Paineet ja fuelcut
-
- "Viggen"
- Viestit: 560
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Paineet ja fuelcut
Autossani on nordicin steg 1.
Auto on toiminut lastun osalta moitteettomasti mutta tänään lähdin kiihdyttämään motarilla niin nyknyknyk.
Lyö fuelcuttia nyt aina kun meinaa kiihdyttää rajummin???
Minulla oli vastaava ongelma aikaisemmin ja silloin oli hukkaportin letku katki (auto oli silloin vakio)
Otin magneettiventtiilin piuhan irti (eikös auto ole silloin matalapaineinen?)
mutta edelleen fuelcut?!!
Otin magneetti venttiililtä letkut irti ja hönäilin W letkuun = Ei jaksa tupakoiva ihminen puhaltaa niin että portti aukeaa.
Puhallus C letkuun, pihihään kompurapuolelta.
Puhallus R letkuun, pihinää ilmansuodatin koteloon menevältä letkulta.
Mitä tutkisin seuraavana vai heitänkö nordicin järveen jonka jälkeen poltan auton ja ostan suosiolla ooppelin... kerpele..
Voisiko hukkaportti jumia? Miten saisin sen testattua mahdollisimman yksinkertaisesti?
Auto on toiminut lastun osalta moitteettomasti mutta tänään lähdin kiihdyttämään motarilla niin nyknyknyk.
Lyö fuelcuttia nyt aina kun meinaa kiihdyttää rajummin???
Minulla oli vastaava ongelma aikaisemmin ja silloin oli hukkaportin letku katki (auto oli silloin vakio)
Otin magneettiventtiilin piuhan irti (eikös auto ole silloin matalapaineinen?)
mutta edelleen fuelcut?!!
Otin magneetti venttiililtä letkut irti ja hönäilin W letkuun = Ei jaksa tupakoiva ihminen puhaltaa niin että portti aukeaa.
Puhallus C letkuun, pihihään kompurapuolelta.
Puhallus R letkuun, pihinää ilmansuodatin koteloon menevältä letkulta.
Mitä tutkisin seuraavana vai heitänkö nordicin järveen jonka jälkeen poltan auton ja ostan suosiolla ooppelin... kerpele..
Voisiko hukkaportti jumia? Miten saisin sen testattua mahdollisimman yksinkertaisesti?
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
-
- "Viggen"
- Viestit: 560
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Ota letkut irti toisesta päästä, ei magneettiventtiililtä ja puhalla sitten magneettiventtiilin liitännöistä sisään. Magneettiventtiilin sähköliitin irrotettuna R liitännän kautta ei saa mennä ilmaa läpi, C ja W liitäntöjen läpi kuuluu ilman kulkea.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Viggen"
- Viestit: 560
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Liitin irti ja puhallus R liittimeen, ilma menee läpi!! Tuntus tulevan W liittimestä pihalle!! Mitä hittoa!
Kun tukin taas W liittimen ja imen R liittimestä niin ilma tulee C liitimen kautta!
Onko magneettiventtiili rikki? Ja ei ole edes vanha... voi juutas..
Kun tukin taas W liittimen ja imen R liittimestä niin ilma tulee C liitimen kautta!
Onko magneettiventtiili rikki? Ja ei ole edes vanha... voi juutas..
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Paskanahan se on, jos jännitteettömänä kulkee ilma R:n kautta. Tällöin ei ahtoja rajoiteta mitenkään, kun kompuralta (C) tuleva paine ohjautuu imupuolelle (R=return) eikä mene koskaan ohjaamaan hukkaportin aktuaattoria (W).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Viggen"
- Viestit: 560
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
-
- "Viggen"
- Viestit: 560
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Siis onko tosiaan näin helposti hajoavia nämä mankut?
Eikö saa oikeesti mennä ilmaa R liittimestä jos sähköliitin irti?
En ymmärrä tuon taivaallista apc venttiilin toiminnasta mutta täällä
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8781
sanotaan näin "5) Puhalla R-liittimeen. Sama kuin C:n kanssa, ilman pitäisi virrata W:hen mutta ei C:hen, ei vaikka W:n tukkii "
Mitä siis nyt uskoa?
Eikö saa oikeesti mennä ilmaa R liittimestä jos sähköliitin irti?
En ymmärrä tuon taivaallista apc venttiilin toiminnasta mutta täällä
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8781
sanotaan näin "5) Puhalla R-liittimeen. Sama kuin C:n kanssa, ilman pitäisi virrata W:hen mutta ei C:hen, ei vaikka W:n tukkii "
Mitä siis nyt uskoa?
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Ei mulla ole yksikään hajonnut kyllä. En kyllä tiedä onko uudemman tonnarin magneettiventtiili jotenkin erilainen kestävyydeltään kuin satkun, toimintaperiaate on kyllä identtinen.Lobo_Earthworm kirjoitti:Siis onko tosiaan näin helposti hajoavia nämä mankut?
Eikö saa oikeesti mennä ilmaa R liittimestä jos sähköliitin irti?
En ymmärrä tuon taivaallista apc venttiilin toiminnasta.
Ei saa mennä R lähdöstä ilmaa jos on sähköliitin irti. APC-venttiili toimii siten, että kun auto on peruspainella (liitin irti), niin kompuralta tuleva paine ohjaa suoraan hukkaporttia, eli lähdöstä C (Compressor) kulkee paine suoraan lähtöön W (Wastegate). Eli kompressorin paine ohjaa suoraan hukkaporttia, tällöin maksimipaineet on ne mihin hukkaportin aktuaattori on säädetty (peruspaineet).
Kun APC nostaa ahtoja, niin se ohjaa tuota C:ltä tulevaa painetta porttiin R, eli takaisin imupuolelle. Tällöin letkuun W menee vähemmän painetta, jolloin hukkaportti pysyy kiinni ja ahdot nousevat. Ja sitten jos nakuttaa tai APC:hen asetettu maksimiahtopaine on saavutettu, niin porttia R (Return) taas suljetaan jolloin hukkaportti alkaa taas avautumaan C:ltä tulevan paineen voimasta.
Tämä on perusperiaate, käytännössä magneettiventtiilin toiminta on hyvin nopeaa, korkeammilla kierroksilla hukkaporttia raotetaan koko ajan ja magneettiventtiilin solenoidi aukeutuu ja sulkeutuu monta kertaa sekunnissa. Täysin kiinni hukkaportti on vain hyvin alhaisilla ahtopaineilla ja kierroksilla, ja täysin auki jos tapahtuu voimakasta nakutusta (tai jos liitin on irti..)
Viimeksi muokannut jcarlson, Pe Huhti 08, 2005 20:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Viggen"
- Viestit: 560
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
-
- "Viggen"
- Viestit: 560
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Eli kun puhallan R liittimeen niin W liittimestä tulee ilma, ei C.Lobo_Earthworm kirjoitti:Liitin irti ja puhallus R liittimeen, ilma menee läpi!! Tuntus tulevan W liittimestä pihalle!! Mitä hittoa!
Kun tukin taas W liittimen ja imen R liittimestä niin ilma tulee C liitimen kautta!
Onko magneettiventtiili rikki? Ja ei ole edes vanha... voi juutas..
Kun IMEN R liittimestä, ilma TULEE C liittimestä.
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Tuon linkkaamasi topicin mukaan ilmeisesti Trionic5 magneettiventtiili on hiukan erilainen kuin satkussa (PWM:ää tulee kahteen liittimeen, satkussa tulee vain yhteen).
Mutta, edelleenkään ei saisi minusta kyllä R ja C välillä ilman kulkea jos liitin on irti. Jos puhallat C:stä, niin tuleeko ilma R:stä ulos, jos tukit W:n?
Mutta, edelleenkään ei saisi minusta kyllä R ja C välillä ilman kulkea jos liitin on irti. Jos puhallat C:stä, niin tuleeko ilma R:stä ulos, jos tukit W:n?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Viggen"
- Viestit: 560
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi