9000 vm. 92 -->94 eroavaisuudet

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

9000 vm. 92 -->94 eroavaisuudet

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Taitaa tulla 4. auton osto eteen. Olen ajatellut tonnaria vm92 :arrow:
Eroaako esim. vm 94 muutoin, kuin moottorinohjausjärjestelmästään?
Kumpi "malli" kantsisi hommata, kiitos?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Suosittelen -94:sta. Siihen vuosimalliin on jo tasapainoakselien käyttörataskin karkaistu. Ilmeisesti vm. -91 ja -92 2.3 litraisissa koneissa näin ei ole, ja saaattaa olla hammaspyörä "hieman" kulunut, jos ei ole vaihdettu:

Kuva

Muuten tuo -92 etenkin 2.3 turbolla, CS-koppasena ja Scarabee Green metallivärillä on arviolta paras tonnarin malli :lol:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

V.J.S kirjoitti:

Muuten tuo -92 etenkin 2.3 turbolla, CS-koppasena ja Scarabee Green metallivärillä on arviolta paras tonnarin malli :lol:

Ehdottomasti juuri näin! :D Nimim. täysin samanlaisen omistava!
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

V.J.S kirjoitti:Suosittelen -94:sta. Siihen vuosimalliin on jo tasapainoakselien käyttörataskin karkaistu. Ilmeisesti vm. -91 ja -92 2.3 litraisissa koneissa näin ei ole, ja saaattaa olla hammaspyörä "hieman" kulunut, jos ei ole vaihdettu:



Muuten tuo -92 etenkin 2.3 turbolla, CS-koppasena ja Scarabee Green metallivärillä on arviolta paras tonnarin malli :lol:
Ei tuollainen ole hassumpi, sellainen tuossa pihassa makaa (lainassa), oli tuo vihreä väri hienompi kuin muistin, oli myllytyksessä tullut jotenkin syvemmän väriseksi.
Tuo appiukon auto on rekisteröity 27.121992 eli on kait ihan rehdisti -93.

Jätitkö sen tasapainoakselien ketjun pois vai vaihdoitko uudet rattaat ja ketjun sinne, mä ainakin nakkaan omastani ketjun tuohon laskuojaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Viripontentiaalia mietiskelevälle:

Jos on kyseessä 2.3T, niin on useita erilaisia moottorinohjausjärjestelmiä.

-92 LH Jetronic
-93 Trionic 5.2 eri versioit: B234L luistonestolla(TCS/ASR) ja ilman
-93 Trionic 5.2 Aero B234R luistonestolla ja ilman
-94 ja eteenpäin Trionic 5.5 , samat variaatiot kuin 5.2
-95 -> samat kuin -94 +lisäksi ajonesto(VSS)

Nämä vähän hatusta, pientä virhettä saattaa löytyä, mutta vm. -93 5.2 on kaikista epäedullisin virittämisen kannalta, koska _kellään_ ruotsalaisella viripajalla ei löydy chippiä suoraan tuohon. Kaikista muista löytyy. Virittäminen kyllä onnistuu jos ajaa auton suoraan Ruotsiin pajalle ihmeteltäväksi.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

peinu kirjoitti:
Nämä vähän hatusta, pientä virhettä saattaa löytyä, mutta vm. -93 5.2 on kaikista epäedullisin virittämisen kannalta, koska _kellään_ ruotsalaisella viripajalla ei löydy chippiä suoraan tuohon. Kaikista muista löytyy. Virittäminen kyllä onnistuu jos ajaa auton suoraan Ruotsiin pajalle ihmeteltäväksi.
Ainakin Maptun:n sivuilla mainitaan oikeen erikseen -93 2.3T ja -93 Aero.
Eikö ne käy?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

ng900aero kirjoitti:
Jätitkö sen tasapainoakselien ketjun pois vai vaihdoitko uudet rattaat ja ketjun sinne, mä ainakin nakkaan omastani ketjun tuohon laskuojaan.
Juu en laita ketjua takaisin, eiköhän siitä saa vaikka oivan joulukoristeen tai jotain muuta hyödyllistä :) Harmittaa, kun en jakopäätä ensimmäistä kertaa avatessani tajunnut katsoa, että onko tasapainoakselien ajoitus vielä kohdillaan. Täristi meinaan jonkin verran rattia, ei pahasti, mutta kuitenkin. On näetsen saattanut hyppiä kettinki jaon ihan *ituralleen, ja tasapainoakselit lähinnä lisäsivät tärinöitä...no, tuo jäi nyt ikuiseksi arvoitukseksi.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Kiitokset vastanneille.
Kummasti aika vilistää veropäätöksiä ja autojen hintoja vertaillessa! 8O
Tuosta Mimmin mainitsemasta galvanoinnista...http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... alvanointi
Onko tähän topicciin tullut mitään faktaa tai onko klubilaisilla ollut näiden tonnareiden kanssa peltiongelmia ( olisi kiva kuulla kokemuksia Suomi / tuontiautoista )...käsittääkseni vanhat ( < 90 ) tonnarit olivat aika haprakoita?

edit: Missä tonnarin moottorimallissa alettiin puhumaan ecopower moottorista?
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

JouniCSE kirjoitti:
peinu kirjoitti:
Nämä vähän hatusta, pientä virhettä saattaa löytyä, mutta vm. -93 5.2 on kaikista epäedullisin virittämisen kannalta, koska _kellään_ ruotsalaisella viripajalla ei löydy chippiä suoraan tuohon. Kaikista muista löytyy. Virittäminen kyllä onnistuu jos ajaa auton suoraan Ruotsiin pajalle ihmeteltäväksi.
Ainakin Maptun:n sivuilla mainitaan oikeen erikseen -93 2.3T ja -93 Aero.
Eikö ne käy?
Joo katos vaan, ruotsinkielisillä sivuilla. Suomenkielisillä niitä ei ollut mainittukaan :-o Kyllähän ne sitten varmaan käy. Aika suolaiset hinnat on Maptunilla verrattuna muut putkat. Toisaalta jos niille kelpaa mikä tahansa T5 vaihtoboksi, niin on se vielä halvempi kuin T5.2 TCS:llä orkkisboksi. (1000e)

Muista mainita, että tuleeko luistonestolla vai ilman. Mulla ainakin luistoestoton boksi antoi check engine vikakoodia 5, eli läppäkotelo. Itellä siis TCS:llä

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin