"hieman" vaikeuksia öljynvaihdossa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

"hieman" vaikeuksia öljynvaihdossa

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Maanantaina huolsin -74 99:sin ja heti perään ajattelin vaihtaa vielä öljyt ja suodattimen -90 turbo satkuuni koska löysin mobilin rallyformula kannun ja suodattimen varastosta.meinasin mielessäni että vartin juttuhan tuo kun joutuu odottelemaan vanhojen öljyjen pois laskua.No öljyt pihalle ja suodattimen kimppuun.Vääntöä kädellä ja eipä lähtenyt.Nou proplems,iso ruuvitaltta suodattimen läpi ja vääntöä.MITÄ HELVETTIÄ? Suodattimesta vaan runko ja kuori rupesi vääntymään mutta ei lähde auki!Pakko oli ruveta kelaamaan että tulikos sitä käännettyä kuitenkaan oikeaan suuntaan.No suunta oli oikea mutta suodatin vaan nökötti paikallaan puhkottuna ja rikottuna.rupesi pieni kylmähiki nousemaan että joutuukos tässä nyt hinaus hommiin ja korjaamolle.Ei sentään 2! tunnin ähräyksen jälkeen suodatin oli irti.Työkalu arsenaali oli melkoinen-lähti lopuksi rautakangella johon annoin lekaa perään.

Eli kun suodatin on asennettu niin entinen omistaja on ystävällisesti kiristänyt liian tiukkaan ja jättänyt huulitiivisteen öljyämättä.arvaahan sen sitten...
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: "hieman" vaikeuksia öljynvaihdossa

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

tomaatti kirjoitti:Eli kun suodatin on asennettu niin entinen omistaja on ystävällisesti kiristänyt liian tiukkaan ja jättänyt huulitiivisteen öljyämättä.arvaahan sen sitten...

Joo satkussa on kyllä aika ikävässä paikasa se suodatin. Öljynlauhduttimen putket ja muuta vielä lisämausteena siinä samassa paikassa.

Käsinkin kiristettäessä kannattaa jättää viimeinen irvistys väliin.
Monissa suodattimissa o-rengas turpoaa öljyn vaikutuksesta ja siten kiristyy ja tiivistyy entisestään....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Re: "hieman" vaikeuksia öljynvaihdossa

Viesti Kirjoittaja xjford »

tomaatti kirjoitti:
Eli kun suodatin on asennettu niin entinen omistaja on ystävällisesti kiristänyt liian tiukkaan ja jättänyt huulitiivisteen öljyämättä.arvaahan sen sitten...

ei muuten pidä paikkaansa... suodatin on kiristetty sormilla ja tiiviste on varmasti öljytty.
t:entinen omistaja :P
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Nuo vaan tuppaavat jumittumaan hyvin, kiersi sen kuinka löysästi kiinni tahansa.. ei se aina helpolla irtoa.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: "hieman" vaikeuksia öljynvaihdossa

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

xjford kirjoitti:
tomaatti kirjoitti:
Eli kun suodatin on asennettu niin entinen omistaja on ystävällisesti kiristänyt liian tiukkaan ja jättänyt huulitiivisteen öljyämättä.arvaahan sen sitten...

ei muuten pidä paikkaansa... suodatin on kiristetty sormilla ja tiiviste on varmasti öljytty.
t:entinen omistaja :P
Oli muuten tiiviste kuiva koppura joka ei öljyä ollut nähnytkään.
Olit varmaankin kiinnittänyt suotimen vieläpä kun kone oli irti?
Olen kuitenkin "muutaman" saabin suodattimen vaihtanut ja ei ole moista tullut vastaan.

T:nykyinen omistaja
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Suodattimen kiristykseen ei tarvitse edes suodatinavainta. Öljyä tiivariin ja käsikireyteen. Joissakin taisi olla ohje, että siitä missä tiivari ottaa 3/4 kierrosta kiinni. Jos nyt oikein muistan?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Onkos tuohon irroitukseen joku keksiny konstia ettei aina olis puol koneen kylkee/ripustukset öljyssä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

tetammi kirjoitti:Onkos tuohon irroitukseen joku keksiny konstia ettei aina olis puol koneen kylkee/ripustukset öljyssä.
eikös ne ripustuksetki ole hyvä ruostesuojata? :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Öljynvaihdon yhteydessä on hyvä myöskin pestä konetila? :)

Voi sitten kehuskella kuinka huollettu kone kehrää kaikessa kiillossaan, itse tosin olen pesufriikki mutta mutta .. 8)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Tuleehan tuota pestyä öljynvaihdon yhteydessä ja muutenkin , ehkä liikaakin toisinaan. :wink:
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Jeps, mutta kun sen konetilan on ekan kerran just esim. öljynvaihdon jälkeen pessyt, ja näkee kuinka suuren eron se tekee auton imagolle, niin tuohon konetilanpesuun jää koukkuun.

Kelpaa sitten nostella peltiä ja "lisätä pissapoikaan nestettä" vähän useammin ja ihmisten keskellä :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

No näinhän se on , ja kun on liotinpesunesteettä , laittanut niin se tuoksu on myös kiva.
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Oma osuma

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

-84 900i:hin vaihdettiin vk:nloppuna öljyt (aj. ~231tkm) ja herranen aika kun oli kireällä! Öljynputsari oli onneksi originaalin kokoinen (Biltema), joten sen ympärille sai takakautta isot putkitongit ja niillä strategisesti tärkeät ensimillit väännettyä auki. Aikaisemmin oli yritetty puhkoa perinteisesti isolla ruuvimeisselillä, mutta tila loppui kesken!

Täytyy toivoa, että itse tuli laitettua tarpeeksi öljyä uuden tiivisteen pinnalle ja kiristystä ei tullut liikaa.. Alkuperäisiä öljynsuodattimia kannattaa suosia jo sen takia, että ne ovat suht. kapeita & pieniä ja kun työskentelytilaa on vähän (ja ympärillä vanhoja & hauraita bensaputkia), niin tämä helpottaa asioita. Ja ainakaan Motonetin hinnastossa eri suodattimilla ei ole hirveästi eroa alkuperäiseen.

Ilmanpuhdistinkin tuli (tietenkin) vaihdettua ja kyllähän se oli muutaman kilometrin nähnyt. Lisäksi tuli puhdistettua ilmansuodatinkotelo (tietenkin), siellä oli kasa jotain muumioituneita hyönteisiä jne. Älyttömän vaikeasti avattavissa ko. kotelo, oikea suunnittelun kukkanen.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Oma osuma

Viesti Kirjoittaja lucaf »

petteri75 kirjoitti:Älyttömän vaikeasti avattavissa ko. kotelo, oikea suunnittelun kukkanen.
tuo on ruiskumallin "suuri" miinuspuoli. kaasutinmallissa kotelon päällä ei ole niitä kaikkia häkkyröitä, ja sen avaa puolessa minuutissa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

Älyttömän vaikeasti avattavissa ko. kotelo, oikea suunnittelun kukkanen.
Hmm.. kuin niin? Ei tuo minusta ainakaan liian vaikee o avata, meisselillä vaan löysää klemmarit, putken pää irti IMM:n juuresta ja pyöräyttää ilmaputken pois edestä. Sit klipsit auki ja avot... Tai näin ainaki tos 2,1:ssä. 8O Tein kans ton saman operaation pari vkoa sit, siis kotelon putsauksen..

Mitä tohon sutarin vaihtoon tulee, niin mulla oli kans ihan hullun tiukassa öljynsuodatin kun viimeksi vaihdoin. :? Meinaan oli ähräystä ja tuhrausta& sutari AIVAN rutussa, ennekuin antoi periksi.. Mut irtosi viimein :D
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Vastaa Viestiin