Vaihdelaatikon vaihto 900 kat. vm -90 ?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Nema
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: To Touko 15, 2003 09:34
Paikkakunta: K-S

Vaihdelaatikon vaihto 900 kat. vm -90 ?

Viesti Kirjoittaja Nema »

eli pientä konsultaation tarvetta olisi kun edellisen omistajan poika oli ajanut vaihdelaatikon kuivaksi...

Käykö vanhemman 900 saabin vaihdelaatikko tuohon vm. -90 olevaan ysisataseen päikseen vai tuleeko paljonkin säätämistä?
Jään mielenkiinnolla ja kiitollisena odottamaan vastauksia :)
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Kysymys lienee, että kuinka paljon vanhemman?
Jossain vaiheessa vaihtui sisempien vetareiden koko,
valistunut arvaus :arrow: '86 :?:

Vetoakseleiden sopivuudesta en osaa sanoa juuta enkä jaata :?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vaihdelaatikko sopii kyllä, mutta jos on kovinkin vanhempi (muistaakseni vaihtumisvuosi on '86), niin vetarien kupit ovat erikokoiset ja vaihdekepin keskitin on eri paikassa. Uudemmassa keskitin on laatikon sisällä ja vanhemmassa se on keskikonsolin alla. Saa sen keskittimen sinne kuitenkin laitettua, mutta on vähän työläs homma.. Toisaalta ajan itse tällä hetkellä ilman keskitintä kun en jaksa sitä laittaa, eikä se pahemmin haittaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Nema
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: To Touko 15, 2003 09:34
Paikkakunta: K-S

Viesti Kirjoittaja Nema »

hmm.. eli jos loota vanhempi kuin -86 niin jo vaatii kirosanoja ja hammastenkiristystä liikaa?
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

joo, perussääntönä kyllä... mut huonolla tuurilla voi kasikutosessakin laatikossa olla pienet maljat. vaihtui muistaakseni 86/elokuussa. turvallisempaa olis ostaa 87 laatikko. silloin riski on häviävän pieni... myöskin välityksissä on eroja. en tiedä vuosimalleista mutta ainakin ruisku/turbo autoissa on eri välitykset. mutta sillähän nyt ei niin suurta merkitystä ole :P
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ensiövälityksenhän siihen voi vaihtaa. Perävälitys on vuosimallista riippuva, muistaakseni ihan 80-luvun alussa oli hiukan lyhyempi, sitten hiukan pidempi ja 89-93 taas vähän lyhyempi. Mutta sillä nyt ei niin kovin merkittävää vaikutusta ole. Enemmän se enska vaikuttaa, 5-vaihteisissa on ollut lähinnä 6:n ja 7:n enskaa (kierrokset n. 2700 ja 2500 vitosella 100km/h vauhdissa). Pääasiassa niin, että Turbo16:ssa tuota 7:aa ja muissa 6:ta, mutta joitain poikkeuksiakin on.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Tais olla niin että i8:ssa oli 7enskaanen. 100km/h/2500rmp.
i16 6enskaanen. 100km/h/2700rmp.

Poikkeuksia tietenkin on..
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Itsellä on nyt 2kpl i8 -88 vaihdelaatikkoja ja molemmissa on 6-enska ja T16 -90 oli 7-enska.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Minäkin väittäisin, että 6 enska on sekä i8 että i16, mutta perävälitys on i16:ssa tiheämpi vuosimallista johtuen. 89-> nimittäin tulivat sekä i16 että tiheämpi perä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ja 900c on 7enska myös. ainakin usein..
eikö ne käyttöohjekirjasta löydy mitä laatikkoja on, nyt ei saabia pihassa niin en voi tarkistaa missä mikin oli, mutta siellä ne on lueteltu, 3 eri välitystä.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Itelläni taitaa olla viimoisia 8v koneisia autoja toi oma. Vm1990

GM 45612 Lukee laatikos.
Eli siis 6 enska
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

900i kirjoitti:Itelläni taitaa olla viimoisia 8v koneisia autoja toi oma. Vm1990

GM 45612 Lukee laatikos.
Eli siis 6 enska
juu katti mallis ainaki oli tuo 6
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin