puolan vaikutus suorituskykyyn (99) + rönsyilyä
On tuolla luetteloitu erilaiset Ignitorit erilaisille virranjakajille.
http://www.pertronix.com/ignition_products/ignitor.htm
http://www.pertronix.com/ptx2005_cat/ptx05_auto.pdf
http://www.pertronix.com/ignition_products/ft_coils.htm
http://www.pertronix.com/ptx2005_cat/ptx05_coil.pdf
http://www.pertronix.com/ignition_products/ignitor.htm
http://www.pertronix.com/ptx2005_cat/ptx05_auto.pdf
http://www.pertronix.com/ignition_products/ft_coils.htm
http://www.pertronix.com/ptx2005_cat/ptx05_coil.pdf
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Ylempi on enempi alkuperäinen, mutta alempikin käy.lucaf kirjoitti: motonetissä:
SYTYTYSPUOLA SAAB 99
1968--74 (etuvastuksella). . . . . . . . . . . . . . . . . 10-1012 14.80 ???
74--8.83 (vakiopuola). . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10-1020 12.50 ???
ja nyt aloinkin pähkäilemään, kumpikohan malli mun b-moottorisessa seiskaykkösessä on...ja tuleeko suurta vahinkoa jos kokeilen sovittaa siihen tuota alempaa? uuden puolan myötä voisi lopettaa pähkäilyt siitä onko tuo nykyinen hyvä vai ei.
Vuoden kokemuksella suosittelen kärkien korvaamista Ignitorilla. B-koneessa virranjakajanakseli on niin pitkä, että siellä yläpäässä oleva nokka heiluu jo melko mukavasti, mikä sitten antaa omat efektinsä katkojan kärkiväliin ja ajoitukseen. Induktiivisesti toimiva ensiöpiirin pätkijä ei ole niin herkkä mekaanisille välyksille.
Ignitor suosittelee nelisylinterisessä moottorissa puolan ensiöpiirin minimivastukseksi 3000 ohmia. Ainakin minun 99:n puolassa kyseinen vastus on 2700 ohmia, mutta onhan tuo kestänyt. Tosin puolan ja Ignitorin välissä on hieman ylipitkät johdot, joten tuleneeko sieltä sitten ne puuttuvat ohmit.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4044
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Ja paljonkos tuollainen suurtehopuola vaikuttaa polttoaineen kulutukseen? Jos tyhjäkäntiä voi laskea noin merkittävästi, eikö se ole merkki tehokkaammasta palamisesta? Onko kysymys itseasiassa sytkäosien (ja moottorin) kulumisesta vai alunperin alimitoitetusta puolasta? Jälkimmäinen vaihtoehto herättäisi kyllä ihmetystä, miten suunnittelussa on päässyt tällainen moka käymään, vai onko ajat vain olleet silloin toiset...dimebak kirjoitti:Mm. vaikutus tyhjäkäyntiin välillä vanha vakiopuola - suurtehopuola oli yli 500 kierrosta, kun tyhjäkäyntiä sai pudottaa 1300 rpm:stä noin 800 rpm:ään.

#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
vaihdoin eilen satavuotta vanhan ilmansuodattimen uuteen + rikastin vähän seosta - ei muutosta kulkuun.
tänään vaihdoin 79 tuplaysissä olleen puolan (oli precis samanlainen bosch) ja mielestäni käynti ja kulkupuoli parani! tästä innostuneena vielä vähän rikastin seosta, ja mielestäni tuo on nyt suht säädyllinen ajaa, vaikka vielä viivettä alakierroksilla löytyy. yksi tulpanjohto joutui myös epäilyjen listalle, huomenna korvaan sen uudella.
ja mikä parasta, auto sai tänään vuosileiman konttorilla!
tänään vaihdoin 79 tuplaysissä olleen puolan (oli precis samanlainen bosch) ja mielestäni käynti ja kulkupuoli parani! tästä innostuneena vielä vähän rikastin seosta, ja mielestäni tuo on nyt suht säädyllinen ajaa, vaikka vielä viivettä alakierroksilla löytyy. yksi tulpanjohto joutui myös epäilyjen listalle, huomenna korvaan sen uudella.
ja mikä parasta, auto sai tänään vuosileiman konttorilla!
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Onnea leiman johdosta rautapuskurille! Ja omistajallekin
..

Viimeksi muokannut Tizumo, Ti Touko 03, 2005 22:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
Piti oikein kuitti kaivaa esille, että löytyy tarkka tieto. Ostopaikka Triangle Motor Co. Turussa ja Flame Thrower 3.0 ohm musta (saa myös kromattua) 65€ ja Matkahuolto rahteineen 78,80€.alustar kirjoitti:Paljos tuommoset Flame Throwerit maksaa suomessa?.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Kyllä mie ainakin olen sitä mieltä, että ne sytkän osat kuluvat. Puolassa eristeet alkaa laskea virtaa läpi, kontaktit huononee, jopa tulee katkoksia, jotka oireilee jne.jariha kirjoitti: Onko kysymys itseasiassa sytkäosien (ja moottorin) kulumisesta vai alunperin alimitoitetusta puolasta? Jälkimmäinen vaihtoehto herättäisi kyllä ihmetystä, miten suunnittelussa on päässyt tällainen moka käymään, vai onko ajat vain olleet silloin toiset...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lisää tietoja nykivästä autostani, vaihdoin viimeiset epäilyksen alla olevat osat, yksi tulpanjohto sekä pyörijä. HÖH. tuntuu että auto toimii huonommin kun ed. päivänä, taas hirveetä yskimistä jos alakierroksilla painaa kaasua reilummin, jos painaa vähemmän reilusti, ei tapahdu mitään. ja edelleen, ongelmasta pääsee eroon kun kiihdytyksissä annostelee "ahtopainetta" ryypyn kahvasta toisella kädellä 
aloin neuroottisesti taas ajattelemaan "nyt se saa jo liikaa" ja kiersin kaasarin pohjasta suuttimen säätöruuvia takaisin kierroksen tiukemmalle. ei vaikutusta, ok, nyt uskon että sen säädön kautta ratkaisua ei tähän löydy.
nyt aloin epäilemään virranjakajaa. kun moottori käy, virranjakajan kansi tanssii hauskasti. vai...ei kai se nyt ole tuon pyörijän vaihdon myötä...pahus kun heitin vanhan pyörijän roskiin. ja oikeesti, mulla on vielä kärjetkin vaihtamatta, voiko ne olla syynä?

aloin neuroottisesti taas ajattelemaan "nyt se saa jo liikaa" ja kiersin kaasarin pohjasta suuttimen säätöruuvia takaisin kierroksen tiukemmalle. ei vaikutusta, ok, nyt uskon että sen säädön kautta ratkaisua ei tähän löydy.
nyt aloin epäilemään virranjakajaa. kun moottori käy, virranjakajan kansi tanssii hauskasti. vai...ei kai se nyt ole tuon pyörijän vaihdon myötä...pahus kun heitin vanhan pyörijän roskiin. ja oikeesti, mulla on vielä kärjetkin vaihtamatta, voiko ne olla syynä?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vielä tuosta Flame Trhowerista. Se on myyjän (Triangle Motor Co.) mukaan optimaalisin Ignitorin kanssa jolloin parhaan mahdollisen kipinän.
Ignitorin hinnaksi muistelisin (kuitti liian hyvässä piilossa) nykyvaluutaksi veivattuna n. 76€.
Käynnistyvyys pelkän Ignitorin asennuksen jälkeen tuli vaivattomammaksi ja parani edelleen Flame Trhowerin myötä. Ja ajaminenkin on of course vaivattomampaa, kun moottori ei tärise ja värise esim. isolla vaihteella hiljaa ajaessa. Tosin taitaa ruiskun nokka-akselillakin olla osuutta asiaan.
Ignitorin hinnaksi muistelisin (kuitti liian hyvässä piilossa) nykyvaluutaksi veivattuna n. 76€.
Käynnistyvyys pelkän Ignitorin asennuksen jälkeen tuli vaivattomammaksi ja parani edelleen Flame Trhowerin myötä. Ja ajaminenkin on of course vaivattomampaa, kun moottori ei tärise ja värise esim. isolla vaihteella hiljaa ajaessa. Tosin taitaa ruiskun nokka-akselillakin olla osuutta asiaan.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
voi pyhä sylvi sentään. edellämainitsemani raportti perustui eiliseen 200 kilometrin maakuntakierrokseen länsiuudellamaalla (huomasin muuten että maaseudulla toi rautapuskurinen kerää paljon enemmän katseita).
ja siis virranjakajassa oli kiinni uusi pyörijä. nyt kävin kurkistamassa virranjakajan sisälle, ja damn, muovisilppua! en ollut painanut pyörijää kunnolla pohjaan! täytyy käyttää voimaa ja odottaa naksausta.
voi elämän kevät
noh, katsoin myös kärkiä ja toisessa kosketuspinnassa oli "jotain", onko se sitten sitä kuuluuisaa piikin alkua... ei tietysti ollut sopivaa viilaa käsillä millä kökön saa pois. seuraavana siis listalla kärkien vaihto. avasin myös kaasuttimen kannen, kalvo näyttää hyvältä, luistissa yllättävän paljon mustaa likaa, puhdistin pahimmat. punasta öljyä on sylinterissä...
ja siis virranjakajassa oli kiinni uusi pyörijä. nyt kävin kurkistamassa virranjakajan sisälle, ja damn, muovisilppua! en ollut painanut pyörijää kunnolla pohjaan! täytyy käyttää voimaa ja odottaa naksausta.

voi elämän kevät

noh, katsoin myös kärkiä ja toisessa kosketuspinnassa oli "jotain", onko se sitten sitä kuuluuisaa piikin alkua... ei tietysti ollut sopivaa viilaa käsillä millä kökön saa pois. seuraavana siis listalla kärkien vaihto. avasin myös kaasuttimen kannen, kalvo näyttää hyvältä, luistissa yllättävän paljon mustaa likaa, puhdistin pahimmat. punasta öljyä on sylinterissä...
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4044
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Oma raporttini samojen ongelmien parissa taistellessani. Vaihdoin kaasarista kalvon, alipainemännän ja neulan (siis sen koko systeemin, jossa neula ja kalvo on kiinni) toisesta kaasarista. Neula liikkuu tässä paljon liukkaammin ja kalvokin istui nätimmin. Ei vaikutusta, mutta kun säädin taas rikkaamalle, niin johan tuli uusi ääni kelloon. Pitää taas ajella jonkun aikaa ja seurata tulppien väriä. Ne kun ovat olleet kovin valkoiset tässä. Voiko siitä päätellä, että kipinä olisi kunnossa?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Jos tulpassa se keskielektrodin eriste pysyy puhtaana, niin silloin kipinä on riittävän hyvä. Kipinä nimittäin pitää sen posliinin puhtaana.
Tässä esimerkkikuva sytytystulpasta, kuinka se karstautuu kun kipinä on huono. (Puola oli sökö). Ehjällä puolalla muutaman 100km ajon jälkeen tuo posliini oli kirkkaan valkoinen, ihan kuin joku olisi vaihtanut uuden tulpan moottoriin.

Tässä esimerkkikuva sytytystulpasta, kuinka se karstautuu kun kipinä on huono. (Puola oli sökö). Ehjällä puolalla muutaman 100km ajon jälkeen tuo posliini oli kirkkaan valkoinen, ihan kuin joku olisi vaihtanut uuden tulpan moottoriin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01