Uudelleen sairastunut

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Kyllä ne sen leiman sulle PCS:äkin laittaa. Itse ainakin arvostan enemmän niitä leimoja.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
lumikki
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 12:16

Viesti Kirjoittaja lumikki »

Voi olla vähän ennenaikaista miettiä viriviri-juttuja kun en vielä ole tottunut koko autoon niin että ajo sujuisi ilman milloin minkäkin asian ihmettelyä (mistä tarkistetaan öljyt, miten takapenkki kippaa jne, onneksi on se käsikirja).

Kuitenkin toi maptun pyörii jo mielessä. Onko siis kellään siitä omakohtaista kokemusta? Kuinka paljon OIKEASTI esim. stage-1 vaikuttaa menohaluihin. Myyjän puheet on puheita, mikä on totuus. Kuinka suuri on vaikutus polttoaineenkulutukseen ja kestääkö pannu?

Kysyin myös Länsiautosta 110tkm huollon hintaa: 650-700€. Johtuu kuullemma kaikkien nesteiden vaihdosta + käyttöhihnan ja ohjausrullien uusinnasta. Tuntuu silti aika suolaiselta. Noin kallista huoltoa ei 3- tai 5- bemuun tarvinnut yli 10 vuoden aikana koskaan tehdä.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kaikkia kyselyitäsi on varmasti käsitelty täällä jo aiemmin (kas kun et ole ainoa, joka on näitä pohtinut :wink: ), ohessa muutama topikki:

mm. 80-120 kiihdytyksiä (stegeillä ja ilman)
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ight=80%2A

Kulutuksesta:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=964

Steg1 kokemuksia
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=865

Kysy huoltotarjous myös Vähämaan Autopalvelulta Hyvinkäältä, aivan salettiin säästät ainakin bensarahat ja vähän ylikin...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Mimmi kirjoitti:
Psychocowboy kirjoitti:Siis konalan Laakkosella (jonne en tosiaankaan autoani vie) kerrottiin huollon olevan kaikki jo tehdyt huollot yhteensä + jotain muuta??? Mitä muuta ei se työnjohtaja osannut kertoa. Hintaa kertyy välille 600-1200€ 8O 8O . Eli menee auto länsi-autoon jos leiman haluaa. Sen verran oli epämääräistä tuo neuvonta. Huoltokirjassahan noita on selostettu.
Juttelit väärän hulototyönjohtajan kanssa. Oikea työnjohtaja istuu nykyisin klonkswagenin tiskin takana ja tottelee nimeä Repe Olin. Repen tiskillä kävin eilen tilaamassa 150t huollon HUOMISEKSI ja hinta on 114e.
Tämä siis Konalan Laakkosella.

Ps. Repeltä saat kopion huoltojen sisällöistä pyytämällä.
Tuo voi pitää paikkansa. Ei tullut kateltua kenen kanssa juttelin. Tuli vaan kävästyä kun vieressä asustaa ja autossa meni just satku rikki eli ennen lomia varmaan pitäisi käydä. Varaosissa taitaa olla samaa vikaa. Jotkut eivät aina ole oikein tienneet heidän edustavan myös Saabia ja jotkut on ollut ajan tasalla.
Peinun kanssa olen samaa mieltä tuosta PCS:stä mutta takaraivossa kolkuttaa tämä takuu homma huohotin ongelmasta..... Ei jaksais alkaa tappeleman jos jotain käy eikä ole huollettu "merkkiliikkeessä".

Viristä sen verran että sain kokeilla saapasta jossa oli BSR:n viriohjelmisto ja ero oli kuin yöllä ja päivällä. Vastaavan virin kokeneella 60 V****lla on tullut ajeltua enemmän ja ero oli myös siinä huima. On sitten kuulemma makuasia minkä firman tekeleitä hommaa (itse tuota kyselin 3kk sitten täältä).
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

peinu kirjoitti:
se93tbo kirjoitti:
Psychocowboy kirjoitti:Kyselin huollon 110000 huollon hintaa jokin aika sitten ja mitä siihen kuuluu. Ketjua ei toiaankaan vaihdeta, käyttöhihna kuulemma tarvittaessa :?: Eli siis aina jollei muuta pyydetä. Artisti maksaa. Ai niin hintaa en saanut enkä oikein tarkkaa tietoa mitä muuta siihen kuuluu ( paitsi luokkaa pissapojan nestemäärän tarkistus ja tarvittaessa täyttö :wink: . Näin Laakkosella)
1. Kaikki polttimot tarkastus/säätö
2. Huoltoilmaisin nollaus (sid)
3. Moottoriöljyn/suodattimen vaihto
4. Vetarin kaikkien suojakumien tark.
5. Rengaspaineet/kuluneisuus/säätö
6. Jäähdytysnestemäärän tark.
7. Akun tsekkaus
8. Pyyhinjärjestelmän tark/säätö/täyttö
9. Turvavöiden tark/vaihto tarv.
10. Airbag silmämääräinen tark.
11. koeajo

Eli eipä paljon mitään. Ja mitäköhän noistakin kohdista todellakin katsotaan. :? :? :?
Eipä ole sinun autoasi huollettu. 8O

En tiedä missä sinä käyt huollattamassa, mutta toi on joku ihan tavallinen puutteellinen syys-/keväthuolto mistä puhut. Ei mikään määräaikaishuolto.

Mainitsemiesi lisäksi 110tkm huoltoon kuuluu myös jarrujen puhdistus, käyttöhihnan ja rullien vaihto, jarrunesteen vaihto, jäähdytysnesteen vaihto, tulppien vaihto ja polttoainesuodattimen vaihto. Viimeistään 110tkm kohdalla kannattaa myös laskea osa laatikon nesteistä pihalle ja korvata ne uusilla paremmilla.

Lisääksi kaikkiin huoltoihin kuuluu raitisilmasuodattimen vaihto ja moottorin ilmanputsarin vaihto.

Tuostakin puuttui varmasti jotain. Ainakin jäähdytys- ja jarrunesteitä vaihdetaan muutenkin kuin 110tkm välein.
Toi on wissin 110t huolto :?: :?
9-3.1972
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mordai »

Eikä ole!
Mm. kohta 25. Käyttöhihnan vaihto...
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

lumikki kirjoitti:Kuitenkin toi maptun pyörii jo mielessä. Onko siis kellään siitä omakohtaista kokemusta? Kuinka paljon OIKEASTI esim. stage-1 vaikuttaa menohaluihin. Myyjän puheet on puheita, mikä on totuus. Kuinka suuri on vaikutus polttoaineenkulutukseen ja kestääkö pannu?
Kyllä pannu kestää vaikka mitä. Vaihteisto ensin hajoaa mutta sekin kestää vielä stage 3:sen ellei hölmöile. Kytkin alkoi mulla stage 3:sen myötä silloin tällöin luistaa mutta ei sekään mitään hajoita.

Kiihdytys 3. vaihteella 80-160km/h (rajoitin 6500rpm = 170km/h)

vakio: 13,5
JT:n putki, vakio softa: 12,4
Speedparts stage 1: 11,9
Maptun stage 1: 11,0
Maptun stage 3: 9,5


Tuolta löytyy tämä kirjoitus ja paljon muuta: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ihdytys%2A
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

mordai kirjoitti:Eikä ole!
Mm. kohta 25. Käyttöhihnan vaihto...
No nyt selvis. Jos ottaa Wissistä 10t välein tulee se mun versio ja jos ottaa 20t välein löytyy toi missä on enempi noita kohteita :?:
9-3.1972
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mordai »

se93tbo kirjoitti:
mordai kirjoitti:Eikä ole!
Mm. kohta 25. Käyttöhihnan vaihto...
No nyt selvis. Jos ottaa Wissistä 10t välein tulee se mun versio ja jos ottaa 20t välein löytyy toi missä on enempi noita kohteita :?:
WIS:ssä on myös erikseen koko listaus 110tkm huollolle. Löytyy kun valitset Huolto ja kaikkein oikeanpuoleisin välilehti. Sieltä löytyy tuo 110tkm ohjelma.

-P-
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
S32
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: To Syys 02, 2004 10:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja S32 »

NG900SET -95 kirjoitti:
lumikki kirjoitti:Kuitenkin toi maptun pyörii jo mielessä. Onko siis kellään siitä omakohtaista kokemusta? Kuinka paljon OIKEASTI esim. stage-1 vaikuttaa menohaluihin. Myyjän puheet on puheita, mikä on totuus. Kuinka suuri on vaikutus polttoaineenkulutukseen ja kestääkö pannu?
Kyllä pannu kestää vaikka mitä. Vaihteisto ensin hajoaa mutta sekin kestää vielä stage 3:sen ellei hölmöile. Kytkin alkoi mulla stage 3:sen myötä silloin tällöin luistaa mutta ei sekään mitään hajoita.

Kiihdytys 3. vaihteella 80-160km/h (rajoitin 6500rpm = 170km/h)

vakio: 13,5
JT:n putki, vakio softa: 12,4
Speedparts stage 1: 11,9
Maptun stage 1: 11,0
Maptun stage 3: 9,5


Tuolta löytyy tämä kirjoitus ja paljon muuta: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ihdytys%2A
Itsellä Saab 9-3 vm 2002:ssa BSR:n viri. Vääntöä tulee tosi rajusti lisää (350 nm). Onhan tuossa ilmeisesti useita riskin paikkoja:
- Garretin GT17 turbo hajoamisherkkä
- kansi voi alkaa vuotaa
- huohotusongelmat koneessa korostuvat
- männät voi hajota
- vaihteisto
- kytkin
- vetonivelet
- Entä nouseeko pakoputken / moottorin lämpö liian korkealle, kun ei ole parannettu virtauksia.
Alkanut suorastaan miettimään, pitäisikö palata perustehoille, kun mahdollinen korjailu ei kiinnosta. Viri itsessään toiminut kuin unelma.
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

S32 kirjoitti:Itsellä Saab 9-3 vm 2002:ssa BSR:n viri. Vääntöä tulee tosi rajusti lisää (350 nm). Onhan tuossa ilmeisesti useita riskin paikkoja:
- Garretin GT17 turbo hajoamisherkkä
- kansi voi alkaa vuotaa
- huohotusongelmat koneessa korostuvat
- männät voi hajota
- vaihteisto
- kytkin
- vetonivelet
- Entä nouseeko pakoputken / moottorin lämpö liian korkealle, kun ei ole parannettu virtauksia.
Alkanut suorastaan miettimään, pitäisikö palata perustehoille, kun mahdollinen korjailu ei kiinnosta. Viri itsessään toiminut kuin unelma.
BSR:n ohjelma on sama mitä Speedparts myy. Mulla oli se aluksi mutta ei ollut hyvä Maptuniin verrattuna. Se oli paljon repivämpi softa ja loppujen lopuksi auto sillä silti selvästi hitaampi. Tästä löytyy aikaisempia kirjoituksia ihan riittämiin...

Kaikki nuo mainitsemasi ongelmat on ihan tyyppivikoja joita on mennyt täysin vakioissa autoissakin. Kyllähän virittäminen riskiä lisää, varsinkin jos käyttää tehoja väärissä paikoissa. Mutkassa revittely varmasti rasittaa vetoniveliä enemmän ja kakkosella sudittelu kytkimellä leikkimällä rasittaa paikkoja jne.

Itse olen ajanut 30tkm vireillä eikä ole suoranaisesti siihen liittyviä vikoja ilmennyt. Voihan niitä tulla ja sitten vaan korjataan.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

mordai kirjoitti:
se93tbo kirjoitti:
mordai kirjoitti:Eikä ole!
Mm. kohta 25. Käyttöhihnan vaihto...
No nyt selvis. Jos ottaa Wissistä 10t välein tulee se mun versio ja jos ottaa 20t välein löytyy toi missä on enempi noita kohteita :?:
WIS:ssä on myös erikseen koko listaus 110tkm huollolle. Löytyy kun valitset Huolto ja kaikkein oikeanpuoleisin välilehti. Sieltä löytyy tuo 110tkm ohjelma.

-P-
Joo sen mä valkkasin, mutta jostain omituisesta syystä tuli tuo vajaa :?:
No nyt ainakin tiedän taas yhden jutun tosta softasta :)
9-3.1972
lumikki
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 12:16

Viesti Kirjoittaja lumikki »

Laitoin kyselyn maptunin weppisuvujen kautta stage-1:n asennuksesta. Sanoivat että se pitää teettää heillä tai saab-huollossa. Onko todella näin kun olin ymmärtävinäni joistakin viesteistä että muut on vaan tilanneet ko. ohjainyksikön postilla ja asentaneet itse?

Onko kellään tällä forumilla myytävänä sellaista boksia? Ei nappaa lähteä täältä kehäkolmoselta Joutsenoon.

Huomasin myös autossani lievän ohjauksen vedätyksen oikealle. Onko tämä yleistä ja mistä voisi olla kyse? Etupyörien kulmat säädettiin ja ilmanpaineet on ok. Auto kulkee suoraan kun ratti on suorassa. Jos ratista päästää irti niin auto lähtee aina hissukseen oikealle.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

lumikki kirjoitti:Huomasin myös autossani lievän ohjauksen vedätyksen oikealle. Onko tämä yleistä ja mistä voisi olla kyse? Etupyörien kulmat säädettiin ja ilmanpaineet on ok. Auto kulkee suoraan kun ratti on suorassa. Jos ratista päästää irti niin auto lähtee aina hissukseen oikealle.
Onnea, olet löytänyt itse ensimmäisen "malliominaisuuden" Saabistasi :wink: Eli erittäin yleistä on, että NG900 / 9-3 viettää lievästi oikealle (=tien kallistuksen suuntaan). Saattaa hieman parantua alustasarjalla. Juu, ja odotappa kun ensimmäiset pakkaskelit tulee, niin alkaa kuulua narinaa muualtakin kun apukuskin penkiltä (alustan puslat siis narisee pakkasella) :)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
lumikki
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 12:16

Viesti Kirjoittaja lumikki »

Voi kuttaperkka! Kansipahvi alkaa vuotaa, syttyboksi kärvähtää, ohjaus vedättää, moottori tukehtuu, alusta alkaa natisemaan, ajotietokone pimenee, mitähän kaikkea vielä...

Onko nämä ihan pommeja? Alkaa kohta tulemaan bemua ikävä.
Vastaa Viestiin