Tyhjäkäynnistä
Tyhjäkäynnistä
Eli tyhjäkäynti aaltoilee, kuormittaessa notkahtaa ja moottorijarrutuksen jälkeen kytkintä painettaessa meinaapi sammua.
1) Tyhjäkäyntimoottori on puhdistettu perusteellisesti.
2) Vuotoja ei huohotusletkuissa esiinny.
3) Kaasuläpän asentoanturin vastukset testattu (toimii).
4) Ilmamassamittarin vastusarvot testattu.
Niin ja esiintyy myös nykyttelyä tasakaasulla ajettaessa.
Auto on 9000i -88
Mieleeni tulee ainoastaan joko kampiakselin asentotunnistin tai LH-keskusyksikkö.
Kuinka tuota kampiakselin anturia testaisi? Uusi tuntuu maksavan liikaa, jotta testimielessä sellaista lähtisi hankkimaan.
Voiko LH 2.2 -järjestelmästä lukea vikakoodeja "check engine" -välähdyksinä?
1) Tyhjäkäyntimoottori on puhdistettu perusteellisesti.
2) Vuotoja ei huohotusletkuissa esiinny.
3) Kaasuläpän asentoanturin vastukset testattu (toimii).
4) Ilmamassamittarin vastusarvot testattu.
Niin ja esiintyy myös nykyttelyä tasakaasulla ajettaessa.
Auto on 9000i -88
Mieleeni tulee ainoastaan joko kampiakselin asentotunnistin tai LH-keskusyksikkö.
Kuinka tuota kampiakselin anturia testaisi? Uusi tuntuu maksavan liikaa, jotta testimielessä sellaista lähtisi hankkimaan.
Voiko LH 2.2 -järjestelmästä lukea vikakoodeja "check engine" -välähdyksinä?
Kampiakselin asentoanturi??
Eihän LH 2.2:ssa edes ole kampiakselin anturia
Mikä on sitten se hall-anturi?

Mikä on sitten se hall-anturi?
Re: Kampiakselin asentoanturi??
Itseasiassa sytytysjärjestelmähän sen kampiakselin asennon ensisijaisesti haluaa tietää, ei ruisku LH. Jos sytytysjärjestelmäsi on EZK, niin anturi on kampiakselin hihnapyörän takana. Tällöin virranjakajasta lähtee ainoastaan johdot puolalle ja tulpille.Kyllönen kirjoitti:Eihän LH 2.2:ssa edes ole kampiakselin anturia![]()
Mikä on sitten se hall-anturi?
Jos on "perinteinen" kärjetön sytytys, niin virranjakajan kyljestä lähtee johto sytkäpääteasteelle, tulpan- ja puolanjohtojen ohella.
Mm. täällä keskustelussa pähkäiltiin EZK vai perinteinen kärjetön sytytys:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 441#127441
88-mallisen tonnarin sytytysjärjestelmän kytkentäkaavio on pdf:n sivulla 5:
http://kotisivu.mtv3.fi/jus/SAAB9000sah ... a87-88.pdf
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Kampiakselin asentoanturi??
Tarkistin ja perinteinen näyttäisi olevan.jus kirjoitti:Jos on "perinteinen" kärjetön sytytys, niin virranjakajan kyljestä lähtee johto sytkäpääteasteelle, tulpan- ja puolanjohtojen ohella.
Eli kampiakselin asentotunnistinta ei autossani ole?
Voisiko pielessä oleva sytytys aiheuttaa epätasaisen ja notkahtelevan tyhjäkäynnin?
-
- "Viggen"
- Viestit: 560
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Tuo notkahtelu ja sammuilu viittaa likaiseen kaasuläppäkoteloon. On ongelmana ainakin turbokoneissa, en tiedä sitten noista ruiskuista.
Mikäli ongelma on tuossa, niin saa varautua säätämään seokset uusiksi puhdistuksen jälkeen.
Aiheesta lisää tuolla:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ht=#147864
Mikäli ongelma on tuossa, niin saa varautua säätämään seokset uusiksi puhdistuksen jälkeen.
Aiheesta lisää tuolla:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ht=#147864
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Jep, voi olla. Joskus sinne kurkkasin ja likainen näytti olevan.MacTurbo kirjoitti:Tuo notkahtelu ja sammuilu viittaa likaiseen kaasuläppäkoteloon. On ongelmana ainakin turbokoneissa, en tiedä sitten noista ruiskuista.
Mikäli ongelma on tuossa, niin saa varautua säätämään seokset uusiksi puhdistuksen jälkeen.
Aiheesta lisää tuolla:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ht=#147864
Eikös kotelo ole kiinni imusarjassa kolmella pultilla? Jos purkaisi pois ja puhdistelisi keittiön pöydällä (mikäli vaimo sallii).
Empä tiedä kannattaako irroittaa kokonaan, tuo pulloharjan ja Cleanerin yhdistelmä on simppeli tehdä konehuoneessakin.Kyllönen kirjoitti: Jep, voi olla. Joskus sinne kurkkasin ja likainen näytti olevan.
Eikös kotelo ole kiinni imusarjassa kolmella pultilla? Jos purkaisi pois ja puhdistelisi keittiön pöydällä (mikäli vaimo sallii).
Meillä ainakin emäntä ajaisi äkkiä pois keittiöstä, jos siellä erehtyisi lutraamaan autonosia

"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Kuningasajatus
Onko joku muuten kokeillut pestä auton osia astianpesukoneessa?MacTurbo kirjoitti: Meillä ainakin emäntä ajaisi äkkiä pois keittiöstä, jos siellä erehtyisi lutraamaan autonosia.

Jos on, niin miten mamma siihen suhtautui?
Muuten,
Polttoaineensuodatinhan pitäisi vaihtaa 160000km:n välein?
Luulen (huoltomerkinnöistä), että alkuperäinen suodatin on vieläkin kiinni. Ja autolla ajettu ~260000km
Tuohan voi aiheuttaa vaikka mimmoisia käyntihäiriöitä!
Luulen (huoltomerkinnöistä), että alkuperäinen suodatin on vieläkin kiinni. Ja autolla ajettu ~260000km

Re: Muuten,
Jos se on ajettu noin "pitkäksi", niin vika voi tosiaankin olla myös siellä.Kyllönen kirjoitti:Polttoaineensuodatinhan pitäisi vaihtaa 160000km:n välein?
Luulen (huoltomerkinnöistä), että alkuperäinen suodatin on vieläkin kiinni. Ja autolla ajettu ~260000kmTuohan voi aiheuttaa vaikka mimmoisia käyntihäiriöitä!
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
vastaava vika mun 86 tonnarissa
käy tyhjäkäyntiä 3 pytyllä, nelospytty ei jostain syystä syki. Huomasin myös, että nelosen tulppa oli melkein valkoinen, kun taas ykköspytyssä karstottunu. Eli käy ilmeisesti laihalla...
Re: vastaava vika mun 86 tonnarissa
Ruiskutusventtiili?riparipa kirjoitti:käy tyhjäkäyntiä 3 pytyllä, nelospytty ei jostain syystä syki. Huomasin myös, että nelosen tulppa oli melkein valkoinen, kun taas ykköspytyssä karstottunu. Eli käy ilmeisesti laihalla...
Re: Re: vastaava vika mun 86 tonnarissa
Juu tätä itsekin aloin juuri epäilemään, koska tulppa oli kuiva ajon jälkeen irrotettuna... Onko nuo suuttimet miten herkkiä rikkoontumaan? Vai olisiko vaan sähkövika...?[/quote]
Vika löytyi
Mittasin jännitteen virta päällä tyhjäkäyntimoottorille menevän liittimen kakkosnavalta, joka oli niinkin huima kuin 0,05 volttia. 
Outoa, että on yleensäkin pysynyt käynnissä!
Nyt alkaakin metsästäminen, mistä falskaa...

Outoa, että on yleensäkin pysynyt käynnissä!
Nyt alkaakin metsästäminen, mistä falskaa...