Paras tapa seisottaa autoa lähtee ilmeisesti siitä, että akun maakaapeli on irroitettuna? Jolloin siis minimoidaan akun jännitteen laskeminen nollaan kellon, radion yms. jännitehäviön toimesta.
Tätä kyselen siksi, koska omasta 99:stä en ollut muistanut ottaa maakaapelia irti. Kävin nimittäin just kokeileen starttaako. No ei mutta valot syttyy, tuuletin lähtee pyörimään, bensamittari nousee, latauksen ja öljypaineen valot syttyy mutta virta ei riitä starttaukseen. Kantapään kautta oppii kaiken laista Että huomenna ostamaan starttikaapelit
Sekin pitäisi olla. Oikeastaan se laturi olisi parempi. Pitäisi vain maakaapelia irti ja kuukauden välein ku "ulkoiluttamassa" niin edellispnä laittaisi akun lataukseen. Thanks TuuSaR ideasta!
Mulla kun oli satku talven seisonnassa, niin akku oli vanhemmilla varastossa ja aina parin kuukauden välein sitä latailin. Mutta tulikin tästä aiheesta sitte toinen vähän OT henkinen kyssäri mieleen. Nimittäin kun tuolle minun Ad akulle sitä Mattilaturia näytti esim. puolikin vuorokautta, niin aluksi se mittari heilui siellä 5-6A lukemissa, mutta eipä se sitten alle 2A laskenu millään. Viittaakohan tämä jonkinlaiseen ongelmaan akussa? Ei sillä, ihan alimitoitettuhan tuo 55Ah akku on, ei tulis ikävä jos joutuu vaihtaa..
Talvella akut ei purkaudu niin nopeasti. Tommonen tavallinen starttiakku pysyy virroissaan hyvinkin puolivuotta talvella. Kesällä akku tyhjenee nopsempaan. Ennen talvisäilöstä ajoon lähtöä kannattaa ladata akkua just tommosella pienellä laturilla ainakin 1-2vrk. Säilytysaikana voi akun tilaa tarkkailla volttimittarilla. 12,6V on hyvä lukema varatulle akulle. Jos akun jännite putoaa lähelle 12V, se on jo kipeästi latauksen tarpeessa.
Tossa viimeviikolla kävi vahinko, ja ladattiin isäukon veneen akkuja (2x 60Ah) viikko putkeen. Olipa hyvät akkujännitteet. Onneks tommonen 4A laturi ei jaksa keittää kuivaksi kahta akkua.
Akun päällys kannattaa pestä silloin tällöin. Osa vuotovirrasta kulkee akun päällä lian kautta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ainakin minä olen huomannut että akut ovat sillä selvät jos jätetään talveksi kiinni autoo, eli jos menevät tyhjäksi, niin akkuvesi jäätyy -> levyt oikosulkuun, ja uuden hankinta on edessä.
Nykyään nappaan aina akun irti talveksi, ja pidän kotona lämpimässä jolloin latauskin tuntuis säilyvän ihan hyvin. Näin toimin sekä kesäauton että moottoripyörän akkujen kanssa, enkä tällaisella käsittelyllä ole vielä yhtään akkua joutunut vaihtaa.
Akku purkautuu itsestään lämpimässä nopeammin, kuin pakkasessa. Puhtaus ja kenkien irroitus tai pääkatkaisijan avaaminen on tärkeä asia.
"Kaikki elektrolyyttiakut purkautuvat jonkin verran itsekseen. Itse purkautumisen määrä riippuu lämpötilasta. Itse purkautuminen vähenee noin 50% jokaista 10°C lämpötilan laskua kohti. Sellaista akkua, jota voidaan varastoida kuusi kuukautta 20°C lämpötilassa, voidaan 0°C:ssa varastoida 6 * 2 * 2 = 24 kuukautta ennen kuin se on purkautunut yhtä paljon. Valitse varastointipaikka tarkoin. Vältä lämpimiä tiloja. Akku pitäisi varastoida kylmässä ja kuivassa tilassa."
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Oma auto oli talven seisonnassa (yli 6kk) ja siinä oli Ctekin akkulaturi. Aivan loistava laite! Lähti viikonloppuna laakista käyntiin ja kun kävin huollossa kaikki oli kunnossa kuten pitikin.
Kiitoksia vastauksista. Taidanpa kytkeä kaikki mahdolliset virtaa syövät laitteet takaisin päälle ja ottaa akun maakaapelin irti, ja ennen kaikkea ostaa pienen akkulaturin niin voi välissä latailla tuota akkua.