Stereoiden kytkentä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
900i 1987
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Huhti 04, 2005 11:31
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900i 1987 »

Breadfan86 kirjoitti:Noh, soitin alkoi pelittämään kun laitoin herätteen ja jatkuvan samaan läjään.

Mutta mikä piru siinä voi olla, kun volumet saa kääntää täysille, että kuuluu jotenkin ääntä. Vekottimen oma teho on 51Wx4 eli pitäs riittää noille kajareille mainiosti. Edellisestä kassuradiosta lähti ääni normaalisti.

Voisiko vika olla kajarien johdoissa, kun jouduin väsäämään patenttiratkaisulla RCA-päät stereoiden liitäntöjä varten. Mitään kontaktihäiriötä niissä ei ole, sen verran paljon tuota teippiä siihen tuhlasin. Ja ihan kunnon liittimillä on johdot yhdistetty.

Rupee hatuttaa koko touhu... pistän sen yamahan takasi s*atana :x .
väsäsit rca:t kaiuttimille? rca antaa matalataso signaalia joka on tarkoitettu vain vahvistimille (kaiuttimeen kytkettäessä kuuluu vain pientä pihinää) siin mankan persees on isonippu kaiutin piuhoja, kato ohjekirjasta tai mankan kyljestä (siin pitäs olla tarra) miten ne kytketään, jos kuitenkin kytkit ne kaiuttimet oikeisiin johtoihin (sellasiin mis ei oo mitään liittimiä pääs) niin tarkasta että mankasta on sekä etu että takakanavat toiminnassa (löytyy mankan valikoista) vai tarkoitatko että jouduit virittelemään rca liittimet johdon päähän kytkeäksesi vahvisimen? jos näin niin tarkasta että johtojen navat ovat oikein.. eli että johdot on samalla lailla molempien päiden liittimissä, jos ovat väärin aiheuttavat vaimentumia.. kerrohan mistä noista tapauksista on kyse niin voin kertoa lisää (jos tarvii)
Saabismi on sairautta, mutta kukapa edes haluaa olla terve :P
ex - Saab 900i -87
Renault Megane -02

Projekti satkua kaivaten.
Kuva
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

onko sulla vahvistimia ???

Joskus ite ihmettelin että mikähän piru on, kun ei tuu kun hiiren pieraus kajareista, olin sähellyksissä säätänyt vahvarit minimille :lol: :lol: :lol:
900i 1987
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Huhti 04, 2005 11:31
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900i 1987 »

9-5T kirjoitti:
Breadfan86 kirjoitti:Vekottimen oma teho on 51Wx4 eli pitäs riittää noille kajareille mainiosti. Edellisestä kassuradiosta lähti ääni normaalisti.
.
TM:n mukaan DIN kokoisesta radiosta ei voi millään saada yli 14W tehoja.
on se mahdollista, mutta ei "normaaleilla" laitteilla, eli tehokkain DIN kokoinen laite antaa 4*50W+120W subbarille RMS:ää, toki laitteella on hintaa karvan yli 3000€, valmistaja on muistaakseni kotilaitteiden puolelta paremmin tunnettu denon .. normaalisti noissa autoradioissa ilmoitetaan maksimi hetkellinen teho maksimi jännitteellä (mitä ei ilman apuvermeitä tavallisesta autosta saa) ja jos maksimi teho on tuo 51W*4 niin RMS teho lienee 10-12,5W*4
Viimeksi muokannut 900i 1987, La Huhti 30, 2005 20:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabismi on sairautta, mutta kukapa edes haluaa olla terve :P
ex - Saab 900i -87
Renault Megane -02

Projekti satkua kaivaten.
Kuva
900i 1987
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Huhti 04, 2005 11:31
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900i 1987 »

Breadfan86 kirjoitti:No tämä auttoi paljon. Tosiaan mankasta on neljä rca-ulostuloa, kaks eteen ja kaks taakse. Väsäsin rca-päät kaiuttimien johtoihin jotta ne saa liitettyä näihin rca-ulostuloihin. Vahvistinta ei ole ollenkaan.

Mä aattelin, et pääsen helpommalla kun teen päät niihin rca-liittimiin, mutta paskanmarjat. Niissäkin oli hommaa. Onneks en tehny kun kaks vasta. No tarttee sit liittää ne kajarit niihin toisiin johtoihin. Eikä ihme kun yamahassa en saanu toisia kajareita toimimaan -- niissäkin oli rca-lähtö.

No joo, vielä näkee jonkun aikaa eli taas säheltämään. :arrow:

Kiitoksii neuvoista!
Eiku väsäileen, onnee matkaan.. ja muista olla tarkkana kuin porkkana, nimittäin siinä että kytket johdot oikein.. Kuulostaa nimittäin paljon paremmalta kun johdot on oikein (+ ja - samalla tavalla joka kaiuttimessa)
Saabismi on sairautta, mutta kukapa edes haluaa olla terve :P
ex - Saab 900i -87
Renault Megane -02

Projekti satkua kaivaten.
Kuva
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meikäläisen autossa tuli kaupantekijäisiksi poltettu etukajari. Puhekela oli savustunut ja irronnut kalvosta kaupan päälle. Rilinää ja rolinaa vaan kuului oikealta.

Muuten, tossa kun puhuitte eri kytkennöistä virroille, niin mulla on Blaupunkt Casablanca CD50. Siinä on jännästi tehty mankan logiikka. Johdot on kytketty ohjeen mukaisesti, eli kaksi virtajohtoa, joista toinen jatkuvassa ja toinen virtalukon kautta.
Mankkaa voi kuunnella paikallaan ilman virta-avainta. Se soi 60minsaa kerrallaan ja sammuu automaattisesti. Ajovirrat päällä mankka soi niin kauan, kuin on tarpeen. Lisäksi pienenä jippona. Jos mankka on ajettaessa ollut päällä ja sammuttaa auton, mankka sammuu samalla.
Mielestäni nuo ominaisuudet on tosi passelit. Voi siis kuunnella ilman ajovirtoja, eikä jää vahingossa päälle akkua syömään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Pinohiirikin sammuu, kun auton sammuttaa. Edellyttää tietenkin, että virrat on kytketty kahdella johdolla. Pinohiiren johdoissa on kuitenkin mahdollisuus kytkeä niin, että mankka saa vain jatkuvaa virtaa eli ei sammu ku auton sammutetaan.

Itsellä olis stereoiden asennus Turboon vielä edessä. No, lämpimämpiä kelejä odotellessa.

OT: Minkäs kokoiset kajarit sopii OGsatkun kojelautaan? Tarkoitus ku olis nysvätä jonkinmoinen erillissarja Turbon etukajareiksi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
900i 1987
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Huhti 04, 2005 11:31
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900i 1987 »

dimebak kirjoitti:Pinohiirikin sammuu, kun auton sammuttaa. Edellyttää tietenkin, että virrat on kytketty kahdella johdolla. Pinohiiren johdoissa on kuitenkin mahdollisuus kytkeä niin, että mankka saa vain jatkuvaa virtaa eli ei sammu ku auton sammutetaan.

Itsellä olis stereoiden asennus Turboon vielä edessä. No, lämpimämpiä kelejä odotellessa.

OT: Minkäs kokoiset kajarit sopii OGsatkun kojelautaan? Tarkoitus ku olis nysvätä jonkinmoinen erillissarja Turbon etukajareiksi.
siihen menee mukisematta 4" kajarit, pienellä säätämisel siihen saa upotettua 5 1/4" kajarit, mut niil ei ääni paljoo parempi, joten tiedä sit maksaako vaivaa säätää isompia.. nii ja kannattaa muistaa et jos ostaa coaksiaali kajarit ni diskantti ei saa nousta oikeastaan yhtään bassokalvon ripustuksen reunan ylöpuolelle, muuten diskantti hiertää suojaritilöihin, itse halusin lisää mid bassoa (4" coaxiaalien lisäks) tein niin että hain purkaamolta ovi paneelit joissa oli paneelissa kaiutin kotelo, sit leikkasin kotelon irti ja iskin sen alkuperäseen ovipahviin kii ja päällystin koko hela hoidon uusiks, näin sain satkuun helposti hyvin soivan etupään, sitä kun viel terästää pienel subil ni sabatsun tyyliin sopiva hillitty kokoonpano on kasassa..
Saabismi on sairautta, mutta kukapa edes haluaa olla terve :P
ex - Saab 900i -87
Renault Megane -02

Projekti satkua kaivaten.
Kuva
rille
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Heinä 07, 2005 15:36
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja rille »

herätellään vähän tätä keskustelua kun oon miettiny noita omia rokkivehkeitä...
eli onko ketään laittanu 6,5 keskikonsoliin tai siihen kojelaudan alimpaan osaan... siinä kaks paikkaa mitä oon miettiny ku ei noita ovipaffeja jaksas alkaa väsaileen.. Eli tarkotuksena olis 3-tie erillissarja eteen.. 5,25 orkkispaikoille...
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Ei tuu oikeen hyvää stereokuvaa, on niin lähellä toisiaan jos meinaat tosiaan siihen keskikonsoliin laittaa, Jotkut hyvät kickerit tai midbassot vois toimia puhdin luomiseen...

Äänikuvana aika huono ratkasu.

Parempi, halvempi, näkertelympi on laittaa matalat 5,25" / 2" 2-tie erkka orggis paikalle. Ja joku hyvä subbari takokonttiin.
rille
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Heinä 07, 2005 15:36
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja rille »

no laitan nyt noi kun löytyy jo omasta takaa.. kytken ne suoraa ilman mitään vahvaria. koitan ne 6,5 midit asennella siihen kojelaudan ala osaan... ja 5,25 erillisarja orkkispaikkaan..
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Stereoiden kytkentä

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Tuli otettua C:stä kasettisoitin pois. Kytketyt piuhat oli nuo etukaiuttimien piuhat, ja musta ja punanen. Nipusta löyty mitaamalla harmaaseen tuleva virta, korjausopus ei näyttänyt mitään harmaata audiolle...
Samassa kasettisoittimen irrotuksen yhteydessä sieltä lähti tommonen potikka, liekö Saabin originaali faderi etu/takakaiuttimille, johdot on valkoiset punaisilla raidoilla osa, ja noin 20cm joka johto.

Takakaiuttimien piuhoja ei löytynyt, mitäs kautta ne kulkee? Vänkärin puolelta listojen alta?
Onnistuuko käsikopelolla kojelaudan alaosan takaa löytämään?
Etukaiuttimet oli nuo vihreä (VF-), ruskea (VF+), punainen (HF+), sininen (HF-).
Takakaiuttimia vih/valk (VB-), rus/valk (VB+), pun/valk (HB+), pun/sin (HB-) ei näy kojelaudan uumenissa, vaikka hattuhyllyn sivuissa näytti kaiuttimet olevan ritilöiden alla.

Aika pienet noi vakiokaiuttimet on, onkohan missään tilaa/paikkaa perus-6.5" 2-tiekajareille? Joutuuko väsätä omat purkit hattuhyllyn päälle?

8.87-12.87 900c combicoupe 5d kyseessä.
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Stereoiden kytkentä

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Öikös polttimolla ole hyvä kokeilla -/+ Ja siihen kytkeä sitten miinus, virta, jatkuvavirta ja maan voikin laittaa runkoon kiinni? :roll:
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Vastaa Viestiin