Ainahan noita riittää, ei tarvitse kyntää tai kylvää, vaan niitä sikiää ihan itsekseen. Joskus olen vastaavaan tilanteeseen joutunut. Viisasta on ilmoittaa poliisille, että ottavat kullanmurun ainakin puhutteluun.
Minä koin "pienen" yllärin viime kesänä täällä Jämsässä yhden hullun Honda -kuskin toimesta. Eka kerran tämä älynjättiläinen ajoi suoraan päin kuppasella tummansinisellä Honda Accordillaan, kun olin koiraa ulkoiluttamassa. Kävelin ihan asiallisesti tien vasenta laitaa pientareella ja koira oli lyhyessä narussa. Sitten ihan kohdalla tämä neropatti väisti sen verran, että jäi pari tuumaa meikäläiseen. Eikä varmasti ollut syynä keskellä kulkeminen tai häikäistyminen.
Järjettömin temppu tapahtui siten, että tämä "kaikkien autoilijoiden isä" koukkasi selän takaa kaistaltataan, kun kävelin vastakkaisella puolella tietä eli siis vasemmalla, kuten jalankulkijan tuleekin. Kaveri siis tuli samasta suunnasta mutta ajoi oikeaa kaistaa. Vauhtia kaverilla oli reipas sata ja väliä jäi nafti puolisen metriä. Vaimolle tämä sama hullu Honda -kuski on tehnyt vastaajia kolttosia. Varmaan kaveri haluaa viidyttää vosuaan siinä vieressä pikku kepposillaan. Soitin hyvälle ystävälleni, joka on rikosetsivä ja annoin kaverin auton tiedot. Ottivat kuulemma toverin "hieman" puhutteluun.
Kaverit neuvoivat ottamaan "neljän kilon hienosäätövasaran" mukaan seuraavalla kerralla, kun olen kävelemässä ja oikaista käsi yllättäen juuri kaverin kuppasen Hondan kohdalla. Voi maksaa tuulilasi enemmän kuin moinen rotansyömä leija kokonaisuudessaan kymmenine Wunderbaumeineen.
Varmaan kaverilla on ollut ankea lapsuus, pieni pipo, puiset leikkikalut ja sepeliä hiekkalaatikossa. Ammattiymmärtäjiä varmaan hänelle riittää ja meikäläiselle toruja siitä, että koiran kävelyttäminen maantien laidassa voi ärsyttää jotain yhteiskunnan tukipilaria
Helekutin kuutiopää