9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

-valomerkki- kirjoitti:Tässä muutoksia joita on tehty 9-3/9-5 koneisiin verratuna
"vanhoihin" moottoreihin.

WIS:tä löytyy seuraavanlaista tekstiä:

Tässä muutamia esimerkkejä tärkeistä muutoksista:
-puristussuhdetta on nostettu
-venttiilit ovat kevyempiä ja venttiilin jouset pehmeämpiä
-venttiilien ajoitusta on muutettu
-kansitiiviste on pellistä
-kiertokankia on pidennetty ja mäntiä kevennetty
-tasapainoakselit ovat kevyempiä ja ketjupyörät ovat uusia
-öljypumpun kapasiteettia on hieman pienennetty
-sylinteriryhmä ja jakopäänkotelo ovat kevyempiä
-vauhtipyörä on tehty painavammaksi

Kevennetyt osat ja huonompi ÖLJYPUMPUN kapasiteetti ei ainakaan kasvata moottorin ikää ja sitten kun siihen lisätään tuo huohotinongelma taitaa soppa olla valmis. Tämä siis vain minun mielipiteeni :D
Tuskin noilla on vaikutusta, öljyn huono virtaus ei johdu pumpusta vaan ylipaineesta öljytilassa, venttiilikopasta ja kannesta oli nähtävissä että öljy oli kulkeutunut helpointa reittiä eikä ollut levinnyt kunnolla reunoille jne. Kun esim. auton sammutti ja nappasi sen jälkeeen venakopan huohottimen irti niin sietä purkautui painetta minutin ajan 8O
Pitää tänään tutkia tuota järjestelmää verrattuna B204:ään, tekisi mieli napata mäelle koko öljyloukko ja pistää kunnolliset putket sinne, normaaleja paksummat ja sellaiset jotka eivät mene lyttyyn ja eristää ne myöskin kunnolla etteivät kondensoi.
Muistaakos kukaan linkkiä sinne sivuille jossa selostettiin tuon 9-5:n huohottimen rakennetta/päivityksiä, voisi tutkia niitä ensin?
Ja jos jollain olisi tiedossa piirrustukset B204:n huohotusjärjestelmästä niin olisin erittäin kiitollinen niistä :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

ng900aero kirjoitti:Muistaakos kukaan linkkiä sinne sivuille jossa selostettiin tuon 9-5:n huohottimen rakennetta/päivityksiä, voisi tutkia niitä ensin?
Tämän viestiketjun sivulta kuusi: http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jus kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Muistaakos kukaan linkkiä sinne sivuille jossa selostettiin tuon 9-5:n huohottimen rakennetta/päivityksiä, voisi tutkia niitä ensin?
Tämän viestiketjun sivulta kuusi: http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml
Kiitos!

Edit: eihän siellä ole ollutkaan koko kampikammion huohotusputkea ennenkuin 2004 :!: 8O
Mihinkäs sinne lohkossa uskaltaisi porata reiän :?:
Viimeksi muokannut ng900aero, Ma Huhti 11, 2005 16:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jstar
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 17:30

Viesti Kirjoittaja jstar »

Nyt kun oma auto on tuossa ns. riskiryhmässä niin mitä tässä pitäisi / kannattaisi tehdä? Mitään vikaa, sinistä savua, kolinaa tms. ei ole vielä ilmennyt 120tkm ajetulla 9-3 vm 2001 autolla, mutta ei tosiaan huvittaisi jäädä "laakereille lepäämään" ja odottaa kunnes jotain tapahtuu.

Öljysuodatin + öljyjen vaihto 10,000km välein on tullut selväksi mutta entä muut vaihtoehdot? Onko jotain vaihdettavaa koneesta, mitä maksaa osat + työ?

On muuten todella ärsyttävää, viikko hehkutusta uudella autolla, netistä lukemaan tietoa ja sitten selviää tällainen... :cry:
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jstar kirjoitti:Nyt kun oma auto on tuossa ns. riskiryhmässä niin mitä tässä pitäisi / kannattaisi tehdä? Mitään vikaa, sinistä savua, kolinaa tms. ei ole vielä ilmennyt 120tkm ajetulla 9-3 vm 2001 autolla, mutta ei tosiaan huvittaisi jäädä "laakereille lepäämään" ja odottaa kunnes jotain tapahtuu.

Öljysuodatin + öljyjen vaihto 10,000km välein on tullut selväksi mutta entä muut vaihtoehdot? Onko jotain vaihdettavaa koneesta, mitä maksaa osat + työ?

