Ahdot kadoksissa?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
[Rolli]
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 15:39
Paikkakunta: Vihti

Ahdot kadoksissa?

Viesti Kirjoittaja [Rolli] »

Turbo pihisee kyllä siellä konepellin alla mutta, turbo/apc mittarin neula nousee vain keltaisen alueen alkuun... Mistä etsimään vikaa? 8v turbo apc -82
krister
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Maalis 30, 2005 18:16
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja krister »

magneetti vena?
hukkaportti?(kalvorikki)?
kaikki letku liitokset?

ahdin paskana :)
......ei se minkään kulje

900 t8 -84 tyyning ic asennettu
900 t8 ic -88 melkee vakio ....myyty
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jos nousee kuitenkin jonkin verran keltaiselle, niin luultavasti on vain peruspaineilla. Varmista vaikka irrottamalla magneettiventtiilin sähköliitin , jos ei muutosta niin syy on siinä. Jos irrotat auto käynnissä liittimen ja laitat takaisin, niin naksahtaako se? Ja napsutteleeko se tyhjäkäynnillä itsekseen? Jos monta kertaa irrottaa ja laittaa takaisin, niin on normaalia että se napsuttaa hetken aikaa.

Jos mitään ei tapahdu (ei naksahda), todennäköisesti magneettiventtiilin tai APC:n johdoissa on jossain katkos tai liittimet huonosti kiinni. Jos taas napsuttaa itsekseen kokoajan, niin vika on APC:ssa tai sen paineanturissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
[Rolli]
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 15:39
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja [Rolli] »

Kiitoksia vinkeistä. Tämä päivä sitten auton alla... :D
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

[Rolli] kirjoitti:Kiitoksia vinkeistä. Tämä päivä sitten auton alla... :D
Jos ei ahtoja vielä löytynyt sieltä auton alta, niin tarkista peruspaine. Eli ota mankkuvenan johto irti ja ajelulle. Lämä pohjassa pitäisi nousta paineet sinne keltaisen puoliväliin, jos ei nouse sinne asti, on peruspaineet pielessä. Omassa T8:ssa oli juuri näin (peruspaineet oli jotain 0,2bar), tod.näk. hukkaportin tangon jousi on parhaat päivänsä nähnyt, eli jousen esikiristysvoima "hiipuu" ajan saatossa. Ruuvasin tangosta peruspaineet n. 0,35, ja hyvin ahtaa, mitä nyt väsynyt jousi ei jaksa huippuahtoja pitää, vaan ne vaeltaa 0,6-0,8bar välillä.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
[Rolli]
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 15:39
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja [Rolli] »

Ei ollut mankkuvenan johdon irrotuksella paljoa vaikutusta. Paineet tippu siitä vähästäkin alemmas, olin siis testiajolla koittamassa. Niittää lämän tiskiin niin ei se mittari jaksanut nousta ees keltasen alareunaan asti... tyhjäkäynnillä kun irroittaa johdon niin se napsahtaa kerran.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

[Rolli] kirjoitti:Ei ollut mankkuvenan johdon irrotuksella paljoa vaikutusta. Paineet tippu siitä vähästäkin alemmas, olin siis testiajolla koittamassa. Niittää lämän tiskiin niin ei se mittari jaksanut nousta ees keltasen alareunaan asti... tyhjäkäynnillä kun irroittaa johdon niin se napsahtaa kerran.
Noniin, eli siis juuri kuten sanoin ylempänä.
Lämä pohjassa pitäisi nousta paineet sinne keltaisen puoliväliin, jos ei nouse sinne asti, on peruspaineet pielessä
Peruspaine on liian alhainen. Kun mankkuvenan johdon nyhtää irti, ei Saabi ahda kuin peruspaineita. Jos peruspaineet on liian alhaiset, ei APC:n elektroniikan säätö riitä nostamaan paineita oikealle tasolle, kun mankkuvenan johto on kiinni. Eli ei kun säätämään peruspaine kohdilleen, niin taas liikkuu.

EDIT: Jos ei hukkaportin tangon ruuvaamisella ole vaikutusta peruspaineisiin, on painekellon kalvo rikki tai sitten paineet karkaa jostain kohti ahtoputkistoa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
[Rolli]
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 15:39
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja [Rolli] »

Kiitoksia. Ja taas kokeilemaan
[Rolli]
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 15:39
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja [Rolli] »

Ahaa... Löyty pari liitosta mitkä vuotaa. Apc mittarin takana pieni vuoto ja imusarjasta lähtevästä muovisesta "korkista" reikä siinä kohdassa mistä lähtee letku kojelaudan taakse. Jos sieltä löytyis ainakin osa karanneista paineista.
[Rolli]
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 15:39
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja [Rolli] »

http://irc-galleria.net/view.php?nick=[ ... d=10550136

http://irc-galleria.net/view.php?nick=[ ... d=10550121

Tuommonen osa siellä mittarin takana vuotaa... Mikähän mahtaa tämän tehtävä olla? Mietin jos tiivistäisin epoksiliimalla saumat..?
[Rolli]
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 15:39
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja [Rolli] »

No niin ohitnipa tuon vuotavan ylipainekytkimen niin rupesi mittarikin näyttämään oikein, mutta on alkanut mankkuvena alkanut nakuttelemaan itsekseen tyhjäkäynnilläkin... Mikä kusee? Onko se sitten apc-boksi tai paineanturi vai?
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

jatketaan vähän samasta aiheesta.

eli tuo -84 t16 ei ahda kuin keltaisen puoleen väliin. mankuvenan johto irti ahtaa 1/3 keltaiselle. mites tässä peruspaineilla tuon mittarin tulisi näyttää kun kiihdyttää kunnolla?

missäs kuuluisi tuon ahtomittarin neulan olla tyhjäkäynnillä? tuossa omassa se on valkoisen puolessa välissä?

ei ole kaikki vielä ahtojen vian hausta selvillä. kun eka turbo saab minulla itsellä jota olen laitellu. tähän asti ollut vain ruiskuja ja kaasareita itsellä. olen kyllä yllättynyt että kuinka yksinkertaisen varmat systeemit turboissakin loppujen lopuksi on.

millä tuota magneettiventtiiliä olette puhdistaneet jarrukliinerillä vai ihan paineilmalla?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

kuuluuko tuota hukkaportin tankoa säätää pidemmäksi vai lyhemmäksi että saa perus paineet isommiksi?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Näin äkkiä ajatellen lyhemmäksi.. Muut korjatkoon jos olen väärässä.
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

ok. huomenna koittaan perus paineiden säätöä¨. ne pitäisi siis nousta tasan puoleen väliin keltaista?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Vastaa Viestiin