Kauhukuvia (K-30)

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Kauhukuvia (K-30)

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

http://groups.msn.com/Saabisti74/shoebo ... hotoID=102
http://groups.msn.com/Saabisti74/shoebo ... hotoID=103
Edit: Olin muuten jo putsannut kopasta aika isoja kökkökipaleita pois..
Sanottakoon että kuvat ovat 100% hienosti toimivasta koneesta jonka ainoa oire oli kylmänä muutaman minuutin jatkunut ulina, ts. öljypumpun ylipaineventtiili huusi "leipää" koska öljyä ei sihdin läpi tullut.
En halua yleistää tätä ongelmaa enkä aiheuttaa paniikkia, ehkäpä ainoastaan minulla sattui vaan olemaan tälläinen ns. riskiryhmän moottori ;)
Käsittääkseni koneeseen ei ollut tullut vauriota juurikin sen vuoksi koska edellinen omistaja, italialainen huithapeli ei ollut jaksanut/ehtinyt/viitsinyt vaihtamaan haljennutta huohotinputkea jolloin kone pääsi puhaltamaan turhat porut pihalle, tuo vinkuna alkoi kutakuinkin pian senjälkeen kun vaihdoin letkun uuteen, eli kun kampikammion paine muuttui liikaa ylipaineiseksi niin jo ennestään tukkeutuneesta öljysihdistä ei mennyt läpi enää sitäkään vähää.
Noita vinkunakäynnistyksiä tehtiin onneksi yhteensä vain 10kpl eikä koneessä näyttäisi olevan mitään vauriota (luoja tietää todellisen tilanteen), kumminkin sylinterit, kiertokanget ja laakeripinnat näyttäisivbät olevan ihan ok, samoin kuin nokka-akselitkin, eivät poikkea juurikaan uusista, eikä jakopääkään ole löysä 8O
Tuo venttiilinkoppa ei ollut ollenkaan eniten kökkööntynyt osa moottoria vaan pahiten oli tuossa pikikarstassa jakopää, ketjun molemmilta sivustoilta, sieltä irtosi sellaisia 2x2cm:n paakkuja, koviakin vielä. Kiertokanget, kampiakseli, kaikki muutkin lohkon paikat ovat täynnä tuota kökköä, nyttemmin jo lähes puhtaat (3 illan puhdistuksien jälkeen).
Öljyloukko putkineen on ihan tukossa, kuten arvata saattaakin, täynnä semmoista puolikiinteätä, "lötisevää" ainetta.
Öljyt on vaihdettu 20tkm:n välein, eikä sillä olevan juurikaan vaikutusta asiaan, kampikammioon muodostuu liian kova ylipaine joka heikentää öljyn virtausta, öljyn virtaussuunnat näkyivät ihan selvästi kannesta, oli mennyt sietlä missä pienin vastus, käsittääkseni normaalikonstruktiossa pyritään luomaan pieni paine/jopa alipaine johtamalla nuo huohotuskanavat imusarjaan, kaasariin, jne, jolloin öljy kiertää vapaammin ja leviää joka paikkaan samalla huuhdellen kaikki paikat.
Tässä tapauksessa on aivan selvästi öljyä vain roiskunut noihin reunoihin, ja siitä on jäänyt kaikki kökköisimmät aineet tuollaisiksi kasautumiksi.