On muuten todella ärsyttävää, viikko hehkutusta uudella autolla, netistä lukemaan tietoa ja sitten selviää tällainen... :cry:
Minullakaan ei oireillut mitenkään muuten kuin paineventtiilin ulinalla muutaman kerran ennenkuin lähdin tutkimaan, ei ole ikinä pölläytellyt, vienyt öljyä ja on käynyt nätisti.
Eipä sitä oikeastaan näe kuin venttiilikopan avaamalla, se kannattaa joka tapauksessa tehdä, tietää silloin onko kone jo likainen sisältä. Öljyjenvaihto ei kamalasti auta kun öljyt eivät kierrä kunnolla.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jstar
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 17:30

Viesti Kirjoittaja jstar »

ng900aero kirjoitti: Minullakaan ei oireillut mitenkään muuten kuin paineventtiilin ulinalla muutaman kerran ennenkuin lähdin tutkimaan, ei ole ikinä pölläytellyt, vienyt öljyä ja on käynyt nätisti.
Eipä sitä oikeastaan näe kuin venttiilikopan avaamalla, se kannattaa joka tapauksessa tehdä, tietää silloin onko kone jo likainen sisältä. Öljyjenvaihto ei kamalasti auta kun öljyt eivät kierrä kunnolla.
Tekniikasta paljoa tietämättä kysyn tyhmänä, missä sijaitsee ko. venttiilikoppa ja kannattaako asiaa enempää harjaamattoman sitä lähteä avaamaan? :roll:
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

jstar kirjoitti: Tekniikasta paljoa tietämättä kysyn tyhmänä, missä sijaitsee ko. venttiilikoppa ja kannattaako asiaa enempää harjaamattoman sitä lähteä avaamaan? :roll:
Kannattaa ottaa avuksi joku kaveri joka tietää autoista jonni verran, homma ei ole kovin vaikea mutta joka asiassa on omat juttunsa jossa voi mokata.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Venttiilikoppa on moottorin päälimmäisin osa. Usein siinä lukee SAAB ja uudemmissa vielä lisäksi ecopower tai jotain sen suuntaista. Avaamiseen tarvitset torx avaimen. Irrottaminen on helppoa ja nopeata. välissä on kumitiiviste.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Ihan vaan tiedoksi, että näinä aikoina julkaistaan uusi päivitys koskien tuota huohotusongelmaa. Laakkoselta tieto. Odotellaan.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

tevisu kirjoitti:Ihan vaan tiedoksi, että näinä aikoina julkaistaan uusi päivitys koskien tuota huohotusongelmaa. Laakkoselta tieto. Odotellaan.
Oma käsitykseni asiasta kyllä on se ettei tuota saa toimivaksi muuta kun puhkaisemalla huohotuskanava kampikammioon, aivan kuten ovat uusimmissa tehneet.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

ng900aero kirjoitti:
tevisu kirjoitti:Ihan vaan tiedoksi, että näinä aikoina julkaistaan uusi päivitys koskien tuota huohotusongelmaa. Laakkoselta tieto. Odotellaan.
Oma käsitykseni asiasta kyllä on se ettei tuota saa toimivaksi muuta kun puhkaisemalla huohotuskanava kampikammioon, aivan kuten ovat uusimmissa tehneet.
Onkohan tuollainen ihan mahdoton toteuttaa jälkikäteen?
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

tevisu kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:
tevisu kirjoitti:Ihan vaan tiedoksi, että näinä aikoina julkaistaan uusi päivitys koskien tuota huohotusongelmaa. Laakkoselta tieto. Odotellaan.
Oma käsitykseni asiasta kyllä on se ettei tuota saa toimivaksi muuta kun puhkaisemalla huohotuskanava kampikammioon, aivan kuten ovat uusimmissa tehneet.
Onkohan tuollainen ihan mahdoton toteuttaa jälkikäteen?
Meinasin jo tänään porata omaani, siellä on hyvät tilat pistää reikä + jenkanippa sinne. Pitäisi saada tietoa vielä kuinka ovat toteuttaneet sen putken noihin uudempiin koneisiin, esim. sen korkeus öljypohjasta mitattuna jne, vaikkei sillä varmaankaan ole väliä, purkautuuhan se paine sieltä pois jos on vaan kanava.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

9-5T kirjoitti: Taidat ihan tosissasi päästä eroon paineista, minusta ei olisi poramaan ylimääräisiä reikiä lohkon läpi.
Ei siellä takana, kampiakselin korkeudella ole kuin valuseinämä, joten ei siinä ole suurtakaan riskiä kun ei lähde taltalla reikää takomaan :) Toisella puolellahan on turbon öljyn paluuputki, ei sekään kummoinen nippa ollut. Ja jos tuo konstruktio ei osoittaudu toimivaksi niin nipan tilalle voi aina tulpata jonkin ruuvin koska teen kierteet jenkatapilla sinne. Ja kun öljypohja on irti niin purua ei pääse koneeseen, suojaan vielä kampiakselin ennen porausta.
Senverran karua katseltavaa tuo oli että mikä tahansa konstruktio on parempi kuin alkuperäinen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

ng900aero kirjoitti:
Senverran karua katseltavaa tuo oli että mikä tahansa konstruktio on parempi kuin alkuperäinen.
Pistä ihmeessä juttua ja mahdollisesti kuvia tänne jos pystyt. Kirjoitatko jo projekti osioon?
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

e0000333 kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:
Senverran karua katseltavaa tuo oli että mikä tahansa konstruktio on parempi kuin alkuperäinen.
Pistä ihmeessä juttua ja mahdollisesti kuvia tänne jos pystyt. Kirjoitatko jo projekti osioon?
Ei kuulu projektit-osioon, karuudella tarkoitin sitä öljytöhnää, moottori ei vaatinut muutakuin puhdistuksen, eli saman toimenpiteen minkä tekevät saabin huolloissa kun tuo vinkuna alkaa.
Kuvia en ole ottanut.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin