Takapyörän laakeri

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Jaska 99
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 13:49
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaska 99 »

Reetu kirjoitti:Milä vääntövarrella te saatte tuon napamutterin auki?
On niin lujassa, et mun hylsy ja siinä jatkovarsi lipsahtaa aina pois.

Lyötiin ensin se lukitus lovi "auki" ja mutterimopolla vaan auki. momenttia en muista, mutta kauan piti ryskiä. Vanhat paikat kun menee jumiin :( Toinen paino jarrua ettei pyörä liiku.
Saab 99 GL5 vm.1983
Aina väääähän parannetaan...
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Minulla pysyi hylsy ihan hyvin tonnarin napamutterissa, vaikka mutteri oli mallia matala. Hylsyn perässä oli 46-senttinen nivelvarsi http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/10_986iso.jpg ja hallitunkilla kampesin vartta ylöspäin. Jarrupolkimen ja penkin välissä oli tanko.
Näin lähti auki ähkimättä, kun käsin kääntämällä ei liikahtanutkaan.

Hylsyn on tietenkin syytä olla tarkkamittainen ja mielellään kuusikulmainen. Tonnarin mutterissa ei tosin ollut lyötävää lukitusta, uusi mutteri on vähän kolmiomainen, ei täysin pyöreä. Näin taitaa olla uudemmissa satkun/90:n muttereissakin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Tartte ruveta huomenna yrittään , nyt tuota napaa auki , tuli hankittua tuollainen avain kuten jus kertoili.
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Rupesi kans 900i:ssä takalaakerit jurnuttamaan. No tänään ruuvasin varaosa-autosta toiset navat, mutta sopivatkohan ne enää ruiskuuni. Ruisku siis on vuosimallia 85' ja varaosa-auto vuosimallia 82'???
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Juu sopii ne..... Enpäs olekkaan enää niin varma.
Viimeksi muokannut Reetu, Pe Huhti 15, 2005 17:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9410
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Saakos niitä rasvattua, tuon laakerit ovat aivan jumissa seisomisen vuoksi? Vai kannattaisiko pistää suosiolla uusiksi? Eivät näytä maksavan Motonetissä paljon mitään, mutta onko kokemuksia niiden laadusta?
Viimeksi muokannut ng900aero, Pe Huhti 15, 2005 17:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Sitä laakeria ei voi vaihtaa , vaan pitää vaihtaa koko napa , ja maksaa motonetilla 94.50.

Mut hetkinen , niihin vanhempiinhan saa laakerin erikseen kopio motonetin hinnastosta.

TAKAPYÖRÄN LAAKERISARJA SAAB 99
Sisältää yhden takapyörän tarpeet
99 1968--7.78 (laakerit yhtäsuuret/54mm-tiiviste). . . . . 21-1411 13.90 ???
99 8.78--5.82 (laakerit erisuuret/65mm-tiiviste). . . . . . 21-1412 19.90 ???
99 8.78--5.82 SKF-valmisteena. . . . . . . . . . . . . . . 21-3104 33.30 ???
99 6.82--1984 (al nro C6009296-- /koko napa). . . . . . . . 21-1413 94.50 ???
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Eli vaihda uusi laakeri .
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9410
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Reetu kirjoitti:Eli vaihda uusi laakeri .
Joo niin teen, ovat kumminkin syöpyneet pilalle ja jurina alkaa ennen pitkää, melkoinen hintaero uudempaan verrattuna 8O
Vanhassa vara parempi :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Se on pitemmän päälle kurjaa kuunneltavaa tuo jurina , mulla nopassa jurisee ja huomenna olis tarkoitus vaihtaa, toiselle puolelle vaihdoinkin jo , mut ku ne on niin lujassa , että.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9410
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Reetu kirjoitti:Se on pitemmän päälle kurjaa kuunneltavaa tuo jurina , mulla nopassa jurisee ja huomenna olis tarkoitus vaihtaa, toiselle puolelle vaihdoinkin jo , mut ku ne on niin lujassa , että.
Mulla on 1.5m:n jatkovarsi (siis putkenpätkä), sillä ovat normaalisti lähteneet :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Kuinka helposti se napa sitten tulee sieltä ulos, vai onko sekin tiukassa ku pil*u peräkammarin pojalla. Siis saako purettua ehjänä?
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

No mulla ainakin lähti napa ihan käsin vetämällä .
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Siis itse navan kiinnitys pysyy samana vuosimallista riippuen. Eli vaihtamalla hieman tuoreempaan vanhemmat navat, voi jatkossa päästä pelkällä laakerin vaihdolla eikä tarvi per**ttä repiä 100e:n hinnalla. Käsitinkö asian oikein???
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

ng900aero kirjoitti:
Reetu kirjoitti:Se on pitemmän päälle kurjaa kuunneltavaa tuo jurina , mulla nopassa jurisee ja huomenna olis tarkoitus vaihtaa, toiselle puolelle vaihdoinkin jo , mut ku ne on niin lujassa , että.
Mulla on 1.5m:n jatkovarsi (siis putkenpätkä), sillä ovat normaalisti lähteneet :)
Näinpä ja niinhän sitä sanotaan , et ku järki loppuu työkalut isonee :D
ja ennen koiralta kusi loppuu ku palomieheltä konstit :D
Vastaa Viestiin