NG900 Iskarin yläjoustinkumi - Scantech laatua?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

NG900 Iskarin yläjoustinkumi - Scantech laatua?

Viesti Kirjoittaja Hook »

Tuli sitten asennettua Bilsteinit NG900-94 menopeliin. Nyt on entistä jämäkempi. 8)
Joutu sitten hiukka nikkaroimaan, että bilsteineille sai eteen tehtyä kiristystyökalun neliön muotoisesta rautaputkesta. Alkuperäisissä joku 40-50mm "mutteri" josta saa suoraan putkipihdeillä kiinni, mutta bilsteineissä oli vain pienet kolot "yläpuolella"... :?

Mutta asiaan.

Samalla sitten tilasin iskareiden lisäksi Speedpartsilta (Procarin kautta, josta olen saanut aina hyvää palvelua) uudet iskarien yläkumit, kun vuosimallini perusteella minulla pitäisi olla niitä "heikkoja" osanumeroltaan 4483632. Parempien ollessa 4544276.

Kyselin hintaa laakkoselta ja siellä pyöritiin 150 euron nurkilla. Kysyin samaa sitten Procarista (Speedparsilta) ja hinta oli noin 50 euron tietämillä ja osan olla vastaava kuin 4544276 . Joten sieltä osat tulivat 1/3 hinnalla. Eihän näissä voi olla laatueroja. Eihän? Onhan scantech tukivarretkin samaa laatua kuulemma kuin originalit.

Asentelin osat paikalleen ja tokaa puolta viimeistellessä (pultteja kiristellessä) iskarin yläpää kolahti ja putosi 1cm ison prikan varaan. Joka on liene yleisesti sitä varten että iskarin yläpää ei mene läpi, jos mm. kumi irtoaa vanhuuttaan vulkanoinnista.

Taas tolppa irti, jousi puristukseen, purkamaan ja tutkimaan asiaa. Järkeilin, että muovivalu (jonka sisään kumi vulkanoitu) oli irronnut alumiini "prikasta", jossa keskellä (kitkakohdassa), jonne se hiukka kiilautuu on olevinaan työstetty pientä karhennusta.

Ajattelin vielä että kokeilen teoriaani "uudelleenkiilautumisesta" auton painon voimasta, mutta kokeilu jäi sikseen, kun yläpään kolmesta pultista yksi sanoi naps kiristettäessä. Tarkemmin kun tutkin asiaa huomasin että toinenkin pultti oli hiukka vääntynyt kiristyksessä, vaikka osalla ei ollut ajettua metriäkään, eikä kumin irtoaminen voi sitä vääntää paikallaan ollessaan.

Tietty kelasin hiukka itseänikin, että voinko tunaroida näin pahasti 8mm muttereiden kanssa, mutta kun 2kk sitten kytkin ja h&r jousiremppa (jossa siis jouduin irroittaa samat iskarien yläpäät) menivät nappiin tähän omaan saappaaseen, ja kuten ne tusina muuta alustoiden laittoineen menneisyydessä muihin autoihin..

mutta tutkin alkuperäistä (joka oli jossain kohtaa uusittu 4544276 malliin molemmin puolin) oli ainakin kumi, alumiini ja pultit tullut eri muotista, kuin alkuperäinen.

Ohessa kuva1, Näitä osia ei siis saa saabilta EPC:n mukaan erikseen :)
Huomaa katkennut sekä vääntynyt pultti. (jotka niitattu kiinteäksi).
Kuva

Kuva 2. Vasemmalla original ja oikealla Scantechin osat päällekkäin kevyesti laitettuna.
Huomaa että useampaan otteeseen irroitettu original on ehjä ja kierteet suoria. :)
Kuva

Kuva 3. Vasemmalla original ja oikealla kahteen osaan irronnut Scantech.
Huomaa valuerot kumissa ja alumiinissä.
Alkuperäisissä pulteissa jotain epäselvää (syöpynyttä) tekstiä kenties merkattu kovuus 88 tms..? Scantech on merkkaamaton.
Kuva


Ekalle puolelle jäi tuo scantech vielä paikalleen kun yö rupesi tulemaan vastaan.. Nyt pelottaa että mitenköhän se kestää. pultit lähellä katkeamispistettä ja missä töyssyssä kolahtaa tuo irti.
Pitänee vaihtaa alkuperäinen tilalle kun jaksaa taas.

Voisin vielä hiukka avautua yläpään laakerista kun jouduin nyt laittamaan takaisin saabin alkuperäisen "Saab-SKF" laakerin. Alla oli 2kk (jousten vaihdon yhteydessä vaihdettu) SKF:n "tarvikelaakeri" saab ng900:seen , joka ei oikein istunut reunoiltaan jousikuppiin (ehkä 0,5mm liian leveä), ja laakerin reunamuovia oli murtunut jonkun sentin matkalta käytössä. siis molemmat SKFiä. Toinen saabin logolla&osanumerolla varustettu ja toinen hiukka erilainen. Unohdin ottaa kuvan :(

Ihanaa näiden "alkuperäisten" tarvikeosien kanssa!
Odotan mielenkiinnolla, että pääsen kuulemaan procarin, speedpartsin ja scantechin kommentteja, kun arki koittaa taas 8)

Onko kellään vastaavia kokemuksia scantecin yläpään kumeista tai "tarvike" laakereista?

Kommentteja?


Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Huhhuh! Aika uskomatonta! :evil: Ei voi kuin uskoa silmiään, sulla oli todella huono tuuri!
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Pro Car Service hoiti kunniakkaasti asian. Scantechin laatuosat lähtivät takaisin speedpartsille ja Procar hyvitti rahat tilille. Rikun kanssa todettiin olevan hiukka huonoja kopioita... :?

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Hook kirjoitti:Pro Car Service hoiti kunniakkaasti asian. Scantechin laatuosat lähtivät takaisin speedpartsille ja Procar hyvitti rahat tilille. Rikun kanssa todettiin olevan hiukka huonoja kopioita... :?

Hook
Hyvä, että asia hoitui tyylikkäästi. Eipä olisi uskonut, että Scantechiltä tulee tuollaistakin tavaraa :evil: Ainakin Scantechin tukivarret ovat olleet ihan OK.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

On scantechillä välillä ollut laatuongelmia... Ennätys on 3v takaa.

Motonetistä ostetut OG900 etupallonivelet. Asennettu toukokuussa, 10kk myöhemmin seuraavana keväänä talven jälkeen tulee hylätty katsastuksessa.
KAIKISSA scantecheissä oli suojakumit rikki -> paskaa sisällä -> väljät. Pakkanen tehnyt tepposet. Liekkö nykyään parantaneet laatua...
Vaihdoin tilalle (saksalaiset?) TRW nivelet. Jotka vieläkin autossa ja auto liikenteessä. 8)

Tukivarsista olen kuullut hyvää. Pitäisi olla täysin samanlaiset kuin alkuperäiset, eli saattaa tulla samalta liukuhihnalta. Samoin iskarien yläpäänlaakerit ovat tunnetun saksalaisen IDA:n valmistamat scantechin pussissa. (Alkuperäiset ovat SKF..)
Samoin OG900 takapohjauskumit ovat pysyneet paikallaan - Ainakin poliisijousilla, kun auton perä korkea kuin tuning taunuksissa.... :D

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

En tiedä oliko Scantechin tuote, mutta itselläni katkesi myös aikoinaan yksi noista pulteista. Kun arvelin, että olin tullut kiristäneeksi vähän liikaa, en siitä sen enempää arvannut ruveta reklamoimaan. Porasin alkuperäisen pultin irti ja tein tavallisesta vastaavankokoisesta pultista uuden tilalle.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Itsellä ensisijainen reklamation syy oli tuo noin 1/2 kierroksen hammastuksen puuttuminen tuossa alumiimissa, minkä takia muovi/kumi irtosi tuosta alumiinista paikalleen laittaessa. Eivät ole olleeet jyrsintäkoneet kaukoidän pojilla ihan säädöissä... kun toiselle puolelle jäi vain pienet jäljet ja toisella puolella on "hampaat".

"Hampaat" näkyy ekassa kuvassa alumiinipalikassa sisäkehällä vasemmassa laidassa ja vain "jäljet" yläreunassa. Kun karhennus puuttuu, niin muoviosa irtoaa herkästi sisältä.

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin