Kojelaudan irrotus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
AP
"Hirsch"

Kojelaudan irrotus

Viesti Kirjoittaja AP »

Tuo kojelaudan päälylevyhän lähtee kyllä nätisti (nimim. "muutaman" kerran irroittanut :wink: ), mutta mites koko kojelaudan irroitus, onko työläs homma? Pitäis saada kaiuttimille isonnettua reikiä, mutta paikallaan en tuhon ryhdy, sen verran söi miestä kun entiseen tonnariin tuon tein :) . Kai cs:ssäkin on vielä kiinteät kajaritelineet, eli kojelautaan pistehitsattu?
Kiitoksia jo etukäteen!
hasha
"Aero"

Viesti Kirjoittaja hasha »

Kojelauta on muistaakseni vain muutamalla ruuvilla kiinni. Ensin otetaan kaikki laitteet ja kytkimet pois sekä se "päällilauta", sitten irroitetaan se levy missä kaikki laitteet oli kiinni, ja sen jälkeen vaihteenvalitismen ja kässärin muovit irti. sitten ne ruuvit joiden paikkoja nyt en enään muista irti ja kojelauta pitäisi olla kädessä. En mene täysin takuuseen että vain nämä systeemit irroitetaan koska itellä huono muisti :roll: , vaikka purin noin kuukausi sitten tonnarin kojelaudan. Mutta yllättävän helppoa se jokatapauksessa oli.

joku korjatkoon mitä en muistanut mainita.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Pugman
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja Pugman »

Joo ei tosiaankaan ole mikään iso homma, päällislevy on muistaakseni 5 torxsilla kiinni (yksi on hanskalokeron luukun takana) ja etulevy muutamilla torxsilla nappien väleistä ja sieltä vaihdekepin muovin alta.
9-3 SC Vector XWD -09
Stonde
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja Stonde »

Taitaa olla helpointa kun painut kauppaan ja ostat esim. DLS:n 4" reference erillissarjan, itse moisen paketin ostin ja on sen verran laadukas sarja, että uskallan suositella. Muistat vain tuoda diskantit pois sieltä ritilän alta siihen kansilevyn päälle. Hintaa tuolla sarjalla oli muistaakseni 80-90 euroa. Samanlaiset taakse mutta isompi eli 6".
# 2899

SAAB 9000 CD T16A -88, Stage2
AP
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja AP »

Stonde kirjoitti:Taitaa olla helpointa kun painut kauppaan ja ostat esim. DLS:n 4" reference erillissarjan, itse moisen paketin ostin ja on sen verran laadukas sarja, että uskallan suositella. Muistat vain tuoda diskantit pois sieltä ritilän alta siihen kansilevyn päälle. Hintaa tuolla sarjalla oli muistaakseni 80-90 euroa. Samanlaiset taakse mutta isompi eli 6".
Edellisessä tonnarissa oli juuri tuo sarja, oli vaan 5,25" elementillä. Ja tosi puhdas ääni oli. Oon vaan ajatellut että pitäis vähintään olla tuo 5,25", alkaa siinäkin tuo basso olla aika heikko (vaikka eipä nuo erkkasarjat koskaan mitään jytäkoneita ole)

Kiitoksia vastauksista! :)
9000CS...
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

AP kirjoitti:Oon vaan ajatellut että pitäis vähintään olla tuo 5,25", alkaa siinäkin tuo basso olla aika heikko (vaikka eipä nuo erkkasarjat koskaan mitään jytäkoneita ole)
Kojelaudan paikka on valitettavasti sellainen, että matalat äänet jäävät toistumatta. Kyllä erillisarjasta matalia saa tulemaan, kun midbasso on tarpeeksi tukevasti / tiiviisti asennettu 8)

Tuo kojelaudan irrottaminen ei tosiaan ole paha homma. Alkuperäiset kaiutinritilät pois, jonka jälkeen löytyy pari ruuvia kummastakin päädystä. Mittariston kohdalla on yksi ruuvi alhaalta ylöspäin ja hansikalokeron sisällä on yksi ruuvi sellaisen kumitulpan takana.
A-pilareiden välissä menee ainakin omassa tonnarissa joku turvavaijeri, joka pitää myös irrottaa toisesta pilarista. Samoin auringonpaisteen tunnistin pois kojelaudan päältä (jos autossa on ACC)
Tuo kojelaudan "naamalevy" eli missä on soittimen paikka ym. lähtee myös aika kivuttomasti.
Radio pois, tuhkakuppi ja säilytyslokerot pois, vaihdekepin kehys pois, acc lähtee pois takaa työntämällä, penkinlämppärin katkaisijat pois, sisälämmön haistelija pois (muistaakseni sen suoja lähtee ulos päin ja itse anturi työnnetään kojelaudan sisään), kello/dcc/scc pois ja vasemmasta reunasta valojen, sumareiden ym. napit pois.
Penkinlämppärin kytkimien alla on pieni muovi, jonka alta löytyy yksi kiinnitysruuvi, vasemmassa reunassa paneelia on yksi ruuvi, tuhkakupin takaa löytyy pari ruuvia, vaihdekepin edestä yksi ja tämän jälkeen se paneeli jo muistaakseni onkin sylissä :D
Tuossa muistaakseni pääpiirteittäin tuon irrottaminen.
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
AP
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja AP »

9000CS... kirjoitti:
AP kirjoitti:Oon vaan ajatellut että pitäis vähintään olla tuo 5,25", alkaa siinäkin tuo basso olla aika heikko (vaikka eipä nuo erkkasarjat koskaan mitään jytäkoneita ole)
Kojelaudan paikka on valitettavasti sellainen, että matalat äänet jäävät toistumatta. Kyllä erillisarjasta matalia saa tulemaan, kun midbasso on tarpeeksi tukevasti / tiiviisti asennettu 8)
Tuo on aivan tosi, niissä kun ei ole edes minkäänlaisia koteloita :cry:
AnttiR
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

miten ap suurensit reikiä? Itse olen tehnyt kahdella tapaa:leikannut vakioaukon reunoilta noin 3-4-mm mm suikaleita paltisaksilla .Sen jälkeen taitoin ruuvarinkärjellä ne alas.Jos on hyvät sakset on kuin paperia leikkaisi Toisena keinona porakone ,jossa oli kulmakappale (90 astetta) ja päähän ja päähän 3-5-cm halkaisjaltaan ja 2-4 cm korkea laikka.Jäkimmäisellä tavalla tulee siistempi.Aukon ja ympäristön suojasin kostealla sanomalehdellä.Kierroksista riippuen saattaa kipinöidä.Papereiden päälle voit laittaa vielä tehokkaan magneetin ,joka imaisee suurimman osan metallipurusta. Muista varoa johtoja eli teippaa tai jotenkin muutoin paina ne turvaan.
Mitä midbassoihin tulee itse en välttämättä laittaisi niitä kojelaudalle.Mulla on keskiäänet vakiopaikoilla , yläääniset kojelaudan päällä suunnattuina ja midbassot ovissa.(kiitos vaan klubilaiset aikoinaan ohjeista).
Toivotan mukavia askarteluhetkiä. (eikä ole pottuilua)
AP
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja AP »

AnttiR kirjoitti:miten ap suurensit reikiä? Itse olen tehnyt kahdella tapaa:leikannut vakioaukon reunoilta noin 3-4-mm mm suikaleita paltisaksilla .Sen jälkeen taitoin ruuvarinkärjellä ne alas.Jos on hyvät sakset on kuin paperia leikkaisi Toisena keinona porakone ,jossa oli kulmakappale (90 astetta) ja päähän ja päähän 3-5-cm halkaisjaltaan ja 2-4 cm korkea laikka.Jäkimmäisellä tavalla tulee siistempi.Aukon ja ympäristön suojasin kostealla sanomalehdellä.Kierroksista riippuen saattaa kipinöidä.Papereiden päälle voit laittaa vielä tehokkaan magneetin ,joka imaisee suurimman osan metallipurusta. Muista varoa johtoja eli teippaa tai jotenkin muutoin paina ne turvaan.
Mitä midbassoihin tulee itse en välttämättä laittaisi niitä kojelaudalle.Mulla on keskiäänet vakiopaikoilla , yläääniset kojelaudan päällä suunnattuina ja midbassot ovissa.(kiitos vaan klubilaiset aikoinaan ohjeista).
Toivotan mukavia askarteluhetkiä. (eikä ole pottuilua)
Juurikin noin tein, eli dremelillä leikkasin viiltoja ja taivutin suikaleet sisään. Ongelmaahan tuottaa eniten tuulilasi, se kun on niin lähellä että työskentelytila jää pieneksi. Tämän takia peltisaksillakaan ei saa leikattua kuin noin puolet viilloista.

Kiitän toivotuksista! :) Pitää alkaa hommaileen tuo erkkasarja
AnttiR
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Porakoneella kulmakappaleen kanssa pääsee kiertämään koko aukon.Unohtui edellisestä viestistä: hiottaessa muistakaa suojalasit!!!!
jpjk
"Viggen"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Vähän vanhentunut topic, mutta en jaksanut uutta alkaa rustaamaan =)

Itselläni olisi tarkoitus heittää keulille Hertz HSK130 (5,25") erkkasarja. Mahtuuko siihen orggispeltiin kiltisti se 5,25" elementti? Diskantin paikasta en ole tehnyt vielä lopullista päätöstä, luultavasti yritän ujuttaa sen joko peilikolmioon tai A-tolppaan. Peilikolmio olisi sinällään helpompi viimeistelynkin kannalta, mutta itse elementti on turhan lähellä. Verrattuna 5,25" elementtiin.

Ja tuosta bassontoistosta... Eikös sinne vois laittaa vanua verkkopussiin, jolloin vanu ei tippuis kojelaudan uumeniin? Suurimmat aukot peittäis tolla ja sais tehtyä "kotelon". Nuin pienellä elementillä vanulla on melko dramaattinen vaikutus äänentoistoon. Ei tarvitse mikään bassotykki olla, koska hanskalokeron alle on jo suunniteltu ja kuitua vajaa valmis kotelo Hertz HX200 subille (aika tykki subi kokoisekseen/hintaisekseen :)).

Mutta jos tuo 5,25" menee heittämällä orggispeltiin, vain reikää suurentaen, niin sinnehän se sitten menee =)

AP: miten tuo diskantti on toistunut sieltä muovin alta? Luulisi olevan verhoitunut sävy äänessä, kun on se muovi edessä. Poistitko edes sitä kangasta siitä orggismuoviritilästä?
Tuha
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Tuossa muutama kuva miltä -88 vuoden tonnari näyttää kojetaulu purettuna pois.

http://haikonen.1g.fi/kuvat/Saabclub/IMG_4068.JPG/full

http://haikonen.1g.fi/kuvat/Saabclub/IMG_4071.JPG/full

http://haikonen.1g.fi/kuvat/Saabclub/IMG_4074.JPG/full

Omassani tuo tuli purettua sisustan uusimisen takia. :lol: 8) 8)
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
AP
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja AP »

jpjk kirjoitti:AP: miten tuo diskantti on toistunut sieltä muovin alta? Luulisi olevan verhoitunut sävy äänessä, kun on se muovi edessä. Poistitko edes sitä kangasta siitä orggismuoviritilästä?
Tuli itseasiassa hommattua tuo erillissarja vasta muutama viikko sitten, pääsi vähän venähtämään :lol: . Ja asennettukkin jo on: Tällä kertaa uusi asennusmenetelmä, mutta yhtä v-mäinen ja työläs. Ja sarja on Monacor CRB5 - Suosittelen lämpimästi, todella hyvä hinta-laatu-suhde.

Asiaan. Entisessä tontussa jätin nuo diskantit siis ritilän alle, enkä ottanut sitä kangasta pois. Ihan hyvin kyllä kuului. Nyt kuitenkin laitoin diskantit ritilän päälle omiin telineisiin jotka suuntasin suoraan kuuntelijaan päin, ja kyllähän se tuntuu paljon kirkkaammin kuuluvan. 8)

5,25" ei siis sovi orkkis reikiin, joutuu isontamaan.

Tuo vanupussiviritys ei onnistu, kaiuttimien alla on todella ahdasta, varsinkin kuskin puolella jossa puhaltimen putki tulee aivan magneettiin kiinni.

Jos kiinnostaa tietää noista kaiutinreiän isonnusmenetelmistä, niin voin kyllä kirjoitella niistäkin.
jpjk
"Viggen"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Eli se asennuspeltilevy ei lähde irti? Ymmärsin että on pistehitsattu kiinni. Noissa kuvissa se on kuitenkin irti, että mitens asian laita on?

Meinasin kokeilla black/deckerin pienoisporaa, missä on jatkovarsi. Sellanen 10cm pituinen mokkula 50cm pitkän vaijerin päässä. Yltää ahtaampiikin koloihin.

Diskantit varmaan pistän A-tolppiin, ainakin upotukseen näytti olevan tarpeeksi tilaa. Pitää vielä kokeilla, jahka saan auton veron maksettua ja lisää rahaa jostain =)

Elementtien koot:

midbasso: ruuvireiät 139mm, asennusreikä 113mm, syvyys 63mm
diskantti: asennusreikä 41mm, syvyys 17mm

Eli luulis nyt 7cm löytyvän tilaa pellistä alaspäin? Jopa vasemmalta, mitä katoin tänään kun ritilää irrottelin. Samaten diskantin luulis mahtuvan A-tolppaan ilman sen kummempia korokkeita. Saas nähdä kuhan eka saan setin tilaukseen =)
AP
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja AP »

jpjk kirjoitti:Eli se asennuspeltilevy ei lähde irti? Ymmärsin että on pistehitsattu kiinni. Noissa kuvissa se on kuitenkin irti, että mitens asian laita on?
Telineet on pistehitsattu kojelaudan runkoon, eli noissa kuvissa niitä ei ole koska koko kojelauta on otettu irti. Itse porasin nuo pistehitsit auki, ja sain siten telineet irti. Sitten vaan vaan sopivat pultit ja mutterit joilla telinä takaisin kiinni porausreijistä.
Vastaa Viestiin