Tonnarin uusi nousu
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Tonnarin uusi nousu
Jep, eli tässäpä tarinaa siitä, kuinka "Tonnari kesäkuntoon" rojekti muuttui tilanteen valottuessa lähinnä "Tonnarin uusi nousu" projektiksi. Eli lyhyesti "suomennettuna": Tarkoitus oli tehdä kevyt ehostus (alustaa yms pientä), mutta koska auton käytös meni aina vaan huonompaan suuntaan kevään edetessä, ajattelin, että avataan nyt jakopää ja vaihdetaan samalla kansipahvi, sekä oikaistaan kansi. No, sanotaanko nyt näin, että ei ollut väärä päätös lähteä tutkailemaan naputuksen alkuperää ja kylmänä X*?ttuilevan koneen sisuksia. Eli kansi oli halki ja tasapainoakseleiden käyttöratas kulunut aivan sileäksi. Ei varmaan kovinkaan montaa tuhatta kilometriä olisi enään päässyt, ennen kuin olisi pukannut geysiriä pakoputkesta tai tp akseleiden ketju olisi loikannut rattaaltaan aiheuttaen ties mitä pikkukivaa. No, eipä siinä mittään, suunnitelmat uusiksi, hommiin ja tonnari uuteen nousuun konettuhon rajamailta..
Rojekti käynnistyi 30.3. tonnarin seisontaan laittamisella. Seisontaan laiton taas mahdollisti Saab-laivueen kasvattaminen yhdellä. Seisonta-ajan on työmatka taittunut leppoisasti vasenta jalkaa lepuuttaen -86 T8A satkulla.
Koska sana "rojekti" itsessäänhän on sarja etukäteen suunniteltuja tehtäviä, joilla on tietty kesto, kustannus, resurssit ja tavoite, tässä nyt ensimmäinen "milestone" raportti matkan varrelta. Rojektin mittavia päättäjäisjuhlallisuuksia vietetään arviolta 15.5., kun ilmoitettu seisonta-aika päätty. Suotavaa olisi, että asetetut tavoitteet on silloin saavutettu, mutta siihen hieman epäilyksen varjoa heittää kädetön, jatkuvasti työajalla (=viikonloppuna) päissään oleva projektiryhmä (=minä) sekä aivoton johtoryhmä (=minä). Noh, saapas näkee mitä kenkä tekee.
Alla jotain fotoja uusista, vaihtoon menevistä romppeista:
Iskarit ja etuiskareiden yläpään laakerit:
Imu -ja pakosarjan tiiviste, kansipahvi, nokkaketjun ohjaimet ja kytkinpaketti painelaakereineen:
Sylinterikansi (alle 2000km ajettu täysremontin jälkeen, silloin mm. uudet hydr. nostimet ja venavarren kumit):
Ja vielä, pistetään bitit uuteen järjestykseen (ja vaihdelaatikko kiittää
)
Tämän lisäksi vaihdan myös muuta pientä sälää, kuten esim. laturin jännitteensäädin, käyttöhihnan rullat ja hihnan yms. Pakkelointipuolella takaluukun alareuna on jo hilseillyt maalit Ford Focus tyyliin, joten sinne laitetaan vähän uutta maalia "kevyen" rapsuttelun jälkeen. Samoin otan ainakin takaovet irti ja käyn ne läpi, sekä alustasta repsottavat massat rapsutellaan irti ja pannaan uutta mömmöä tilalle (lähinnä tunkinkorvat).
Linkin takaa löytyvästä Excelistä sitten vielä hintadataa siitä kiinnostuneille. Tähän kohtaan voisi varmaan kirjoitella jotain viiltävän hauskaa erästä teleoperaattorin mainoskampanjaa mukaellen. Alkuperäinen kustannusarvio oli n. 700€:n hujakoilla, ja se ei ole toistaiseksi kuin vasta tuplaantunut (klikkaa oikealla näppylällä "save target as", jos kiinnostaa).
http://kotisivu.mtv3.fi/stormbacka/Rojekti.zip
Sen verran vielä, että aiemmin en ole edes livenä nähnyt irroitettua sylinterikantta, mutta ei nämä -90 luvun alun pirssit nyt mitään salatiedettä ole, etteikö tämmöinen sählä saisi niitä itse ainakin purettua. Katsotaan nyt sitten miten kokoonpanon kanssa käy
Ja se on aina mukava tietää, että suurella tod.näköisyydellä ongelma kuin ongelma ratkeaa tämän foorumin hienolla avustuksella. Jatketaan harjoituksia saunan ja oluen muodossa...lisäraporttia seuraa jahka homma etenee.
Rojekti käynnistyi 30.3. tonnarin seisontaan laittamisella. Seisontaan laiton taas mahdollisti Saab-laivueen kasvattaminen yhdellä. Seisonta-ajan on työmatka taittunut leppoisasti vasenta jalkaa lepuuttaen -86 T8A satkulla.
Koska sana "rojekti" itsessäänhän on sarja etukäteen suunniteltuja tehtäviä, joilla on tietty kesto, kustannus, resurssit ja tavoite, tässä nyt ensimmäinen "milestone" raportti matkan varrelta. Rojektin mittavia päättäjäisjuhlallisuuksia vietetään arviolta 15.5., kun ilmoitettu seisonta-aika päätty. Suotavaa olisi, että asetetut tavoitteet on silloin saavutettu, mutta siihen hieman epäilyksen varjoa heittää kädetön, jatkuvasti työajalla (=viikonloppuna) päissään oleva projektiryhmä (=minä) sekä aivoton johtoryhmä (=minä). Noh, saapas näkee mitä kenkä tekee.
Alla jotain fotoja uusista, vaihtoon menevistä romppeista:
Iskarit ja etuiskareiden yläpään laakerit:
Imu -ja pakosarjan tiiviste, kansipahvi, nokkaketjun ohjaimet ja kytkinpaketti painelaakereineen:
Sylinterikansi (alle 2000km ajettu täysremontin jälkeen, silloin mm. uudet hydr. nostimet ja venavarren kumit):
Ja vielä, pistetään bitit uuteen järjestykseen (ja vaihdelaatikko kiittää
)
Tämän lisäksi vaihdan myös muuta pientä sälää, kuten esim. laturin jännitteensäädin, käyttöhihnan rullat ja hihnan yms. Pakkelointipuolella takaluukun alareuna on jo hilseillyt maalit Ford Focus tyyliin, joten sinne laitetaan vähän uutta maalia "kevyen" rapsuttelun jälkeen. Samoin otan ainakin takaovet irti ja käyn ne läpi, sekä alustasta repsottavat massat rapsutellaan irti ja pannaan uutta mömmöä tilalle (lähinnä tunkinkorvat).
Linkin takaa löytyvästä Excelistä sitten vielä hintadataa siitä kiinnostuneille. Tähän kohtaan voisi varmaan kirjoitella jotain viiltävän hauskaa erästä teleoperaattorin mainoskampanjaa mukaellen. Alkuperäinen kustannusarvio oli n. 700€:n hujakoilla, ja se ei ole toistaiseksi kuin vasta tuplaantunut (klikkaa oikealla näppylällä "save target as", jos kiinnostaa).
http://kotisivu.mtv3.fi/stormbacka/Rojekti.zip
Sen verran vielä, että aiemmin en ole edes livenä nähnyt irroitettua sylinterikantta, mutta ei nämä -90 luvun alun pirssit nyt mitään salatiedettä ole, etteikö tämmöinen sählä saisi niitä itse ainakin purettua. Katsotaan nyt sitten miten kokoonpanon kanssa käy
Ja se on aina mukava tietää, että suurella tod.näköisyydellä ongelma kuin ongelma ratkeaa tämän foorumin hienolla avustuksella. Jatketaan harjoituksia saunan ja oluen muodossa...lisäraporttia seuraa jahka homma etenee.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 159
- Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:18
- Paikkakunta: Riihimäki
Tsemppiä:)
Itselläni samoja suunnitelmia, mutta halitus pitäisi ensin suostutella, jotta saa
luvan perusteellisen kunnostukseen. Kyllähän sillä ajelee, eikä pahempia vikoja ole, mutta nyt jos vähän näkisi vaivaa niin auto säilyisi vielä paljon paremmin.
Ovet olisi kanssa tarkoitus irroittaa ja poistaa pintaruoste. Takalokasuojan kaaret saattaa myös mennää uusintaan samoin takahelmat.
On nykyään noi varaosat kalliita tai ainakin siltä tuntuu:((
Projektiryhmälle:Jättäkää joka toinen pullo pois ja juokaa aina vaikka Karhun isoja tuoppeja. Niin minulla ainakin tulee vähemmän tölkkejä...(humala on kyllä aika sama)
terv,
Timo
Itselläni samoja suunnitelmia, mutta halitus pitäisi ensin suostutella, jotta saa
luvan perusteellisen kunnostukseen. Kyllähän sillä ajelee, eikä pahempia vikoja ole, mutta nyt jos vähän näkisi vaivaa niin auto säilyisi vielä paljon paremmin.
Ovet olisi kanssa tarkoitus irroittaa ja poistaa pintaruoste. Takalokasuojan kaaret saattaa myös mennää uusintaan samoin takahelmat.
On nykyään noi varaosat kalliita tai ainakin siltä tuntuu:((
Projektiryhmälle:Jättäkää joka toinen pullo pois ja juokaa aina vaikka Karhun isoja tuoppeja. Niin minulla ainakin tulee vähemmän tölkkejä...(humala on kyllä aika sama)
terv,
Timo
___________________________________________________________
Saab 9-3 Cabriolet 2.0T Aero
Saab 9-3 2.8T Aero XWD
Saab 9-3 Cabriolet 2.0T Aero
Saab 9-3 2.8T Aero XWD
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Kiitoksia kannustuksesta Kieltämättä rojektia on ruokakunnan hallitus myös ajoittain kovaan sävyyn arvostellut, joten aina välillä on pitänyt leikkiä parisuhdetta etää on taas päässyt livahtamaan Saabin kimppuun...
Taas homma edistyi tänään hiukan, kun maltoin pysyä pois ohrapirtelön ääreltä Älyttömän brainstormingin tuloksena kehitin hivenen vaihtoehtoisen menetelmän vaihdelootan irroittamiseen, ja koko projektiryhmän suureksi hämmästykseksi menetelmä jopa toimi oletetulla tavalla. Hyvä meidän projektiryhmä! Siellä se laatikko nyt roikkuu "nosturissa" ja kytkinpaketti on irti. Löytyi vanhasta levystä leima vuodelta -97 (auto on siis -92), eli on tuo levy ainakin joskus vaihdettu. Levyssä olikin vielä pintaa jonkun verran, mutta painelaakeri oli melko finaalissa ja paineasetelman "kynsissä" kunnon kulumia, samoin kuin levyn jousissa. Eli ei ihan hukkaan heitettyä hommaa Editoin tänne jokusen kuvan jahka saan inspiraation purkaa ne ensin kameralta ja ladattua vielä nettiin.
Nyt on rojektissa kyllä ns. turning point, sillä tähän asti on vain irroiteltu erinäköisiä ja kokoisia osia, ja nyt ne irroitetut osat pitäisi A) löytää, C) tunnistaa sekä G) asentaa omille paikoilleen, mieluusti vieläpä oikein. Eli kokoonpanovaihe käynnistynee jo huomenissa. Kyllä jänskättää
P.S: Lainatkaa mulle satkun kytkinakselia kytkimen keskittämiseen
Taas homma edistyi tänään hiukan, kun maltoin pysyä pois ohrapirtelön ääreltä Älyttömän brainstormingin tuloksena kehitin hivenen vaihtoehtoisen menetelmän vaihdelootan irroittamiseen, ja koko projektiryhmän suureksi hämmästykseksi menetelmä jopa toimi oletetulla tavalla. Hyvä meidän projektiryhmä! Siellä se laatikko nyt roikkuu "nosturissa" ja kytkinpaketti on irti. Löytyi vanhasta levystä leima vuodelta -97 (auto on siis -92), eli on tuo levy ainakin joskus vaihdettu. Levyssä olikin vielä pintaa jonkun verran, mutta painelaakeri oli melko finaalissa ja paineasetelman "kynsissä" kunnon kulumia, samoin kuin levyn jousissa. Eli ei ihan hukkaan heitettyä hommaa Editoin tänne jokusen kuvan jahka saan inspiraation purkaa ne ensin kameralta ja ladattua vielä nettiin.
Nyt on rojektissa kyllä ns. turning point, sillä tähän asti on vain irroiteltu erinäköisiä ja kokoisia osia, ja nyt ne irroitetut osat pitäisi A) löytää, C) tunnistaa sekä G) asentaa omille paikoilleen, mieluusti vieläpä oikein. Eli kokoonpanovaihe käynnistynee jo huomenissa. Kyllä jänskättää
P.S: Lainatkaa mulle satkun kytkinakselia kytkimen keskittämiseen
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Hyvähyvä, kerrohan lisää siitä projektiryhmänne innovatiivisesta "nosturista", sullahan taisi olla manuaalilaatikko? Meinaan huomenissa tai ylihuomenna napata koneen irti tontusta jossa on tomaattiaski kiinni, ja meinaan jättää laatikon paikoilleen, painaa muuten yhdessä turhan paljon höyläämättömällä kakkosnelosella nostettaessa.
ps. mieluumminhan sitä itsekin iltaisin ohrapirtelöä lipittelisi kuin noita romuja korjaisi
ps. mieluumminhan sitä itsekin iltaisin ohrapirtelöä lipittelisi kuin noita romuja korjaisi
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ville saat multa tuon kytkinakselin jos vaan tulet sen noutamaan joko nummelasta tai sitten otaniemestä. Tällä hetkellä tuo akseli majailee tuolla Nummelassa, mutta siirtynee kivuttomasti tänne otaniemeenkin.
-tuomas-
-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Kiitos, mutta homma jo hoidossa, käyn tuosta naapurikylästä hakemassa lainaan illemmallatuomas kirjoitti:Ville saat multa tuon kytkinakselin jos vaan tulet sen noutamaan...
-tuomas-
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Noniin, aika taas päivittää "tilanne", ja lisätä niitä ajat sitten lupailtuja kuvia...Elikkä, kytkin tuli vaihdettua, ja jopa kovasti "peloteltu" laatikon takaisinlaitto paikoilleen ilman apumiestä oli lastenleikkiä, kun oli käytössä Nosturi(TM). Nosturin(TM) rakentamiseen tarvitaan: noin (lue: vähintään) korillinen keskiketterää brainstormingiin idean syntymistä jouduttamaan. Yksi takapihalta löydetty nelosnelosen pätkä, pituus vähintään 1.7m. Yksi tunkki, mieluusti Motonetin halvin 2000kg:n malli (se 16,90€), tämä on olennaisin osa koko härveliä, tunkin "raideleveyden" on passattava justiinsa parrunpätkään. Lisäksi vanhoista talotikkaista irroitettua hamppuköyttä parisen metriä ja jotain lankunpätkää lokareiden päälle, että parru asettuu hyvin konehuoneen poikki.. No, kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ja sitä rataa...
Huomattava on, että jostain vuosimallista 199X alkaen tuo nostokorvake vaihdelaatikossa on ilmeisesti poistettu. Omasta -92 CS:stä (lootaversio GM75403) se vielä löytyi.
Erittäin järkevää on tukea moottori, ennen kuin löystää apurungon ja irroittaa vaihdelaatikon kannattimen. Sylinterikannessa on tähän touhuun useampikin nostokoukku, mutta koska kansi oli omalla kohdalla irti, askarteli projektiryhmän eniten timpuria muistuttava jäsen (=eniten brainstormingissä kepardia kiskonut) komean puisen tukipalkin öljypohjaa ja koneen laatikon puoleista päätyä tukemaan.
Nyt loota onkin irroitettavissa, ja kun Nosturia(TM) hivutti palkkia pitkin "taaksepäin" ja hieman kädellä avitti, eipä kulunut aikaakaan, kun loota oli irti ja "kiilattu" sivuun niin, että kytkimen vaihto oli lastenleikkiä. Satkun kytkinakselia suosittelemme myös erittäin vahvasti keskittämiseen.
Kytkimen työsylinteri oli vähintäänkin "mielenkiintoisessa" kunnossa. Ei liene kuolleena syntynyt idea vaihdella aika-ajoin myös kytkinnesteitä...
Hämmästyttävällä tavalla lähes kaikki irroitetut osatkin on löytynyt, vain öljypumpun ylipaineventtiilin tulpan joku tunari ryhmäläinen oli onnistunut hukkaamaan, joten se piti tilaamaan Pääkallopaikalta Ruotsista, hintaa 23€. Halpaa ku saippua. Rojekti tulee myöhästymään deadlinestä, sillä katkennut turbo/pakosarja-pinnapultti pakotti kiikuttamaan Garretin tänään pajalle, josta sen saamme takaisin toivottavasti pinnapultin jämät irroitettuna ensi maanantaiksi (16.5.). Pirssi on siis läjässä ilmastoinnin kompuraa, turboa ja apulaitteiden käyttöhihnaa lukuunottamatta. Niin, ja koska projektin budjettimopedia ei ole käsistä lähdön jälkeen enään näkynyt, tuli eilen hommattua myös 3" highflow katti (Catco) helpottamaan ylärekisterin astmakohtauksia Loppuraporttia vielä seuraa kaikille kiinnostuneille, joita eittämättä on jo laumoittain (toim. huom: kaksi on jo teknisesti ottaen lauma).
Huomattava on, että jostain vuosimallista 199X alkaen tuo nostokorvake vaihdelaatikossa on ilmeisesti poistettu. Omasta -92 CS:stä (lootaversio GM75403) se vielä löytyi.
Erittäin järkevää on tukea moottori, ennen kuin löystää apurungon ja irroittaa vaihdelaatikon kannattimen. Sylinterikannessa on tähän touhuun useampikin nostokoukku, mutta koska kansi oli omalla kohdalla irti, askarteli projektiryhmän eniten timpuria muistuttava jäsen (=eniten brainstormingissä kepardia kiskonut) komean puisen tukipalkin öljypohjaa ja koneen laatikon puoleista päätyä tukemaan.
Nyt loota onkin irroitettavissa, ja kun Nosturia(TM) hivutti palkkia pitkin "taaksepäin" ja hieman kädellä avitti, eipä kulunut aikaakaan, kun loota oli irti ja "kiilattu" sivuun niin, että kytkimen vaihto oli lastenleikkiä. Satkun kytkinakselia suosittelemme myös erittäin vahvasti keskittämiseen.
Kytkimen työsylinteri oli vähintäänkin "mielenkiintoisessa" kunnossa. Ei liene kuolleena syntynyt idea vaihdella aika-ajoin myös kytkinnesteitä...
Hämmästyttävällä tavalla lähes kaikki irroitetut osatkin on löytynyt, vain öljypumpun ylipaineventtiilin tulpan joku tunari ryhmäläinen oli onnistunut hukkaamaan, joten se piti tilaamaan Pääkallopaikalta Ruotsista, hintaa 23€. Halpaa ku saippua. Rojekti tulee myöhästymään deadlinestä, sillä katkennut turbo/pakosarja-pinnapultti pakotti kiikuttamaan Garretin tänään pajalle, josta sen saamme takaisin toivottavasti pinnapultin jämät irroitettuna ensi maanantaiksi (16.5.). Pirssi on siis läjässä ilmastoinnin kompuraa, turboa ja apulaitteiden käyttöhihnaa lukuunottamatta. Niin, ja koska projektin budjettimopedia ei ole käsistä lähdön jälkeen enään näkynyt, tuli eilen hommattua myös 3" highflow katti (Catco) helpottamaan ylärekisterin astmakohtauksia Loppuraporttia vielä seuraa kaikille kiinnostuneille, joita eittämättä on jo laumoittain (toim. huom: kaksi on jo teknisesti ottaen lauma).
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Täällä yksi lauman jäsen tekee muistiinpanoja kaiken sanomasi ja tekemäsi pohjalta (suositeltu olutmerkki jäi vielä arvoitukseksi )
Omakin tonnariprojektikin eteni hiukan, tallissa odottaa toisin sanoen ehjä kansi ja pari käytettyä mäntää.
Suorsan tonnarin hienoa ja tärinätöntä käyntiä ihasteltuani tulin entistä vakuuttuneemmaksi siitä että tasapainoakselit jäävät ilman käyttöketjua, moottori kuulosti käynniltään "hieman" paremmalta kuin ketjulla varusteltu räpisijä/rohisija.
Omakin tonnariprojektikin eteni hiukan, tallissa odottaa toisin sanoen ehjä kansi ja pari käytettyä mäntää.
Suorsan tonnarin hienoa ja tärinätöntä käyntiä ihasteltuani tulin entistä vakuuttuneemmaksi siitä että tasapainoakselit jäävät ilman käyttöketjua, moottori kuulosti käynniltään "hieman" paremmalta kuin ketjulla varusteltu räpisijä/rohisija.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Täällä yksi lauman jäsen tekee muistiinpanoja kaiken sanomasi ja tekemäsi pohjalta (suositeltu olutmerkki jäi vielä arvoitukseksi )
Omakin tonnariprojektikin eteni hiukan, tallissa odottaa toisin sanoen ehjä kansi ja pari käytettyä mäntää.
Suorsan tonnarin hienoa ja tärinätöntä käyntiä ihasteltuani tulin entistä vakuuttuneemmaksi siitä että tasapainoakselit jäävät ilman käyttöketjua, moottori kuulosti käynniltään "hieman" paremmalta kuin ketjulla varusteltu räpisijä/rohisija.
Omakin tonnariprojektikin eteni hiukan, tallissa odottaa toisin sanoen ehjä kansi ja pari käytettyä mäntää.
Suorsan tonnarin hienoa ja tärinätöntä käyntiä ihasteltuani tulin entistä vakuuttuneemmaksi siitä että tasapainoakselit jäävät ilman käyttöketjua, moottori kuulosti käynniltään "hieman" paremmalta kuin ketjulla varusteltu räpisijä/rohisija.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tuosta työsylinteristä
Musta mönjä työsylinterissä on itseasiassa kytkinletkusta irronneita hitusia. Jos letkun pinta on punotun näköistä (niinkun näkyy kuvissa olevan, ei siis sileää) on letku tarkoitukseen sopimatonta. Kannattaa käydä hakemassa uudempi malli letkusta joka ei ole itsestäänhajoavaa ja huuhdella järjestelmästä loputkin kuminpalaset pois.
Tuo naru..lainaatko sitä mulle kun teen saman homman?
Olishan tuo noussut kunnollisella liinallakin, mutta tunkka ainakin nosti kevyesti
Joudun itseasiassa tukemaan laatikkoa altapäin kun nostan koneen pois, joten siihen hommaan lyön vaan puuklapeja alle, tai jos oikein haluan hifistellä niin voisinhan laittaa Bilteman hifimallin hydraulitunkan alle (sama kuin kuvassa mutta pumppausvartta saa käännettyä (oli jonkun euron kalliimpi ja yhtä huono tositoimissa )
Olishan tuo noussut kunnollisella liinallakin, mutta tunkka ainakin nosti kevyesti
Joudun itseasiassa tukemaan laatikkoa altapäin kun nostan koneen pois, joten siihen hommaan lyön vaan puuklapeja alle, tai jos oikein haluan hifistellä niin voisinhan laittaa Bilteman hifimallin hydraulitunkan alle (sama kuin kuvassa mutta pumppausvartta saa käännettyä (oli jonkun euron kalliimpi ja yhtä huono tositoimissa )
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Tuosta työsylinteristä
Jep, punotulta näyttää letku ja itse asiassa tuota letkua mulkoilinkin "sillä silmällä", että sen vaihtaminen voisi olla peliliike. Saako tuota muualta kuin Saabilta tota kytkinletku/putkihässäkkää? Kannataiskos esim. irrottaa koko letku/putki yhdistelmä ja viedä jonnekin jarrulafkaan ja pyytää tekemään samanlaisen?MarkusJ kirjoitti:Musta mönjä työsylinterissä on itseasiassa kytkinletkusta irronneita hitusia. Jos letkun pinta on punotun näköistä (niinkun näkyy kuvissa olevan, ei siis sileää) on letku tarkoitukseen sopimatonta. Kannattaa käydä hakemassa uudempi malli letkusta joka ei ole itsestäänhajoavaa ja huuhdella järjestelmästä loputkin kuminpalaset pois.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Aivan turha yrittää mitään muita vippaskonsteja. Nosturi(TM) on erittäin pitkällisen kehitystyön hedelmä, joka on äärimmäisissä kenttäolosuhteissa testattu Joo...Oikeasti pohdiskelin myös tuota altapäin tukemista, mutta päädyin tuollaiseen "kiikku" ratkaisuun, koska laatikon siirto ja kiilaaminen sivuun YKSIN oli huomattavasti helpompaa sen roikkuessa narusta, kun yrittää nurmikkopinnalla ruveta lootaa liikuttelemaan alakautta sivuun...Nyt joku vääräleuka sitten jo varmaan huomauttaa, että olenko kuullut moottorinostureista mitään. No, kyllä semmoisiakin isojen poikien juttujen mukaan löytyy, mutta tähän hätään en ryhtynyt sijoittamaan 150€ moiseen värkkiin, eikä takapihalta valitettavasti löytynyt hitsausvälineistöä ja rautaa kyseisen härvelin tekoon, joten jouduin tyytymään tuohon puupalkkiin ja Bilteman tunkkiinng900aero kirjoitti: Tuo naru..lainaatko sitä mulle kun teen saman homman?
Olishan tuo noussut kunnollisella liinallakin, mutta tunkka ainakin nosti kevyesti
Joudun itseasiassa tukemaan laatikkoa altapäin kun nostan koneen pois, joten siihen hommaan lyön vaan puuklapeja alle, tai jos oikein haluan hifistellä niin voisinhan laittaa Bilteman hifimallin hydraulitunkan alle (sama kuin kuvassa mutta pumppausvartta saa käännettyä (oli jonkun euron kalliimpi ja yhtä huono tositoimissa )
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84