Kysymys kuuluukin että mitä tuolle b205/235-koneelle voi tehdä ja mikä siinä on oikein pielessä, tuolla sivulla selostetaan ongelmaa:
http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml
Itse ajattelin tehdä seuraavaa: tehdä ohivuotokokeen, jossei sen seurauksena löydy vuotoja niin en voi ymmärtää mikä männissä voisi olla pielessä.
Jos taas ohivuotoa ilmenee niin korvaan nuo b205:n männät b204:n männillä ja vaihdan myöskin öljypohjan, tuo b2x5:n öljypojhja on aika hölmösti suunniteltu, ensinnäkin öljytilavuus on pienempi, jolloin öljy/painetila on kutistunut, siksi toisekseen tuon öljysiivilä sijaitsee liian lähellä öljypohjan alapintaa, käytännössä tuo imee itseensä myöskin ne kaikki raskaammatkin aineosaset joita koneesta välttämättä öljyn sekaan pääsee, eli sihti menee tukkoon liian herkästi.
Jos tuokaan ei vielä auta niin sitten on ymmärtääkseni mahdollista vaihtaa tuohon (pienen sovittelutyön jälkeen) b204:n kansi, jossa ainakin on tunnetusti kestävät venttiilti ja ohjurit, eikä noita kavennnettuja b2x5:n venttiileitä.
Mielestäni tuo koko öljyloukkosysteemi on ollut susi jo syntyessään, ei öljy voi ikinä palautua öljypohjaan muutaman miilin reiästä, ja siksi toisekseen, monet ovat nähneet vanhoja moottoreita ja niiden huohotinputkia, aivan kökköiset, vaikka olisi vain suora linja kaasarilta ilmanpuhdistimeen, kuinka tuollainen monen putken järjestelmä sitten voisi toimia vanhemmiten, etenkin kun putket ovat vielä turhan ohutta materiaalia, menevät kasaan liian hrkästi, jne.
Eli ensimmäinen toimenpide on ainakin itselläni tuon öljyloukon poistaminen kokonaan (toisin sanoaen makaa jo tallin lattialla), ja järjestelmämän kehitteleminen lähtökohtana tuon kammottavan öljyloukon puuttuminen.

Jos ei muu auta niin b204:n männät, öljypohja ja kansi korvaaviksi osiksi niin luulisi toimivan, ainakin oman mitoitukseni mukaan sopivat yksi yhteen, tosin pakoputken öljypohjan alittavaa osaa joutuu muuttamaan mutta se ei ole suuri ongelma. Lisäksi saattaa tulla ongelmia tuon imusarjan kanssa mutta kaikki on sovitettavissa :)

Toivottavasti aihe ei ole liian arka keskustelulle, toivoisin kommentointia aiheesta, vaikka mutu-tuntumalla heitettyä, moderaattorit voivat poistaa viestini jos siltä tuntuu, tämä nyt on vaan yhden b205:n tarina, en haluaisi yleistää mutta varoituksen sana lienee paikallaan. Amen

Edit2: otan valoisaan aikaan kuvan enemmän ajetusta tonnarin kopasta joka on täysin sama kansi mutta 100% puhdas.
Edit3: Enkä luule olevani mitenkään uraauurtava tässäkään asiassa, ruotsalaisissa kauhukuvissahan on ollut paljon pahempia kuvia noista kököistä ja vaurioista, harmi etten kuvannut kun olisi näkynyt kaikki kököt sylinterikannen päältä parhaimmiten, etenkin kammottavan näköinen jakopää :oops:
Viimeksi muokannut ng900aero, Pe Touko 06, 2005 12:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Olipas muuten kunnon hyvää huomenta näky... :cry:

Kuinka muuten, kun aukaisit niin vaihdoitko uuden tiivisteen vai kestikö vanha vielä vuotamatta.
Oletko jo käynyt liikkeessä tiedustelemassa saabin kantaa tuohon mömmö määrään, itse menen tänään ilmastointilaite huoltoon ja ajattelin kysyä seinäjoen päässä onko jo monta konetta putsattu tai pantu remonttiin 8v. jatko takuulla. Täällä kokkolassa kuulemma ei ole ollut yhtäkään autoa tämän asian tiimoilta pukilla. Asia oli kyllä tiedossa ja heti suositeltiin öljynvaihtovälin lyhentämistä ja lohkolämppärinkäyttöä talvella.... :lol:


Kerro ihmeessä jos käyt ohivuototestissä! Oma koneeni ei kyllä tyhjäkäynnillä huohota mitenkään ihmeemmin. Satkuun verrattuna ei paljon mitään. Mikähän kumma siinä on kun tämä tuntuu olevan vain uusien koneiden ongelma. Onhan satkussakin jo johdettu alipainesysteemit öljytilaan ja ainakin omaan satkuun koneremppaa tehdessä oli männän helmat jo ihan rusketa läpipuhalluksesta...
Lohko ja kansi olivat "palaneen" ruskeita mutta mitään liejua ei löytynyt mistään....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

No, mulla metelöi 9-3:ssa jakopää/tasapainoakselinketju. Kiertävä värinä välillä 2000-3000 rpm. Talvella ulisi vain yhdellä kylmäkäynnistyksellä. "Smetanaa" öljyntäyttöputkessa talvella. Kulutus nousi 1,5-2 litralla/100km. Ei huoltokirjassa tarpeellisia merkintöjä. Öljyt vaihdoin 10tkm välein.
Nyt ajan tonnarilla... :wink:
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

9-5T kirjoitti:
e0000333 kirjoitti: Asia oli kyllä tiedossa ja heti suositeltiin öljynvaihtovälin lyhentämistä ja lohkolämppärinkäyttöä talvella.... :lol:
Luulisi huollon olevan suosittelematta kunnes jotain todellista korjausta on tarjolla.
Ilman lohkolämppäriä ja maksimi öljynvaihtoväleillä olen aina ajanut eikä vielä ole yhdessäkään B2x5 koneessani ollut töhnää venttiilikopassa(Mobil 1) vain kerran Nesteen öljyillä huohotin jäätyi ja smetanaa oli öljyloukku/täyttöputki täysi.
Johtuuko tämä sitten suurista kilometrimääristä, öljyn merkistä tai peräti lohkolämppärin puutteesta en tiedä mutta väitän ettei vika ole hyvän öljyn liian harvassa vaihtovälissä(20000/30000km tai 1v). Kun koneessa on ongelma voi sen vaikutusta vähentää öljynvaihdolla mutta ongelma on jossain muualla.
Aivan, sinulla on kokemusta niin julmetun paljon saabeista että uskon kyllä etttä tuo 20tkm riittää vaihtoväliksi.
Niin ja autolla ei ole ajettu Suomessa kuin muutama tuhat km, sitä ennen Italiassa, jossa lohkolämppärin tarvetta ei useinkaan ole ;)
Noissa sinun autoissasi on varmasti edesauttanut jatkuva käyttö, jolloin moottori on pysynyt käyttölämpöisenä reilusti useammin kuin ns. vakiokäyttäjällä.
Tuohon smetanan muodostumiseen huohotinputkiin auttoi ainakin yhdessä og900 t8:ssa tuon putken puhdistus ja eristys, oli "poikinut" itsensä täyteen tuota smetanaa aiheuttaen sen että turbo puski lävitseen öljyä ja auto savutti sinistä kamalasti, putken puhdistus ja reilun 50:n kilometrin jälkeen savutus loppui täysin, ties mikä onkaan totuus noista GT17-ahtimista, tuskin jokaikisessä hajonneessa on kuitenkaan valmistusvika, mikäli oikein tiedän niin sama ahdin on myös ng900-malleissa (ok, voin olla väärässä) ja niissä ne eivät hajoa normaalia nopeammin.

Kun nyt vaan tietäisi mitä tekisi, seuraavaksi ostan ohivuotomittarin ja testaan koneen, öljypohjan vaihdan joka tapauksessa tilavampaan (b204) , ja öljyloukku jää kokonaan pois.
Tiedossa olisi 100tkm vähemmän ajetut b204:n männät, niihin uudet renkaat niin kone olisi niiden puolesta uudenveroinen, kankien laakeritkin vaihtunevat samalla.
Edit: venakopan tiiviste kestää varmasti kymmeniäkin avauksia kun ei sitä itse revi rikki irrottaessa, ts. jos on tartuksissa jostain niin ottaa sen vaan varovasti irti.
Viimeksi muokannut ng900aero, La Touko 07, 2005 11:29. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Mitäs meinasit ohivuotomittarin hankkia? Ainakin mulla se on jäänyt hankkimatta hinnan takia? Kiinnostaas hankkia sellainen mutta ei viitti pistaa kuukausipalkkaa siihen.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

V-M kirjoitti:Mitäs meinasit ohivuotomittarin hankkia? Ainakin mulla se on jäänyt hankkimatta hinnan takia? Kiinnostaas hankkia sellainen mutta ei viitti pistaa kuukausipalkkaa siihen.

V-M
Jaa-a, en ole tutkinut niiden markkinahintoja, jossain forumilla oli ohjeet kuinka sellaisen sai tehtyä jostain muista mittareista tms, en tiedä enempää asiasta, viisaammat valistakoon enemmän asian tiimoilta :?: :!:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Strategia alkaa hahmottumaan, irrotin ja puhdistin nokka-akselit ja niiden alaiset paikat, ei vaurioita ja kilometreihin nähden kunto erittäinkin kohtuullinen.
Puhdistan vielä kertaalleen kampikammion ja öljypohjan jynssään oikein hienoksi. Sitten vuorossa on öljyloukon täydellinen puhdistus, reikien suurennus ja uusien, tarkoituksenmukaisempien putkin vaihto. Sitten eristän nuo putket ja koko öljyloukon, tuolloin nuo pysyvät ainakin tasalömpöisempinä nykyiseen verrattuna.
Sitten pariin otteeseen moottorinpesuainetta (ei Fortea vaan erästä toista joka on vielä pesevämpää), ja näillä eväillä ajoa ja esimerkiksi kunnollinen ohivirtaustesti asianmukaisessa korjaamossa.
Toisin sanoen tälläinen väliaikaisratkaisu lienee nyt paikallaan koska moottori vaikuttaisi vaurioitumattomalta, mitään remontintarpeeseen viittaavaa ei ole tullut esille.
Öljyloukon poisjättö on kyllä myöskin harkinnan alaisena, raportoin myöhemmin mihin tulokseen päädyin sen suhteen.
Kommentit ja vinkit ovat myöskin tervetulleita.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Karmeaa jälkeä, ei voi muuta sanoa! 8O 8O 8O

Eli tuo ilmeni kylmänä viheltäessä? Vai mitä ääntä se piti kylmänä?

Tuliko sinulle sitä "smetanaa"? Tai siis sitä öljyn ja veden sekoitusta?

En ole ihan kokoajan seurannut keskustelua tuosta sinun remontista joten pahoitteluni jos tulee turhaa toistoa... :oops:
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

MikkoA kirjoitti:Karmeaa jälkeä, ei voi muuta sanoa! 8O 8O 8O

Eli tuo ilmeni kylmänä viheltäessä? Vai mitä ääntä se piti kylmänä?

Tuliko sinulle sitä "smetanaa"? Tai siis sitä öljyn ja veden sekoitusta?

En ole ihan kokoajan seurannut keskustelua tuosta sinun remontista joten pahoitteluni jos tulee turhaa toistoa... :oops:
Kyllä, aikamoista pikeä siellä kieltämättä oli. Moottori ulisi/vihelsi/jurisi tms, muutaman minutin ennen lämpiämistään, mitään muuta oiretta ei ollut, auto oli muutenkin seisonnassa koska kilpiä ei vielä ollut ja koska kytkinremontti odotti tekemistään. Toisin sanoen moottori kävi äärimmäisen nätisti, oikeastaan nätimmin kuin yksikään tähänastisista Saabeista jotka olen omistanut.
Tuota kylmälimaa on huohotinputket ja öljyloukko täynnä, jollain lailla sen muodostuminen johtuu kondensiosta.

Ajattelin tuon kasattuani kokeilla koko öljyloukon poisjättämistä, eli tulppaan öljypohjan paluulähdön, ja vedän venttiilikopan huohotusputken suoraan turbolle, ja siitä lähtevän ohuen putken takaiskuventtiilin kautta imusarjalle.
Tällöin rakenne olisi sama kuin aiemmissakin moottorityypeissä, ja sen toimivuus olisi suhteellisen helppo havainnoida; jos pölläyttelee sinistä niin huohotusilman mukana kulkeutuvaa öljyä on liikaa.
Kokeilu on täysin riskitön ja sikälikin mielenkiintoinen että saisin käytännössä todettua omin silmin tuon huohottavan moninkertaisesti vanhempiin moottorityyppeihin verrattuna, joka lienee syy tuon koko öljyloukon olemassaololle.

Edit: viitsisikö joku suorittaa seuraavanlaisen testin: venttiilikopasta irti se huohotusputken muovitutti ja moottori käyntiin ja kierroksia: lentääkö sieltä reiästä öljyä vaiko ei, meidän ng900:ssa sitä ei tullut. Jos öljyä tulee ilman mukana niin silloin tuota öljyloukkoa ei voine poistaa ilman muita modifiointeja. Kiitokset jo etukäteen jos joku teistä viitsisi suorittaa tuommoisen pikakokeen :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Ei tullut öljyä, tonnarin huohotin nipalla aikaisemmin 1l/10tkm öljyhävikki on nyt vähentynyt puoleen. Tai sitten kone on väljistynyt niin että pensaa pääsee öljyn joukkoon :?: :cry:
Uskaltaisikohan kurkistaa kopan alle :?:
96 M75 i12 5-speed ;)
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Ei tullu mullakaan sen kummempaa oljy sumua venakopan huohotinreijästä, jonkin verran ilmaa tulee ulos, mutta mielestäni ihan normaalisti.

