ihmeöljy 75w

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Pahalle haisevaahan se mineraaliöljy on. Pikkuveljen 170t ajetussa '82 900 GLs:ssä on ehkä parhaiten toimiva vaihteisto ja vaihteensiirto kaikista satkuista joilla olen ajanut. Vaihteistossa on jotain mineraaliöljyä, vaikea sanoa tarkemmin mitä öljyä se on. Samoin vaihdekepin pallon alla on tuota samaa öljyä, yleensähän siellä näyttää olevan vaseliinia ainakin uudemmissa. Todella liukkaasti ja mukavasti toimii vaihteet. Eikä ole varmaan vaihdettu ko. öljyjä muualla kuin merkkihuollossa..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Noppaan vaihtuu kans tällä viikolla hypoidit :D
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

yleensä nuo vaihteisto ja erityisesti peräöljy haisee erityisen pahalle, kuin kissan kuselle.. harvoin moottori öljyt yhtä pahalle haisee..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

No onneksi tieto ei ole hajuaistilla hankittua! :P
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja alustar »

Kaippa se nokka on sitten liian herkkä öljynkatkulle :D .
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Tartteeko sitä nokkaa joka paikkaan tökätä :D
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Oletetaan nyt siis että saab purnukassa ei ole ollut motoriöljyä. :)
#1890
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja alustar »

J-ani kirjoitti:Oletetaan nyt siis että saab purnukassa ei ole ollut motoriöljyä. :)
Näin tehdään :lol:
SAAB 99 -83 GL
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Hypoidia sen olla pitää! Mutta tuliko nyt liikaa?

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Aeroon vaihtui hypoidit viime kesänä ja tänään ne vaihdettiin uusiin. Vaikutuksen huomasi, laatikko käyttäytyi pehmeämmin ja piti jopa hiukan vähemmän ääntä. Edelliset hypoidit olivat moottoriöljyn jälkeisiä ja niillä oli ajettu n. 15tkm; olivat jo hiukan mustuneet. Eli jopa hypoidien vaihto hypoideihin auttaa :) Mielenkiintoista onkin kokea, mitä tuo -84 (aj. 228tkm) tykkää Nesteen vaihtoehdosta - laatikko pitää tietenkin huuhdella parin tuhannen kilometrin jälkeen, nyt siinä on varmasti kilometrejä nähneet öljyt.

Kun ei ollut tarkkana määrien kanssa, tuli laitettua liikaa. Sitä sitten imettiin pois (vm. -90, ei proppua) ajan kanssa ja lopuksi siellä näytti olevan n. 5/6 MAX-rajasta.

Onko tämä liikaa, eli pitäisikö sittenkin vielä imeä hypoideja pois (yök, maistuu aivan kamalalle)? Mitä mahd. vaurioita voi tulla, jos jatketaan ajoa suht. täytenä? "Koeajolla" (=kaasua paljon) ei ainakaan moottoritilaan ruiskunut öljyä ja korkkikin näytti olevan ehjänä - ei räjähdyksiä.

Edit: Sitä öljyä olikin sitten seuraavan päivän mittauksessa hiukan alle puolivälin, lisättiin pari desiä. Nyt on keskiviivan kohdalla, itse tikkuhan on vinossa joten tarkkaa arvoa on hiukan vaikea arpoa, varsinkin jos on vähänkään epätasainen alusta. Minkä ihmeen takia T16-koneessa sen laatikon tikun pitää olla a) armottoman pieni, b) ilman kunnon kahvaa ja c) pakosarjan ja pakoputken välissä (kädessä palovammarakkula :( )
Viimeksi muokannut petteri75, Ma Huhti 11, 2005 07:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

-85 kaasarisatkuun vaihdoin hypoidit joku aika sitten. Kylmänä huomattavaa notkistumista kepin liikkeissä, ja mutuna voimansiirron takeltelukin väheni n. 38,2% :) (ei ainakaan kertaakaan ole enään tahmannut 2-3 vaihdossa, kuten aiemmin aika ajoin teki jos ei ollut tarkkana kepin kanssa).

Nelosella (4-v laatikko) ulvoo samaan malliin kuin ennenkin, ja pihan mutavellissä sutiessa pakki loikki ajoittain pois päältä (normikäytössä OK).
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Aika monessa kokeilmassani 90 , 99 , 900 , ulvoo tuo nelonen myös minun molemmissa tekee sitä , ite olen ajatellut , että se moottori öljy siellä laatikossa on saanut tuon aikaan , tiedä sitten.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Joo ehdottomasti kannattaa kokeilla kaikennäköisiä erilaisia öljyjä sinne
laatikkoon..... 8)
Ne TEFLON pinnotteiset synkroni renkaat oikein rakastaa erilaisia öljyjä.
Kyllä sen sitten huomaa milloin TEFLON pinnoite on hävinnyt sieltä.
Vaihteet rupeavat rusahtelemaan vaihtaessa, ja tämä kaikki alkaa
2 vaihteen synkroni renkaasta,

EI KANNATA LAITTAA SINNE LAATIKKOON AIVAN MITÄ TAHANSA ÖLJYÄ.

Se ulina 4 vaihteella tulee pikku päävetoakselin laakerista.

*nimim 3 laatikkoa jo purettu*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Ei kellään sattus oleen paria litraa ko. ihmelitkua?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Hypoidia sen olla pitää! Mutta tuliko nyt liikaa?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

petteri75 kirjoitti:Aeroon vaihtui hypoidit viime kesänä ja tänään ne vaihdettiin uusiin. Vaikutuksen huomasi, laatikko käyttäytyi pehmeämmin ja piti jopa hiukan vähemmän ääntä. Edelliset hypoidit olivat moottoriöljyn jälkeisiä ja niillä oli ajettu n. 15tkm; olivat jo hiukan mustuneet. Eli jopa hypoidien vaihto hypoideihin auttaa :)
Jaa-a, voisin itekin kokeilla tuota hypoidien vaihtoa tuoreisiin, kun sattuupi olemaan se 20litran pönikkä tallilla hyllyssä. Tikussa näytti jo likaiselta se viimekesänä vaihdettu hypoidi 75W öljy.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Shell näyttää myyvän vaihteistonkostuketta nimellä Getriebeöl EP, 75W-90, API-GL4.
Onko kokemuksia?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Vastaa Viestiin