Uudelleen sairastunut
Voi olla vähän ennenaikaista miettiä viriviri-juttuja kun en vielä ole tottunut koko autoon niin että ajo sujuisi ilman milloin minkäkin asian ihmettelyä (mistä tarkistetaan öljyt, miten takapenkki kippaa jne, onneksi on se käsikirja).
Kuitenkin toi maptun pyörii jo mielessä. Onko siis kellään siitä omakohtaista kokemusta? Kuinka paljon OIKEASTI esim. stage-1 vaikuttaa menohaluihin. Myyjän puheet on puheita, mikä on totuus. Kuinka suuri on vaikutus polttoaineenkulutukseen ja kestääkö pannu?
Kysyin myös Länsiautosta 110tkm huollon hintaa: 650-700€. Johtuu kuullemma kaikkien nesteiden vaihdosta + käyttöhihnan ja ohjausrullien uusinnasta. Tuntuu silti aika suolaiselta. Noin kallista huoltoa ei 3- tai 5- bemuun tarvinnut yli 10 vuoden aikana koskaan tehdä.
Kuitenkin toi maptun pyörii jo mielessä. Onko siis kellään siitä omakohtaista kokemusta? Kuinka paljon OIKEASTI esim. stage-1 vaikuttaa menohaluihin. Myyjän puheet on puheita, mikä on totuus. Kuinka suuri on vaikutus polttoaineenkulutukseen ja kestääkö pannu?
Kysyin myös Länsiautosta 110tkm huollon hintaa: 650-700€. Johtuu kuullemma kaikkien nesteiden vaihdosta + käyttöhihnan ja ohjausrullien uusinnasta. Tuntuu silti aika suolaiselta. Noin kallista huoltoa ei 3- tai 5- bemuun tarvinnut yli 10 vuoden aikana koskaan tehdä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Kaikkia kyselyitäsi on varmasti käsitelty täällä jo aiemmin (kas kun et ole ainoa, joka on näitä pohtinut
), ohessa muutama topikki:
mm. 80-120 kiihdytyksiä (stegeillä ja ilman)
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ight=80%2A
Kulutuksesta:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=964
Steg1 kokemuksia
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=865
Kysy huoltotarjous myös Vähämaan Autopalvelulta Hyvinkäältä, aivan salettiin säästät ainakin bensarahat ja vähän ylikin...

mm. 80-120 kiihdytyksiä (stegeillä ja ilman)
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ight=80%2A
Kulutuksesta:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=964
Steg1 kokemuksia
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=865
Kysy huoltotarjous myös Vähämaan Autopalvelulta Hyvinkäältä, aivan salettiin säästät ainakin bensarahat ja vähän ylikin...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Tuo voi pitää paikkansa. Ei tullut kateltua kenen kanssa juttelin. Tuli vaan kävästyä kun vieressä asustaa ja autossa meni just satku rikki eli ennen lomia varmaan pitäisi käydä. Varaosissa taitaa olla samaa vikaa. Jotkut eivät aina ole oikein tienneet heidän edustavan myös Saabia ja jotkut on ollut ajan tasalla.Mimmi kirjoitti:Juttelit väärän hulototyönjohtajan kanssa. Oikea työnjohtaja istuu nykyisin klonkswagenin tiskin takana ja tottelee nimeä Repe Olin. Repen tiskillä kävin eilen tilaamassa 150t huollon HUOMISEKSI ja hinta on 114e.Psychocowboy kirjoitti:Siis konalan Laakkosella (jonne en tosiaankaan autoani vie) kerrottiin huollon olevan kaikki jo tehdyt huollot yhteensä + jotain muuta??? Mitä muuta ei se työnjohtaja osannut kertoa. Hintaa kertyy välille 600-1200€![]()
. Eli menee auto länsi-autoon jos leiman haluaa. Sen verran oli epämääräistä tuo neuvonta. Huoltokirjassahan noita on selostettu.
Tämä siis Konalan Laakkosella.
Ps. Repeltä saat kopion huoltojen sisällöistä pyytämällä.
Peinun kanssa olen samaa mieltä tuosta PCS:stä mutta takaraivossa kolkuttaa tämä takuu homma huohotin ongelmasta..... Ei jaksais alkaa tappeleman jos jotain käy eikä ole huollettu "merkkiliikkeessä".
Viristä sen verran että sain kokeilla saapasta jossa oli BSR:n viriohjelmisto ja ero oli kuin yöllä ja päivällä. Vastaavan virin kokeneella 60 V****lla on tullut ajeltua enemmän ja ero oli myös siinä huima. On sitten kuulemma makuasia minkä firman tekeleitä hommaa (itse tuota kyselin 3kk sitten täältä).
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Toi on wissin 110t huoltopeinu kirjoitti:Eipä ole sinun autoasi huollettu.se93tbo kirjoitti:1. Kaikki polttimot tarkastus/säätöPsychocowboy kirjoitti:Kyselin huollon 110000 huollon hintaa jokin aika sitten ja mitä siihen kuuluu. Ketjua ei toiaankaan vaihdeta, käyttöhihna kuulemma tarvittaessaEli siis aina jollei muuta pyydetä. Artisti maksaa. Ai niin hintaa en saanut enkä oikein tarkkaa tietoa mitä muuta siihen kuuluu ( paitsi luokkaa pissapojan nestemäärän tarkistus ja tarvittaessa täyttö
. Näin Laakkosella)
2. Huoltoilmaisin nollaus (sid)
3. Moottoriöljyn/suodattimen vaihto
4. Vetarin kaikkien suojakumien tark.
5. Rengaspaineet/kuluneisuus/säätö
6. Jäähdytysnestemäärän tark.
7. Akun tsekkaus
8. Pyyhinjärjestelmän tark/säätö/täyttö
9. Turvavöiden tark/vaihto tarv.
10. Airbag silmämääräinen tark.
11. koeajo
Eli eipä paljon mitään. Ja mitäköhän noistakin kohdista todellakin katsotaan.![]()
![]()
![]()
En tiedä missä sinä käyt huollattamassa, mutta toi on joku ihan tavallinen puutteellinen syys-/keväthuolto mistä puhut. Ei mikään määräaikaishuolto.
Mainitsemiesi lisäksi 110tkm huoltoon kuuluu myös jarrujen puhdistus, käyttöhihnan ja rullien vaihto, jarrunesteen vaihto, jäähdytysnesteen vaihto, tulppien vaihto ja polttoainesuodattimen vaihto. Viimeistään 110tkm kohdalla kannattaa myös laskea osa laatikon nesteistä pihalle ja korvata ne uusilla paremmilla.
Lisääksi kaikkiin huoltoihin kuuluu raitisilmasuodattimen vaihto ja moottorin ilmanputsarin vaihto.
Tuostakin puuttui varmasti jotain. Ainakin jäähdytys- ja jarrunesteitä vaihdetaan muutenkin kuin 110tkm välein.


9-3.1972
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Kyllä pannu kestää vaikka mitä. Vaihteisto ensin hajoaa mutta sekin kestää vielä stage 3:sen ellei hölmöile. Kytkin alkoi mulla stage 3:sen myötä silloin tällöin luistaa mutta ei sekään mitään hajoita.lumikki kirjoitti:Kuitenkin toi maptun pyörii jo mielessä. Onko siis kellään siitä omakohtaista kokemusta? Kuinka paljon OIKEASTI esim. stage-1 vaikuttaa menohaluihin. Myyjän puheet on puheita, mikä on totuus. Kuinka suuri on vaikutus polttoaineenkulutukseen ja kestääkö pannu?
Kiihdytys 3. vaihteella 80-160km/h (rajoitin 6500rpm = 170km/h)
vakio: 13,5
JT:n putki, vakio softa: 12,4
Speedparts stage 1: 11,9
Maptun stage 1: 11,0
Maptun stage 3: 9,5
Tuolta löytyy tämä kirjoitus ja paljon muuta: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ihdytys%2A
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
WIS:ssä on myös erikseen koko listaus 110tkm huollolle. Löytyy kun valitset Huolto ja kaikkein oikeanpuoleisin välilehti. Sieltä löytyy tuo 110tkm ohjelma.se93tbo kirjoitti:No nyt selvis. Jos ottaa Wissistä 10t välein tulee se mun versio ja jos ottaa 20t välein löytyy toi missä on enempi noita kohteitamordai kirjoitti:Eikä ole!
Mm. kohta 25. Käyttöhihnan vaihto...
-P-
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty
oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04

Itsellä Saab 9-3 vm 2002:ssa BSR:n viri. Vääntöä tulee tosi rajusti lisää (350 nm). Onhan tuossa ilmeisesti useita riskin paikkoja:NG900SET -95 kirjoitti:Kyllä pannu kestää vaikka mitä. Vaihteisto ensin hajoaa mutta sekin kestää vielä stage 3:sen ellei hölmöile. Kytkin alkoi mulla stage 3:sen myötä silloin tällöin luistaa mutta ei sekään mitään hajoita.lumikki kirjoitti:Kuitenkin toi maptun pyörii jo mielessä. Onko siis kellään siitä omakohtaista kokemusta? Kuinka paljon OIKEASTI esim. stage-1 vaikuttaa menohaluihin. Myyjän puheet on puheita, mikä on totuus. Kuinka suuri on vaikutus polttoaineenkulutukseen ja kestääkö pannu?
Kiihdytys 3. vaihteella 80-160km/h (rajoitin 6500rpm = 170km/h)
vakio: 13,5
JT:n putki, vakio softa: 12,4
Speedparts stage 1: 11,9
Maptun stage 1: 11,0
Maptun stage 3: 9,5
Tuolta löytyy tämä kirjoitus ja paljon muuta: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ihdytys%2A
- Garretin GT17 turbo hajoamisherkkä
- kansi voi alkaa vuotaa
- huohotusongelmat koneessa korostuvat
- männät voi hajota
- vaihteisto
- kytkin
- vetonivelet
- Entä nouseeko pakoputken / moottorin lämpö liian korkealle, kun ei ole parannettu virtauksia.
Alkanut suorastaan miettimään, pitäisikö palata perustehoille, kun mahdollinen korjailu ei kiinnosta. Viri itsessään toiminut kuin unelma.
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
BSR:n ohjelma on sama mitä Speedparts myy. Mulla oli se aluksi mutta ei ollut hyvä Maptuniin verrattuna. Se oli paljon repivämpi softa ja loppujen lopuksi auto sillä silti selvästi hitaampi. Tästä löytyy aikaisempia kirjoituksia ihan riittämiin...S32 kirjoitti:Itsellä Saab 9-3 vm 2002:ssa BSR:n viri. Vääntöä tulee tosi rajusti lisää (350 nm). Onhan tuossa ilmeisesti useita riskin paikkoja:
- Garretin GT17 turbo hajoamisherkkä
- kansi voi alkaa vuotaa
- huohotusongelmat koneessa korostuvat
- männät voi hajota
- vaihteisto
- kytkin
- vetonivelet
- Entä nouseeko pakoputken / moottorin lämpö liian korkealle, kun ei ole parannettu virtauksia.
Alkanut suorastaan miettimään, pitäisikö palata perustehoille, kun mahdollinen korjailu ei kiinnosta. Viri itsessään toiminut kuin unelma.
Kaikki nuo mainitsemasi ongelmat on ihan tyyppivikoja joita on mennyt täysin vakioissa autoissakin. Kyllähän virittäminen riskiä lisää, varsinkin jos käyttää tehoja väärissä paikoissa. Mutkassa revittely varmasti rasittaa vetoniveliä enemmän ja kakkosella sudittelu kytkimellä leikkimällä rasittaa paikkoja jne.
Itse olen ajanut 30tkm vireillä eikä ole suoranaisesti siihen liittyviä vikoja ilmennyt. Voihan niitä tulla ja sitten vaan korjataan.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Joo sen mä valkkasin, mutta jostain omituisesta syystä tuli tuo vajaamordai kirjoitti:WIS:ssä on myös erikseen koko listaus 110tkm huollolle. Löytyy kun valitset Huolto ja kaikkein oikeanpuoleisin välilehti. Sieltä löytyy tuo 110tkm ohjelma.se93tbo kirjoitti:No nyt selvis. Jos ottaa Wissistä 10t välein tulee se mun versio ja jos ottaa 20t välein löytyy toi missä on enempi noita kohteitamordai kirjoitti:Eikä ole!
Mm. kohta 25. Käyttöhihnan vaihto...
-P-

No nyt ainakin tiedän taas yhden jutun tosta softasta

9-3.1972
Laitoin kyselyn maptunin weppisuvujen kautta stage-1:n asennuksesta. Sanoivat että se pitää teettää heillä tai saab-huollossa. Onko todella näin kun olin ymmärtävinäni joistakin viesteistä että muut on vaan tilanneet ko. ohjainyksikön postilla ja asentaneet itse?
Onko kellään tällä forumilla myytävänä sellaista boksia? Ei nappaa lähteä täältä kehäkolmoselta Joutsenoon.
Huomasin myös autossani lievän ohjauksen vedätyksen oikealle. Onko tämä yleistä ja mistä voisi olla kyse? Etupyörien kulmat säädettiin ja ilmanpaineet on ok. Auto kulkee suoraan kun ratti on suorassa. Jos ratista päästää irti niin auto lähtee aina hissukseen oikealle.
Onko kellään tällä forumilla myytävänä sellaista boksia? Ei nappaa lähteä täältä kehäkolmoselta Joutsenoon.
Huomasin myös autossani lievän ohjauksen vedätyksen oikealle. Onko tämä yleistä ja mistä voisi olla kyse? Etupyörien kulmat säädettiin ja ilmanpaineet on ok. Auto kulkee suoraan kun ratti on suorassa. Jos ratista päästää irti niin auto lähtee aina hissukseen oikealle.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Onnea, olet löytänyt itse ensimmäisen "malliominaisuuden" Saabistasilumikki kirjoitti:Huomasin myös autossani lievän ohjauksen vedätyksen oikealle. Onko tämä yleistä ja mistä voisi olla kyse? Etupyörien kulmat säädettiin ja ilmanpaineet on ok. Auto kulkee suoraan kun ratti on suorassa. Jos ratista päästää irti niin auto lähtee aina hissukseen oikealle.


-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84