Saab 9-3 savuttaminen käynnistettäessä etc.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
caramba1
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: Ke Elo 11, 2004 14:49
Paikkakunta: Helsinki-Helsingfors

Saab 9-3 savuttaminen käynnistettäessä etc.

Viesti Kirjoittaja caramba1 »

1. Mistä voisi johtua ja mitä lääkkeeksi kun 9-3nen on nyt käynnistettäessä silloin tällöin alkanut pölläyttää sinistä savua?
Liikaa öljyä moottorissa? Turbon stefat kaputt?
Harmittaa kun ei tiedä onko vakavaa vai ei... ja auto on kuitenkin aika tuore (vm2002 ja ajettu 71tkm!!). Oli juuri kalliissa (merkki)märäaikaishuollossa.
Entisen auton kanssa (vm1992 T16) ei ollut tällaisiakaan murheita : (

2. Toinen murhe vielä menneen talven tiimoilta...Kondenssia takakontissa. Nollan molemmin puolin kun meni oli sitten maton alla pellit ja työkalut joko jäässä tai hikisenä vesipisaroista. Kontissa mulla on painava kumimatto olisiko se syynä ettei vararengakaan tila voinut "hengittää"?

Kiitollinen auttavista kommenteista.
lumikki
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 12:16

Viesti Kirjoittaja lumikki »

Alkoiko savutus vasta sen huollon jälkeen vai jo sitä ennen? Jos vasta (ja heti) sen jälkeen, niin todennäköisesti liikaa tai vääränlaista öljyä.
caramba1
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: Ke Elo 11, 2004 14:49
Paikkakunta: Helsinki-Helsingfors

Viesti Kirjoittaja caramba1 »

Moi, kiitti.
Kyllä savuttaminen alkoi huollon jälkeen, ei ehkä heti mutta kuitenkin.
Öljy on mielestäni aika "vetistä", liian juoksevaa?... mitä lie laittaneet. No olen varannut aikaa huollon tehneelle ensi viikolla, joten katsotaan.
Harmittaa kuitenkin tällainen.
Päivän jatkoa !!
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Käskepä puhdistaa samalla huohotinputket/öljyloukko jos sinne on päässyt kertymään jotain tavaraa, voi puskea öljyä turbon läpi jos huohotus ei pelaa kunnolla. Menee helposti tukkoon se öljyloukko.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
caramba1
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: Ke Elo 11, 2004 14:49
Paikkakunta: Helsinki-Helsingfors

Viesti Kirjoittaja caramba1 »

Ok, sen teen. Kiitos vinkeistä.

Ei tuohon takapaksin kondenssiasiaan kellään olisi omakohtaista kokemusta/ vinkkiä? Täytyy vissiin heivata kumimatto muuhun käyttöön.

Pakko sanoa...kaikesta huolimatta ... SAAB Ruulzzz : )
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Re: Saab 9-3 savuttaminen käynnistettäessä etc.

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

caramba1 kirjoitti:
2. Toinen murhe vielä menneen talven tiimoilta...Kondenssia takakontissa. Nollan molemmin puolin kun meni oli sitten maton alla pellit ja työkalut joko jäässä tai hikisenä vesipisaroista. Kontissa mulla on painava kumimatto olisiko se syynä ettei vararengakaan tila voinut "hengittää"?

Kiitollinen auttavista kommenteista.
Mulla on saabin oma kumimatto eikä moista ongelmaa ole, liekö sitten niin harva :wink: . Ettei vaan pääsis vettä jostain.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
ysikolmonen
"Turbo"
Viestit: 262
Liittynyt: To Huhti 15, 2004 11:33
Paikkakunta: Vahto

Re: Saab 9-3 savuttaminen käynnistettäessä etc.

Viesti Kirjoittaja ysikolmonen »

Vaikuttaa turbo-vialta tuo savutus... Mulla 93 vm-01 56tkm ja pöläytteli sinistä savua käynnistäessä, turbo meni vaihtoon ja ongelma poistui. Täyden hinnan meinasivat ottaa turbosta & työstä, mutta kun tarpeeksi metelöin turbo meni takuuseen. Noilla kilometreillä olis kyllä pitänyt mennä koko homma takuun piikkiin...(1.om, täydellinen huoltokirja, jne)! Valitin savuttelusta jo 44tkm:n kohdalla, mutta vastattiin vaan että seuraa tilannetta :evil: Onkos kellään tietoa onko turbojen paukkuminen tyyppivika & olisko kuulunut takuuseen koko homma. Hintaa meni työstäkin ja "tarvikkeistakin" yli 400e!!!
93 2.0T SE -01 (2000-2017)
900i 16 -89 (1994-2000)
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 798
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 9-3 savuttaminen käynnistettäessä etc.

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

ysikolmonen kirjoitti:Onkos kellään tietoa onko turbojen paukkuminen tyyppivika & olisko kuulunut takuuseen koko homma.
Kaverilla on 9-3 Turbo 150 hv vm -02 tai -03, ajettu alle 80 tkm ja juuri kertoi, että sinistä heittää putkesta. Oli ottanut yhteyttä Länsi-Autoon ja turbon hajoamisesta olivat veikanneet. :x
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-3 savuttaminen käynnistettäessä etc.

