksi.
Luulisi, että tämäkin asia olisi jo hoidettu pois päiväjärjetyksestä tehtaalta lähteviltä autoilta, eikä sitä tarvitsisi alkaa hoitamaan jälkikäteen. Kaikista paras vaihtoehto olisi tietysti ollut se, että Saab olisi tehnyt tuosta 2.0 turbomoottorista turbottoman version, jotta ei olisi tarvinnut turvautua pelin tasapainoakselittomaan 1.8i -moottoriin.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: SS 1.8 i
Aha, no täytyypä yrittää tuota. Kiitos vinkistäsaabguru kirjoitti:Kyllä aavistuksen verran kun nostaa n. 900 r/min, loppuu tuo värinä. Täähän on tuttuakin tutumpi V-C :stä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Tyhjäkäynnit
Ja kyllä vaan kierroksien säätö nyt onnistuu uuden testeripäivityksen myötä!
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Tyhjäkäynnit
Joo, mulle on jo varattu aika 25.5. klo. 8.00 Variston Länsiautoon, jotta saadaan eliminoitua tuo värinä. Huoltopäällikkö sanoi, että olisi parasta, että olen itse läsnä, jotta saadaan tyhjäkäyntikierrosluku varmasti sellaiseksi, että ratti ei värise tyhjäkäynnillä.saabguru kirjoitti: Ja kyllä vaan kierroksien säätö nyt onnistuu uuden testeripäivityksen myötä!
Vihdoinkin! Nyt ei sitten muuta kuin kovaa ajoa sen jälkeen
Ainoa asia, mikä enää huolestuttaa on se, että OBDII -testerini ei saanut mitään tietoja ulos Sport Sedanista. NG900:sta se kyllä saa kaikki tiedot, jotka on mahdollista saada ScanToolin ohjelmalla, mutta Sport Sedan ei kommunikoi OBDII -testerin kanssa. Tulevaisuudessa tuo voi olla ongelma, jos katsastuksessa ei saada Sport Sedaniin yhteyttä OBDII -testerillä. Siitähän voi ilmeisesti seurata hylkäys, vai kuinka on? Itse kun en ole aikaisemmin törmännyt vastaavan ongelmaan Saabien kanssa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki