Auton seisotus?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Auton seisotus?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Paras tapa seisottaa autoa lähtee ilmeisesti siitä, että akun maakaapeli on irroitettuna? Jolloin siis minimoidaan akun jännitteen laskeminen nollaan kellon, radion yms. jännitehäviön toimesta.

Tätä kyselen siksi, koska omasta 99:stä en ollut muistanut ottaa maakaapelia irti. Kävin nimittäin just kokeileen starttaako. No ei mutta valot syttyy, tuuletin lähtee pyörimään, bensamittari nousee, latauksen ja öljypaineen valot syttyy mutta virta ei riitä starttaukseen. Kantapään kautta oppii kaiken laista :lol: Että huomenna ostamaan starttikaapelit :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Osta akkulaturi.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

TuuSaR kirjoitti:Osta akkulaturi.
Sekin pitäisi olla. Oikeastaan se laturi olisi parempi. Pitäisi vain maakaapelia irti ja kuukauden välein ku "ulkoiluttamassa" niin edellispnä laittaisi akun lataukseen. Thanks TuuSaR ideasta!
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

käy aivan mahdottomasti tuo starttikaapeleilla käynnistys akun päälle, vetää aika helpolla niin iso virta akun levyt kieroiksi!

eli juuri perus halpahallin 15e 5A laturi on hyvä akkua ajatellen...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Saapikas
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Huhti 27, 2005 16:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Saapikas »

Kyllä jos pitkään seisottaa niin akku purkautuu itsestään. Sitä ei pysty estämään millään, paitsi tietysti lataamisella.
Saapas
"Saabisti"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 17:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Saapas »

Mulla kun oli satku talven seisonnassa, niin akku oli vanhemmilla varastossa ja aina parin kuukauden välein sitä latailin. Mutta tulikin tästä aiheesta sitte toinen vähän OT henkinen kyssäri mieleen. Nimittäin kun tuolle minun Ad akulle sitä Mattilaturia näytti esim. puolikin vuorokautta, niin aluksi se mittari heilui siellä 5-6A lukemissa, mutta eipä se sitten alle 2A laskenu millään. Viittaakohan tämä jonkinlaiseen ongelmaan akussa? Ei sillä, ihan alimitoitettuhan tuo 55Ah akku on, ei tulis ikävä jos joutuu vaihtaa..
KTM SD
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Talvella akut ei purkaudu niin nopeasti. Tommonen tavallinen starttiakku pysyy virroissaan hyvinkin puolivuotta talvella. Kesällä akku tyhjenee nopsempaan. Ennen talvisäilöstä ajoon lähtöä kannattaa ladata akkua just tommosella pienellä laturilla ainakin 1-2vrk. Säilytysaikana voi akun tilaa tarkkailla volttimittarilla. 12,6V on hyvä lukema varatulle akulle. Jos akun jännite putoaa lähelle 12V, se on jo kipeästi latauksen tarpeessa.

Tossa viimeviikolla kävi vahinko, ja ladattiin isäukon veneen akkuja (2x 60Ah) viikko putkeen. Olipa hyvät akkujännitteet. Onneks tommonen 4A laturi ei jaksa keittää kuivaksi kahta akkua. :)

Akun päällys kannattaa pestä silloin tällöin. Osa vuotovirrasta kulkee akun päällä lian kautta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Ainakin minä olen huomannut että akut ovat sillä selvät jos jätetään talveksi kiinni autoo, eli jos menevät tyhjäksi, niin akkuvesi jäätyy -> levyt oikosulkuun, ja uuden hankinta on edessä.
Nykyään nappaan aina akun irti talveksi, ja pidän kotona lämpimässä jolloin latauskin tuntuis säilyvän ihan hyvin. Näin toimin sekä kesäauton että moottoripyörän akkujen kanssa, enkä tällaisella käsittelyllä ole vielä yhtään akkua joutunut vaihtaa.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Akku purkautuu itsestään lämpimässä nopeammin, kuin pakkasessa. Puhtaus ja kenkien irroitus tai pääkatkaisijan avaaminen on tärkeä asia.

"Kaikki elektrolyyttiakut purkautuvat jonkin verran itsekseen. Itse purkautumisen määrä riippuu lämpötilasta. Itse purkautuminen vähenee noin 50% jokaista 10°C lämpötilan laskua kohti. Sellaista akkua, jota voidaan varastoida kuusi kuukautta 20°C lämpötilassa, voidaan 0°C:ssa varastoida 6 * 2 * 2 = 24 kuukautta ennen kuin se on purkautunut yhtä paljon. Valitse varastointipaikka tarkoin. Vältä lämpimiä tiloja. Akku pitäisi varastoida kylmässä ja kuivassa tilassa."

Lähde:

http://www.akkunelio.fi/yleista_akuista ... tointiaika
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Viesti Kirjoittaja HMK »

Oma auto oli talven seisonnassa (yli 6kk) ja siinä oli Ctekin akkulaturi. Aivan loistava laite! Lähti viikonloppuna laakista käyntiin ja kun kävin huollossa kaikki oli kunnossa kuten pitikin.

Asiasta lisää täällä:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... c&start=30

http://www.flinkenberg.fi/elektroniikka ... t/ctek.htm
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kiitoksia vastauksista. Taidanpa kytkeä kaikki mahdolliset virtaa syövät laitteet takaisin päälle ja ottaa akun maakaapelin irti, ja ennen kaikkea ostaa pienen akkulaturin niin voi välissä latailla tuota akkua.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin