Satkun pakosarjan tiiviste

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Reetu

Satkun pakosarjan tiiviste

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Nyt olen vaihtotyössä satkun pakosarjan tiiviste vuotaa, no pakosarjahan ei lähde pois paikoiltaan , kun nuo pinnapultit jäi kanteen kiinni.
Ei mahdu tippuun alas ottaa moottorin ala tukeen kiinni.
Mikä neuvoksi? Miten lähtee parhaiten pinnapultit auki?
Vai leikkaanko tiivisteeseen pulttien reikiin välit , jotta menee paikoilleen?
Entäs missä välissä tiiviste kuuluu olla lämpölevyn ja pakosarjan välissä vai sylinterinkannen ja lämpölevyn välissä, nyt siellä ei ole mitään tiivistettä ollut.
jus
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jus »

Eikös moottorin tuki lähde pois tieltä kun tukee moottorin alka ja avaa parit pultit.

Omaani laitoin pakosarjan lämpösuojan molemmille puolille pakoputkiasennustahnalla sivellyt tiivisteet "varmuuden vuoksi". Lämpösuojahan menee kertakiristyksellä lyttyyn eikä sen jälkeen enää tiivistä juuri mitään.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Reetu

No sen ylemmän tuen otin pois, mutta ottaa sitten alempaan korvakkeeseen kiinni.
Reetu

Okei nyt on irti koko pakosarja , piti irroittaa se alapuoleinenkin moottorin tuki , tunkilla tuin mottorin asennon.

Nyt se tiiviste siis moottorin ja lämpölevyn väliin , vai tarviiko tosiaankin toisellekin puolen ja asennustahna väliin?
dimebak
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kannen ja lämpölevyn väliin se tiiviste ja sitten helvetin lujaan kiinni. Ei se muuta tarvi.

Eli järjestys: kansi, tiiviste, lämpölevy ja pakosarja.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Reetu

Ok ... Kiitos dimebak :wink:
Reetu

Nyt kun on osat irti kasaan vasta huomenna, olen pessyt ja puhdistanut ne, tuli mieleen et pysyykö lämpö maali tuossa pakosarjassa vai palaako se heti pois.
dimebak
"Hölösuu"

Tais homma onnistua?

Itse hajotin pakosarjasta pari pinnapulttia 2002 keväällä, kun vaihdoin pakoputken. Hommasin sitten romikselta ehjemmän pakosarjan ja ostin siihen Scanialta pinnapultit että mutterit (vaihdoin pakoputken viime syksynä ja mutterit aukes ilman mitään rasvoja :wink: ).

Niitä sitten asentamaan enon halliin ja otin moottorituen kumityynystä mutterin irti, laitoin moottorin alle pukin ja laskin hallinosturilla autoa alemmas jotta moottori nousee :D Eli saman mitä säkin Reetu teit mutta vähän vaikeammin. Näppärästi siinä se pakosarja vaihtui 99:iin mutta koko ajan oli pelko persiissä, että muistaa takana olevan noin metrin matka lattiaan. No, tuli sekin "askel" tutuksi ku koko ajan piti hakea ei Coca-Colaa vaan Digimon-limpparia :lol:
-dimebak-
Reetu

Joo kyllä se onnistui lopulta kun otin moottorin korvakkeen irti, ja tunkki sekä koivuhalko tukee konetta , pultit aukesi tosi hyvin , mutta tuo esilämmitin joka on pakosarjan ympärillä on haperoa ja tosi hauras , tuskin saa enää paikoilleen , no nythän pärjää jo ilman sitäkin , täytyy hankkia se sitten ensi talveksi.
dimebak
"Hölösuu"

Reetu kirjoitti:mutta tuo esilämmitin joka on pakosarjan ympärillä on haperoa ja tosi hauras , tuskin saa enää paikoilleen.
Niin siis mihin tulee se alumiinihaitariputki? Saabilta sai niitä uusia jopa 99:iin nelisen vuotta sitten. Hintaa ko. pellillä oli 103,99 markkaa ja tuotenro on 8323214 ja nimikkeenä "kotelo" (jos tämä nyt on oikea osa on, kun nuo nimikkeet on Saabilla välissä ihan ihmeellisiä). Tämä osa on 99:iin, joten epäilen sen sopivuutta 900:een.
-dimebak-
Reetu

Sitäpä juuri tarkoitin , mulle on tulossa purkuun saabeja kattelen olisko niissä hyvää.
dimebak
"Hölösuu"

Reetu kirjoitti:Sitäpä juuri tarkoitin , mulle on tulossa purkuun saabeja kattelen olisko niissä hyvää.
Jep jep. Jos ehjä löytyy niin ota ihmeessä. Nimittäin tuo pelti on tyyris ottaen huomioon siihen tarvittavan rautamäärän :evil:
-dimebak-
Reetu

Kun huomenna kasaan tuota , niin laitankos pultteihin jotain rasvaa , tai kuparitahnaa, vai ei mitään , entäs jos uusin mutterit nylon lukitus vai tavallinen kenties ruostumaton. :wink:
dimebak
"Hölösuu"

Itse taisin laittaa muttereihin ja pinnapultteihin crc:tä, että menee liukkaammin kiinni. Ja viikon päästä taisin tehdä vielä jälkikiristyksen.

Niin. Itse kallistuisin rosterin tai haponkestävän suuntaan. Nylokit taitaa pikkuhiljaa sulaa sieltä pois vai kestääkö ne kuumaa?
-dimebak-
Reetu

Ok Kiitos dimebak. :wink:
Vastaa Viestiin