Vahan voimaa (75L kiiltelee)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Oli ihan pakko mennä ulos nauttimaan aamuauringosta ja tutkailemaan kiiltoa, vielä pitää tuon hiontatahnakäsittelyn jälkeen pintaan tarttunut pöly pestä pois ja vääntää kunnon vaha pintaan, jotta parkkipaikan muut käyttäjät sokaistuu :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mitenkäs tuossa näytti taka-akseli olevan noin oikealla, onko takapyörät ja vanteet samanlevyiset? Oikealla tulee melkein yli lokasuojan alta, ja vasemmalla on reilusti lokasuojan alla sisällä. Panhard-tangon puslat?

Vai näinkö väärin, johtuiko vaan kuvakulmasta?

Kyllä hiomalla ja kiillottamalla saa ihan erinäköisen auton.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Tuo toinen rengas kyllä näytti munkin mielestäni olevan ulkona, ainakin se tanko mikä tulee takapyöränkotelon suuntaan kiinni, oli hieman löysällä, voi tuolla muutakin väljää löytyä, pitänee tutkia kun saan kasattua jonkinlaiset pölkyt tuohon auton alle.

EDIT: tuolla kuvakansiossa on kuviakin aiheesta, kun itseäkin tuo epäilytti alkuksi, rengas on myös hieman kallellaan, yläreuna ulospäin, joten voisiko olla pelkästään kyse tuon takatukitangon kiinnityksestä, jos se on irti tuosta akselihässäkästä, pääseekö akseli sivuttain liikkumaan?

p.s. taitaa tässä sittenkin olla vielä tekemistä, ettei tylsäksi heittäydy :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

lefa42 kirjoitti:Tuo toinen rengas kyllä näytti munkin mielestäni olevan ulkona, ainakin se tanko mikä tulee takapyöränkotelon suuntaan kiinni, oli hieman löysällä
Panhard-tanko on poikittain taka-akselin yläpuolella. Se pitää huolen siitä että taka-akseli ei seilaa sivusuunnassa.

Reaktiotangot, jotka lähtevät pyörännavan yläpuolelta vaakasuorassa taaksepäin pitävät pyörännavat pystyssä, eivät vaikuta leveyssuuntaan.

Jos oikea takapyörä näyttää olevan vinossa, niin sitten taka-akseli lähempään tarkasteluun.
http://koti.mbnet.fi/stefa/75L/vahattuna/IMG_3576.JPG
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

lefa42 kirjoitti:
p.s. taitaa tässä sittenkin olla vielä tekemistä, ettei tylsäksi heittäydy :)
:D Tuskin pääset pitkästymään tuon kanssa, kyllä noissa vanhuksissa tekemistä riittää kun alkaa kunnolla syventymään
Viimeksi muokannut ng900aero, Ma Huhti 18, 2005 09:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Mielestäni se ainakin on, voiko koko taka-akseli olla vääntynyt tms.. iskarit takana on ainakin vuotaneet itsensä tyhjiin, joten perä on aika alhaallakin, toisen puolen pyörä on täysin suorassa, nyt alkoi kiinnostus herätä, autossa onkin vikaa ja se tietää mukavaa rassausta ja hinkkausta, jos taka-akselin ottaisi pois, samalla tankin ja putken sun muut kilkkeet ja massais koko pohjan :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

lefa42 kirjoitti:Mielestäni se ainakin on, voiko koko taka-akseli olla vääntynyt tms.. iskarit takana on ainakin vuotaneet itsensä tyhjiin, joten perä on aika alhaallakin, toisen puolen pyörä on täysin suorassa, nyt alkoi kiinnostus herätä, autossa onkin vikaa ja se tietää mukavaa rassausta ja hinkkausta, jos taka-akselin ottaisi pois, samalla tankin ja putken sun muut kilkkeet ja massais koko pohjan :)
:D Kuulostaa tutulta, tankkia kannattaa todellakin varoa irrotettaessa, on aika hapero päittensä alasaumoista. Voihan sieltä olla tukivarret kierossa jos on pamautettu johonkin tms.
Ei tuo vasemman puolen takapään lommo liity mitenkään tapaukseen, jos on koko akseli siirtynyt oikealle, tällöin se vääntäisi oikeata takapyörääkin juuri noin vinoon?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Voihan tuo lommo liittyäkin, mutta tuntuu se hullulta että moisen pikku painauman seurauksena akseli liikkuisi :? Tuollaisen kolhun saa aikaiseks vaikka potkasemalla kylkeen :)

Kaikki on tietty mahdollista, kertokaa nyt jokin kauhuskenaario siitä, mitä voisi olla vialla, mitä joudun korjaamaan, ja pahinta kaikesta, mitä joudun ostamaan?

Sopiiko tonne muuten uudempi muovitankki?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

lefa42 kirjoitti:Voihan tuo lommo liittyäkin, mutta tuntuu se hullulta että moisen pikku painauman seurauksena akseli liikkuisi :? Tuollaisen kolhun saa aikaiseks vaikka potkasemalla kylkeen :)

Kaikki on tietty mahdollista, kertokaa nyt jokin kauhuskenaario siitä, mitä voisi olla vialla, mitä joudun korjaamaan, ja pahinta kaikesta, mitä joudun ostamaan?

Sopiiko tonne muuten uudempi muovitankki?
Tutki sitä akselia, jos on vinossa, tukivarret kierot jne, helpoimmalla pääset kun pistät tilalle toisen akselin, vaikka uudemmasta ysiysistä.
Ei tuo lommo pahalta näytäkään, eikä varmaan asiaan liitykään, tuli vain mieleen tuokin.. mutta kun tuo ei ole mikään maailman tukevin konstruktio niin voi siirtyä sivulle suhteellisen pienestäkin tönäisystä jos osuu oikeaan kohtaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Perkules, pitänee siis vahvistaa auton rakennetta, nykyään on kaikenmaailman koheltajia niin paljon etten uskalla saabia hepposemmalla autolla ajaa.. täytynee rakentaa jonkinlaisia pukkeja jotta saa tuon varaosa-77:n korkealle ja ottaa sitten siitä osia, se kun on aikanaan käyttökunnostettu auto, niin olettaisin siinä olevien osien olevan ok..

EDIT: niin sopiiko tuo "uudempi" muovitankki vanhaan vai onko pohjan muodoissa eroa? jotenkin vaan tuntuu tuo muovi mukavammalta..
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

lefa42 kirjoitti:EDIT: niin sopiiko tuo "uudempi" muovitankki vanhaan vai onko pohjan muodoissa eroa? jotenkin vaan tuntuu tuo muovi mukavammalta..
Eiköhän siihen muovitankki menisi. H-koneisen muovitankissa on päällä paluuletkun reikä, jonka reiän joudut tulppaamaan. Jos löytyisi B-koneisen muovitankki -80 tai -81, niin sopinee suoraan, tankkaushuohotusletkun sijainnissa ehkä eroa, jos siinäkään...
http://uk.geocities.com/saab99tips/Engi ... lTanks.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Onkos tuosta paluuletkusta jotain oleellista hyötyä, tuon 77:n myyjä kehui paluuletkun vetäneensä, ja niinhän siellä näkyy moinen menevän, jos sellaisenkin tuohon laittaisi..
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Klubikaupassa on uusia satkun muovitankkeja 5e kpl , asiasta tietää Juha Lehtonen 0400 637092 , mut huom. vain jäsenille
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Eli sehän koskee taas kerran minuakin, on se mukava kuulua näin kivaan porukkaan :)

Täytynee ottaa yhteyttä ja selvittää passaako tuo 99:ni pohjaan.

Kiitos :D
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Hienoa , jälleen hyötyä jäsennyydestä :wink:
Vastaa Viestiin