Saab 9-3 savuttaminen käynnistettäessä etc.
Saab 9-3 savuttaminen käynnistettäessä etc.
1. Mistä voisi johtua ja mitä lääkkeeksi kun 9-3nen on nyt käynnistettäessä silloin tällöin alkanut pölläyttää sinistä savua?
Liikaa öljyä moottorissa? Turbon stefat kaputt?
Harmittaa kun ei tiedä onko vakavaa vai ei... ja auto on kuitenkin aika tuore (vm2002 ja ajettu 71tkm!!). Oli juuri kalliissa (merkki)märäaikaishuollossa.
Entisen auton kanssa (vm1992 T16) ei ollut tällaisiakaan murheita : (
2. Toinen murhe vielä menneen talven tiimoilta...Kondenssia takakontissa. Nollan molemmin puolin kun meni oli sitten maton alla pellit ja työkalut joko jäässä tai hikisenä vesipisaroista. Kontissa mulla on painava kumimatto olisiko se syynä ettei vararengakaan tila voinut "hengittää"?
Kiitollinen auttavista kommenteista.
Liikaa öljyä moottorissa? Turbon stefat kaputt?
Harmittaa kun ei tiedä onko vakavaa vai ei... ja auto on kuitenkin aika tuore (vm2002 ja ajettu 71tkm!!). Oli juuri kalliissa (merkki)märäaikaishuollossa.
Entisen auton kanssa (vm1992 T16) ei ollut tällaisiakaan murheita : (
2. Toinen murhe vielä menneen talven tiimoilta...Kondenssia takakontissa. Nollan molemmin puolin kun meni oli sitten maton alla pellit ja työkalut joko jäässä tai hikisenä vesipisaroista. Kontissa mulla on painava kumimatto olisiko se syynä ettei vararengakaan tila voinut "hengittää"?
Kiitollinen auttavista kommenteista.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Re: Saab 9-3 savuttaminen käynnistettäessä etc.
Mulla on saabin oma kumimatto eikä moista ongelmaa ole, liekö sitten niin harvacaramba1 kirjoitti:
2. Toinen murhe vielä menneen talven tiimoilta...Kondenssia takakontissa. Nollan molemmin puolin kun meni oli sitten maton alla pellit ja työkalut joko jäässä tai hikisenä vesipisaroista. Kontissa mulla on painava kumimatto olisiko se syynä ettei vararengakaan tila voinut "hengittää"?
Kiitollinen auttavista kommenteista.

Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
-
- "Turbo"
- Viestit: 262
- Liittynyt: To Huhti 15, 2004 11:33
- Paikkakunta: Vahto
Re: Saab 9-3 savuttaminen käynnistettäessä etc.
Vaikuttaa turbo-vialta tuo savutus... Mulla 93 vm-01 56tkm ja pöläytteli sinistä savua käynnistäessä, turbo meni vaihtoon ja ongelma poistui. Täyden hinnan meinasivat ottaa turbosta & työstä, mutta kun tarpeeksi metelöin turbo meni takuuseen. Noilla kilometreillä olis kyllä pitänyt mennä koko homma takuun piikkiin...(1.om, täydellinen huoltokirja, jne)! Valitin savuttelusta jo 44tkm:n kohdalla, mutta vastattiin vaan että seuraa tilannetta
Onkos kellään tietoa onko turbojen paukkuminen tyyppivika & olisko kuulunut takuuseen koko homma. Hintaa meni työstäkin ja "tarvikkeistakin" yli 400e!!!

93 2.0T SE -01 (2000-2017)
900i 16 -89 (1994-2000)
900i 16 -89 (1994-2000)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 798
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Saab 9-3 savuttaminen käynnistettäessä etc.
Kaverilla on 9-3 Turbo 150 hv vm -02 tai -03, ajettu alle 80 tkm ja juuri kertoi, että sinistä heittää putkesta. Oli ottanut yhteyttä Länsi-Autoon ja turbon hajoamisesta olivat veikanneet.ysikolmonen kirjoitti:Onkos kellään tietoa onko turbojen paukkuminen tyyppivika & olisko kuulunut takuuseen koko homma.

Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: Saab 9-3 savuttaminen käynnistettäessä etc.
Varsinkin -01 vuosimalleista noita on mennyt . Itselläni meni entisestä 9-3 -01.stä turbo 50tkm / 1v kohdalla. Täsmälleen samat oireet. Silloin kuulin että garretilta oli lipsahtanut valuvikaisia yksilöitä Saabiin ja Bemariin. Yleensä halkeaa sisältä imu ja pakopesän välistäysikolmonen kirjoitti:Vaikuttaa turbo-vialta tuo savutus... Mulla 93 vm-01 56tkm ja pöläytteli sinistä savua käynnistäessä, turbo meni vaihtoon ja ongelma poistui. Täyden hinnan meinasivat ottaa turbosta & työstä, mutta kun tarpeeksi metelöin turbo meni takuuseen. Noilla kilometreillä olis kyllä pitänyt mennä koko homma takuun piikkiin...(1.om, täydellinen huoltokirja, jne)! Valitin savuttelusta jo 44tkm:n kohdalla, mutta vastattiin vaan että seuraa tilannettaOnkos kellään tietoa onko turbojen paukkuminen tyyppivika & olisko kuulunut takuuseen koko homma. Hintaa meni työstäkin ja "tarvikkeistakin" yli 400e!!!
Mulla liittyi siniset pölläykset tuohon huohotusongelmaan. Tuossa oheisessa topicissa siitä kirjoitinkin:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... kammion%2A
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... kammion%2A
Noniin... alla infoa sekä lisää kysyttävää.
Auto kävi nyt tarkistettavana merkkihuollossa, tässä tulos:
-venttiilikoppa ja kansi auki, huohotussysteemi oli puhdas => ei tp
-öljymäärä hivenen yli 4 litraa => ei tp
-(Shell Helix) öljynlaadussa ei huomauttamista => ei tp
-savutus jatkuu ja jos paljon kaupunkiajoa (vähän maantietä) oireet tod.näk lisääntyvät
-savutuksen syyksi veikattiin turbon toimintaa ... lienee hajoamassa : (
-Nyt ehdotettiin seuraamaan tilannetta (!?)
1. Sain maahantuojalta myös kommentin, josko GM/Garret tulisivat vastaan mikäli turbo menee uusiksi => suostuivat maksamaan puolet osan hinnasta.
Mikä mahtaa olla uuden std Garretin hinta? Mistä kandeis ostaa? Kandeisko ostaa Garrettia lainkaan vai Mitsun turbo tilalle?
Mitä Mitsun 04 turbo maksaa ja mitä sellaisen asentaminen vaatii modifiointipuolella ... ei mene heittämällä?
2. Mitä haittaa on ajaa "sairaalla" Garretilla? Konerikko vaarana, bensakulutus korkeampi, tehot ei tapissa, ... ?
3. Pitäisikö GM:lta pystyä vaatimaan turbon vaihtamista takuuna ... tämä liittynee SAABin valmistevikaan mikä tuli esiin tammikuussa2005.
4. Onko muuten öljymerkeillä eroja? Mielestäni ei, mutta jos on, mikä sopii parhaiten 9-3siin?
5. Miten ihmeessä savutus alkoi vasta nyt sopivasti huollon jälkeen?
Niin tutun 9-5 2,0t vm 2001 teki aivan saman tempun mutta 60tkm huollossa. Kiitti Garret tästä...
Kiitollinen vastauksista ja vinkeistä.
BR,
SAAB 9-3 2.0 SE Nordic steg 1 vm02 71tkm
Auto kävi nyt tarkistettavana merkkihuollossa, tässä tulos:
-venttiilikoppa ja kansi auki, huohotussysteemi oli puhdas => ei tp
-öljymäärä hivenen yli 4 litraa => ei tp
-(Shell Helix) öljynlaadussa ei huomauttamista => ei tp
-savutus jatkuu ja jos paljon kaupunkiajoa (vähän maantietä) oireet tod.näk lisääntyvät
-savutuksen syyksi veikattiin turbon toimintaa ... lienee hajoamassa : (
-Nyt ehdotettiin seuraamaan tilannetta (!?)
1. Sain maahantuojalta myös kommentin, josko GM/Garret tulisivat vastaan mikäli turbo menee uusiksi => suostuivat maksamaan puolet osan hinnasta.
Mikä mahtaa olla uuden std Garretin hinta? Mistä kandeis ostaa? Kandeisko ostaa Garrettia lainkaan vai Mitsun turbo tilalle?
Mitä Mitsun 04 turbo maksaa ja mitä sellaisen asentaminen vaatii modifiointipuolella ... ei mene heittämällä?
2. Mitä haittaa on ajaa "sairaalla" Garretilla? Konerikko vaarana, bensakulutus korkeampi, tehot ei tapissa, ... ?
3. Pitäisikö GM:lta pystyä vaatimaan turbon vaihtamista takuuna ... tämä liittynee SAABin valmistevikaan mikä tuli esiin tammikuussa2005.
4. Onko muuten öljymerkeillä eroja? Mielestäni ei, mutta jos on, mikä sopii parhaiten 9-3siin?
5. Miten ihmeessä savutus alkoi vasta nyt sopivasti huollon jälkeen?
Niin tutun 9-5 2,0t vm 2001 teki aivan saman tempun mutta 60tkm huollossa. Kiitti Garret tästä...

Kiitollinen vastauksista ja vinkeistä.
BR,
SAAB 9-3 2.0 SE Nordic steg 1 vm02 71tkm
Tuo öljymäärä pikkasen yli normaalin saattaa nostaa öljyjä ulos?
Turbon öljynkulutus selviää sillä kun otat ic:ltä läppäkotelolle menevän putken pois ja tsekkaat sen "voitelun". En tiedä onko sitten mahdolista vuotaa pakopuolella vuotamatta imupuolelle.
Turbon öljynkulutus selviää sillä kun otat ic:ltä läppäkotelolle menevän putken pois ja tsekkaat sen "voitelun". En tiedä onko sitten mahdolista vuotaa pakopuolella vuotamatta imupuolelle.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Sama vamma selvisi eilen!!! V*TUN GARRET!!! :evil: :evil: :evil:
105tkm mittarissa ja 1200 e menisi tuohon remppaan. Eipä GM tai kukaan muukan tule vastaan kustannuksissa. Tämän lisäksi pitäisi pierasta 700e 110tkm huoltoon! Ei hyvä! :evil: :(
105tkm mittarissa ja 1200 e menisi tuohon remppaan. Eipä GM tai kukaan muukan tule vastaan kustannuksissa. Tämän lisäksi pitäisi pierasta 700e 110tkm huoltoon! Ei hyvä! :evil: :(
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty
oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04

Niin se turbo mullakin taannoin meni samantien huollon jälkeen, en vaan tajua miksi ?caramba1 kirjoitti:Noniin... alla infoa sekä lisää kysyttävää.
5. Miten ihmeessä savutus alkoi vasta nyt sopivasti huollon jälkeen?
Niin tutun 9-5 2,0t vm 2001 teki aivan saman tempun mutta 60tkm huollossa. Kiitti Garret tästä...![]()
Kiitollinen vastauksista ja vinkeistä.
BR,
SAAB 9-3 2.0 SE Nordic steg 1 vm02 71tkm