Viesti Kirjoittaja Kaide »

ysikolmonen kirjoitti:Vaikuttaa turbo-vialta tuo savutus... Mulla 93 vm-01 56tkm ja pöläytteli sinistä savua käynnistäessä, turbo meni vaihtoon ja ongelma poistui. Täyden hinnan meinasivat ottaa turbosta & työstä, mutta kun tarpeeksi metelöin turbo meni takuuseen. Noilla kilometreillä olis kyllä pitänyt mennä koko homma takuun piikkiin...(1.om, täydellinen huoltokirja, jne)! Valitin savuttelusta jo 44tkm:n kohdalla, mutta vastattiin vaan että seuraa tilannetta :evil: Onkos kellään tietoa onko turbojen paukkuminen tyyppivika & olisko kuulunut takuuseen koko homma. Hintaa meni työstäkin ja "tarvikkeistakin" yli 400e!!!
Varsinkin -01 vuosimalleista noita on mennyt . Itselläni meni entisestä 9-3 -01.stä turbo 50tkm / 1v kohdalla. Täsmälleen samat oireet. Silloin kuulin että garretilta oli lipsahtanut valuvikaisia yksilöitä Saabiin ja Bemariin. Yleensä halkeaa sisältä imu ja pakopesän välistä
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Mulla liittyi siniset pölläykset tuohon huohotusongelmaan. Tuossa oheisessa topicissa siitä kirjoitinkin:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... kammion%2A
caramba1
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: Ke Elo 11, 2004 14:49
Paikkakunta: Helsinki-Helsingfors

Viesti Kirjoittaja caramba1 »

Noniin... alla infoa sekä lisää kysyttävää.

Auto kävi nyt tarkistettavana merkkihuollossa, tässä tulos:
-venttiilikoppa ja kansi auki, huohotussysteemi oli puhdas => ei tp
-öljymäärä hivenen yli 4 litraa => ei tp
-(Shell Helix) öljynlaadussa ei huomauttamista => ei tp
-savutus jatkuu ja jos paljon kaupunkiajoa (vähän maantietä) oireet tod.näk lisääntyvät
-savutuksen syyksi veikattiin turbon toimintaa ... lienee hajoamassa : (
-Nyt ehdotettiin seuraamaan tilannetta (!?)

1. Sain maahantuojalta myös kommentin, josko GM/Garret tulisivat vastaan mikäli turbo menee uusiksi => suostuivat maksamaan puolet osan hinnasta.
Mikä mahtaa olla uuden std Garretin hinta? Mistä kandeis ostaa? Kandeisko ostaa Garrettia lainkaan vai Mitsun turbo tilalle?
Mitä Mitsun 04 turbo maksaa ja mitä sellaisen asentaminen vaatii modifiointipuolella ... ei mene heittämällä?

2. Mitä haittaa on ajaa "sairaalla" Garretilla? Konerikko vaarana, bensakulutus korkeampi, tehot ei tapissa, ... ?

3. Pitäisikö GM:lta pystyä vaatimaan turbon vaihtamista takuuna ... tämä liittynee SAABin valmistevikaan mikä tuli esiin tammikuussa2005.

4. Onko muuten öljymerkeillä eroja? Mielestäni ei, mutta jos on, mikä sopii parhaiten 9-3siin?

5. Miten ihmeessä savutus alkoi vasta nyt sopivasti huollon jälkeen?
Niin tutun 9-5 2,0t vm 2001 teki aivan saman tempun mutta 60tkm huollossa. Kiitti Garret tästä... :evil:

Kiitollinen vastauksista ja vinkeistä.

BR,
SAAB 9-3 2.0 SE Nordic steg 1 vm02 71tkm
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tuo öljymäärä pikkasen yli normaalin saattaa nostaa öljyjä ulos?
Turbon öljynkulutus selviää sillä kun otat ic:ltä läppäkotelolle menevän putken pois ja tsekkaat sen "voitelun". En tiedä onko sitten mahdolista vuotaa pakopuolella vuotamatta imupuolelle.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
mordai
"Turbo"
Viestit: 254
Liittynyt: La Huhti 17, 2004 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mordai »

Sama vamma selvisi eilen!!! V*TUN GARRET!!! :evil: :evil: :evil:
105tkm mittarissa ja 1200 e menisi tuohon remppaan. Eipä GM tai kukaan muukan tule vastaan kustannuksissa. Tämän lisäksi pitäisi pierasta 700e 110tkm huoltoon! Ei hyvä! :evil: :(
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty :( oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Kannattaa ottaa yhteyttä Procarserviceen niin selviät n. 600-700,- vaihtamalla sen paskan Mitsubishi TDO4:ään(9-5 Aero ja Viggen).

Vielä, kun lähdet käymään JKL:ään sitä vaihtamaan saat sen 110tkm huollonkin PALJON halvemmalla :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

caramba1 kirjoitti:Noniin... alla infoa sekä lisää kysyttävää.


5. Miten ihmeessä savutus alkoi vasta nyt sopivasti huollon jälkeen?
Niin tutun 9-5 2,0t vm 2001 teki aivan saman tempun mutta 60tkm huollossa. Kiitti Garret tästä... :evil:

Kiitollinen vastauksista ja vinkeistä.

BR,
SAAB 9-3 2.0 SE Nordic steg 1 vm02 71tkm
Niin se turbo mullakin taannoin meni samantien huollon jälkeen, en vaan tajua miksi ?
Vastaa Viestiin