Paineet ja fuelcut

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Paineet ja fuelcut

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Autossani on nordicin steg 1.
Auto on toiminut lastun osalta moitteettomasti mutta tänään lähdin kiihdyttämään motarilla niin nyknyknyk.
Lyö fuelcuttia nyt aina kun meinaa kiihdyttää rajummin???
Minulla oli vastaava ongelma aikaisemmin ja silloin oli hukkaportin letku katki (auto oli silloin vakio)
Otin magneettiventtiilin piuhan irti (eikös auto ole silloin matalapaineinen?)
mutta edelleen fuelcut?!!
Otin magneetti venttiililtä letkut irti ja hönäilin W letkuun = Ei jaksa tupakoiva ihminen puhaltaa niin että portti aukeaa.
Puhallus C letkuun, pihihään kompurapuolelta.
Puhallus R letkuun, pihinää ilmansuodatin koteloon menevältä letkulta.
Mitä tutkisin seuraavana vai heitänkö nordicin järveen jonka jälkeen poltan auton ja ostan suosiolla ooppelin... kerpele..
Voisiko hukkaportti jumia? Miten saisin sen testattua mahdollisimman yksinkertaisesti?
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

comoon!! Help!! ...---... ...---... SOS
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ota letkut irti toisesta päästä, ei magneettiventtiililtä ja puhalla sitten magneettiventtiilin liitännöistä sisään. Magneettiventtiilin sähköliitin irrotettuna R liitännän kautta ei saa mennä ilmaa läpi, C ja W liitäntöjen läpi kuuluu ilman kulkea.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Ja nuo bensan paineethan pysyy siinä 3kilon tietämissä. (Pysyyhän) :?:
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Liitin irti ja puhallus R liittimeen, ilma menee läpi!! Tuntus tulevan W liittimestä pihalle!! Mitä hittoa!
Kun tukin taas W liittimen ja imen R liittimestä niin ilma tulee C liitimen kautta!
Onko magneettiventtiili rikki? Ja ei ole edes vanha... voi juutas..
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Paskanahan se on, jos jännitteettömänä kulkee ilma R:n kautta. Tällöin ei ahtoja rajoiteta mitenkään, kun kompuralta (C) tuleva paine ohjautuu imupuolelle (R=return) eikä mene koskaan ohjaamaan hukkaportin aktuaattoria (W).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Voi leka!
Laitoin Nordicille mailia asiasta josko menisi takuuseen.
Pitänee ajella varovasti..... :(
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Siis onko tosiaan näin helposti hajoavia nämä mankut?
Eikö saa oikeesti mennä ilmaa R liittimestä jos sähköliitin irti?
En ymmärrä tuon taivaallista apc venttiilin toiminnasta mutta täällä
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8781
sanotaan näin "5) Puhalla R-liittimeen. Sama kuin C:n kanssa, ilman pitäisi virrata W:hen mutta ei C:hen, ei vaikka W:n tukkii "
Mitä siis nyt uskoa?
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Lobo_Earthworm kirjoitti:Siis onko tosiaan näin helposti hajoavia nämä mankut?
Eikö saa oikeesti mennä ilmaa R liittimestä jos sähköliitin irti?
En ymmärrä tuon taivaallista apc venttiilin toiminnasta.
Ei mulla ole yksikään hajonnut kyllä. En kyllä tiedä onko uudemman tonnarin magneettiventtiili jotenkin erilainen kestävyydeltään kuin satkun, toimintaperiaate on kyllä identtinen.

Ei saa mennä R lähdöstä ilmaa jos on sähköliitin irti. APC-venttiili toimii siten, että kun auto on peruspainella (liitin irti), niin kompuralta tuleva paine ohjaa suoraan hukkaporttia, eli lähdöstä C (Compressor) kulkee paine suoraan lähtöön W (Wastegate). Eli kompressorin paine ohjaa suoraan hukkaporttia, tällöin maksimipaineet on ne mihin hukkaportin aktuaattori on säädetty (peruspaineet).

Kun APC nostaa ahtoja, niin se ohjaa tuota C:ltä tulevaa painetta porttiin R, eli takaisin imupuolelle. Tällöin letkuun W menee vähemmän painetta, jolloin hukkaportti pysyy kiinni ja ahdot nousevat. Ja sitten jos nakuttaa tai APC:hen asetettu maksimiahtopaine on saavutettu, niin porttia R (Return) taas suljetaan jolloin hukkaportti alkaa taas avautumaan C:ltä tulevan paineen voimasta.

Tämä on perusperiaate, käytännössä magneettiventtiilin toiminta on hyvin nopeaa, korkeammilla kierroksilla hukkaporttia raotetaan koko ajan ja magneettiventtiilin solenoidi aukeutuu ja sulkeutuu monta kertaa sekunnissa. Täysin kiinni hukkaportti on vain hyvin alhaisilla ahtopaineilla ja kierroksilla, ja täysin auki jos tapahtuu voimakasta nakutusta (tai jos liitin on irti..)
Viimeksi muokannut jcarlson, Pe Huhti 08, 2005 20:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

5) Puhalla R-liittimeen. Sama kuin C:n kanssa, ilman pitäisi virrata W:hen mutta ei C:hen, ei vaikka W:n tukkii

mutta... :evil:
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ööh, tuossahan sanotaan täysin sama asia? R ja C välillä ei saa ilma kulkea, jos sähköliitin on irti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Lobo_Earthworm kirjoitti:Liitin irti ja puhallus R liittimeen, ilma menee läpi!! Tuntus tulevan W liittimestä pihalle!! Mitä hittoa!
Kun tukin taas W liittimen ja imen R liittimestä niin ilma tulee C liitimen kautta!
Onko magneettiventtiili rikki? Ja ei ole edes vanha... voi juutas..
Eli kun puhallan R liittimeen niin W liittimestä tulee ilma, ei C.
Kun IMEN R liittimestä, ilma TULEE C liittimestä.
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tuon linkkaamasi topicin mukaan ilmeisesti Trionic5 magneettiventtiili on hiukan erilainen kuin satkussa (PWM:ää tulee kahteen liittimeen, satkussa tulee vain yhteen).

Mutta, edelleenkään ei saisi minusta kyllä R ja C välillä ilman kulkea jos liitin on irti. Jos puhallat C:stä, niin tuleeko ilma R:stä ulos, jos tukit W:n?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Naksahtaako venttiili kun autoon laittaa virrat?

Naksahtaako jarrua painettaessa?

Onko kellään varmaa tietoa tuosta, että pitäisikö Trionicin venttiilin aina olla virrattomana c->w-moodissa?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Tutkimus tuloksia:
Sähköliitin irti.
Letkut irti.
Puhallus C liittimeen;
W tukittu
R tulee ilmaa.
R tukittu
W tulee ilmaa.

Puhallus R liittimeen;
W tulee ilmaa
W tukittu niin C liittimestä ei tule ilmaa.

Puhallus W liittimeen;
R tulee ilmaa
C ei tule ilmaa
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Vastaa Viestiin