Ohjaustehostin petti / 900i Combi -85

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
MarkoL

Ohjaustehostin petti / 900i Combi -85

Viesti Kirjoittaja MarkoL »

-
Viimeksi muokannut MarkoL, To Huhti 21, 2005 15:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Talvirenkaat kääntyy helpommin. Itelläkin kun oli ohjaustehostimeton auto, niin tuntui kuin ois ohjaustehostimen pistäny kun vaihto talvirenkaat alle.
Sullahan on varmaan ollu tehostin hajalla jo aikasemmin mutta nyt sen vasta huomaa kesärenkailla.
9000 aero -97, 9000 cde -96
MarkoL

Viesti Kirjoittaja MarkoL »

Kääntyykö kitkat niin kevyesti, että sitä ennen jos oli nastat eikä huomannut kitkoihin vaihdon jälkeen mitään eroa? Michelin Maxi-Ice kitkarenkaat on uudehkot, 185x65x15. Kesäpyörät vanhemmat 165x70x15. Autoa pyöritti yhdellä sormella ennen tätä päivää ja noita kapeita kesänakkeja...

t. M
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7687
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

MarkoL kirjoitti:Kääntyykö kitkat niin kevyesti, että sitä ennen jos oli nastat eikä huomannut kitkoihin vaihdon jälkeen mitään eroa? Michelin Maxi-Ice kitkarenkaat on uudehkot, 185x65x15. Kesäpyörät vanhemmat 165x70x15. Autoa pyöritti yhdellä sormella ennen tätä päivää ja noita kapeita kesänakkeja...

t. M
Onko sulla ennen ollu noi kapiat kesäkumit käytössä?
Tutulla oli satku jossa tehostamaton ohjaus ja osti siihen myös 165:set kumit ja kun ne vaihtoi vakio levyisten tilalta pois, niin ohjaus meni törkeen raskaaksi. Että saattaa johtuu noista renkaista, no sehän on äkkiä selvitetty kun vaihdat kitkat takasin. :D
Harvemmin kaiketi ohjaustehostin hajoaa noin että kaikki tehostus hävii, yleensä rupee tökkiin ensin.
Tietty jos öljyt pääsee karkuun mutta senkin yleensä kuulee kun pumppu kiljuu.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4044
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Kyllä tehostamattomalla ohjauksella renkaiden vaikutus voi olla valtava. Tästä on kokemusta. Ja kyllä tehostimen mukaan tulon huomaa etenkin, jos on kokemusta vanhemmasta tehostimesta (ei tosin kokemusta ole tuosta vuosikerrasta). Veikkaisin itsekin, ettei tehostin ole aiemminkaan ollut mukana, mutta miten paljon se tehostamaton tehostin haittaa?

Ehdottaisin itsekin talvirenkaiden laittamista eteen ja kokeilemista. Se on halvin testi, tosin aikaa ja voimia se hieman vie...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jariha kirjoitti:Kyllä tehostamattomalla ohjauksella renkaiden vaikutus voi olla valtava
toi pitää niin paikkansa, mulla oli punainen auto talvirenkailla aivan unelma kääntää.
ja esim myös kulutuspinnan määärällä on vaikutusta.

mutta tehostimen toiminnan huomaa parhaiten jos yrittää kääntää renkaita auton ollessa paikaallaan. vaikka olisi kuinka ohjausta "tehostavat" renkaat alla, niin ei ohjauspyörää paikallaanollessa käännä yhdellä kädellä (ähisemättä) ilman ohjaustehostinta.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
P:n Vee
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 15, 2003 07:29
Paikkakunta: Ii

tehostamattomuutta?

Viesti Kirjoittaja P:n Vee »

Onnistuuhan se tehostimen testaaminen ilman gummien vaihtoakin, ensin kampeat ohjausta moottori sammuksissa ja sitten moottori käydessä. Pitäisi tuntua selkeä ero jos tehostin pelaa, voihan sitä kammeta ruoria starttauksen aikanakin jos haluaa "välittömän palautteen".

teevee P:n Vee
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

olikos muuten niin että tehostetussa ohjauksessa ei pitäis ääriasennossa liikaa "kammeta lisää", muuten voi sattua vahinko.
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ei auta pitää tapissa, rikki menee. Vanhemmissa saabbaissahan se pitää jo aikamoista pihinääkin, mistä tietää höllätä vähän. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Periaatteessa sen pitää kyllä kestää tappiin vääntäminen. Kyllähän siellä pumpussa on ylipaineventtiili, joka antaa paineen nousta tiettyyn arvoon. Melu voi tulla juuri tuosta varoventtiilistä. Ylimääräinen öljy lasketaan takaisin säiliöön. Jos siis ohjaustehostin hajoaa rajoitintavasten vääntämällä, niin siellä järjestelmässä on ollut jo ennestään jotakin vikaa. Esim. tuo varoventtiili jumissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

mun mielestä toi tapissa pitäminen kiellettiin ihan jossain dokumenteissa, olisko ollut 99GLE:n ohjekirjassa vai missä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
MarkoL

Viesti Kirjoittaja MarkoL »

kiitokset kommenteista - tutkin illalla tänään miltä vaikuttaa. koneesta kuului kyllä sellaista kierroksiin suhteessa olevaa vinkunaa jo ennenkuin tämä onkelma ilmeni. oisko sitten nesteet tulleet pellolle tai hihnat paukkuneet. tutkitaan.
Vastaa Viestiin