outo putki

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

outo putki

Viesti Kirjoittaja xjford »

saattaa olla omaa tyhmyyttäni mut starttia vaihtaessa osus silmään semmoinen "jousella" päällystetty metalliputki kun lähtee pakosarjan päältä ja päättyy imusarjan alle johonkin pömpeliin. mistä mahtaa olla kyse?
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Se on EGR-Putki joka menee siihen EGR - Venttilille .
Viimeksi muokannut Reetu, Pe Huhti 15, 2005 21:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

Reetu kirjoitti:Se on EGR-Putki joka menee siihen EGR - Venttilille
ööö :oops: eli?
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Pakokaasun takaisinkierrätystä säätelevä EGR-venttiili .
EGR-venttiili laskee palotilan lämpötilaa ja sitä kautta typenoksidi-päästöjä
Viimeksi muokannut Reetu, Pe Huhti 15, 2005 21:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Turbo16 CD
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 20:49
Paikkakunta: IISALMI

Viesti Kirjoittaja Turbo16 CD »

EGR= pakokaasujen takaisin kierrätys. Eli pakokaasuja ohjataan pakosarjasta imusarjaan tietyissä ajotilanteissa ja näin saadaan pakokaasuista puhtaampia. Eivät kylläkään yleensä toimi...

:)
-SAAB 900 Convertible T16 vm.86, Saab 900 Aero T16 -90
-SAAB 900 CD T16 vm. 85
-SAAB 96 V4 vm. 71
-SAAB 9-3 Aero
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

okei. en ole kyseisestä värkistä ikinä ennen kuullutkaan. kiitos tiedosta
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

Turbo16 CD kirjoitti:EGR= pakokaasujen takaisin kierrätys. Eli pakokaasuja ohjataan pakosarjasta imusarjaan tietyissä ajotilanteissa ja näin saadaan pakokaasuista puhtaampia. Eivät kylläkään yleensä toimi...

:)
Useimmat poistavat tuon EGR-järjestelmän, tukkimalla putket ym.
Suosittelen kuitenkin puhdistamaan sen venttiilin mihin tämä putki menee.
Vuosien saatossa on kerännyt paskaa.
Venttiilihän sijaitsee imusarjan alla.
Otat putket irti ja ruuvaat venttiilin pois. Kannattaa jollain pienelle harjalla tms. "nuohota" ja liuottaa venttiiliä jossain että kaikki karstat irtoo.
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

tai sitten säästää venttiileita ja ottaa koko putken pois, niinkuin itsekkin tein. varsinkin jos vanhempi auto niin pois vaan.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Eli putki tukkoon vain?
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Reetu kirjoitti:Eli putki tukkoon vain?
Mielestäni kyllä, siihen pakosarjassa olevaan reikään saa ostettua esim.paineilma vehkeitä myyvästä liikkeestä sopivan tulpan, mulla ois kotona niitä tulppia joissa on vielä sama ihan kierrekkin kuin pakosarjassa.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

No tuossa tutkin tuota ja mulla ei mene pakosarjaan mitään vaan imusarjasta.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kaasarisatkussa onkin 8v kannessa sisäinen kanava, joka johtaa pakokaasut suoraan kakkos tai kolmospytyn pakoventtiililtä siihen imusarjan alle. Eli ihan sama juttu, tulppaat sen imusarjan reiän, jos haluat. En muista nyt ulkoa, pitikö siinä tulpata vielä jotain muuta/yhdistellä letkuja, viisaammat kertokoon.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Katos katos , mut onko sen tulppaamisessa hyötyä tai haittaa?
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3134
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Hyötyä sen verran että pysyy kone puhtaanpana ja alavääntö paranee (maginaalisesti mutta kuitenkin). Sotkee aika totaalisesti imusarjan sellaisella mustalla töhkällä (eli sitä pakokaasun nokea) ja kertyyhän se ajanoloon muuallekkin imuvenoihin, kanaviin etc... Enpä ole keksinyt syytä tuon käytössä pitämiseen kun noita päästöarvon osia ei Suomessa katsastuksessa mitata. Puuttuvat kyllä jos sellainen puuttuu (rek.otteessa merkintä pakokaasu takaisinkierrätys TJSP) mutta toimivuutta ei mitata :wink:

Muuta ei tarvi tulpata kuin se helpompi eli yleensä imusarjassa oleva, esim. sopivalla peltilätkällä (ns.sokea) sinne laipan ja tiivisteen väliin. Tietty riippuen miten tuo on kyseisessä laitteessa toteutettu.

V-M
Viimeksi muokannut V-M, La Huhti 16, 2005 19:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

OK Kiitos :wink:
Vastaa Viestiin