5vaihteisen tilalle 4vaihteinen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

5vaihteisen tilalle 4vaihteinen

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Auto olisi -90 900S.laatikko vetäisi itsensä jumiin ja meinaan tilalle vaihtaa 4 vaihteisen laatikon.Mitäs muutoksia pitää tehdä että laatikon saisi paikoilleen.Ilmeisesti vuonna 90 ei enää saanut mihinkään satkuun 4 vaihteista laatikkoa?Eli kaikki laatikot ovat erilaisilla vetoakseleiden maljoilla?Minkälainen homma tuo maljojen vaihto oikein on?Ja pitääkö keppihässäkkää muuttaa nelivaihteisen vastaavaksi vai toimiiko auton omalla 5 vaihteisen systeemeillä.

Mitäs noi enskat muuten on noissa matalapaine turboissa?Kun luin jostakin että ässät ovat aina olleet 7 enskalla ja tuossa on plakaatin mukaan 6.

Ei muuten varoittanut yhtään vaan veti pyörät lukkoon vauhdissa.Onneksi ei ollut vauhtia kuin 50km/h.Luulin että enska katkesi ja meni myttyyn mutta avasin kopan ja oli ehjä...
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Ettei vaan kiinni leikannu? Muistaakseni koko keppihässäkkä pitää vaihtaa, joku voi varmistaa.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saattaisi riittää että vaihtaa muovisen pohjakaukalon keppihässäkkään nelivaihteisesta. Ja ehkä kepin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Maljat ovat lukkorenkailla kiinni laakeripesissä. Ne on varsin helppo vaihtaa. Suositeltavinta olisi käyttää laatikossa olevia pesiä ja vaihtaa niihin toiset maljat välysten säilymisen takia. Kepin alle pitää tosiaan vaihtaa se muovipohja nelivaihteisesta.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

900T16 kirjoitti:Maljat ovat lukkorenkailla kiinni laakeripesissä. Ne on varsin helppo vaihtaa. Suositeltavinta olisi käyttää laatikossa olevia pesiä ja vaihtaa niihin toiset maljat välysten säilymisen takia. Kepin alle pitää tosiaan vaihtaa se muovipohja nelivaihteisesta.
Mutta mites,joutuuko laatikon avaamaan maljojen vaihdon takia.
Onkos se muovikulho miten vaihdettavissa?
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Periaatteessa ei tarvitse kuin irrottaa ne maljoja ympäröivät pultit. Hommaa helpottaa kuitenkin, jos takakannen käyttää auki, niin perää voi tukea sieltä.

Kepin pohja kannattaa vaihtaa siinä vaiheessa, kun siirtäjä on irti vaihteistosta. Eli kepin pesä irti (erikoismutterit) ja pohja on kiinni ruuveilla.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7687
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 5vaihteisen tilalle 4vaihteinen

Viesti Kirjoittaja tetammi »

tomaatti kirjoitti:Mitäs noi enskat muuten on noissa matalapaine turboissa?Kun luin jostakin että ässät ovat aina olleet 7 enskalla ja tuossa on plakaatin mukaan 6.
Taitaa olla juuri toista päin että ässissä on käytetty tota 6 enskaa.
Tuon nelivaihteisen kaveriksi tietty ehkä sopeis paremmin tuo seiska, erityisesti jos paineita on vakiota enempi.
Viimeksi muokannut tetammi, Ma Touko 23, 2005 12:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Ei sitä muovikulhoa tartte vaihtaa.

T. PAsi
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Passi kirjoitti:Ei sitä muovikulhoa tartte vaihtaa.

T. PAsi
Itekki mietin että minkä kumman takia se pitäis vaihtaa?
Aki Peltola #1132
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

kyl mä ainakin joutusin vaihtaa koko keppisysteemin kun vaihdoin nelivaihteisen viisvaihteiseks
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7687
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

xjford kirjoitti:kyl mä ainakin joutusin vaihtaa koko keppisysteemin kun vaihdoin nelivaihteisen viisvaihteiseks
Pelkkä pohja ois riittäny todennäköisesti tuossakin.
Noin päin se onkin pakko vaihtaa kun sieltä puuttuu kolo viitoselle.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

mielestäni myös ässät on 6 enskalla.
mistä alkaen 4 vaihteisissa on kepin keskitys laatikossa?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Se muovikulho pitää vaihtaa, jos haluaa keskityksen laatikolle. Olettaen, että vaihtolaatikko on sen verran vanha ettei siinä ole laatikon sisäistä keskitystä. Uudemmissa autoissa nimittäin ei ole paikkaa sille laatikon ulkoiselle keskittimelle.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Vedänköhän vuoden tyhmimmät......mutta mielestäni nelivaihteisessa EI OLE keskitystä ollenkaan :o . 1 & 2:n on vasemmassa reunassa ja 3 & 4:n oikeassa reunassa. Korjatkoon ken ajaa 4-loviselle....no ajanhan minäkin, mutta automaattilla :roll:

Ei ainakaan ekassa saabissani -86:ssa satkussa keskitystä ollu ja tähän jouduin tuon pohjan vaihtamaankin, kun ei pakkilukko skulannu......
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Totta, 4-vaihteisessa ei ole keskitintä. Pistetään edellinen vastaus sen piikkiin että olin valvonut koko yön saabia ropaten. :lol: Kyllä muuten liikahtaa portatulla 2.3 kannella ja 2.1 imusarjalla...
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin