Öljymäärä
Öljymäärä
Käyttöoppaat ovat ties missä.. paljonko tuon b205-koneen öljytilavuus on, siis silloin kun kaikki öljy on pois koneesta ja lauhduttimesta, jne? Tietäisi montako pönttöä pitää hakea öljyä tuota varten, siis kun pesen sen vielä pariin otteeseen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Olen kuullut, että sinne lauhduttimeen jäisi 1-2 litraa öljyä, joten tuo 4l pönttö ei taida riittää. Kaksi riittää varmasti
Ja parit pesut päälle eli 2*4l riittää, luultavasti
eli koko show 3-4 pönttöä
hmm, tuohan maksaakin jo ihan kivasti, esim, jos paikallisesta Halpahallista hakisi Rally Formulaa 4 pönttöa, se olisi n.100 eeroa 

Saab 9-3 TTID Vector 2008
Ihanan kallistaFrostgrey kirjoitti:Olen kuullut, että sinne lauhduttimeen jäisi 1-2 litraa öljyä, joten tuo 4l pönttö ei taida riittää. Kaksi riittää varmastiJa parit pesut päälle eli 2*4l riittää, luultavasti
![]()
![]()
eli koko show 3-4 pönttöä
hmm, tuohan maksaakin jo ihan kivasti, esim, jos paikallisesta Halpahallista hakisi Rally Formulaa 4 pönttöa, se olisi n.100 eeroa

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ai meinaat ottaa riskin ja vihdella noin harvoin, mä vaihdan tästedes maks 5000km tai vaihtoehtoisesti kuukausittainFrostgrey kirjoitti:Itse olen hyvin mielin käyttänyt tota Mobilin 5W-50 25,-/4l
Viime vaihtoväli oli 7500km ja on seuraavakin

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Varoittaakos 9-5:n SID jos öljyä on liian vähän? Ja kuinka vähän sitä on, kun hälytys tulee? (ja onko eroa SID 1 tai 2?)
Eli pitäisikö joka tankkauksen yhteydessä ruveta öljytikkua vilkuilemaan varmuuden vuoksi?
Itse olen muuten vaihdellut kymppitonnin välein öljyt kaikkiin tähänastisiin Saabeihini eli varautunut kohtuudella näihin nykyisiin moottoriongelmiin jo kauan ennen kuin niistä oli mitään tietoa!
Eli pitäisikö joka tankkauksen yhteydessä ruveta öljytikkua vilkuilemaan varmuuden vuoksi?
Itse olen muuten vaihdellut kymppitonnin välein öljyt kaikkiin tähänastisiin Saabeihini eli varautunut kohtuudella näihin nykyisiin moottoriongelmiin jo kauan ennen kuin niistä oli mitään tietoa!
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Onhan siellä öljymäärän anturi mutta parempi sitä on tarkkailla ihan silmäpelillä. Hieno juttu että olet vaihtanut öljyt noin usein.Toby kirjoitti:Varoittaakos 9-5:n SID jos öljyä on liian vähän? Ja kuinka vähän sitä on, kun hälytys tulee? (ja onko eroa SID 1 tai 2?)
Siis jos auto on esim. ammttiajossa niin tilannehan on ihan toinen, moottori on lämmin suurimman osan ajastaan eikä öljy vanhene niin nopeasti eikä tuo huohotinjärjestelmä tukkeudu esim. kondenssi-ilmiön vuoksi.
Mutta ihan peruskäyttäjän Saabiin suosittelisin sitä 10tkm:n vaihtoväliä, etenkin kun näin millaisen moskan aiheuttaa 20tkm:n huoltoväli (siis viittaan omaan yksilööni).
Alusta alkaen olen epäillyt noita pitkiä huoltovälejä, kun siirryin aikanaan täyssynteettissin niin arvelutti silloin se 10tkm:n ylipitkä väli, siihen asti olin vanhoissa Saabeissa vaihtanut öljyt 6-7tkm:n välein ja aika sotkuisia olivat silti. Tuo long-life öljyhöpötys on täyttä "fuulaa".
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jaa no tosiaan siellä ei kaiketikaan ollutkaan öljyn määräanturia kuten tonnarissa, ihme juttu.
Tai voin erehtyäkin, kuten tyypillistä
Mä teen rutiininomaisesti öljymäärän tarkastuksen samasa yhteydessä kun lisään pissapoikaan nestettä, vähintään kuitenkin kerran parissa viikossa.
Tai voin erehtyäkin, kuten tyypillistä

Mä teen rutiininomaisesti öljymäärän tarkastuksen samasa yhteydessä kun lisään pissapoikaan nestettä, vähintään kuitenkin kerran parissa viikossa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Turbo"
Tulee tehtyä öljyn tarkastus, samoin kuin jäähynesteen ja pissapojan joka kerta(+ valot ja renkaat) kun tulee pidempi kuin "nurkka-ajo" eli enempi kuin 20 km eestaas kauppaan ja Alkoon....
Tämä taito on tullut opittua Int-hommissa ja siitä syystä että sotaväessä kuski vastaa, jos käy kaputt ja osasyy on ollut se että ajoonlähtötarkastus on laiminlyöty.
Kavereilla leikkasi tässä yhtenä päivänä Hki -Hml motarilla SA-Kubelvagen-Transportteri täydessä vauhdissa ja olisi syyttävä sormi (ja maksulappu) osoittanut poikia, ellei olisi ollut todisteita, että kaikki käsketyt tarkastukset oli tehty ennen ajoon lähtöä.Onneksi ei lyönyt pyöriä lukkoon, joten selvisivät paperihommilla.
Mutta suosittelen (ja olen emännänkin pakottanut) tsekkaamaan kaikki tärkeät litkut ennen ajoon lähtöä, vie vain minuutin!
Tämä taito on tullut opittua Int-hommissa ja siitä syystä että sotaväessä kuski vastaa, jos käy kaputt ja osasyy on ollut se että ajoonlähtötarkastus on laiminlyöty.
Kavereilla leikkasi tässä yhtenä päivänä Hki -Hml motarilla SA-Kubelvagen-Transportteri täydessä vauhdissa ja olisi syyttävä sormi (ja maksulappu) osoittanut poikia, ellei olisi ollut todisteita, että kaikki käsketyt tarkastukset oli tehty ennen ajoon lähtöä.Onneksi ei lyönyt pyöriä lukkoon, joten selvisivät paperihommilla.
Mutta suosittelen (ja olen emännänkin pakottanut) tsekkaamaan kaikki tärkeät litkut ennen ajoon lähtöä, vie vain minuutin!
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
Frostgrey kirjoitti:Joo, ajattelin pistää nekin rahat siihen "tulevaan"koneremonttiin

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98