vetoakseli onkelma...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
arvi
"Aero"
Viestit: 424
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 02:43
Paikkakunta: Liminka

vetoakseli onkelma...

Viesti Kirjoittaja arvi »

Onkos kenellekkään muulle tullu tämmöstä ongelmaa sisemmän nivelen ja maljan vaihdon jälkeen että vetari ei suostu työntymään tarpeeksi maljan sisään? Missähän vika mahtaa olla kun kaikki osat on prikulleen samanlaisia mitä ennenkin ja kaikki on omilla paikoillaan mutta vetarista on vain hävinnyt mystisesti viikonlopun aikana pari kolme senttiä pituutta?!?!
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Searchilla taisin katella just eilen jotain juttua jossa puhuttiin jotain jostain jousesta yms. Varmaan autto paljon :)
9000 aero -97, 9000 cde -96
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=17087 Löysinpäs vielä tuon aiheen. Saattaa liipata läheltä.
9000 aero -97, 9000 cde -96
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

ekana tulis mieleen et sul on eri paria ne vetarit ja maljat... 8O mut jos kerran olet samat osat laittanut takaisin kun siellä on ollutkin niin sit ei kai mahdollista. ellei sit menny vetarit keskenään sekaisin jos on erikokoset eripuolil jostain syystä...??? ei tästäkään varmaan kovin paljon apua :)
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
arvi
"Aero"
Viestit: 424
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 02:43
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja arvi »

käyttelin searchia enkä löytänyt samanlaista ongelmaa kun mulla on...
malja on kyllä paikoillaan oikein ja kaikki jousetja muut hilut on paikoillaan mutta siltikään nivel ei mene kunnolla maljan sisään.
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja alustar »

Mulla on 99:ssä 900:n laatikko ja siinä ne vetarin kupit oli 1cm pitemmät kuin 99:n laatikossa. Ei menny kuin iskemällä paikolleen ja sitten vasta huomasi ettei kaikki oo kohillaan :oops: .
SAAB 99 -83 GL
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Eihän nyt varmasti ole väärän puolen vetari menossa paikalleen..?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

oikea ja vasen vetari ainakin eripituisia.
ja onhan sen maljan akselin sisällä oleva jousi ja nappula paikoillaan., kuten tuossa edellä mainitussa linkissä kerrotaan?

oletan että sinulla on iso kuppi ( koska turbo -86), mutta käsijarru edessä. Ei ole täyttä varmuutta , mutta sellainen kuva on muodostunut että noin vm 85--86 turboissa , joissa käsijarru edessä mutta isot kupit on käytetty jotain erikoispituisia väliakseleita. ( väliversio ennenkuin siirtyi käsijarru taakse)
lisäksi kun otat huomioon alla olevan lauseen , niin ehkä pääset jäljille.


88 korjaamokässärissä sanovat jotta uudelle vetoakselille saa asentaa vain uuden väätiön, uuden vääntiön sitävastoin voi asentaa myös vanhalle akselille. ( tiedä sitten mitä uudella tarkoittavat)
kuvassa sen uudenmallisen akselin boorit loppuvat sellaiseen akselin paksunnokseen.
arvi
"Aero"
Viestit: 424
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 02:43
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja arvi »

Vääränpuolen vetari se ei voi olla koska tuosta ei irroitettu kuin vänkärinpuolen vetari. Malja oli täysin samanlainen tuon hajonneen kanssa samoin nivel oli samanlainen mutta nyt jostakin syystä vetarista puuttuu pari senttiä pituutta! Tuo autokin on vähän sekasikiö mikä vaan vaikeuttaa asioita...
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja stara »

siis onks kyse nyt 90 autosta johon astutettu myöhemmin 900 8- venanen turbokone?, onks isot vai pienet sisemmät maljat/ tripodit ?
kuten tunnuksesi antaa ymmärtää
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

siis alunperin 90 autosta mallia - 86
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Tämä nyt ei vastaa noihin kysymyksiin, mutta isäukon 900i:stä (-87) halkesi vaihdelaatikko (voimansiirtoketjun kiristäjä irtosi, joka murti sekä sen ketjunsuojakopan että öljypohjan), ja tilalle mallailtiin jonkun 99:n laatikkoa, joka saatiin purkaamolta 30€:lla. No tietysti tajuttiin vasta paikalleen laittaessa miksi vetari ei uponnut maljaan (meni se lyömällä, kone uudelleen irti ja maljan vaihto). Ei ollut tuon 99:n lootan laitto mikään peliliike, tais nuo välitykset muutua vähän rajummiksi ja kun tuo roiskukone ei oikein muutenkaan vedä matalilla kierroksilla... Onko noissa välityksissä paljonkin eroa, kun tuolla lootalla "joutuu" ajamaan 80km/h vauhdissa 4:lla ellei halua kirota ylämäissä...
arvi
"Aero"
Viestit: 424
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 02:43
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja arvi »

Auto on siis vuosimallia 90 ja kone ja laatikko on nykyään 84 vuoden turbosatkusta. maljat on ilmeisestikkin vanhan malliset niinkuin oli tuossa edellisessä 86 vuoden laatikossakin.
Vastaa Viestiin