Menee laihalle

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja alustar »

http://www.students.oamk.fi/~piveta00/teho.jpg
http://www.students.oamk.fi/~piveta00/teho&vaanto.jpg

Tuossa ois dynokäppyrät saabaksesta, jonnekkin on tosiaan hävinny ne 18 kaakkia, mitä "pitäisi" olla tuossa. Tuossa 3000rpm jälkeen nousee kivasti vaan sitten rupeaa hyytämään, tuntee ajossakin kun vedättää.

Ohjauspaine oli tosiaan oikeissa arvoissa , järjestelmäpainetta en ole vielä mitannut. Nyt hyviä ja villejä arvauksia, mikä mahtaisi ahistaa saabasta.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Väsynyt bensapumppu? Suuttimissa häikkää?
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja alustar »

Ronska kirjoitti:Väsynyt bensapumppu? Suuttimissa häikkää?
Ihteekin alkaa tuo bensapumppu epäilyttämään, suuttimet tarkastin ennen paikalleen laittoa ja ne anto hyvän sumun ja kaikissa oli sama avautumispaine. Pitänee mitata pumpun tuotto.
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja alustar »

Tässäpä aika ronski vedos alkuperäisestä ja mitatusta käppyröistä, että saa osviittaa mihin suuntaan pitäs mennä.

http://www.students.oamk.fi/~piveta00/a ... itattu.jpg
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja alustar »

Tuota noin, onko kaasari ja ruiskuvehkeissä erilaiset polttoaineputket?. Rupesi sellainen askarruttamaan, tuossa omassa on sisähalk. 6mm
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

on ainakin liittimet erilaiset päissä.
onkos muuten jakopään ketjua koskaan vaihdettu? alkaa aikalailla olemaan ajoitukset v****llaan jos vaikka 300Mm ajeltu..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja alustar »

mikkoimp kirjoitti:on ainakin liittimet erilaiset päissä.
onkos muuten jakopään ketjua koskaan vaihdettu? alkaa aikalailla olemaan ajoitukset v****llaan jos vaikka 300Mm ajeltu..
Ei oo tuohon vaihdettu, autolla oli ajettu jotain 230 tkm kun sen haalin itselleni. Tiedä sitten oliko mittarissa kaikki.

Tänään rampasin rullilla uusiksi menemään, tulokseksi tehoa 78,1 kW ja vääntöä 167 Nm, eli vääntöä olisi sen verran mitä valmistaja lupaa, mutta tehot jää.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

katto vaikka joskus osuuko nokan ja vauhtipyörän merkit kohdalleen?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Tänään rampasin rullilla uusiksi menemään, tulokseksi tehoa 78,1 kW ja vääntöä 167 Nm, eli vääntöä olisi sen verran mitä valmistaja lupaa, mutta tehot jää.
Joo eli selvästi yläkiekat ahdistaa. Kannattaa aloittaa perusjutuista, parantaa koneen imuilman saantia ja pakoputkiston virtausta.

Sytkähän on tieten katsottu kohdilleen, ja keskipakoennakko jakajasta öljytty ja toimiva? Ja tietenkin tuo nokan ajoitus, tosin se menee myöhäisemmälle kettingin venyessä -> nimenomaan yläkiekoille pitäis siirtyä tehoalue..

Entäpä ruiskun suuttimet? Onko puhtaat ja toimivat? Ja se ohjauspaineensäädin, siinä on sihti ja sen voi purkaa atoimeiksi ja puhdistaa. Likaantuessaan se nostaa ohjauspainetta ja laihentaa seosta.

Jotain tämmöstä arvailua..
Aki Peltola #1132
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja alustar »

Aksu900 kirjoitti:
Tänään rampasin rullilla uusiksi menemään, tulokseksi tehoa 78,1 kW ja vääntöä 167 Nm, eli vääntöä olisi sen verran mitä valmistaja lupaa, mutta tehot jää.
Joo eli selvästi yläkiekat ahdistaa. Kannattaa aloittaa perusjutuista, parantaa koneen imuilman saantia ja pakoputkiston virtausta.

Sytkähän on tieten katsottu kohdilleen, ja keskipakoennakko jakajasta öljytty ja toimiva? Ja tietenkin tuo nokan ajoitus, tosin se menee myöhäisemmälle kettingin venyessä -> nimenomaan yläkiekoille pitäis siirtyä tehoalue..

Entäpä ruiskun suuttimet? Onko puhtaat ja toimivat? Ja se ohjauspaineensäädin, siinä on sihti ja sen voi purkaa atoimeiksi ja puhdistaa. Likaantuessaan se nostaa ohjauspainetta ja laihentaa seosta.

Jotain tämmöstä arvailua..
Joo empäs oo huomannu näin pitkää vastausta. Elikkäs kettinki on nyt vaihdettu, sekä alipainesäädin ja sytkä ajoitettu 19-asteeseen. Suuttimet on puhdistettu ennen tuota ajoa ja suihkut sekä avautumispaineet oli ok.

Ohjauspainesäätimen sihtiä en oo puhistanna, miten sen rasian saa oikein halki, ettei mene pas¤%ksi, kun en ainakaan hoksinu että voisi jotenni purkaa?.

Onko kukaan laittanu teippiä sinne ilmakartioon, että saisi virtausta kovemmaksi ja sitä kautta lisää soppaa?. Ois hyvä tietää myös ne kierrosalueet, missä asennossa läppä on tietyillä kierroksilla, taitaa olla kaukaa haettua nuo kierrosalueet . :D
SAAB 99 -83 GL
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja alustar »

Tulipahan testattua, että teipillä saa seokset rikkaammalle heilahtamalla. Teippiä kartiossa n. 3cm ja CO täydellä kaasulla n.5-6 %, eli ei ainakaan laihalla käy .
Matka-ajossa seokset pysyvät normaaleina.
SAAB 99 -83 GL
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No jumpe! Joskus mietin ite tota kartion muuttamishommaa. Teippaaminen oli vaan paljon yksinkertaisempi tapa, kuin mitä ite tuli ajateltua. Onpahan sitten käytännössäkin kokeiltu. Mitenkäs tehot? :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja alustar »

Mertmi kirjoitti:No jumpe! Joskus mietin ite tota kartion muuttamishommaa. Teippaaminen oli vaan paljon yksinkertaisempi tapa, kuin mitä ite tuli ajateltua. Onpahan sitten käytännössäkin kokeiltu. Mitenkäs tehot? :D
No tehot nousi hieman koko alueella, van vielä jäi puuttumaan maksitehot, eli ei ole enää sopasta kiinni. Tuli mieleen putkisto, eli onko 900:ssa isommat röörit putkistossa?. Peltisarjassa ainakin taitaa olla vaan miten lie valurautapannussa?.
SAAB 99 -83 GL
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eihän siinä mikään auta, peltisarjaa vaan tekemään. Olispa kiva päästä itekin dynottamaan toi 900i. Niin monesti dynotaan turboja sun muita, mutta näitä vapareita ei juuri dynoissa käytetä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja alustar »

Mertmi kirjoitti:Eihän siinä mikään auta, peltisarjaa vaan tekemään. Olispa kiva päästä itekin dynottamaan toi 900i. Niin monesti dynotaan turboja sun muita, mutta näitä vapareita ei juuri dynoissa käytetä.

Tämäpä se just on, ei saa verrokkia mihinkään :?
SAAB 99 -83 GL
Vastaa Viestiin