Avasin samalla reissulla venttiilikopan ja tulos oli suuri helpotus.
Näky oli hyvin tyypillinen mielestäni 98k ajetulle koneelle. Öljyssä lilluvat osat hiukan värjääntyneet ja venttiilikopan katossa roiskeet hiukan palaneet kiinni ja karstaa jonkin verran.

Tässä kuva. Muutama lisää kotisivuilla.
Kuva
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Aika puhdas tuo onneksi on, mutta tuota karstaa alkaa näköjään jo tuohonkin kertymään, eli samoja alkavia oireita näkyvät olevan. Suosittelisin forte-käsittelyä jo tuollekin.
Kiitos kun testasitte tuon huohotuksen, painoitteko samalla koneesee rundeja jotta näki mitä teki kierroksilla?
Niin oletko Ansis jättänyt koko öljyloukon pois vai onko pelkkä nippa tonnarista? Mä kokeilen poistaa tuon koko öljyloukko-virityksen, sittnhän näkee mitä tekee, pitää vaan saada nostettua tuota öljyputkea ensin hieman ylös ennenkuin lähtee kohti turboa ettei öljyä kulkeudu mukana.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

ng900aero kirjoitti:Aika puhdas tuo onneksi on, mutta tuota karstaa alkaa näköjään jo tuohonkin kertymään, eli samoja alkavia oireita näkyvät olevan. Suosittelisin forte-käsittelyä jo tuollekin.
Joo jonkinverran karstaa löytyy, mutta se on kuitenkin selvästi kovaa eikä niinkään mömmömäistä. Hyvä kuitenkin reagoida tässävaiheessa niin välttyy tulevaisuudessa koneremontilta. Öljyjä 10k välein ja fortekäsittelykin harkintaan. Jonkin ajan kuluttua seurantaa onko karsta lisääntynyt voimakkaasti.

ng900aero kirjoitti:Kiitos kun testasitte tuon huohotuksen, painoitteko samalla koneesee rundeja jotta näki mitä teki kierroksilla?
Joo valoa vasten (niin hyvin kuin katoksessa voi valoa vasten katsoa) katsoin ja läpästä annoin jenkaa jonkin verran. Todella hienoista sumua lentää kovilla kierroksilla, tyhjäkäynnillä ei tunnu tulevan mitään. Aika vähän kerää myös painetta reijän tulpatessa.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mun 240tkm ajetun tonnarin koppa on ihan pudas, ei yhtään tuollaista karstaa, joten jotain mätää noissa on.
Harmi kun sitä sumua lentää, ng900:ssa ei tule yhtään mitään, ei voikaan hittovie jättää koko loukkoa pois, tai sitten voisi koettaa tehdä huohottimelle uuden reiän alemmaksi koppaan, jotta sitä saisi nostettua ylemmäs ennen turbolle menoa jolloin öljy valuisi takaisin koppaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

ng900aero kirjoitti:Mun 240tkm ajetun tonnarin koppa on ihan pudas, ei yhtään tuollaista karstaa, joten jotain mätää noissa on.
Harmi kun sitä sumua lentää, ng900:ssa ei tule yhtään mitään, ei voikaan hittovie jättää koko loukkoa pois, tai sitten voisi koettaa tehdä huohottimelle uuden reiän alemmaksi koppaan, jotta sitä saisi nostettua ylemmäs ennen turbolle menoa jolloin öljy valuisi takaisin koppaan.
Mulla taas satkussa oli tuota sama karstaa tuollaisissa kuumissa ja niukkaöljyisissä paikoissa. Ei tuota kovaa karstaa kerry virtaaviin paikkoihin tai öljyssä opuksissa oleviin paikkoihin. Satkunkin kone oli ihan puhdas koneen sisäpuolelta lukuun ottamatta tuota ruskettumista.
Vinkumiset ja jakoketjujen rallatukset johtuu varmasti juuri siitä lietteestä joka ui öljyn mukana vääriin paikkoihin. Öljyn yksi tärkeä ominaisuus on pesu- ja lian absorbtiokyky. Ja jos koneessa on suunnitteluvirhe niinkuin näissä meidän tapauksissa niin öljyn ominaisuudet eivät vain riitä sitä pitkää vaihdoväliä.

Täytyy pitää kädet ja jalat ristissä että öljyjen tiheä vaihtaminen kompensoi riittävästi männän ohivuotavia noki/rikki ym. sotkuja sekä suurta kosteusmäärää alipainevuodoista johtuen.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Vastaa Viestiin