Tyhjäkäynnistä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Tyhjäkäynnistä

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Eli tyhjäkäynti aaltoilee, kuormittaessa notkahtaa ja moottorijarrutuksen jälkeen kytkintä painettaessa meinaapi sammua.

1) Tyhjäkäyntimoottori on puhdistettu perusteellisesti.
2) Vuotoja ei huohotusletkuissa esiinny.
3) Kaasuläpän asentoanturin vastukset testattu (toimii).
4) Ilmamassamittarin vastusarvot testattu.

Niin ja esiintyy myös nykyttelyä tasakaasulla ajettaessa.
Auto on 9000i -88

Mieleeni tulee ainoastaan joko kampiakselin asentotunnistin tai LH-keskusyksikkö.

Kuinka tuota kampiakselin anturia testaisi? Uusi tuntuu maksavan liikaa, jotta testimielessä sellaista lähtisi hankkimaan.

Voiko LH 2.2 -järjestelmästä lukea vikakoodeja "check engine" -välähdyksinä?
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Kampiakselin asentoanturi??

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Eihän LH 2.2:ssa edes ole kampiakselin anturia :?:

Mikä on sitten se hall-anturi?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kampiakselin asentoanturi??

Viesti Kirjoittaja jus »

Kyllönen kirjoitti:Eihän LH 2.2:ssa edes ole kampiakselin anturia :?:
Mikä on sitten se hall-anturi?
Itseasiassa sytytysjärjestelmähän sen kampiakselin asennon ensisijaisesti haluaa tietää, ei ruisku LH. Jos sytytysjärjestelmäsi on EZK, niin anturi on kampiakselin hihnapyörän takana. Tällöin virranjakajasta lähtee ainoastaan johdot puolalle ja tulpille.

Jos on "perinteinen" kärjetön sytytys, niin virranjakajan kyljestä lähtee johto sytkäpääteasteelle, tulpan- ja puolanjohtojen ohella.

Mm. täällä keskustelussa pähkäiltiin EZK vai perinteinen kärjetön sytytys:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 441#127441

88-mallisen tonnarin sytytysjärjestelmän kytkentäkaavio on pdf:n sivulla 5:
http://kotisivu.mtv3.fi/jus/SAAB9000sah ... a87-88.pdf
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Re: Kampiakselin asentoanturi??

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

jus kirjoitti:Jos on "perinteinen" kärjetön sytytys, niin virranjakajan kyljestä lähtee johto sytkäpääteasteelle, tulpan- ja puolanjohtojen ohella.
Tarkistin ja perinteinen näyttäisi olevan.
Eli kampiakselin asentotunnistinta ei autossani ole?

Voisiko pielessä oleva sytytys aiheuttaa epätasaisen ja notkahtelevan tyhjäkäynnin?
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Mulla tekee välistä samaa, auto on 9000 cse, vm 96...
En ole tosin puhistanut joutukäyntiventtiiliä kun on niin jumalattoman fiksussa paikassa..... :evil:
Pitänee survoa KENTin eväitä lennosta sinne,,, kerpele
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Tuo notkahtelu ja sammuilu viittaa likaiseen kaasuläppäkoteloon. On ongelmana ainakin turbokoneissa, en tiedä sitten noista ruiskuista.
Mikäli ongelma on tuossa, niin saa varautua säätämään seokset uusiksi puhdistuksen jälkeen.
Aiheesta lisää tuolla:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ht=#147864
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

MacTurbo kirjoitti:Tuo notkahtelu ja sammuilu viittaa likaiseen kaasuläppäkoteloon. On ongelmana ainakin turbokoneissa, en tiedä sitten noista ruiskuista.
Mikäli ongelma on tuossa, niin saa varautua säätämään seokset uusiksi puhdistuksen jälkeen.
Aiheesta lisää tuolla:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ht=#147864
Jep, voi olla. Joskus sinne kurkkasin ja likainen näytti olevan.
Eikös kotelo ole kiinni imusarjassa kolmella pultilla? Jos purkaisi pois ja puhdistelisi keittiön pöydällä (mikäli vaimo sallii).
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Kyllönen kirjoitti: Jep, voi olla. Joskus sinne kurkkasin ja likainen näytti olevan.
Eikös kotelo ole kiinni imusarjassa kolmella pultilla? Jos purkaisi pois ja puhdistelisi keittiön pöydällä (mikäli vaimo sallii).
Empä tiedä kannattaako irroittaa kokonaan, tuo pulloharjan ja Cleanerin yhdistelmä on simppeli tehdä konehuoneessakin.
Meillä ainakin emäntä ajaisi äkkiä pois keittiöstä, jos siellä erehtyisi lutraamaan autonosia :lol: .
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Kuningasajatus

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

MacTurbo kirjoitti: Meillä ainakin emäntä ajaisi äkkiä pois keittiöstä, jos siellä erehtyisi lutraamaan autonosia :lol: .
Onko joku muuten kokeillut pestä auton osia astianpesukoneessa? :wink:
Jos on, niin miten mamma siihen suhtautui?
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Muuten,

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Polttoaineensuodatinhan pitäisi vaihtaa 160000km:n välein?
Luulen (huoltomerkinnöistä), että alkuperäinen suodatin on vieläkin kiinni. Ja autolla ajettu ~260000km :? Tuohan voi aiheuttaa vaikka mimmoisia käyntihäiriöitä!
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Muuten,

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Kyllönen kirjoitti:Polttoaineensuodatinhan pitäisi vaihtaa 160000km:n välein?
Luulen (huoltomerkinnöistä), että alkuperäinen suodatin on vieläkin kiinni. Ja autolla ajettu ~260000km :? Tuohan voi aiheuttaa vaikka mimmoisia käyntihäiriöitä!
Jos se on ajettu noin "pitkäksi", niin vika voi tosiaankin olla myös siellä.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
riparipa
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: To Touko 12, 2005 20:07

vastaava vika mun 86 tonnarissa

Viesti Kirjoittaja riparipa »

käy tyhjäkäyntiä 3 pytyllä, nelospytty ei jostain syystä syki. Huomasin myös, että nelosen tulppa oli melkein valkoinen, kun taas ykköspytyssä karstottunu. Eli käy ilmeisesti laihalla...
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Re: vastaava vika mun 86 tonnarissa

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

riparipa kirjoitti:käy tyhjäkäyntiä 3 pytyllä, nelospytty ei jostain syystä syki. Huomasin myös, että nelosen tulppa oli melkein valkoinen, kun taas ykköspytyssä karstottunu. Eli käy ilmeisesti laihalla...
Ruiskutusventtiili?
riparipa
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: To Touko 12, 2005 20:07

Re: Re: vastaava vika mun 86 tonnarissa

Viesti Kirjoittaja riparipa »

Juu tätä itsekin aloin juuri epäilemään, koska tulppa oli kuiva ajon jälkeen irrotettuna... Onko nuo suuttimet miten herkkiä rikkoontumaan? Vai olisiko vaan sähkövika...?[/quote]
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Vika löytyi

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Mittasin jännitteen virta päällä tyhjäkäyntimoottorille menevän liittimen kakkosnavalta, joka oli niinkin huima kuin 0,05 volttia. :roll:
Outoa, että on yleensäkin pysynyt käynnissä!
Nyt alkaakin metsästäminen, mistä falskaa...
Vastaa Viestiin