Kauhukuvia (K-30)

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eli meinaat että vika olisi sittenkin niissä männissä, vuotavat liikaa ohitse? Sittenhän tuo olisi helppo korjata, uudet männät vaan tilalle konetta irrottamatta :)
Eikös tuo ohivirtaus pitäisi ilmetä mittaamalla?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

ng900aero kirjoitti:Eli meinaat että vika olisi sittenkin niissä männissä, vuotavat liikaa ohitse? Sittenhän tuo olisi helppo korjata, uudet männät vaan tilalle konetta irrottamatta :)
Eikös tuo ohivirtaus pitäisi ilmetä mittaamalla?
No jotenkin tuo tosiaan näyttäisi palojätteen aikaansaannoksilta. Toissapäivänä vaihdoin öljyt ja ne olivat ihan ok kunnossa. Mustaa kuin mörön paska, mutta haisivat mukavan "kisaisilta", bensan/palaneen käryä en haistanut.


Tuo ohivirtausmittaus pitäisi ilmetä mittaamalla. Kaikki koneethan vuotavat mäntien/renkaiden ohi, jotkin enemmän ja jotkin vähemmän. Ohivirtaus muistaakseni ilmaistaan prosenttilukuna ja mittausvehje on tosiaan hiukan erikoinen. Pitäisiköhän ottaa asiaksi ja käydä myös mittauksella jos ei ole hirmu tyyristä.
Mittauksia suorittavat jannut osaavat varmaankin jo lukemista ja ajokilometreistä sanoa onko paikat liika väljät tai onko jotain rikki....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Lyön nyt äkkiä tuon nippuun, melkein meinasi unohtua öljyjäähdyttimen puhdistus :oops: Ei viitsi ruveta tekemään yhtäaikaa kahta koneremonttia :?
Henkisesti valmistaudun kuitenkin vaihtamaan tuohon b204:n männät ja öljypohjan, noilla eväillä luulisin että olisi mahdollista jättää koko öljyloukko pois, ei pitäisi tulla enää kummempia kampikammiopaineita.

Joitain vuosia sitten käytin Porschen koneen niputtamiseen jotain Locktiten liimaa joka kesti kuumuutta ja oli tosi pätevää ainetta, se oli väriltään vihreätä, mutta en löytänyt kyseistä tuotetta enää tuoteluettelosta, olisiko korvattu uudemmalla?

Edit: Saabin varaosatiskillä muistelivat sen Saab-liimankin olevan Locktiten valmistamaa, osaisiko joku vahvistaa tiedon, on tuo öljypohjan irrotus ja takaisinlaitto senverran epämukavaa puuhaa että saisi pitääkin??
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

ng900aero kirjoitti:Henkisesti valmistaudun kuitenkin vaihtamaan tuohon b204:n männät ja öljypohjan, noilla eväillä luulisin että olisi mahdollista jättää koko öljyloukko pois, ei pitäisi tulla enää kummempia kampikammiopaineita.
Joo'o.... Pidä ajantasalla jos meinaat panna hösseliksi. Paljonkohan tuohon huohotus ja puhallusongelmaan on männänrenkaiden pikeytymisellä ja kiinni juuttumisella. Luulisi sen mömmön tekevän pahojaan sielläkin. Taas tuli yksi mittauskohde mieleen,ohivuoto ennen ja jälkeen forte käsittelyn.... :lol:


