Satkun päästöt murheena

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Satkun päästöt murheena

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Tulipa sitten haettua hylsy katsastuksesta. Kaikki muu oli hienosti kunnossa mutta päästöistä pomppasi :( Nyt lähinnä tarvitsisi vinkin tapaista mitä tuolle kapistukselle olisi tehtävä... Seuraavanlaista tulosta pukkasi:

tyhjäk./2000rpm
CO: 0.22/0.35%
HC: 153 /104ppm
lambda: 0.99
CO2: 15.60/15.80%
O2: 0.59/0.21%

Eli HC- ja CO-arvoissa ylitettiin rajat. Eipä ole ennen tarvinut uhrata ajatustakaan päästöille mutta näköjään tuli sekin nyt sitten vastaan. Eli nyt potentiaalisia syypäitä saasteelle kaivattaisiin :roll: Auton mallihan näkyy tuossa alapuolella.
#2029 Kari Kutuniva
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Onko tyhjäkäynti tasainen? Jos seilaa, niin syypää on melko varmasti väsähtänyt lambda-anturi. Ilmanputsari, tulpat ja muut sytkäosat on myös hyvä tarkastaa jos HC on korkealla ja ovat halpoja uusia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
saabster
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: To Loka 14, 2004 07:38

Viesti Kirjoittaja saabster »

Joo samantapaista tulosta oli minulla. Check Engine- valo tosin paloi minulla jatkuvasti ja koodien luku paljasti syyksi juurikin Lambda- anturin. Tyhjäkäynti pikkuisen seilasi kuten jcarslon mainitsi. Halvalla Biltema- anturilla siitä selvisi.

Entä tiedä sitten miten pamahtanut katalysaattori vaikuttaa noihin päästöarvoihin..?
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Tyhjäkäynti on kyllä täysin tasainen eikä tuo ole CE-valoakaan näyttänyt puoleentoista vuoteen. Tulpat ja putsarin ajattelin myös vaihtaa. Kuinkahan tuo 2.1 on muuten tarkka noiden platinakärkisten tulppien kanssa? Edellinen omistaja on huoltovihkosen mukaan käyttänyt edullisempiakin tulppia eikä nuo nykyisetkään platinatulpat ole :oops: .

Mitähän muita mahdollisia päästöihin vaikuttavia kohteita on ja miten niitä voi tarkistella/karsia ettei tarvi koeluontoisesti alkaa kattia yms ei-niin-halpaa osaa vaihtelemaan...
#2029 Kari Kutuniva
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

öljyt

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Jos on vanhat öljyt niin ne vaihtoon ennen katsastusta.

Niin ja tulpat ja lamda anturi , jakajan kansi,pyöriä ja johdot vaihtoon tai tarkastus.
Sitten katti kuumaksi ennen katsastusta.
Siinä taitaa olla ne helpoimat konstit,pienestähän sulla on kiinni että kelpaa.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Siinähän nuo osat tulivatkin jo, ja ei tarvitse olla platinatulpat. Kunhan muuten vain ovat toimivat. Lambda ei ole kallis sekään, mutta senkin toiminnan voi mitata yleismittarilla sen signaalipiuhoista. Jos jännite (0-1V) vaihtelee nopeahkosti (kerran sekunnissa luokkaa), niin eiköhän se ole kunnossa.

Minulla saattaa jäädä pian ylimääräiseksi vakiokatalysaattori jonka pitäisi olla toimiva, joten jos on niin huono tuuri että jää siitä kiinni niin voin lainata ilmaiseksi katsastukseen/luopua edullisesti lopullisesti. ;)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TVS
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: La Helmi 21, 2004 20:32
Paikkakunta: Mänttä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVS »

Iskariot kirjoitti:Tyhjäkäynti on kyllä täysin tasainen eikä tuo ole CE-valoakaan näyttänyt puoleentoista vuoteen. Tulpat ja putsarin ajattelin myös vaihtaa. Kuinkahan tuo 2.1 on muuten tarkka noiden platinakärkisten tulppien kanssa? Edellinen omistaja on huoltovihkosen mukaan käyttänyt edullisempiakin tulppia eikä nuo nykyisetkään platinatulpat ole :oops: .

Mitähän muita mahdollisia päästöihin vaikuttavia kohteita on ja miten niitä voi tarkistella/karsia ettei tarvi koeluontoisesti alkaa kattia yms ei-niin-halpaa osaa vaihtelemaan...
Tossa 2.1 koneessa tuntuu aina olevan sen verran väljät männät että päästljen kanssa on tiukkaan ninim: HC: 97 kun 100 raja :lol: . Tulpat ja sytkähilut kuntoon, öljynvaihto ja sit kone tyyliin putki ja lohko punasena leimalle, sillä se menee.
Patarauta on påp.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Alle 3000km ajetuilla öljyllä saa paremmat päästöt, eli öljyt vaihtoon vaan ennen katsaria...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Noilla öljyillä ei ole ajettu vielä edes tuota 3000km joten saavat olla.
Mitäs edullisia päästömittauspaikkoja täälä Oulun seudulla on? Jos sitä jossakin vaiheessa koettaisi mittauttaa (tai vaikka monesti :roll:). Toki pitää ensin jottain kehitellä tuohon.
#2029 Kari Kutuniva
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Äärimmäisen hädän tullen saa päästöjä pienennettyä runsaalla annostuksella jäänestoa bensan sekaan, joku 30% seos tiputtaa todella merkittävästi päästöjä mutta sillä ei pidä polkea yhtään(riski moottorivaurioon) ja heti leiman jälkeen tankki täuteen korkeaoktaanista.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Jepjee. Satku sai leiman ja kylläpä sitä selvisikin vähällä 8O
Ilmansuodattimen vaihdoin uuteen (ed. ehti olla reilusti alle vuoden) ja sitten hieman kenkää autolle ja mittauttamaan. Aika kauan kyllä sai katastusinssi saappiriepua huuattaa ennenkuin oli tyytyväinen. Jotenki tuntui ihan ottavan asiakseen auton polkemisen arvojen sisään:

tyhjäk./2000rpm
CO: 0.16 / 0.23 %
HC: 62 / 26 ppm
lambda: 1.02
CO2: 13.20 / 13.70 %
O2: 2.31 / 0.89 %

Ilmeisesti jokin reikä putkessa sotki tällä kertaa lambda- ja O2-arvoja mutta aivampa tuolle nyt on sama.
Kiitokset vinkeistä vastanneille ja jcarlsonille kattitarjouksesta, onneksi siihen ei vielä tarvinnut tarttua :D

Nyt ei muuta kuin kovaa ajoa...
Viimeksi muokannut Iskariot, Ma Touko 23, 2005 15:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2029 Kari Kutuniva
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Myrkky kirjoitti:Äärimmäisen hädän tullen saa päästöjä pienennettyä runsaalla annostuksella jäänestoa bensan sekaan, joku 30% seos tiputtaa todella merkittävästi päästöjä mutta sillä ei pidä polkea yhtään(riski moottorivaurioon) ja heti leiman jälkeen tankki täuteen korkeaoktaanista.
Onko sillä muuten merkitystä arvoihin, onko tankissa 95E:tä vai 98E:tä?
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

saab900c kirjoitti:
Myrkky kirjoitti:Äärimmäisen hädän tullen saa päästöjä pienennettyä runsaalla annostuksella jäänestoa bensan sekaan, joku 30% seos tiputtaa todella merkittävästi päästöjä mutta sillä ei pidä polkea yhtään(riski moottorivaurioon) ja heti leiman jälkeen tankki täuteen korkeaoktaanista.
Onko sillä muuten merkitystä arvoihin, onko tankissa 95E:tä vai 98E:tä?
Itseäkin tuo hieman kiinnostaisi. Hylsy tuli 98 tankissa ja nyt oli tavalliseen tapaan 95sta.
#2029 Kari Kutuniva
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Iskariot kirjoitti:
saab900c kirjoitti:
Myrkky kirjoitti:Äärimmäisen hädän tullen saa päästöjä pienennettyä runsaalla annostuksella jäänestoa bensan sekaan, joku 30% seos tiputtaa todella merkittävästi päästöjä mutta sillä ei pidä polkea yhtään(riski moottorivaurioon) ja heti leiman jälkeen tankki täuteen korkeaoktaanista.
Onko sillä muuten merkitystä arvoihin, onko tankissa 95E:tä vai 98E:tä?
Itseäkin tuo hieman kiinnostaisi. Hylsy tuli 98 tankissa ja nyt oli tavalliseen tapaan 95sta.
Mullakin oli 98:a tankissa kun tuli hylsy. (Kuvittelin että se auttais ettei tulis hylsyy, mut ei auttanu.) Tosin kyseessä oli kaasutin kone, mutta kumminkin.
Vastaa Viestiin