http://groups.msn.com/Saabisti74/shoebo ... hotoID=103
Edit: Olin muuten jo putsannut kopasta aika isoja kökkökipaleita pois..
Sanottakoon että kuvat ovat 100% hienosti toimivasta koneesta jonka ainoa oire oli kylmänä muutaman minuutin jatkunut ulina, ts. öljypumpun ylipaineventtiili huusi "leipää" koska öljyä ei sihdin läpi tullut.
En halua yleistää tätä ongelmaa enkä aiheuttaa paniikkia, ehkäpä ainoastaan minulla sattui vaan olemaan tälläinen ns. riskiryhmän moottori

Käsittääkseni koneeseen ei ollut tullut vauriota juurikin sen vuoksi koska edellinen omistaja, italialainen huithapeli ei ollut jaksanut/ehtinyt/viitsinyt vaihtamaan haljennutta huohotinputkea jolloin kone pääsi puhaltamaan turhat porut pihalle, tuo vinkuna alkoi kutakuinkin pian senjälkeen kun vaihdoin letkun uuteen, eli kun kampikammion paine muuttui liikaa ylipaineiseksi niin jo ennestään tukkeutuneesta öljysihdistä ei mennyt läpi enää sitäkään vähää.
Noita vinkunakäynnistyksiä tehtiin onneksi yhteensä vain 10kpl eikä koneessä näyttäisi olevan mitään vauriota (luoja tietää todellisen tilanteen), kumminkin sylinterit, kiertokanget ja laakeripinnat näyttäisivbät olevan ihan ok, samoin kuin nokka-akselitkin, eivät poikkea juurikaan uusista, eikä jakopääkään ole löysä

Tuo venttiilinkoppa ei ollut ollenkaan eniten kökkööntynyt osa moottoria vaan pahiten oli tuossa pikikarstassa jakopää, ketjun molemmilta sivustoilta, sieltä irtosi sellaisia 2x2cm:n paakkuja, koviakin vielä. Kiertokanget, kampiakseli, kaikki muutkin lohkon paikat ovat täynnä tuota kökköä, nyttemmin jo lähes puhtaat (3 illan puhdistuksien jälkeen).
Öljyloukko putkineen on ihan tukossa, kuten arvata saattaakin, täynnä semmoista puolikiinteätä, "lötisevää" ainetta.
Öljyt on vaihdettu 20tkm:n välein, eikä sillä olevan juurikaan vaikutusta asiaan, kampikammioon muodostuu liian kova ylipaine joka heikentää öljyn virtausta, öljyn virtaussuunnat näkyivät ihan selvästi kannesta, oli mennyt sietlä missä pienin vastus, käsittääkseni normaalikonstruktiossa pyritään luomaan pieni paine/jopa alipaine johtamalla nuo huohotuskanavat imusarjaan, kaasariin, jne, jolloin öljy kiertää vapaammin ja leviää joka paikkaan samalla huuhdellen kaikki paikat.
Tässä tapauksessa on aivan selvästi öljyä vain roiskunut noihin reunoihin, ja siitä on jäänyt kaikki kökköisimmät aineet tuollaisiksi kasautumiksi.
Kysymys kuuluukin että mitä tuolle b205/235-koneelle voi tehdä ja mikä siinä on oikein pielessä, tuolla sivulla selostetaan ongelmaa:
http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml
Itse ajattelin tehdä seuraavaa: tehdä ohivuotokokeen, jossei sen seurauksena löydy vuotoja niin en voi ymmärtää mikä männissä voisi olla pielessä.
Jos taas ohivuotoa ilmenee niin korvaan nuo b205:n männät b204:n männillä ja vaihdan myöskin öljypohjan, tuo b2x5:n öljypojhja on aika hölmösti suunniteltu, ensinnäkin öljytilavuus on pienempi, jolloin öljy/painetila on kutistunut, siksi toisekseen tuon öljysiivilä sijaitsee liian lähellä öljypohjan alapintaa, käytännössä tuo imee itseensä myöskin ne kaikki raskaammatkin aineosaset joita koneesta välttämättä öljyn sekaan pääsee, eli sihti menee tukkoon liian herkästi.
Jos tuokaan ei vielä auta niin sitten on ymmärtääkseni mahdollista vaihtaa tuohon (pienen sovittelutyön jälkeen) b204:n kansi, jossa ainakin on tunnetusti kestävät venttiilti ja ohjurit, eikä noita kavennnettuja b2x5:n venttiileitä.
Mielestäni tuo koko öljyloukkosysteemi on ollut susi jo syntyessään, ei öljy voi ikinä palautua öljypohjaan muutaman miilin reiästä, ja siksi toisekseen, monet ovat nähneet vanhoja moottoreita ja niiden huohotinputkia, aivan kökköiset, vaikka olisi vain suora linja kaasarilta ilmanpuhdistimeen, kuinka tuollainen monen putken järjestelmä sitten voisi toimia vanhemmiten, etenkin kun putket ovat vielä turhan ohutta materiaalia, menevät kasaan liian hrkästi, jne.
Eli ensimmäinen toimenpide on ainakin itselläni tuon öljyloukon poistaminen kokonaan (toisin sanoaen makaa jo tallin lattialla), ja järjestelmämän kehitteleminen lähtökohtana tuon kammottavan öljyloukon puuttuminen.
Jos ei muu auta niin b204:n männät, öljypohja ja kansi korvaaviksi osiksi niin luulisi toimivan, ainakin oman mitoitukseni mukaan sopivat yksi yhteen, tosin pakoputken öljypohjan alittavaa osaa joutuu muuttamaan mutta se ei ole suuri ongelma. Lisäksi saattaa tulla ongelmia tuon imusarjan kanssa mutta kaikki on sovitettavissa

Toivottavasti aihe ei ole liian arka keskustelulle, toivoisin kommentointia aiheesta, vaikka mutu-tuntumalla heitettyä, moderaattorit voivat poistaa viestini jos siltä tuntuu, tämä nyt on vaan yhden b205:n tarina, en haluaisi yleistää mutta varoituksen sana lienee paikallaan. Amen
Edit2: otan valoisaan aikaan kuvan enemmän ajetusta tonnarin kopasta joka on täysin sama kansi mutta 100% puhdas.
Edit3: Enkä luule olevani mitenkään uraauurtava tässäkään asiassa, ruotsalaisissa kauhukuvissahan on ollut paljon pahempia kuvia noista kököistä ja vaurioista, harmi etten kuvannut kun olisi näkynyt kaikki kököt sylinterikannen päältä parhaimmiten, etenkin kammottavan näköinen jakopää
