hitsaamisesta

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
suappi
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ma Touko 02, 2005 10:23

hitsaamisesta

Viesti Kirjoittaja suappi »

Ovien alaosia aloin laittaa, kemppi migger käytössä täytelangalla...
aika roiskimista tuntuu olevan, pieniä pätkiä saa sinne tänne, mut jos yrittää pidempää saumaa, polttaa reiän heti. Lanka 0.9...

Onko vika hitsaajassa vai hitsaajassa?

Auttaisko ohuempi lanka vai meneekö väärään suuntaan?

Vai pitäisikö olla voimavirtakone ja suojakaasu...
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Säätöjä ja malttia, täytelangalla se on hankalaa kyllä, nimim. itsekin sellaisella hitsannut.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

Kokeile 0.6 lankaa ja vähempi virtaa. Ruostetta ei saa olla hitsaus kohdassa yhtään. Heti räkii. :evil:
9000 CS 2.3t
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Autopeltihitsauksessa täytyy olla pulssitus päällä. Halvemmissa vehkeissä se on hitsarin sormessa. 1sekunti hitsausta 1sekunti taukoa. Pizzt, pizzt, pizzt... :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Tämäkin totta, itse käytän sormea, hyvää tollakin saa, jos pelti on tosiaan täysin puhdasta, mutta vaatii suuren totuttelun kunnon laitteesen verraten, joskus luulin etten osaa hitsata, mutta mulla olikin vain vaikea kone :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
suappi
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ma Touko 02, 2005 10:23

Viesti Kirjoittaja suappi »

Tuota täytelankaa ei taida saada 0.8 ohuempana vai?

Jos kallistun suojakaasun ja 0.6 langan käyttöön, mistä tuon pullon saa halvimmalla vuokrattua akselilla Lohja - Espoo? Käyttö on satunnaista, tuo Miggerikin on lainassa epämääräisen ajan..
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

Mertmi kirjoitti:Autopeltihitsauksessa täytyy olla pulssitus päällä. Halvemmissa vehkeissä se on hitsarin sormessa. 1sekunti hitsausta 1sekunti taukoa. Pizzt, pizzt, pizzt... :D
kannattaa tosiaan kokeilla tuota, muuten palaa kokoajan läpi. varsinkin jos on ohut pelti ja haluaa hyvää jälkeä. :roll:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Niin, ja kannattaa muutenki pitää taukoa ja tarkastella että mistä savu nousee (unohdin pellin toisella puolella olevan bitumilevyn) :lol:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
suappi
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ma Touko 02, 2005 10:23

Viesti Kirjoittaja suappi »

jjepp, välillä joutuu puhaltelemaan reippaastikin kun jotku massat leimahtelee... :D
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

mikvil kirjoitti:Kokeile 0.6 lankaa ja vähempi virtaa. Ruostetta ei saa olla hitsaus kohdassa yhtään. Heti räkii. :evil:
Mulla oli migin ostettaessa 0,6 lankarulla kiinni. Hetken sillä yritin peltiä hitsata, mutta ei meinannu onnistua. Heti kun vaihdoin rullan 0,8 niin rupes homma luistamaan. En tiedä miksi tuntui paremmalta tuo isommalla langalla hitsaaminen vaikka peltihommista olikin kyse.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2578
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Juu ei, täytelangalla ei kannata alle millin peltiä hitsailla.
0,6 lanka on ainoa oikea tuote autorempassa. Käytettävä suojakaasu on myös aika oleellinen osa homman onnistumisen kannalta.

Jos käytössä on valovirtakone, eikä hitsattavia pintoja saa täysin puhtaaksi ruosteesta tai pohjamaalista, niin kaasuna hiilidioksidi toimii parhaiten. Roiskii, mutta sulattaa kuitenkin hyvin. Jäähdyttää saumaa seoskaasua tehokkaammin => pelti ei vetele.

Mison-seokset toimivat paremmin, jos hitsattavan materiaalin saa puhtaaksi, ja tarkoituksena on tehdä kunnon luja sauma esim. auton runkopalkkiin.

Makke osaa peltihommat ja ei pihtaa tietämystään: http://personal.inet.fi/cool/makkes.garage/koulu.html

Edit: Kah, meillä näyttää menevän mielipiteet ristiin suojakaasun suhteen. Minä olen elantoni ansainnut useamman vuoden ajan miggilankaa sulattaessa, mutta toisaalta Makke todistaa osaamisensa noiden autoprojektien muodossa :roll:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

hewidero kirjoitti:
mikvil kirjoitti:Kokeile 0.6 lankaa ja vähempi virtaa. Ruostetta ei saa olla hitsaus kohdassa yhtään. Heti räkii. :evil:
Mulla oli migin ostettaessa 0,6 lankarulla kiinni. Hetken sillä yritin peltiä hitsata, mutta ei meinannu onnistua. Heti kun vaihdoin rullan 0,8 niin rupes homma luistamaan. En tiedä miksi tuntui paremmalta tuo isommalla langalla hitsaaminen vaikka peltihommista olikin kyse.
Oliko langansyöttö rulla säädetty o,6 langalle. Jos säätö 0,8 langalle todennäköisesti luisti rullalla.
9000 CS 2.3t
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

suappi kirjoitti:Tuota täytelankaa ei taida saada 0.8 ohuempana vai?

Jos kallistun suojakaasun ja 0.6 langan käyttöön, mistä tuon pullon saa halvimmalla vuokrattua akselilla Lohja - Espoo? Käyttö on satunnaista, tuo Miggerikin on lainassa epämääräisen ajan..

Kannattaa ostaa palo ja pelastustarvike liikkeestä hitsaupulloksi katsatettu hiilidioksidisammutuspullo. Hiilidioksisdi toimii hyvin autohommissa. Pullo maksaa 150 200 euroon, joten se on hyvinkin edullinen agan ja woikosken hintoihin verrauttuna. Kaasu on pullossa nesteenä, joten pullollinehn kestää 2-3 kertaa pitempään kuin vastaavan kokoinen kaasupullo. Nyrkkisääntönä voin sanoa, että 6 kilon pullolla hitsaa 5 kilon rullan suoraksi. Pullon täyttö maksaa noin 20 euroa, ja sen voi täyttää pelastustarvike liikkeissä. Eli pullo maksaa itsensä pois kahdella täytökerralla.

Kempin miggeri 0.6mm lanko ja hiilidioksidipullo on loistava yhdistelmä autopeltihommiin.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Jorma
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 01:09
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jorma »

Paikallisessa sammutinhuollossa maksoi 30 kilon pullo 220 Eur. 10 vuoden katsastus ja täytöt onnistuu nopsaan tarvittaessa. Vaikka 30 kiloa riittää ainakin mulla iäisyyden niin se kuitenkin loppuu just silloin kun ei pitäis :)
9-3 SC 1.8t -06
suappi
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ma Touko 02, 2005 10:23

Viesti Kirjoittaja suappi »

Lohjan sammutinhuollossa lupasi 6kg:n pullon 141 euroon ja täyttö tosiaan sen 20 euroa, paineentasausventtiili hiilidioksille vielä...
Vastaa Viestiin