ng900aero kirjoitti:Edit: Saabin varaosatiskillä muistelivat sen Saab-liimankin olevan Locktiten valmistamaa, osaisiko joku vahvistaa tiedon, on tuo öljypohjan irrotus ja takaisinlaitto senverran epämukavaa puuhaa että saisi pitääkin??
Itse oon käyttänyt Loctiten 5900 tasotiivistelimaa mm. satkun laatikon ja lohkon tiivistämiseen. Hyvin on pitänyt tähän asti ainakin.
Liima on tarkoitettu tuoteselosteen mukaan juurikin jäykkien osakokoonpanojen tiivistämiseen. Sekä koneistamattomille, että koneistetuille pinnoille.
Vaikka purkissa ei sanotakkaan, niin tavara kestää myös kuumuutta aika tajuttomia lukemia hiiltymättä. Kaveri käyttää piikkisen rr suzukin pakokaasun lämpöanturin ja pakokäyrän holkin tiivistämiseen samaa tavaraa. Palaahan se siinä ja aikansa käryää, mutta liitokset ovat tiiviitä ja joustavia. Lämpöjähän kakstahtisessa lienee hyvän matkaa 800 astetta luistin ollessa katossa.....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kiitokset neuvoista, se aikanaan käyttämäni tasotiivisteliima oli aiempaa versiota, poistui valikoimasta jokunen vuosi sitten.. laitan tuota ehdottamaasi liimaa, silloin kun sitä konetta kasasin niin kehuivat noita Locktiten tuotteita parhaiksi. Raportoin tottaki jos ja kun alan tuota konetta kunnostamaan, näyttää nyt kuitenkin senverran ehjältä ettei viitsi purkaa, on jo nytkin kaikki paikat täynnä tonnarin koneenosia :)
Parempi harjoitella ensin tontun koneella :D
Ostin tuohon edullisesti reilun 100tkm ajetun mäntäsarjan b204-konesta, käsittääkseni menevät sinne heittämällä, hoonautan sylinterit ja mäntiin uudet renkaat ynnä alakertaan uudet laakerit ja se öljypohja ja se taitaisi olla siinä, alle 500 euron taitaisi päästä jos kannelle ei tarvitse tehdä suuriakaan remontteja, täytyy se sitten aikanaan viedä tutkittavaksi.

Kone kävi kyllä niin uskomattoman nätisti etten jaksa uskoa että vikaa on muualla kuin korkeintaan männänrenkaissa.
Pesen koneen tosiaan pariin otteeseen sillä Fortea voimakkaammalla pesuaineella, ja senkin jälkeen vaihdan öljyt pariin kertaan, Bilteman tms täyssynteettiset saavat toimia puhdistus/pesuöljyinä. Jos tuolla pääsisi syksyyn asti niin pimeinä talvi-iltoina tuon voisi sitten nikkaroida uusiksi.
Sinänsä on mielenkiintoista ettei tuo mielstäni pölläytellyt yhtään, toisn oli ajossa vain muutaman tkm Suomessa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Näkeekös puristuspainemittarilla mitään oleellista tuon tiiviydestä? Entäs paljonko tuossa tulisi olla paineita uutena, yli 11bar?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Päivitin muutamia kuvia tuonne sivulle, vierekkäin ovat 230tkm ajetun 9-5:n ja 240tkm ajetun tonnarin venakopat, ja pitää huomioida että tonnari on 5 vuotta vanhempi :)
Kuvat epäonnistuivat, se myönnettäköön mutten enää saa uusiakaan otettua kun koppa on puhdistettu, kuten sihdit ym.
Öljysihti oli tukossa kuten näkyy, ja öljypohjassa näkyy vielä osa töryistä, törkyä sai ottaa pohjalta pois pari kourallista ;)

Edit: on tuo öljypohja kyllä luvattoman pienikokoinen, täytyy vielä harkita sen b204:n pohjan istuttamista tuohon.
Jos en sitä nyt tee niin ensiavuksi ainakin nostan öljysihtiä vähintään 2cm ylöspäin, nyt makaa lähes kiinni öljypohjassa, alle sentti tilaa välissä = imee kaikki epäpuhtaudet sihtiin kun tarkoitus olisi että jäävät pohjalle josta tulevat propun kautta ulos :evil:
Onko tuon koneen suunnittelijoilla sähköpostiosoitteita, olisi muutama valittu sana sanottavana :?: :evil:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Sakelle:

Tonnarin nippa on laitettu koppaan ja harmikeletku on vedettu öljyloukulle. Nyt valoisaan aikaan ei aina ehdi olla päätteen ääressä, huomenna yritän katsoa venttiilikopan sisään.
Olisi kyllä mielenkiintoista mitata ohivuodot, 204tkm ajettuna ottaa vielä 6000 kierrosta vitosella
:oops:
96 M75 i12 5-speed ;)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ansis kirjoitti:Sakelle:

Tonnarin nippa on laitettu koppaan ja harmikeletku on vedettu öljyloukulle. Nyt valoisaan aikaan ei aina ehdi olla päätteen ääressä, huomenna yritän katsoa venttiilikopan sisään.
Olisi kyllä mielenkiintoista mitata ohivuodot, 204tkm ajettuna ottaa vielä 6000 kierrosta vitosella
:oops:
Ok, tuskin kuitenkaan nipalla helpottanee, tuossa konetyypissä on jotain pielessä ja pahasti, avaudun aiheesta huomenna lisää, nyt ZZZ
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
saab900turbo
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 22:36
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja saab900turbo »

Availimpa tossa eilen omasta 9-5 venakopan, kun olin öljyjä vaihtamassa. odottelin jo kauhaulla että minkälainen kerros karstaa siellä on :?: .
muta ei mitään ihan puti puhdas 8) ja autolla ajettu vasta 315tkm. Missä lienee sitten ero, kun joihinki sitä kertyy :roll:
Jarru on vauhdin surma!
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

saab900turbo kirjoitti:Availimpa tossa eilen omasta 9-5 venakopan, kun olin öljyjä vaihtamassa. odottelin jo kauhaulla että minkälainen kerros karstaa siellä on :?: .
muta ei mitään ihan puti puhdas 8) ja autolla ajettu vasta 315tkm. Missä lienee sitten ero, kun joihinki sitä kertyy :roll:


Olivatko paikat värjääntyneet semmoisiksi ruskeiksi. Silleen että metalli kultaa läpi. Mitä öljyjä olet käyttänyt ja millaisella vaihtovälillä.
Onko alkuperäinen suomiauto...?
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No niin, lisää kuvia päivitetty tuonne msn:n sivuille.
Koska ette kuitenkaan viitsi vaivautua etsimään nin laitetaan linkit :D :
http://groups.msn.com/Saabisti74/shoebox.msnw?Page=4
http://groups.msn.com/Saabisti74/shoebox.msnw?Page=5
http://groups.msn.com/Saabisti74/shoebox.msnw?Page=6

Kuvissa mm. öljysihti ennen ja jälkeen puhdistuksen (ei vieläkään kunnolla puhdas), öljypohja lähes puhtaana (sisäkulmat täytyy vielä jynssätä), ja venakoppa vasta kevyesti puhdistettuna (hinkkaan sen pata-patalla tänään puhtaaksi.
Lisäksi näkyy nokat juuri irroituksen jälkeen, ja ne oli jo moneen ottteeseen pesty päältäpäin, tuota liejua joka paikassa, siltikin nokat, pukit ja painimet täysin virheetttömät, napsin kuvia niistä putsauksen jälkeenkin.
Konetta kuuraan tänä iltana vielä paljon lisää, apuna on pullollinen bensaa, hammasharja, pata-pataa, taltta, ruuvimeisseli ja valtava kasa riepuja.
Öljynjäähdytin on jo putsattu, samoin öljypumppu ja letkut, lohkon sisältä löytyi vielä yksi sopukka jossa tuota mönjää piileksi, eli putsiin uudestaan.

Päältäpäin konetta ei ole vielä huolellisesti puhdistettu.

KUN joudutte tekemään saman homman niin metodi on seuraava: ensin kouralla pois isoimmat mönjät, sitten liuotusta ja puutikulla rapsien pienempiä ja lopuksi bensalla liuottaen ei-kiinteätä ainetta, ja pata-patalla lähtee se kiinnipalanut öljykerros irti.

Kun vertailin b204:n öljypohjaa tuohon niin saattaisi se sopiakin, korkeintaan ottaa kiinni apurunkoon, mutta siinä tapauksessa saa laikka pyöriä ja teen sille tilaa, apurunkoa on helppo vahvistaa altapäin vaikka kuinka vahvalla palkilla. Tuo öljypohja on kyllä luvattoman pieni ja onneton :evil:
Mahtaisiko tuohon sopia b204:n öljypumppu, kuulemma se on suurempitehoinen?

Löytyisikö mistään kuvia tuon lohkon rakenteesta jotta voisi verrata b204:ään tai b234:ään?

Jokin on tuon suunnittelussa mennyt poskelleen, ovat huomanneet että huohotusilman mukana tulee öljyä ja senvuoksi kehittivät hätäpäissään tuon kammottavan öljyloukko-systeemin ensiavuksi.

En usko että kyse on ohivuodosta, sehän pitäisi näkyä päästöarvoissa, öljynkulutuksessa, koneen käytöksessä (laiska ja huonosti lähtisi käyntiin jne). Eikös nuo ole Mahlen valmistamat takomännät, luulisi että Saab olisi vaatinut mäntävalmistajalta miljardikorvaukset jos vika niissä olisi?

