hitsaamisesta
hitsaamisesta
Ovien alaosia aloin laittaa, kemppi migger käytössä täytelangalla...
aika roiskimista tuntuu olevan, pieniä pätkiä saa sinne tänne, mut jos yrittää pidempää saumaa, polttaa reiän heti. Lanka 0.9...
Onko vika hitsaajassa vai hitsaajassa?
Auttaisko ohuempi lanka vai meneekö väärään suuntaan?
Vai pitäisikö olla voimavirtakone ja suojakaasu...
aika roiskimista tuntuu olevan, pieniä pätkiä saa sinne tänne, mut jos yrittää pidempää saumaa, polttaa reiän heti. Lanka 0.9...
Onko vika hitsaajassa vai hitsaajassa?
Auttaisko ohuempi lanka vai meneekö väärään suuntaan?
Vai pitäisikö olla voimavirtakone ja suojakaasu...
Autopeltihitsauksessa täytyy olla pulssitus päällä. Halvemmissa vehkeissä se on hitsarin sormessa. 1sekunti hitsausta 1sekunti taukoa. Pizzt, pizzt, pizzt... 

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tämäkin totta, itse käytän sormea, hyvää tollakin saa, jos pelti on tosiaan täysin puhdasta, mutta vaatii suuren totuttelun kunnon laitteesen verraten, joskus luulin etten osaa hitsata, mutta mulla olikin vain vaikea kone 

David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
kannattaa tosiaan kokeilla tuota, muuten palaa kokoajan läpi. varsinkin jos on ohut pelti ja haluaa hyvää jälkeä.Mertmi kirjoitti:Autopeltihitsauksessa täytyy olla pulssitus päällä. Halvemmissa vehkeissä se on hitsarin sormessa. 1sekunti hitsausta 1sekunti taukoa. Pizzt, pizzt, pizzt...

99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Mulla oli migin ostettaessa 0,6 lankarulla kiinni. Hetken sillä yritin peltiä hitsata, mutta ei meinannu onnistua. Heti kun vaihdoin rullan 0,8 niin rupes homma luistamaan. En tiedä miksi tuntui paremmalta tuo isommalla langalla hitsaaminen vaikka peltihommista olikin kyse.mikvil kirjoitti:Kokeile 0.6 lankaa ja vähempi virtaa. Ruostetta ei saa olla hitsaus kohdassa yhtään. Heti räkii.
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Juu ei, täytelangalla ei kannata alle millin peltiä hitsailla.
0,6 lanka on ainoa oikea tuote autorempassa. Käytettävä suojakaasu on myös aika oleellinen osa homman onnistumisen kannalta.
Jos käytössä on valovirtakone, eikä hitsattavia pintoja saa täysin puhtaaksi ruosteesta tai pohjamaalista, niin kaasuna hiilidioksidi toimii parhaiten. Roiskii, mutta sulattaa kuitenkin hyvin. Jäähdyttää saumaa seoskaasua tehokkaammin => pelti ei vetele.
Mison-seokset toimivat paremmin, jos hitsattavan materiaalin saa puhtaaksi, ja tarkoituksena on tehdä kunnon luja sauma esim. auton runkopalkkiin.
Makke osaa peltihommat ja ei pihtaa tietämystään: http://personal.inet.fi/cool/makkes.garage/koulu.html
Edit: Kah, meillä näyttää menevän mielipiteet ristiin suojakaasun suhteen. Minä olen elantoni ansainnut useamman vuoden ajan miggilankaa sulattaessa, mutta toisaalta Makke todistaa osaamisensa noiden autoprojektien muodossa
0,6 lanka on ainoa oikea tuote autorempassa. Käytettävä suojakaasu on myös aika oleellinen osa homman onnistumisen kannalta.
Jos käytössä on valovirtakone, eikä hitsattavia pintoja saa täysin puhtaaksi ruosteesta tai pohjamaalista, niin kaasuna hiilidioksidi toimii parhaiten. Roiskii, mutta sulattaa kuitenkin hyvin. Jäähdyttää saumaa seoskaasua tehokkaammin => pelti ei vetele.
Mison-seokset toimivat paremmin, jos hitsattavan materiaalin saa puhtaaksi, ja tarkoituksena on tehdä kunnon luja sauma esim. auton runkopalkkiin.
Makke osaa peltihommat ja ei pihtaa tietämystään: http://personal.inet.fi/cool/makkes.garage/koulu.html
Edit: Kah, meillä näyttää menevän mielipiteet ristiin suojakaasun suhteen. Minä olen elantoni ansainnut useamman vuoden ajan miggilankaa sulattaessa, mutta toisaalta Makke todistaa osaamisensa noiden autoprojektien muodossa

2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
-
- Matalapaineturbo
- Viesti:
Oliko langansyöttö rulla säädetty o,6 langalle. Jos säätö 0,8 langalle todennäköisesti luisti rullalla.hewidero kirjoitti:Mulla oli migin ostettaessa 0,6 lankarulla kiinni. Hetken sillä yritin peltiä hitsata, mutta ei meinannu onnistua. Heti kun vaihdoin rullan 0,8 niin rupes homma luistamaan. En tiedä miksi tuntui paremmalta tuo isommalla langalla hitsaaminen vaikka peltihommista olikin kyse.mikvil kirjoitti:Kokeile 0.6 lankaa ja vähempi virtaa. Ruostetta ei saa olla hitsaus kohdassa yhtään. Heti räkii.
9000 CS 2.3t
-
- "Viggen"
suappi kirjoitti:Tuota täytelankaa ei taida saada 0.8 ohuempana vai?
Jos kallistun suojakaasun ja 0.6 langan käyttöön, mistä tuon pullon saa halvimmalla vuokrattua akselilla Lohja - Espoo? Käyttö on satunnaista, tuo Miggerikin on lainassa epämääräisen ajan..
Kannattaa ostaa palo ja pelastustarvike liikkeestä hitsaupulloksi katsatettu hiilidioksidisammutuspullo. Hiilidioksisdi toimii hyvin autohommissa. Pullo maksaa 150 200 euroon, joten se on hyvinkin edullinen agan ja woikosken hintoihin verrauttuna. Kaasu on pullossa nesteenä, joten pullollinehn kestää 2-3 kertaa pitempään kuin vastaavan kokoinen kaasupullo. Nyrkkisääntönä voin sanoa, että 6 kilon pullolla hitsaa 5 kilon rullan suoraksi. Pullon täyttö maksaa noin 20 euroa, ja sen voi täyttää pelastustarvike liikkeissä. Eli pullo maksaa itsensä pois kahdella täytökerralla.
Kempin miggeri 0.6mm lanko ja hiilidioksidipullo on loistava yhdistelmä autopeltihommiin.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA