eli pientä konsultaation tarvetta olisi kun edellisen omistajan poika oli ajanut vaihdelaatikon kuivaksi...
Käykö vanhemman 900 saabin vaihdelaatikko tuohon vm. -90 olevaan ysisataseen päikseen vai tuleeko paljonkin säätämistä?
Jään mielenkiinnolla ja kiitollisena odottamaan vastauksia
Vaihdelaatikko sopii kyllä, mutta jos on kovinkin vanhempi (muistaakseni vaihtumisvuosi on '86), niin vetarien kupit ovat erikokoiset ja vaihdekepin keskitin on eri paikassa. Uudemmassa keskitin on laatikon sisällä ja vanhemmassa se on keskikonsolin alla. Saa sen keskittimen sinne kuitenkin laitettua, mutta on vähän työläs homma.. Toisaalta ajan itse tällä hetkellä ilman keskitintä kun en jaksa sitä laittaa, eikä se pahemmin haittaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
joo, perussääntönä kyllä... mut huonolla tuurilla voi kasikutosessakin laatikossa olla pienet maljat. vaihtui muistaakseni 86/elokuussa. turvallisempaa olis ostaa 87 laatikko. silloin riski on häviävän pieni... myöskin välityksissä on eroja. en tiedä vuosimalleista mutta ainakin ruisku/turbo autoissa on eri välitykset. mutta sillähän nyt ei niin suurta merkitystä ole
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
Ensiövälityksenhän siihen voi vaihtaa. Perävälitys on vuosimallista riippuva, muistaakseni ihan 80-luvun alussa oli hiukan lyhyempi, sitten hiukan pidempi ja 89-93 taas vähän lyhyempi. Mutta sillä nyt ei niin kovin merkittävää vaikutusta ole. Enemmän se enska vaikuttaa, 5-vaihteisissa on ollut lähinnä 6:n ja 7:n enskaa (kierrokset n. 2700 ja 2500 vitosella 100km/h vauhdissa). Pääasiassa niin, että Turbo16:ssa tuota 7:aa ja muissa 6:ta, mutta joitain poikkeuksiakin on.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tais olla niin että i8:ssa oli 7enskaanen. 100km/h/2500rmp.
i16 6enskaanen. 100km/h/2700rmp.
Poikkeuksia tietenkin on..
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Minäkin väittäisin, että 6 enska on sekä i8 että i16, mutta perävälitys on i16:ssa tiheämpi vuosimallista johtuen. 89-> nimittäin tulivat sekä i16 että tiheämpi perä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ja 900c on 7enska myös. ainakin usein..
eikö ne käyttöohjekirjasta löydy mitä laatikkoja on, nyt ei saabia pihassa niin en voi tarkistaa missä mikin oli, mutta siellä ne on lueteltu, 3 eri välitystä.