Jaa-a, kun tietäisi mitä tuolle tekisi, ehkä isompi öljypohja, tonnarin venttiilikoppa (sopii heittämällä paikalleen ja pääsee eroon siitä äklöstä ecopower-tekstistä :) ) ja parempi öljypumppu.. luulisi noiden jo jotain tekevän??
Joka tapauksessa tuon öljytilavuus on riittämätön ja muutenkin öljypohja on liian ahdas, ja tuo sihti on aivan liian alhaalla!
Vaatikaa takuuhuollon yhteydessä että öljysihtiä nostetaan vähintään 2cm ylöspäin, ettei se pääse imemään kaikista likaisinta öljyä pohjasta. Sen nostaminen ei ole vaikea homma, putkea taitetaan niin että sihdin alle saa esim. holkit.

Kommentoikaa nyt vähän aihetta, en jaksa ihan monologiakaan tästä käydä, eikö joukossa ole ketään insinöörimiestä joka ykskaks selittäisi/laskisi tuon huohotusmäärän tms, jotta saataisiin hommaan vähemmän maallikkomainen lähestymistapa ? :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
saab900turbo
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 22:36
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja saab900turbo »

e0000333 kirjoitti:
saab900turbo kirjoitti:Availimpa tossa eilen omasta 9-5 venakopan, kun olin öljyjä vaihtamassa. odottelin jo kauhaulla että minkälainen kerros karstaa siellä on :?: .
muta ei mitään ihan puti puhdas 8) ja autolla ajettu vasta 315tkm. Missä lienee sitten ero, kun joihinki sitä kertyy :roll:


Olivatko paikat värjääntyneet semmoisiksi ruskeiksi. Silleen että metalli kultaa läpi. Mitä öljyjä olet käyttänyt ja millaisella vaihtovälillä.
Onko alkuperäinen suomiauto...?
Kyllä paikat oli värjääntyneet "ruskehtavan" kuultaviksi. Autossa on käytetty rally formulaa tai TXT. Öljyn vaihtoväli ollut 10tkm. Autolla on ajettu pitkää matka-ajoa eikä moottorista kuulu mitään ylimääräisiä ääniä. Minkälaista ajoa on noilla peleillä ruuvattu missä on karstaa kertynyt :idea:
Jarru on vauhdin surma!
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

saab900turbo kirjoitti:Kyllä paikat oli värjääntyneet "ruskehtavan" kuultaviksi. Autossa on käytetty rally formulaa tai TXT. Öljyn vaihtoväli ollut 10tkm. Autolla on ajettu pitkää matka-ajoa eikä moottorista kuulu mitään ylimääräisiä ääniä. Minkälaista ajoa on noilla peleillä ruuvattu missä on karstaa kertynyt :idea:

Jees, no tuo värjääntyminen taitaa olla ihan asiaan kuuluvaa käyttövehkeissä. Itsellänikin kansi ja nokkaakselin rattaat ottaneet väriä öljystä. Ainut mikä mietityttää niin venttiilikopan sisäpinnassa ketjun päällä jonkin verran kovaa ihan rehellistä karstaa. Joko joskus on ajettu huolto hiukan pitkäksi ja öljyn ominaisuudet ovat loppuneet tai sitten kone on käynyt joskus autobaanalla hiukan kuumana.... :lol:

Tämä on kuitenkin semmoinen hyvä tietää tyyppinen asia ja luulisi tuon pysähtyvän pienentämällä öljynvaihtoväliä ja nappaamalla venttiilinkoppa silloin tällöin käteen ja seuraamalla sielläkin kökköjen kehittymistä.

Itselläni ei mitään hirveää karsta ongelmaa siis ole, mutta olen ajanut noin 15 000 kilsaa työ yms. sekalaista ajoa. Työmatka 18 km suuntaansa. Molemmat suunnat lämppärin päästä talvella ja kylmillä keleillä.
Lämmityskin varmasti pienentää ohipuhallusta, kun öljy roiskuu heti sylinteriputkiin tiivisteeksi....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tuo värjääntyminen on tosiaankin normaalia ja johtuu mm. alumiinin huokoisuudesta. Huolestuttavaksi asia muodostuu vasta sitten jos pintoihin on palanut sellainen öljykarstakerros, se kun irtilähtiessään on aika kovaa ainetta ja kulkeutuu öljysihtiin ynnä muihin ahtaisiin paikkoihin.
Kaikki epäpuhtaudet kannattaa joka tapauksessa puhdistaa huolella kopan avaamisen yhteydessä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin