"hieman" vaikeuksia öljynvaihdossa
"hieman" vaikeuksia öljynvaihdossa
Maanantaina huolsin -74 99:sin ja heti perään ajattelin vaihtaa vielä öljyt ja suodattimen -90 turbo satkuuni koska löysin mobilin rallyformula kannun ja suodattimen varastosta.meinasin mielessäni että vartin juttuhan tuo kun joutuu odottelemaan vanhojen öljyjen pois laskua.No öljyt pihalle ja suodattimen kimppuun.Vääntöä kädellä ja eipä lähtenyt.Nou proplems,iso ruuvitaltta suodattimen läpi ja vääntöä.MITÄ HELVETTIÄ? Suodattimesta vaan runko ja kuori rupesi vääntymään mutta ei lähde auki!Pakko oli ruveta kelaamaan että tulikos sitä käännettyä kuitenkaan oikeaan suuntaan.No suunta oli oikea mutta suodatin vaan nökötti paikallaan puhkottuna ja rikottuna.rupesi pieni kylmähiki nousemaan että joutuukos tässä nyt hinaus hommiin ja korjaamolle.Ei sentään 2! tunnin ähräyksen jälkeen suodatin oli irti.Työkalu arsenaali oli melkoinen-lähti lopuksi rautakangella johon annoin lekaa perään.
Eli kun suodatin on asennettu niin entinen omistaja on ystävällisesti kiristänyt liian tiukkaan ja jättänyt huulitiivisteen öljyämättä.arvaahan sen sitten...
Eli kun suodatin on asennettu niin entinen omistaja on ystävällisesti kiristänyt liian tiukkaan ja jättänyt huulitiivisteen öljyämättä.arvaahan sen sitten...
Re: "hieman" vaikeuksia öljynvaihdossa
tomaatti kirjoitti:Eli kun suodatin on asennettu niin entinen omistaja on ystävällisesti kiristänyt liian tiukkaan ja jättänyt huulitiivisteen öljyämättä.arvaahan sen sitten...
Joo satkussa on kyllä aika ikävässä paikasa se suodatin. Öljynlauhduttimen putket ja muuta vielä lisämausteena siinä samassa paikassa.
Käsinkin kiristettäessä kannattaa jättää viimeinen irvistys väliin.
Monissa suodattimissa o-rengas turpoaa öljyn vaikutuksesta ja siten kiristyy ja tiivistyy entisestään....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Re: "hieman" vaikeuksia öljynvaihdossa
tomaatti kirjoitti:
Eli kun suodatin on asennettu niin entinen omistaja on ystävällisesti kiristänyt liian tiukkaan ja jättänyt huulitiivisteen öljyämättä.arvaahan sen sitten...
ei muuten pidä paikkaansa... suodatin on kiristetty sormilla ja tiiviste on varmasti öljytty.
t:entinen omistaja

saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
Re: "hieman" vaikeuksia öljynvaihdossa
Oli muuten tiiviste kuiva koppura joka ei öljyä ollut nähnytkään.xjford kirjoitti:tomaatti kirjoitti:
Eli kun suodatin on asennettu niin entinen omistaja on ystävällisesti kiristänyt liian tiukkaan ja jättänyt huulitiivisteen öljyämättä.arvaahan sen sitten...
ei muuten pidä paikkaansa... suodatin on kiristetty sormilla ja tiiviste on varmasti öljytty.
t:entinen omistaja
Olit varmaankin kiinnittänyt suotimen vieläpä kun kone oli irti?
Olen kuitenkin "muutaman" saabin suodattimen vaihtanut ja ei ole moista tullut vastaan.
T:nykyinen omistaja
Suodattimen kiristykseen ei tarvitse edes suodatinavainta. Öljyä tiivariin ja käsikireyteen. Joissakin taisi olla ohje, että siitä missä tiivari ottaa 3/4 kierrosta kiinni. Jos nyt oikein muistan?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Onkos tuohon irroitukseen joku keksiny konstia ettei aina olis puol koneen kylkee/ripustukset öljyssä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Jeps, mutta kun sen konetilan on ekan kerran just esim. öljynvaihdon jälkeen pessyt, ja näkee kuinka suuren eron se tekee auton imagolle, niin tuohon konetilanpesuun jää koukkuun.
Kelpaa sitten nostella peltiä ja "lisätä pissapoikaan nestettä" vähän useammin ja ihmisten keskellä
Kelpaa sitten nostella peltiä ja "lisätä pissapoikaan nestettä" vähän useammin ja ihmisten keskellä

