Öljymäärä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Öljymäärä

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Käyttöoppaat ovat ties missä.. paljonko tuon b205-koneen öljytilavuus on, siis silloin kun kaikki öljy on pois koneesta ja lauhduttimesta, jne? Tietäisi montako pönttöä pitää hakea öljyä tuota varten, siis kun pesen sen vielä pariin otteeseen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Olen kuullut, että sinne lauhduttimeen jäisi 1-2 litraa öljyä, joten tuo 4l pönttö ei taida riittää. Kaksi riittää varmasti :wink: Ja parit pesut päälle eli 2*4l riittää, luultavasti :roll: :wink: :arrow: eli koko show 3-4 pönttöä :? hmm, tuohan maksaakin jo ihan kivasti, esim, jos paikallisesta Halpahallista hakisi Rally Formulaa 4 pönttöa, se olisi n.100 eeroa 8O
Saab 9-3 TTID Vector 2008
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Frostgrey kirjoitti:Olen kuullut, että sinne lauhduttimeen jäisi 1-2 litraa öljyä, joten tuo 4l pönttö ei taida riittää. Kaksi riittää varmasti :wink: Ja parit pesut päälle eli 2*4l riittää, luultavasti :roll: :wink: :arrow: eli koko show 3-4 pönttöä :? hmm, tuohan maksaakin jo ihan kivasti, esim, jos paikallisesta Halpahallista hakisi Rally Formulaa 4 pönttöa, se olisi n.100 eeroa 8O
Ihanan kallista :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

niinpä :D
Saab 9-3 TTID Vector 2008
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kiitokset herroille, ostin 4 pönttöä Mobilin ykköstä 0W-40, yksikköhinnaltaan 37 euroa :D Mutta en varmasti laita tuohon edes pesuöljyksi mitään muuta, senverran epämukavaa on sitä taas kaapia pois :!:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Itse olen hyvin mielin käyttänyt tota Mobilin 5W-50 25,-/4l
Viime vaihtoväli oli 7500km ja on seuraavakin :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Frostgrey kirjoitti:Itse olen hyvin mielin käyttänyt tota Mobilin 5W-50 25,-/4l
Viime vaihtoväli oli 7500km ja on seuraavakin :wink:
Ai meinaat ottaa riskin ja vihdella noin harvoin, mä vaihdan tästedes maks 5000km tai vaihtoehtoisesti kuukausittain :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Joo, ajattelin pistää nekin rahat siihen "tulevaan"koneremonttiin :lol:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

Varoittaakos 9-5:n SID jos öljyä on liian vähän? Ja kuinka vähän sitä on, kun hälytys tulee? (ja onko eroa SID 1 tai 2?)

Eli pitäisikö joka tankkauksen yhteydessä ruveta öljytikkua vilkuilemaan varmuuden vuoksi?

Itse olen muuten vaihdellut kymppitonnin välein öljyt kaikkiin tähänastisiin Saabeihini eli varautunut kohtuudella näihin nykyisiin moottoriongelmiin jo kauan ennen kuin niistä oli mitään tietoa!
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Toby kirjoitti:Varoittaakos 9-5:n SID jos öljyä on liian vähän? Ja kuinka vähän sitä on, kun hälytys tulee? (ja onko eroa SID 1 tai 2?)

Eli pitäisikö joka tankkauksen yhteydessä ruveta öljytikkua vilkuilemaan varmuuden vuoksi?

Itse olen muuten vaihdellut kymppitonnin välein öljyt kaikkiin tähänastisiin Saabeihini eli varautunut kohtuudella näihin nykyisiin moottoriongelmiin jo kauan ennen kuin niistä oli mitään tietoa!
Onhan siellä öljymäärän anturi mutta parempi sitä on tarkkailla ihan silmäpelillä. Hieno juttu että olet vaihtanut öljyt noin usein.
Siis jos auto on esim. ammttiajossa niin tilannehan on ihan toinen, moottori on lämmin suurimman osan ajastaan eikä öljy vanhene niin nopeasti eikä tuo huohotinjärjestelmä tukkeudu esim. kondenssi-ilmiön vuoksi.
Mutta ihan peruskäyttäjän Saabiin suosittelisin sitä 10tkm:n vaihtoväliä, etenkin kun näin millaisen moskan aiheuttaa 20tkm:n huoltoväli (siis viittaan omaan yksilööni).
Alusta alkaen olen epäillyt noita pitkiä huoltovälejä, kun siirryin aikanaan täyssynteettissin niin arvelutti silloin se 10tkm:n ylipitkä väli, siihen asti olin vanhoissa Saabeissa vaihtanut öljyt 6-7tkm:n välein ja aika sotkuisia olivat silti. Tuo long-life öljyhöpötys on täyttä "fuulaa".
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jaa no tosiaan siellä ei kaiketikaan ollutkaan öljyn määräanturia kuten tonnarissa, ihme juttu.
Tai voin erehtyäkin, kuten tyypillistä :oops:
Mä teen rutiininomaisesti öljymäärän tarkastuksen samasa yhteydessä kun lisään pissapoikaan nestettä, vähintään kuitenkin kerran parissa viikossa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
dartsiartsi
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja dartsiartsi »

Tulee tehtyä öljyn tarkastus, samoin kuin jäähynesteen ja pissapojan joka kerta(+ valot ja renkaat) kun tulee pidempi kuin "nurkka-ajo" eli enempi kuin 20 km eestaas kauppaan ja Alkoon....
Tämä taito on tullut opittua Int-hommissa ja siitä syystä että sotaväessä kuski vastaa, jos käy kaputt ja osasyy on ollut se että ajoonlähtötarkastus on laiminlyöty.
Kavereilla leikkasi tässä yhtenä päivänä Hki -Hml motarilla SA-Kubelvagen-Transportteri täydessä vauhdissa ja olisi syyttävä sormi (ja maksulappu) osoittanut poikia, ellei olisi ollut todisteita, että kaikki käsketyt tarkastukset oli tehty ennen ajoon lähtöä.Onneksi ei lyönyt pyöriä lukkoon, joten selvisivät paperihommilla.
Mutta suosittelen (ja olen emännänkin pakottanut) tsekkaamaan kaikki tärkeät litkut ennen ajoon lähtöä, vie vain minuutin!
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Frostgrey kirjoitti:Joo, ajattelin pistää nekin rahat siihen "tulevaan"koneremonttiin :lol:
:lol: Mä ajattelin jos tuo toimisi ihan tuommoisenaan, olis tehnyt mieli napata kansi irti , männät pihalle ja vaihta laakerit ja männänrenkaat, mutta kun ei ollut mitään jälkiä edes alakeran laakereissa ja kun kone kävi helkutin hienosti ennen remonttia, ei ollut järkeä lähteä nyt remontoimaan.. jos tulee tarve remontille niin teen tuosta sisäisesti samanlaisen kuin on T5-kone.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin