Tulipa sitten haettua hylsy katsastuksesta. Kaikki muu oli hienosti kunnossa mutta päästöistä pomppasi Nyt lähinnä tarvitsisi vinkin tapaista mitä tuolle kapistukselle olisi tehtävä... Seuraavanlaista tulosta pukkasi:
Eli HC- ja CO-arvoissa ylitettiin rajat. Eipä ole ennen tarvinut uhrata ajatustakaan päästöille mutta näköjään tuli sekin nyt sitten vastaan. Eli nyt potentiaalisia syypäitä saasteelle kaivattaisiin Auton mallihan näkyy tuossa alapuolella.
Onko tyhjäkäynti tasainen? Jos seilaa, niin syypää on melko varmasti väsähtänyt lambda-anturi. Ilmanputsari, tulpat ja muut sytkäosat on myös hyvä tarkastaa jos HC on korkealla ja ovat halpoja uusia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Joo samantapaista tulosta oli minulla. Check Engine- valo tosin paloi minulla jatkuvasti ja koodien luku paljasti syyksi juurikin Lambda- anturin. Tyhjäkäynti pikkuisen seilasi kuten jcarslon mainitsi. Halvalla Biltema- anturilla siitä selvisi.
Entä tiedä sitten miten pamahtanut katalysaattori vaikuttaa noihin päästöarvoihin..?
Tyhjäkäynti on kyllä täysin tasainen eikä tuo ole CE-valoakaan näyttänyt puoleentoista vuoteen. Tulpat ja putsarin ajattelin myös vaihtaa. Kuinkahan tuo 2.1 on muuten tarkka noiden platinakärkisten tulppien kanssa? Edellinen omistaja on huoltovihkosen mukaan käyttänyt edullisempiakin tulppia eikä nuo nykyisetkään platinatulpat ole .
Mitähän muita mahdollisia päästöihin vaikuttavia kohteita on ja miten niitä voi tarkistella/karsia ettei tarvi koeluontoisesti alkaa kattia yms ei-niin-halpaa osaa vaihtelemaan...
Jos on vanhat öljyt niin ne vaihtoon ennen katsastusta.
Niin ja tulpat ja lamda anturi , jakajan kansi,pyöriä ja johdot vaihtoon tai tarkastus.
Sitten katti kuumaksi ennen katsastusta.
Siinä taitaa olla ne helpoimat konstit,pienestähän sulla on kiinni että kelpaa.
Siinähän nuo osat tulivatkin jo, ja ei tarvitse olla platinatulpat. Kunhan muuten vain ovat toimivat. Lambda ei ole kallis sekään, mutta senkin toiminnan voi mitata yleismittarilla sen signaalipiuhoista. Jos jännite (0-1V) vaihtelee nopeahkosti (kerran sekunnissa luokkaa), niin eiköhän se ole kunnossa.
Minulla saattaa jäädä pian ylimääräiseksi vakiokatalysaattori jonka pitäisi olla toimiva, joten jos on niin huono tuuri että jää siitä kiinni niin voin lainata ilmaiseksi katsastukseen/luopua edullisesti lopullisesti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Iskariot kirjoitti:Tyhjäkäynti on kyllä täysin tasainen eikä tuo ole CE-valoakaan näyttänyt puoleentoista vuoteen. Tulpat ja putsarin ajattelin myös vaihtaa. Kuinkahan tuo 2.1 on muuten tarkka noiden platinakärkisten tulppien kanssa? Edellinen omistaja on huoltovihkosen mukaan käyttänyt edullisempiakin tulppia eikä nuo nykyisetkään platinatulpat ole .
Mitähän muita mahdollisia päästöihin vaikuttavia kohteita on ja miten niitä voi tarkistella/karsia ettei tarvi koeluontoisesti alkaa kattia yms ei-niin-halpaa osaa vaihtelemaan...
Tossa 2.1 koneessa tuntuu aina olevan sen verran väljät männät että päästljen kanssa on tiukkaan ninim: HC: 97 kun 100 raja . Tulpat ja sytkähilut kuntoon, öljynvaihto ja sit kone tyyliin putki ja lohko punasena leimalle, sillä se menee.
Noilla öljyillä ei ole ajettu vielä edes tuota 3000km joten saavat olla.
Mitäs edullisia päästömittauspaikkoja täälä Oulun seudulla on? Jos sitä jossakin vaiheessa koettaisi mittauttaa (tai vaikka monesti ). Toki pitää ensin jottain kehitellä tuohon.
Äärimmäisen hädän tullen saa päästöjä pienennettyä runsaalla annostuksella jäänestoa bensan sekaan, joku 30% seos tiputtaa todella merkittävästi päästöjä mutta sillä ei pidä polkea yhtään(riski moottorivaurioon) ja heti leiman jälkeen tankki täuteen korkeaoktaanista.
Jepjee. Satku sai leiman ja kylläpä sitä selvisikin vähällä
Ilmansuodattimen vaihdoin uuteen (ed. ehti olla reilusti alle vuoden) ja sitten hieman kenkää autolle ja mittauttamaan. Aika kauan kyllä sai katastusinssi saappiriepua huuattaa ennenkuin oli tyytyväinen. Jotenki tuntui ihan ottavan asiakseen auton polkemisen arvojen sisään:
Ilmeisesti jokin reikä putkessa sotki tällä kertaa lambda- ja O2-arvoja mutta aivampa tuolle nyt on sama.
Kiitokset vinkeistä vastanneille ja jcarlsonille kattitarjouksesta, onneksi siihen ei vielä tarvinnut tarttua
Nyt ei muuta kuin kovaa ajoa...
Viimeksi muokannut Iskariot, Ma Touko 23, 2005 15:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Myrkky kirjoitti:Äärimmäisen hädän tullen saa päästöjä pienennettyä runsaalla annostuksella jäänestoa bensan sekaan, joku 30% seos tiputtaa todella merkittävästi päästöjä mutta sillä ei pidä polkea yhtään(riski moottorivaurioon) ja heti leiman jälkeen tankki täuteen korkeaoktaanista.
Onko sillä muuten merkitystä arvoihin, onko tankissa 95E:tä vai 98E:tä?
Myrkky kirjoitti:Äärimmäisen hädän tullen saa päästöjä pienennettyä runsaalla annostuksella jäänestoa bensan sekaan, joku 30% seos tiputtaa todella merkittävästi päästöjä mutta sillä ei pidä polkea yhtään(riski moottorivaurioon) ja heti leiman jälkeen tankki täuteen korkeaoktaanista.
Onko sillä muuten merkitystä arvoihin, onko tankissa 95E:tä vai 98E:tä?
Itseäkin tuo hieman kiinnostaisi. Hylsy tuli 98 tankissa ja nyt oli tavalliseen tapaan 95sta.
Myrkky kirjoitti:Äärimmäisen hädän tullen saa päästöjä pienennettyä runsaalla annostuksella jäänestoa bensan sekaan, joku 30% seos tiputtaa todella merkittävästi päästöjä mutta sillä ei pidä polkea yhtään(riski moottorivaurioon) ja heti leiman jälkeen tankki täuteen korkeaoktaanista.
Onko sillä muuten merkitystä arvoihin, onko tankissa 95E:tä vai 98E:tä?
Itseäkin tuo hieman kiinnostaisi. Hylsy tuli 98 tankissa ja nyt oli tavalliseen tapaan 95sta.
Mullakin oli 98:a tankissa kun tuli hylsy. (Kuvittelin että se auttais ettei tulis hylsyy, mut ei auttanu.) Tosin kyseessä oli kaasutin kone, mutta kumminkin.