David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Oma osuma
-84 900i:hin vaihdettiin vk:nloppuna öljyt (aj. ~231tkm) ja herranen aika kun oli kireällä! Öljynputsari oli onneksi originaalin kokoinen (Biltema), joten sen ympärille sai takakautta isot putkitongit ja niillä strategisesti tärkeät ensimillit väännettyä auki. Aikaisemmin oli yritetty puhkoa perinteisesti isolla ruuvimeisselillä, mutta tila loppui kesken!
Täytyy toivoa, että itse tuli laitettua tarpeeksi öljyä uuden tiivisteen pinnalle ja kiristystä ei tullut liikaa.. Alkuperäisiä öljynsuodattimia kannattaa suosia jo sen takia, että ne ovat suht. kapeita & pieniä ja kun työskentelytilaa on vähän (ja ympärillä vanhoja & hauraita bensaputkia), niin tämä helpottaa asioita. Ja ainakaan Motonetin hinnastossa eri suodattimilla ei ole hirveästi eroa alkuperäiseen.
Ilmanpuhdistinkin tuli (tietenkin) vaihdettua ja kyllähän se oli muutaman kilometrin nähnyt. Lisäksi tuli puhdistettua ilmansuodatinkotelo (tietenkin), siellä oli kasa jotain muumioituneita hyönteisiä jne. Älyttömän vaikeasti avattavissa ko. kotelo, oikea suunnittelun kukkanen.
Täytyy toivoa, että itse tuli laitettua tarpeeksi öljyä uuden tiivisteen pinnalle ja kiristystä ei tullut liikaa.. Alkuperäisiä öljynsuodattimia kannattaa suosia jo sen takia, että ne ovat suht. kapeita & pieniä ja kun työskentelytilaa on vähän (ja ympärillä vanhoja & hauraita bensaputkia), niin tämä helpottaa asioita. Ja ainakaan Motonetin hinnastossa eri suodattimilla ei ole hirveästi eroa alkuperäiseen.
Ilmanpuhdistinkin tuli (tietenkin) vaihdettua ja kyllähän se oli muutaman kilometrin nähnyt. Lisäksi tuli puhdistettua ilmansuodatinkotelo (tietenkin), siellä oli kasa jotain muumioituneita hyönteisiä jne. Älyttömän vaikeasti avattavissa ko. kotelo, oikea suunnittelun kukkanen.
Re: Oma osuma
tuo on ruiskumallin "suuri" miinuspuoli. kaasutinmallissa kotelon päällä ei ole niitä kaikkia häkkyröitä, ja sen avaa puolessa minuutissa.petteri75 kirjoitti:Älyttömän vaikeasti avattavissa ko. kotelo, oikea suunnittelun kukkanen.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Hmm.. kuin niin? Ei tuo minusta ainakaan liian vaikee o avata, meisselillä vaan löysää klemmarit, putken pää irti IMM:n juuresta ja pyöräyttää ilmaputken pois edestä. Sit klipsit auki ja avot... Tai näin ainaki tos 2,1:ssä.Älyttömän vaikeasti avattavissa ko. kotelo, oikea suunnittelun kukkanen.

Mitä tohon sutarin vaihtoon tulee, niin mulla oli kans ihan hullun tiukassa öljynsuodatin kun viimeksi vaihdoin.


-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534